Hoofdsponsor

Anders / onbekend Nog 1 Yamato van DeAgostini

Status
Niet open voor verdere reacties.
Yep. Ben nu bij deeltje 30/90. Ik heb een hekel aan herhalingen in werkzaamheden en dat zal wel moeilijk worden voor me met al die secundaire geschutstorens en luchtafweer. Maar komt goed!
 
dat is ff in zen mode gaan voor al die kleine dezelfde onderdelen. een goede cd op leggen en elke keer weer opnieuw beginnen tot je het met je ogen dicht kan maken :)
 
Ha, in de Zen mode val ik altijd in slaap.
Vandaag de onderkant geschuurd. De gaten en verbindingslassen zijn weg en de bodem rond geschuurd. De overgang van de bodemplaten naar de eerste planklaag. Ging goed met de dremel en de vlakschuurmaschine.
attachment.jpg
attachment.jpg
Mevrouw begint haar rondingen te krijgen.
 
Begint te komen, is reuze werk, maar dit maakt je schip hoor, dus doe rustig verder en het word een beauty ;)
 
Ha Pantani. Yep. Je voelt gewoon de rondingen. Zij is erg stevig ook door de kwastplamuur aan de binnenkant die ook aan de buitenkant moet. Dan met de profielen opmeten en aanpassen.
 
Zijn inderdaad mooie rondingen van deze dame ! Mooi werk hoor.

Fred
 
Die kwastplamuur is een goeie versteviging, ik zou wel voor je aan de buitenkant begint met plamuur, eerst een laagje G4 hechting hars opsmeren (te verkrijgen bij vosschemie) of de pu100 (te verkrijgen bij atois plastic), dat maakt dat het hout niet meer kan leven, en voorkomt de kraakjes nadien in je schilder of spuitwerk.
 
Ha Pantani, thnxs voor de info maar ken dat spul niet. Ik ga trouwens eerst plamuren met dat 2 componenten spul van de action. Heb ik ook op mijn Tomos gebruikt. Knoepelhard, makkelijk aan te brengen en goed te schuren. De kwastplamuur is voor de afwerking als laatste laag voor het schilderen. Ken je kwastplamuur want dat spul is knokke-hard en ijzersterk en vult prima kleine oneffenheden.
 
Advies over het dek van de Yamato:
Het dek is opgedeeld in, ik gok even. in 7 stukken/platen. De platen van de boeg en de achtersteven worden afgedekt met een metalen stuk. De rest moet beplankt worden.
De bouwinstructie van DeAgo beplankt de dekken voordat deze op de boot geplakt worden. Je neemt dus plaat 2 en 3 vanuit de boeg, plakt deze aan elkaar en beplankt plaat 2 volledig en 3 half. Dan plak je plaat 4 en beplank je verder tot je het hele dek compleet beplankt hebt op de boeg en achtersteven na.
Dit vind ik zo raar want de beplanking van de romp steekt nog boven het dek uit en wordt pas bijgesneden als het dek af is. Verder kun je openingen niet meer bijwerken tussen dek en romp planken.
Op de site van DeAgostini Modelspace, http://forum.model-space.co.uk/default.aspx?g=topics&f=14 deel 6, wat de officiële build diary beschrijft, wordt eerst de dekplaten op de romp vastgezet en als het hele dek af is het dek beplankt. Lijkt mij veel logischer.
Pantani, in zijn bouwverslag volgt de bouwinstructie, mischien kan hij zijn ervaringen ook even kwijt.
Laat eens horen mede modelbouwers wat gij ervan vindt.
Ben benieuwd.
Paul
 
Je hebt gelijk, ik heb redelijk wat aan het sukkelen gegaan om dit zo te doen.
Als het dek klaar was, dan paste dat niet 100%, en moet je beginnen met vijlen, en aanpassen van het dek, en de beplanking van het dek is er dan al aanwezig, dus inderdaad eerst alles mooi afwerken.
Ddat je ook de beplanking die uitsteekt eerst goed in vorm brengt, dan het dek er mooi inwerkt, en zo kun je inderdaad veel mooier afwerken.
Er komen op de nade tussen dek en romp wel nog latjes als afwerking, maar zou inderdaad veel makkelijker zijn geweest als ik het zo had gedaan, ik heb de moeilijke manier gebruikt zoals ze hebben geschreven in de handleiding.
 
Ha Pantani,
Thnxs. Je hebt me gerust gesteld. Misschien was er een bepaalde reden voor om het op die manier te doen maar blijkbaar is dat, gelukkig, niet zo. Kan ik vol goede moed verder. Zal eerdaags weer updaten.
 
Zo even een update. Op advies in de Zen mode gegaan en tot nu toe 8x de 3-loops afweer geschutten in elkaar geprutst. Liggen er nog 8 te wachten en misschien nog meer niet uitgepakt :tongue:
Ben met de rondingen bezig, eerst met de 2-componenten polymeer van de Action (zie foto) aan de gang geweest aan bakboord en nu in vorm schuren met de sjablonen.
attachment.jpg

attachment.jpg
T'is hard spul maar goed schuurbaar en het is de moeite waard want het voelt als polyester aan. Ook een aantal dekken aangebracht en vlak geschuurd. Begrijp niet dat DeAgo eerst het dek laat beplanken en dan pas op de romp plaatst.
Vaattachment.jpg
Van boven ziet het er zo uit.
attachment.jpg
Het is toch verbazenwekkend wat je met een paar plankjes en latjes kunt doen.
attachment.jpg
 
Ziet er goed uit, wel zeggen hoe dikker je plamuur legt, hoe meer schuurwerk, dus in fijnere laagjes werken is het beste ;)
 
Yep. I know. Dit spul wordt erg snel droog en hard. Je moet dus snel werken en als je te veel strijkt gaat het klonteren. Probeer al de harder te verminderen om meer tijd te krijgen. Het mooie is wel dat eenmaal glad het erg glad is. Verder vult het erg goed. Schuren gaat best goed hoewel alles wit wordt.
 
Even uit de Zen mode gekomen. Heb nu 16 stukken afweergeschut af en bijna mijn vingers aan elkaar geplakt.
En.... ik moet er nog een paar. Weer maar naar de Zen mode.
attachment.jpg
Het heeft me even moeite gekost om in de mood te komen met die kleine, te knippen lopen. Ik heb 3 koperdraden aan elkaar gemaakt en knip meteen 3 gelijke stukken. Irritant is dat de knipplaatsen schuin zijn zodat je die glad moet schuren. Dat doe ik als ze op geplakt heb dan zijn ze wat handelbaarder hoewel er wel eens 1 losraakt.
 
het is inderdaad niet handig die schuine kanten als je met een kniptangetje knipt.

er bestaan kniptangen die wel recht afknippen maar om daar dan weer een hoop geld tegen aan te smijten als je het niet dikwijls nodig hebt is ook gek.

een beetje schuurwerk is nu ook weer niet zo erg ;)

ziet er mooi uit hoor 8)
 
Thnxs. Volgens Pantani's meesterwerk, ik heb ze geteld, zijn het er 25. Nog 9 te gaan dus.
 
Zo het dek zit er helemaal op. De "pas" was best wel goed. Nauwelijks opvulwerk moeten doen.
attachment.jpg

Let ook op mijn elastiek MahJongg techniek, hi. hi!
 
Het dek zit erop en de zijkanten weggesneden en geschuurd tot dekhoogte. Wat spuitwerk van het koperwerk op de voor- en achtersteven.
attachment.jpg
Ook in de primer gezet zoals te zien is.
attachment.jpg
attachment.jpg
Wat verder gesnuffeld op het wwweb en een perfecte review gevonden. Ik ga wat dingen toevoegen wat andere bouwers ook hebben gedaan zoals zandzakken rond het AA-geschut op het dek en hangar deuren.
Was ik maar zo ver helaas eerst de romp schuren.
 
Je gaat lekker :), ik had het boek gekocht, Anatomy of the ship Yamato, staan zeer veel details in over dit schip, ben benieuwd naar je vorderingen terug.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan