Hoofdsponsor

1/20 Onze nieuwe vloot de SC-20 en de SC-35 [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mooi hoor Ron.

Het is wel leuk om te zien hoe je met die scheerborden in de weer bent. :D



Droop
 
Hallo mensen

Hier in het noorden weer een warme dag achter de rug.
De rook komt er zelfs af
En na het plaatsen van de
(dakterras) hekjes even stoom afblazen :D

IMG_0012.jpg

IMG_0013.jpg

IMG_0014.jpg

IMG_0015.jpg

IMG_0016.jpg

IMG_9958.jpg

gr ron
 
hallo allemaal

ik heb een reddingsvlot gemaakt hier voor heb ik een stukje pvc buis gebruikt en een paar stukjes polystyrol dit heb ik in elkaar gelijmd en na dat het droog was geschuurd toen stripjes er op gelijmd waarna mijn vrouw het heeft geverft

IMG_0017.jpg


IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

IMG_0020.jpg

gr ron
 
:D haha paling aan het roken 8)

en nette redding sloep hoor ron moet die nog een spesiale kleur krijgen of mag ie wit blijven ?
 
ja dirk dacht zolang het nog kan maar effe stiekem een palinkie roken.
Voor dat ik straks die lui van de partij voor de dieren aan boord heb.:D

En die reddingvlot blijft wit .

Gr ron
 
nood/signaal verlichting gemaakt.

Hallo allemaal

Vandaag moest ik even iets bedenken hoe ik de lichten van de nood/signaal verlichting moest gaan maken naar de winkel was het handigst wel duurder en vrouw lief was weer aan het werk dus ja dan ben ik ook oppas pappie he dus toen zel maar iets bedacht en het vrouw lief net bij de laatste nog maar even laten fotograveren zodat jullie ook nog even mee kunnen kijken.

Ben begonnen met rond 5.5 mm die heb ik van boven dicht gebrand daarna met een modelletje in model gedruk en daarna bij gevijlt.

Toen de onderkant weer warm gemaakt en op de tafel gedrukt zodat ie enigzins een mooie platte onderkant krijgt. en dit netjes afgewerkt lijkt.

IMG_0029.jpg

IMG_0030.jpg

IMG_0031.jpg

IMG_0033.jpg

IMG_0034.jpg

IMG_0035.jpg

IMG_0036.jpg

IMG_0040.jpg

IMG_0041.jpg

IMG_0080.jpg



Gr ron
 
zijn er ook mensen geintresseerd in het maken van netten en wat het verschil is:wub:

gr ron
 
zijn er ook mensen geintresseerd in het maken van netten en wat het verschil is:wub:

gr ron


Ron,

De mensen zijn hier geïnteresseerd in alles wat je toont.
Je maakt alles zo knap en inventief dat de meesten (incluis mezelf) gewoon geen commentaar kunnen geven.
 
Mijn interesse heb je in ieder geval :)
 
ron ik ben wel niet aan een visers boot bezig maar je weet maar nooit dat ik ook eens een vloot ga maken :D dus ja zou ik zeggen laat maar komen aangezien er tog heel wat mensen zijn die wel met een vissers vloot bezig zijn .

en de lichtjes fantastis weer want als ik plastiek met mijn alumueér bran dan ziet het direct zwart
 
Net als anderen nu niet bezig met netten, maar je weet maar nooit.
Het is altijd interessant mee te kijken met anderen hoe zij zaken aanpakken.
Volg het al even in stilte met alle bewondering.
 
Hallo allemaal

Visnetten
Visnetten zijn er in vele soorten en maten voor verschillende doeleinden
Je zult begrijpen dat er voor garnalen andere netten worden gebruikt dan voor gewone vis zoals bot en schol maar voor tong wordt er weer ander net gebruikt het verschil tussen de netten zit onder anderen in de maas van het net de maas is de het gat tussen de knopen van de net .

Het principe van visneten die op boten worden gebruikt is als een grote zak die door het water word getrokken dit zijn sleepnet en er zijn drie methodes om te vissen met sleepnetten hoe werk het de net is net een puntzak die achter dicht geknoopt is met aan de onderkant gewichten zoals zware kettingen en soms aan de bovenkant drijvers

Dit is een boomkor met net dit net zit aan de bovenkant en de onderkant van de boomkor vast en daar door word het net open gehouden en aan de onderkant van het net
zit een ketting die de onderkant van het net op de bodem houdt.

klijnboomkor.jpg

Dit is een oud scheerbord de tweede methode om met een sleepnet te vissen.
deze komt aan de buiten kant van het net aan beide kanten één.
Doordat ze naar buiten gaan houden ze het net open.
Ook hier zit aan de onderkant van het net een zware ketting die de onderkant van het net op de bodem houdt en aan de novenkant zitten drijvers die het net boven houden.

Een 3e methode is het zelfde net als met scheerborden maar dan groter,zonder scheerbord maar wordt het net door twee boten getrokken en houden dezen het net open.

Het net wat wij gaan bouwen is met de scheerborden ,alleen dan de moderne versie.het twinriggen.


gr ron




klijnscheer.jpg
 
Hallo allemaal

Zoals jullie in het vorige stukje hebben kunnen zien heb ik een scheerbord op schaal nagemaakt van de oude versie uit begin 1900 dit scheerbord komt in ons eigen collectie.

klijnscheer.jpg

Gr ron
 
Bedankt voor deze interessante update Ron! Dit soort informatie maakt een bouwverslag nog leuker om te volgen. Schitterend scheerbord.

Groeten, Rinie
 
Mooie how-to over het maken van lampjes Ron ^^ Ook de uitleg over de netten vind ik heel interessant.

Ik heb wat vraagjes :

klijnboomkor.jpg

Op de foto zitten links en rechts van het houten "stokje" rechthoekige plaatjes, wat zijn dat ?
En waar komen de vissen in te zitten ? Is dat in het grote gedeelte van het net, of in de puntzak ?
Ik zie 5 kettingen en 1 groene ketting op de foto. Is die groene ketting de drijvers ? Of sleept deze over de bodem ?

Groeten, "Wet Sellery"
 
pascal,
de rechthoekige plaatjes aan weers zijden van de korre stok
zijn de sloffen.
deze sleppen over de bodem.
tevens worden hier aan de ketens en het net bevestigd.
op de foto van ron zijn de bovenste ketens de zo genaamde wekkers.
het doel van die ketens is de bodem als het ware om te woelen en de platvis
zoals tong,schol ,tarbot enz op te schrikken waardoor deze naar boven komen
en door de snelhied waar mee het net word voort gesleept worden gevangen.
de groene keten, dit is de zo genaamde onder pees.
dus is dit de net opening die tegen de bodem aan sleept.
deze is zodanig verzwaard met als doel ze zoveel als mogelijk tegen de bodem te houwden,om dat de vis er niet zou onder door gaan bij het slepen van het net over de bodem.
en tot slot,de gevangen vis word ver zameld in wat de kuil word genoemd,
dit is het gedeelte op de foto waar die oranje touwwerk om zit en word dicht ge bonden
door een touw die de pooklijn word genoemd ik heb geen idee waar die naam van daan komt,
en het oranje touwwerk op de kuil word in oostende de spekking genoemt
en heeft als doel de kuil tegen sleet te beschermen.
men gebruikt ook voor dit doel stukken ouwde netten.
op de ijsland vaarders werd er koevel voor gebruikt zelfs ouwde fiets banden.
was me dat een zootje als we op lavagrond visten,heel de boel was na een paar slepen in elkaar geklit en verdomme zeer zwaar door het vuil dat er in zat.
hoop dat ge er wat aan hebt,
groetjes,ronny

,
 
Laatst bewerkt:
bedankt ronny voor de uitleg 8):8ik kan er niets meer aan tovoegen

bomkor.jpg

wv gr ron
 
dag ron
nu kan ik een bladzijde vol pennen hoor.
maar uw tekeningen zeggen veel meer.
ze zijn voor een leek overduidelijk hoor.
ene,uw kotters mogen zeker worden gezien
daar valt niets op aan te merken
bouw ze.
groetjes,ronny
 
Dit is hier uiterst interessant om te lezen allemaal.
Merci Mijn Kotter en Ronny.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan