Hoofdsponsor

1/72 NOVO - Dewoitine D520 - France '40.[wip]

Aah, dat zie ik graag zie schoon paswerk.
Zal mijn Dewoitine nog wat uitstellen, misschien eerst eens een Duits vliegerken maken.
 
Erwinneke,

Ge moogt gij meedoen zulle.... :)
Ik moet wel zeggen dat de dewoitine van NOVO toch een klein draakje is, passingen heb ik al beter gezien, maar ja, we weten het, het is een kit oude de oude jaren en het is wel een plezier om hem goed te maken. Het is veel van schuren en passen met meten om tot een bevredigend resultaat te komen.
Maar met de quarantaine, wat moeten we anders doen he.... ;)
 
Hey,

Ondertussen toch al wat tijd voorbij gevolgen maar niet stil gezeten. Met dat virusgedoe is er maar een ding goed, dat het vooruit gaat met de modelbouw..., allez zeker in mijn termen....:)

Wat hebben we uitgespookt ondertussen, awel, de paneellijnen op de romp zijn klaar, verschillende details zijn aangebracht in de vorm van PE of zelfbouw, het huwelijk tussen de vleugels en de romp is uitgevoerd en dit geheel is volledig opgeschuurd. We hebben op enkele plaatsen wat plasticcard gebruikt (de witte vlekken op de foto's) om op te vullen zodat er gemakkelijker geschuurd kon worden.

Ondertussen de canopy opengewerkt, bij gedetailleerd waar nodig, en geplaatst op de romp. Niet te vergeten hebben we de binnen kleur eerst aangebracht op het raamgedeelte zodat, als je van binnen naar buiten toe kijkt, je de binnen kleur eerst ziet. Uiteraard de raampjes zijn afgeplakt met tamiyatape.

De roeren en flaps zijn geplaatst en voorzien van wat detail waar nodig. De achterste vleugels zijn eveneens her-krast van paneellijnen en ook hier is van plasticcard gebruikt om een mooiere passing te verkrijgen.
De rest van de PE is geplaatst waar nodig, en vooral in de wielbasissen was dit noodzakelijk. En we zijn gestart met het aanbrengen van de wielpoten. Degene in de kit zijn zo simpel uitgevoerd dat het niet nodig was om ze uit te knippen..., we hebben gewoon andere gemaakt met Albion buisjes van koper. En tot daar zijn we beland... Wielen worden besteld als aftermarket en zijn volgens de gegevens op komst, nu nog enkel decals vinden die mijn goedkeuring hebben..., maar ik vermoed dat het ook aftermarket zal worden..., degene in de kit kunnen mij niet bekoren en zijn niet degene van de juiste periode. :nowink:

Allez, wat foto's....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, we doen gestaag verder met dat beestje...:8
 
Hey,

Nog rap een postje plaatsen voordat het jaar ten einde loopt.
Ondertussen is de Dewoitine afgebouwd en staat hij klaar voor de ontvangst van wat verf.
De beide wielpoten zijn afgebouwd in scratch en wat PE en daarna geplaatst in hun vleugelhouders. De rest van de fijne detail zijn opgebouwd en alles is dus klaar om onder de verf te komen.
Het was een plezant doosje (eigenlijk is het een zakje geweest) om te bouwen en wat te her inkrassen en op te fleuren met wat scratch. Haalt de bouwskills naar boven... :$:)

Allez, wat eindfoto's van de bouw....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se. Verf wacht op dat ding en ik op mijn decals die ik besteld heb. :wub:
 
Lekker wat knutselen en iets in elkaar steken en genieten van de bouw...fijn.
 
Hey,

Inderdaad. Nu we in verlof zijn kunnen we lekker verder werken eraan.
Vandaag de grondverf jas aan het aandoen...:)
 
Goed bezig Swaken en zijn pootjes heb je prima gedaan.
 
toch weer klein en fein bouwplezier , ziet er weer netjes en ok uit.
 
Amai die poten.
Knap gedaan en geeft het toch een meerwaarde telkens weer.
 
Hey,

Merci jongens. Het is wel een basismodelletje he, het gaat hier niet de grote dio-vorm worden, enkel een klein vignetje waar dat ding op komt te staan, wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet goed moet zijn....
 
Swa,
De mechaniekers zijn onderweg naar jou,
Erik
 
Erik,

... en ontvangen ook al. Ik zijn er zelfs al aan bezig om ze samen te stellen, toch zeker al twee stuks ervan....
Dikke merci man, we zien elkaar wel in de club voor de afrekening.... ;)

Ondertussen ook al een vignette ondergrondje gemaakt, simpel zulle, stukje betonbaan met wat gras erlangs en wat personeel in rust.
 
Hey,

Weer terug met deze.
Het heeft een beetje geduurd maar spuiten kost nu eenmaal wat tijd, en zeker het afplakken ervan....
Vier verschillende camou-kleuren maken hier deel uit en ik hoop dat ik geslaagd ben in mijn opzet....:8
Allez foto's...

Hier de onderzijde met sky....

attachment.jpg

vervolgens de basiskleur van de bovenzijde, dark blue grey...

attachment.jpg

en verder het derde basiskleur van de camouflage, een soort van groen.... De worsten die je ziet zijn een soort van bluetack, ooit gekocht in Folkstone bij T&T, Erwin, da's al wat jaarkes geleden he.... :$:$

attachment.jpg

en het vierde kleurken, een vuilbruin.....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Voila se, volgende stap is al gebeurt, details fijn schilderen, wat lichte retouche aanbrengen her en der en dan de eerste klir laag om de decals te ontvangen..... :8
 
Folkestone, Trucks & tracks, ja dat is inderdaad al een tijd geleden en we waren daar goed voor een aantal prijzen ook.
De Britten toen verslagen op hun eigen veld, was een mooie tijd met een goede beurs, flinke "pints" in de bar, goed eten en een half kasteel om in te verblijven. Leuke tijd die niet meer terugkomt....
 
Mooi resultaat zo met die camouflage kleuren.
 
Ziet er best leuk , mooie camouflage kleuren
Marc
 
De camouflage ziet er OK uit.
Je kennende zal de rest ook wel goed komen. Succes verder ;).
 
Hey,

Allez, terug van wat weggeweest.
We hebben uiteraard niet stil gezeten. Zoals al vertelt hebben we after-market decals besteld om het toestel te kunnen maken die we voor ogen hadden. Het betreft een toestel uit de volledige beginperiode van 1940, dus de eerste dagen van WWII, mei/juni.

Decals gaan er goed op en reageren goed met de gekende oplossingen van microscale. Maar ik vind ze toch iets of wat aan de dikkere kant. Vooral de 'tricolore' aan de staart is veel te dik uitgevoerd zodat de decal de 'ribbels' verstopt onder zijn vel. Niet goed dus, vandaar dat we voor het spuiten zijn gegaan van de tricolore en daarna het vliegtuignummer hebben gekleefd. Lijkt me wel geslaagd. 8)8)
Hierbij wat foto's....

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg


Tijdens de diverse droogperiodes, hebben we verder gewerkt aan de vignette ondergrond. Betreft een betonnen baan met een graskantje, dit voor de gemakkelijkheid, het moet niet altijd ingewikkeld zijn, maar wel uitgevoerd aan de hand van een aantal archieffoto's natuurlijk.
En niet te vergeten zijn er twee figuurtjes samen gestoken, met dank aan onzen Erik hier voor, en staan deze al in het begin van de schilderoefening.
Voila, se, we kunnen terug wat verder werken aan het vliegtuigje. Verwacht hier geen afgeleefd toestel, daar de Dewoitine maar midden jaren 30 tot ontwikkeling is gekomen en tijdens de begindagen van de oorlog er nog niet teveel waren gebouwd. Lichte bevuiling zal hier op zijn plaats zijn.
Tot de volgende....:wub:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan