Hoofdsponsor

1/35 Oh Zveroboy

ERVARING
*
BOUWWIJZE
*
BOUWBUDGET
*
BOUWSTATUS
*
COMMENTAREN
*
Bedankt, Erwin, Aber zou ik alleen de ervaren bouwers aanraden. De SU-152 is al klaar om te schilderen, hier zijn de laatste bouwstappen.

be38e13480e13a8d4a24bbb39151bb1f.jpg


ba437b30f5247ae8acfab80e9730dbfd.jpg


De fenders gaan er makkelijk op, door die overhangende kazemat zitten ze meteen goed.

399c255a28507cc28b711470a58b626a.jpg


Vooraan zijn er een aantal beugels die toegevoegd worden. Ik was vergeten de zijplaat eerst vast te kleven, maar die kan er van voren nog tussen gestoken worden.

f0eafd938a94cbd242e66e2b56d0d81a.jpg


Dan worden achteraan verstevigingsribben toegevoegd, ik koos voor het opengewerkte type. Elk van deze ribben krijgt vier boutjes.

3e2e6705276d2e7d519de7c4dedab112.jpg


Aber heeft het uiterste stukje van de fenders in zijn basispakket gestoken. Koop je dus alleen hun fenders, dan moet je het met de plastieken voorkant doen.

dadd69b665e84cda90bae2ef6d4483c1.jpg


De 4 externe brandstoftanks zijn in 3 stukken verdeeld, dat maakt het verwijderen van de spanbanden net iets makkelijker.

a89e12612444307dd188f45e631681da.jpg


Daarna kunnen ze terug samengesteld worden.

e2fac12d0ca87caef287b662a497ca54.jpg


Het systeem voor de spanbanden bij Aber bestaat uit een vijftigtal kleine stukjes. Sommige zijn eindjes draad waar ze zoals gewoonlijk de lengte niet van vertellen. Het plaatsen ervan is veel trial and error.

92c2983846b66894b3e0b79ac49e3a4a.jpg


ba4382464f28faf00767f07cd1eee488.jpg


43b17841eaa347b8580bcc46da467a4c.jpg


Het grootste probleem is om de spanbanden zo uit te lijnen, dat de vuldoppen mooi bovenaan zitten. Omdat ze maar half rond de tank zitten, komen ze ook constant terug los. Ik heb net iets dikker draad gebruikt, dus al die gaatjes zijn nog eens extra uitgeboord.

aec6b04d1f5befb4949b4b3d070e3812.jpg


fd0d220b6ee20fc3c11d47763bb24184.jpg


De tanks zitten er op, maar ik heb daarna ook nog moertjes over de draadjes geschoven aangezien ik die ook allemaal uitgeboord had.

1c71574afebc8489c937a4b955f2f143.jpg


Bij de tracks was ik nog een onderdeel vergeten, de uiteinden van de trackpins moesten nog op elke link gekleefd worden. Aan dit klusje ben je ook gauw een paar uur kwijt, vooral het vastnemen en aandrukken van de kogelvormige eindjes is een beproeving.

d6d4b6814f27e0613465bd6aaeae7fbe.jpg


De linkersleepkabel is korter gemaakt dan in de handleiding aangegeven werd. Die kreeg ik mooi gepositioneerd tot aan de haak die Bronco wat te fragiel gemaakt heeft.

9b754fe75a1f2be3714f262340a9dcf3.jpg


Dit is de rechtersleepkabel, die zou aan de achterste sleepogen moeten komen.

e6d1e3d35cd7c91b7a5effb663e00661.jpg


Maar hij komt niet tot aan de hiervoor ontworpen beugel. Je krijgt aan deze kant ook geen haak. Die had ik dus beter niet afgeknipt zoals Bronco aangeeft.

cbbbba9d63cfaac1400cad9599e959ef.jpg


Dan maar een tweede haak maken.

03eeb2a98d981667785470eb651bc587.jpg


Na dit korte oponthoud werden er nog wat ogen aan de hull gelast en dan was de Zveroboy klaar voor de spuit.

566cfcf91866117bdd0510e5b5be2cbe.jpg


85f0f41e9661912f30d1476b25b42c00.jpg


d7596ea60f683e170b30d7f8a624149c.jpg
 
De tracks waren uit het product gekomen met een donkere kleur, maar met hier en daar witte vlekken in de holtes. Ik heb ze dan maar wat bijgeschilderd.

bd11db19e27c0bd31b97714f49c663a3.jpg


Aan de Tamiya Olive Drab is er eerst NATO black en Midnight Oil Blue toegevoegd en dan had ik er Kawasakigroen bij gedaan. Ik wilde dat de bovenkant lichter werd dan de onderkant, dus heb ik daarna met Vallejo een bleekgrijsgroen mengsel gemaakt. Dit heeft aan het model een levendig karakter gegeven.

dc9e073ebcc962b815902552dec8817f.jpg


2168510a84ded5681fe4d1ee8ae30f1b.jpg


Met wat P+ komt dat nog meer tot zijn recht.

1e1c7d7f151908fdd0f45eaea4bae4fd.jpg


5f48aba7816fb027d04fa21414a6ffd1.jpg


a8542423e5310c291a63b7606e1a352c.jpg


69a12262e3a6feab06cc3b693eeb9d2d.jpg


Nu eens kijken welke decals het worden, waaschijnlijk die van de boxart. Het alternatief is met een rode ster er bij op.
 
Bedankt voor de thumbs-up.

e4b5be2aee7bd8872dd6d3790ae15c6e.jpg


Ik heb gekozen voor de versie waar de rode ster in voorkwam. Daarbij gebruik je voertuig nummer 1303.

32b3429ed708ffdefa80b99814e1df88.jpg


Er was wel wat werk aan de decals die op de giethuid moesten komen. Dat gaf heel wat silvering die ik nadien moest wegwerken. Het kon nu wel geen kwaad om gaatjes in de decals te prikken door dat pokdalig uiterlijk.

cb999086ea5b213d19fa08405c30a777.jpg


Ik had de tracks volledig voorzien van de pin-dopjes die Friul erbij levert. Ik heb er ook wat met een staalborstel op gezeten.

85957b5d6a04f11ad662801157cb1118.jpg


Stuit ik toch wel op een instructie waaruit blijkt dat ik bij een van de twee tracks die stomme dopjes aan de kant moest kleven waar er geen trackpin-gat zit. Ze moeten alleen aan de buitenkant van de tank zitten, en de links zijn niet L en R gespiegeld. Die dopjes zouden er dus aan een kant allemaal terug uit moeten, want er zijn er geen meer over. Deze instructie was aan de keerzijde van de tekst geprint. Nog even kijken of ik hier iets anders op vind...

9cc5af80395edeaa5168c851c4ab3c9c.jpg


Een wash van Mig wordt spaarzaam opgebracht, niet zoals bij de Tortoise waar ik de hele tank onder de wash zette.

d067950ded2f2835e8f7fc99549e6c40.jpg


Hier kan nu mat afgewerkt worden.
 
Een mens kan al eens iets over het hoofd zien hé.
Had je het niet vermeld zou het waarschijnlijk niemand opgevallen zijn. De tank ziet er heel goed uit.
 
Zoals vorige keer vermeld was er dus de kwestie van de trackpindopjes.

a664abbe16df76d6909988bf7a9b4f4e.jpg


Aan de linkertrack moesten alle "terminators" of boutkopjes van de trackpins van kant gewisseld worden. Ze gingen er gelukkig gemakkelijk terug af en ik ben er maar eentje kwijtgeraakt. Vreemd genoeg weet ik perfect waar hij ligt. Alleen kan ik er niet bij zonder mijn volledige flesje CA-lijm uit te gieten, want daar zit hij in... Uiteindelijk heb ik er nu een vijftal te kort, maar ze zitten wel aan de juiste kant. Daarom konden de tracks er definitief op.

6435c06a6e9ba4db94753817ebe03d77.jpg


3653599703cd3ba227de14eba910bb0b.jpg


3da0903ded2b057c3468b163fbb27480.jpg


bec6fe2577ce2bc234c39cb641345a44.jpg


De Panther lonkt nog steeds.
 
Bedankt, Erwin. Ondertussen is er een bescheiden beginnetje gemaakt met de Panther.

5f294c5432639f44d6e8d67d201b50b2.jpg


Dit is de loop die je met de kit meekreeg. Je kan hem bouwen zodat hij terug kan slaan met deze spiraalveer, of vastzetten met een bus.

9aa38e68164198d4d3304f1bfffcead7.jpg


Helaas moest hij er terug uit, want we hebben een Aber loop ter beschikking. Het lijkt er echter op dat die voor Dragon ontworpen was. Er moet dus wat plastic weg uit de kulas voordat de basis van de loop door kan. Maar dan nog kan de kulas niet gesloten worden. Ik heb zelfs de wand van het stuk dunner moeten schuren.

4c68a750cf6957b341b295a595d6fcb8.jpg


Dat heeft uiteindelijk geleid tot een breuk toen het stuk vastgeklemd werd. Gelukkig zit het ding nu wel dicht en ik zal dit nog wel kunnen bijwerken. Misschien is het niet eens zichtbaar later.

829d436036a8e98f8941e0a6444a3140.jpg


De vuurmond van Aber. Ik heb de mondingsrem al geassembleerd, er zit een gedraaide ring met wat PE in en de voorkant is al dichtgelijmd.

e52a9d03da01abe0041bd31905ddeff1.jpg


Daar houden we het deze week bij, vrees ik.
 
Het werkte een beetje als een stylo, maar het was lastig om de veer op te spannen terwijl je gaat verlijmen. Alweer een korte update van de installatie van het kanon en de coaxiale MG. Na veel schuren heb ik de beschadigde kulas kunnen inkleven. Nog steeds moest er heel wat druk gezet worden om het naadloos te verlijmen.

00f810a05e9e264ffe4e4cf180a3a267.jpg


5e4be6c226bd0e6ca802a1e0d64cd285.jpg


We zitten volgens de handleiding nog lang niet aan de buitenkant, maar uit vastgeroeste gewoonte heb ik de wielen al bovengehaald om ze te schuren. Ook hier is de naad aan de buitenrand gehouden. Dit levert weinig werk op.

d64558d61f214d82e40ec90b5bb98fa5.jpg
 
Ik ben weer wat kunnen opschieten dit weekend met de turret van de tank.

d71f2b2463f0e73f201bcbcc5e22b55d.jpg


In de mantlet komt een samenstelling van vier grote PE-stukken, die wel zeer smal zijn om te plooien. Aan de kulas zit een PE rooster dat er niet op mag als je de springveer gebruikt.

5e60db29eeee3aea552a759b9641f2fb.jpg


Vreemd genoeg verdwijnt dit stuk PE volledig in de dichtgekleefde mantlet, je zou het pas zien als het kanon er uitgehaald wordt. Deze Panther is dan ook voor de aficionado's bedoeld, die hem helemaal uiteen willen halen op een plankje.

0f16ac7b21931c4e27e2ebaa5d8422ec.jpg


De turret is in clearpart en voor de 1944-editie moet je er vanalles afhalen volgens dit schema. De doorschijnendheid maakt dat er niet makkelijker op, gelukkig zijn het over het algemeen erg kleine details. Bizar dat ze een doorschijnturret geven waar ze je dan op willen laten schuren.

28cef8f7f5dd3f8d79487649dc0a2b29.jpg


Een probleem met de kit van Meng is dat de paspinnetjes allemaal een fractie te lang zijn om de stukjes tegen de turret te drukken. Goed dry-fitten dus. Ze hebben de rookgranaatwerper zo ontworpen dat je die draaibaar zou moeten kunnen houden, ook al kan je het ding niet eens aan de buitenkant vasthouden.

c8d8209e6859ba22d68ad7f43fcbaa57.jpg


De commandotoren komt er dan nog bij, ook weer met volgens datum optioneel verschillende kijkinstrumenten. De mg-ring heb ik gemonteerd, maar het wapen laat ik er beter nog af.
 
Laatst bewerkt:
Men zegt dat de chronologie van Rye Field voor de te verwijderen onderdelen niet allemaal klopt. Ik heb wat kraansteunen verwijderd die blijkbaar ook al in een deel van 1944 gebruikt zijn. Het is ingewikkeld om het Engrish van Rye Field om te zetten naar verstaanbaar Nederlands. Het lijkt of ze als vertaler Google gebruikt hebben. Ik heb deze keer ook een paar stukjes volgens mijn eigen volgorde vastgelijmd, om het commandantenluik nog apart te kunnen houden.

4f60ae9c004cdac0f61c60f0f6518ddd.jpg


De cabineluchtfilter heeft er echt een fan in zitten, hoewel je de filter zelfs niet van buitenaf kan zien. Het munitieluik achter in de koepel kan open of gesloten geplaatst worden. Het stuk PE links op de foto zou alleen in 1944 gebruikt zijn. Rechts is de motor voor de rotatie van de koepel in aanbouw.

9ec48327b1d4ff05db507829d7bf8a52.jpg


Hier is die samengesteld, plus een kleinere mechaniek.

b2964b0e09e194bfbdacc3bfeb62116b.jpg


De turret basket is hier gesloten, je kan die ook openzetten.

6b5c85ae148a652fb3e462c9fb67a91a.jpg


Het zit hier gemonteerd met het klapstoeltje naar beneden.

bc780bc68d3c84c8a1a225f3f5794071.jpg


Dan moet je uit niet meegeleverde metaaldraad plots een leiding plooien, wat me twee pogingen gekost heeft. De ontplooide lengte en de diameter van de draad zouden handig geweest zijn.

232d708b9719b963bf21cdf616964bd2.jpg


De onderkant van de turret met de aansluiting op de tandheugel zit er ook op. Hier moeten nog wel wat kleinere stukjes op komen.
 
Terug
Bovenaan