Hoofdsponsor

1/72 Mil Mi-1

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 30 oktober.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.435
Ik zit in een dipje wat vliegtuigbouw betreft en daarom deze avond wat tijd uitgetrokken om eens te zien wat ik zo direct OOB zou kunnen bouwen.
Kom ik tot de vaststelling dat ik bij bijna al mijn vliegtuigkits wel iets speciaal heb steken onder de vorm van resin of PE aanvullingen en daar heb ik voorlopig geen zin in. Het moet simpel zijn en blijven, tenminste, dat hoop ik toch.

Kom ik dan deze kleine helikopter tegen:

Boxart.jpg

De naam Mil verwijst naar de ontwerper Michail Mil die deze helikopter ontwierp in 1949. Er zouden er meer dan 2.000 in verschillende versies van gebouwd worden en de NATO gaf hem de codenaam "Hare" (haas).
Vanaf 1955 werd deze ook licentie gebouwd in Polen door WSK (later PZL) onder de naam "Swidnik".
Vanaf 1958 doet de Mi-1 ook dienst bij de Tsjechische luchtmacht en het jaar er op vestigt de "0002" een hoogterecord tot 5.450 meter. Deze versie is voorzien op de decals en voorlopig gaat mijn voorkeur naar deze uit.
De productie van de Mi-1 werd stopgezet in 1965.

Parts.jpg

Er is 1 sprue, een vacuform cockpit en een decalvel voor 4 toestellen.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Instructions 3.jpg

Instructions 4.jpg

Dergelijke helikopters zijn doorgaans staartzitters en dus hoop ik maar dat er plaats genoeg zal zijn om er gewicht in aan te brengen.
Fingers crossed dat we er weer zin in krijgen ...
 
Zo, dat is inderdaad bepaald niet de grootste berg onderdelen die je daar vast te kitten hebt. Vergeet niet wat voor de 'volgens het boekje'-groepsbouw te bewaren he ;)

Ga je het vergeelde cockpitkapje gebruiken, of wil je daar een andere oplossing voor bedenken? Bijvoorbeeld, opnieuw vacuformen? In een van mijn topics toonde ik hoe ik dat deed met een stofzuiger... maar ja je bent zomaar weer veel te ingewikkeld bezig ten opzichte van wat je je had voorgenomen. Ik hoor het wel als je het overweegt en vragen hebt.

Misschien is een alternatieve oplossing mogelijk, bijvoorbeeld bleken met waterstofperoxide. Ik weet dat het met Lego werkt, maar het schijnt dat na verloop van tijd de vergeling weer terug komt. Ik weet NIET of de vergeling ook op deze manier kan worden tegengegaan op PET-plastic waar dit kapje waarschijnlijk van gemaakt is (althans, PET-plastic gebruik ik om te vacuformen, omdat het zo mooi en snel van vorm kan veranderen). Nu erover te lezen toch geen kwaad kan... zie hier.

Of je gebruikt gewoon dat licht vergeelde kapje. Zoals je zelf in je inleiding schrijft over deze bouw: 'in principe OOB'. Kan jou het ook schelen! Lekker bouwen zonder poespas :)
 
Succes en volg mee daar ik de eerste stappen naar vliegers bouwen heb gezet.
 
Mooie kit. Die vergeelde canopy's zijn wel het nadeel van MPM... deze verkleuren bij iedere kit.

En, mocht het echt nood doen:

img_4781.jpg


Voor contragewicht kan je bladlood onder de vloer aanbrengen.
 
Laatst bewerkt:
Weer eens wat anders een helikopter op forum zie e niet zo vaak hier.
 
Ook deze zal ik zeker volgen, we zien inderdaad niet zo erg veel helicopters de revue passeren, zelf heb ik er ook wel een drie- of viertal in de voorraad, maar het nadeel is natuurlijk dat ze direct flink wat plaats inpalmen als het geen twee-blads rotoren zijn, of er geen mogelijkheid is ze in opgevouwen vorm te bouwen.
 
Bedankt voor de interesse en de reacties.
Als jullie zo graag helikopters 🚁 zien passeren wil ik er wel enkele bouwen hoor. Moet er hier 20+ liggen hebben (en de meeste kunnen OOB) 😄😄
 
Bedankt voor de interesse en de reacties.
Als jullie zo graag helikopters 🚁 zien passeren wil ik er wel enkele bouwen hoor. Moet er hier 20+ liggen hebben (en de meeste kunnen OOB) 😄😄

Nneeeeee :ROFLMAO: :ROFLMAO:


Nee hoor bouw gerust zoveel van die dingen als je wil. 🙂
 
Dit brengt mij op een idee voor de komende groepsbouw, heb een 1/144 helikoptertje gewonnen op de ledendag...
Dus zal ik hier even volgen om te zien of er bij de helikopterbouw valkuilen zijn?
 
Met die OOB moet je toch ook uitkijken hoor en het plan komt niet steeds overeen met de stukken.

Cockpit plan.jpg

Dit is het deel van het plan met betrekking tot de cockpit.
Je ziet de vloer (13) en de achterwand (14). Die achterwand is onderaan recht afgesneden en moet volgens het plan op stuk 13 gekleefd worden.
Stuk 14 is halfrond bovenaan en daar moet stuk 22 op. 22 is echter het rooster van de luchtinlaat van de motor en dus is de bovenzijde van het halfronde deel van stuk 14 een deel van de buitenzijde van de romp.
Stuk 13 heeft vooraan een inkeping waarvoor op het eerste zicht geen reden is.

Cockpit.jpg

Hier heb ik de stukken 13 (vloer), 14 (rug) en 22 (rooster) eens met plakband bevestigd op de halve romp.
Het is duidelijk dat de rug (14) geen rechte onderkant heeft en dus niet op de vloer (13) kan gekleefd worden doch omgekeerd. 13 moet tegen 14 gekleefd worden.
Als je nu kijkt naar de foto van de geparkeerde Mil Mi-1 in post 4 van dit topic dan zie je dat het rooster in de romp moet zitten, een beetje zoals op mijn foto. Het halfronde bovendeel van stuk 14 maakt deel uit van de romp en mag dus niet voorbij het rompdeel komen maar er ook niet dieper in wegzakken. Dit brengt mee dat de vloer (13) uitsteekt vooraan aan de romp. Daar moet dus nog een onderdeel komen maar dat is voorzien als klaar vacu stuk.
Waarom dan die inkeping vooraan in stuk 13? Wel in dat vacu stuk moet ook het neuswiel gemonteerd worden en dat zal dus aansluiten op die inkeping.
Gevolg? Ik mag mij klaar maken om de vacu delen nu reeds al uit te snijden en de voorste al te plaatsen.
 
De romp gaat het mij ook niet gemakkelijk maken...

Romp 2.jpg

Romp 1.jpg

Zal beetje veel schuurwerk bij komen kijken...
 
Het is haast onvermijdelijk met vliegend spul…
 
Geleidelijk aan verder gewerkt aan de heli.
Na 3x primer gevolgd door extra plamuur en schuur werk is de body goed gekomen en was het tijd om de vacu cockpitdelen uit te snijden maar dit ging ook niet zonder slag of stoot.
Die vacu delen zijn zo oud dat ze broos en breekbaar lijken doch het is aardig gelukt. Volgende probleem was bij een test om het voorste en kleine deel te verlijmen want behalve CA lijm lijkt niets te werken.

Vacu cockpit.jpg

Het instrumentenbord is nog niet verlijmd, het zal nu zaak worden om eerst het interieur van de cockpit aan te brengen en dit te spuiten in het typisch Russisch blauw welke ze gebruiken bij hun toestellen. En ik mag ook mijn bladlood niet vergeten inbrengen.

Wordt vervolgd ...
 
Wanneer ga je het lood dan toevoegen? Dat uur is toch bijna geslagen lijkt mij..

Mooi gedaan!
 
Mooi opgelost en bijgewerkt.
 
Geleidelijk aan verder gewerkt aan de heli.
Na 3x primer gevolgd door extra plamuur en schuur werk is de body goed gekomen en was het tijd om de vacu cockpitdelen uit te snijden maar dit ging ook niet zonder slag of stoot.
Die vacu delen zijn zo oud dat ze broos en breekbaar lijken doch het is aardig gelukt. Volgende probleem was bij een test om het voorste en kleine deel te verlijmen want behalve CA lijm lijkt niets te werken.

Bekijk bijlage 429597

Het instrumentenbord is nog niet verlijmd, het zal nu zaak worden om eerst het interieur van de cockpit aan te brengen en dit te spuiten in het typisch Russisch blauw welke ze gebruiken bij hun toestellen. En ik mag ook mijn bladlood niet vergeten inbrengen.

Wordt vervolgd ...
Altijd veel problemen met de vacukits .Succes. Willy.
 
Ben er eindelijk in geslaagd om de neus te bevestigen, zowel het boven- als het onderste deel.

Neus.jpg

Volgende stap zal het plaatsen zijn van het interieur.
 
Fijn om eindelijk door te kunnen met de wat leukere onderdelen van de bouw.
 
De Mil heeft een beetje stil gelegen maar we zijn weer vertrokken.
Eerst en vooral het interieur aangebracht ...

Interior 1.jpg

Interior 2.jpg

en het instrumentenbord aangebracht.

Na passen en meten kon de rest van de vacu cockpit aangevoerd en gemonteerd worden.

Cockpit on 1.jpg

Cockpit on 2.jpg

Nu goed laten drogen en dan kunnen we de neus beginnen schuren.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan