Hoofdsponsor

1/72 Messerschmitt vs Spitfire. War brings no winners. [wip]

Mijne heren :D
Mijn uiterste dank voor de uitgebreide raad die ik mag krijgen van jullie,er zijn inderdaad fouten gemaakt tijdens het bouwen.
Mijn jongen kent geen snars van deze vliegtuigen en bouwde deze volgens het plan,helaas verloor hij de interesse erin en liet het dan gewoon staan.
Gelukkig heb ik wel interesse en wil dolgraag dat deze mooie jager tot zijn recht word hersteld.Het word dus ontmantelen van de neus en de schroef eraf te halen.
De ring om te draaien en het geheel terug in elkaar te zetten.Leuk toch als je weet dat het goed gaat komen.
Ik herstel deze mooie warbird zoals het moet zijn en dus dat wil dan zeggen dat de bommen eraf gaan,die horen er inderdaad niet op.
Gelukkig zijn er veel afbeeldingen beschikbaar op het www en Roy jij heb een boek van de 109E dus het kan gewoon niet stuk;)
Afijn genoeg gepraat lol dus nu aan het werk. :p
 
Zo;
Ik heb de neus probleemloos kunnen losmaken,enkel de propeller heeft lichte schade opgelopen want een van de schoepen brak voor de helft door aan de kop die op de motor word gezet. De as van de propeller moet worden verlengt of vervangen want ik kon niet anders dan de dop die erop zit om de propeller vast te houden uit boren om die zonder kleerscheuren van de basis te kunnen verwijderen.
attachment.jpg
Je ziet het dus,de as is stukken korter nu en moet worden veranderd.
attachment.jpg
De nosecone en de ring waren probleemloos,de dop die naast het drie-tenig onderdeel ligt werd dus uitgeboord om de ring zonder problemen van de as te kunnen verwijderen.
attachment.jpg
De plaats waar de bommen drager zat moet zo goed mogelijk worden verbeterd,uiteraard zal er wat aan detail verloren gaan.
Ik heb zojuist de propeller aangepakt en het schoep vast gelijmd en mooi uit gelijnd met de overige twee.
Even laten uitharden en dan het geheel weer samen voegen eenmaal ik de as van de propeller heb vernieuwd,dus dat word eerst de schuifmaat pakken en opmeten.
Ik denk dat ik tegen deze avond tien a elf uur wel wat kan tonen weer mensen,man wat doe ik dit graag dit soort werkjes:)
 
Om even heel precies te zijn wat die bommen betreft:
De "gewone" Bf 109 E-4 en de E-7 waren wel degelijk jagers, dus zonder bommen.

De E3/B en de E4/B konden uitgerust worden met een systeem ETC250 voor de E3 en een ETC500 voor de E4. Het is waarschijnlijk het systeem ETC250 dat men hier wil weergeven. Dit kon, mits een kleine aanpassing, inderdaad 4 bommen van 50 Kg meenemen. Meestal toont men 1 bom van 250 Kg op een ETC250 rek.

Een andere versie welke 4 bommen kon meenemen was de F2-B maar dit was een toestel met een andere motor en ander type schroef.

Let op: ik ben géén expert hé, heb er wel verschillende boeken over en foto's van een Bf 109 met 4 bommen zijn heel zeldzaam.
Wie iets meer wil lezen kan eens kijken op deze link: http://fiches.fra.free.fr/
 
@ Erwin,bedankt voor de informatie;)

Vandaag weer enkele beelden van de herstellingen.
attachment.jpg
De nosecone zit terug op de plaats en is mooi in lijn gebracht.
Ik denk er sterk aan de beide vleugels los te maken en opnieuw te gaan verlijmen,want als je goed kijkt zitten
deze niet netjes gelijnd met de fusilage.
attachment.jpg
De herstelling gaat goed tot dusver.De pit word ook aangepakt en geverfd.
attachment.jpg
Buikje is een ramp maar niet onherstelbaar,dit gaat wat tijd kosten maar het lukt me wel.
attachment.jpg
Een paar lijntjes her krassen,Roy legde me uit hoe ik best te werk kan gaan en het kan niet mis gaan zo.
attachment.jpg
Hier tussen staart en pit worden de lijntjes op nieuw een beetje bij gewerkt.
attachment.jpg
Propeller zit op zn plaats en de twee wapens ook vernieuwd daar ik ze afbrak tijdens het demonteren van de neus.
attachment.jpg
Uiteraard zijn beide wapens nog niet op maat,eerst helemaal laten harden en de dag nadien op maat snijden (deze foto's zijn van gisteren)
attachment.jpg
Hier op de onderzijde al een poging gedaan en het lukt dus,nog enkel de scriber er zeer lichtjes over en het zit goed.
attachment.jpg
Hier net boven de inlaten of uitlaten(geen idee van) worden de lijntjes helemaal opnieuw aangebracht.
attachment.jpg
Linker wapen op de plaats
attachment.jpg
En rechter ook (langs onder bekeken dan wel ;) )
attachment.jpg
View bovenaan zicht, het gaat echt de goede kant uit dus we doen gewoon verder.
Mooi ok later weer een update van de op maat gesneden mitrailleurs en zo..) :D
 
Ziet er al een stuk beter uit dan het was Patje.

Wat betreft het verwijderen en herplaatsen van de vleugels: als ik je foto's zo eens bekijk denk ik dat dat de enige juiste optie is.

Wat me aan je laatste foto opvalt is hoe groot de klinknagels / rivets zijn. Dat is wel jammer, misschien dat ze bij Airfix denken dat de Luftwaffe-ingenieurs voor het vergrendelen van de staalplaten halve kanonskogels gebruikten. Ik weet eerlijk gezegd niet hoe je dit zou kunnen verbeteren, maar misschien heeft iemand anders een idee.
 
Hey Roy,ja dat kan ik nie oplossen maar ik tracht zo goed mogelijk de panel lines te herstellen,dan hebben we dat toch weer terug he.
Wat betreft de vleugels ja ik vind dat ik dit moet doen om het vliegtuig beter tot zijn recht te doen komen.
 
Als je dat toch gaat doen, en de vleugels zitten goed vast, kijk dan goed van voren of ook het stabilo goed zit ten opzichte van de vleugels. Bekijk het daarna ook van achteren. Zolang de vleugels en het stabilo niet 100% op één lijn liggen, kun je ervan verzekerd zijn dat je je er de rest van je leven aan gaat storen als je naar het gerede vliegtuig kijkt ;)
 
Goeieavond allen hier :D
@ Roy:ik tracht te doen wat moet en zal er voor zorgen dat alles netjes is hersteld ;)
Zo..we zijn zover dat de vleugels zijn verwijderd van het vliegtuig.Dat ging eigenlijk best vlot en zonder al te veel schade.
attachment.jpg
Ik gebruikte een recht mesje dat je gebruikt als je iets perfect recht naar onder gaat snijden.
De vleugel loste zich zonder problemen en schade.
attachment.jpg
Beide vleugels werden verwijderd,het rechtse in beeld was wat moeilijker,blijkbaar deed mijn zoon daar wel genoeg lijm aan.
attachment.jpg
Even bekeken via onderaan zicht.
attachment.jpg
En ja dit gaat goed komen,Alles netjes ontdoen van lijmresten en de zaak netjes terug in elkaar zetten.
attachment.jpg
Vandaag de vleugels terug geplaatst en het ziet er als volgt uit.
attachment.jpg
De spleet word nog aangepakt,het drogen verliep zoals bij de SpadXIII,sneldrogen dus ;)
attachment.jpg
Er is niks van het plastiek beschadigt op de oppervlakte van de vleugels,enkel daar waar het werd
verlijmd is er wat te herstellen en schuren,het hele proces om de vleugels te verwijderen duurde wel een goed uur hoor.
Tenslotte is het een klein ding in de eerste plaats maar kan een prijsbeestje worden achteraf :D
attachment.jpg
Hier styreen geplaatst van 0.30 mm dikte,het langwerpige word nog vervangen,ik ben niet tevreden met dit.
attachment.jpg
Hier zijn de groefjes gedicht,deze worden netjes her krast na het uitharden en schuren.
attachment.jpg
Ik kleefde een reepje tape om de vleugels te sparen.
attachment.jpg
Ook deze zijde uiteraard.
attachment.jpg
en hier dan het vernieuwde strookje,ook dit vind ik niet echt denderend,dus ik denk na om dit alsnog te herdoen,de styreen stukjes worden geschuurd tot deze
bijna doorzichtig zijn,nadoen details krassen en het is klaar.
Verder rest mij dit mooie toestel te gaan verven en dan uiteindelijk decals te gaan plaatsen,het statief zit ik nog over te denken want heb geen glazen cilinder of iets dergelijks in huis.Er is nog wel de mogelijkheid om een stuk clear styreen van gietramen te gebruiken en dat op een mooi sokkeltje te zetten.
Ik zie wel wat ik kan doen,het voornaamste is dat deze pracht jager niet werd weggegooid.
Tot later weer ;)
 
De werken gaan goed vooruit zo te zien, jammer wel van de schroef dat afgebroken is, vind ik altijd moeilijk te herstellen...
 
jammer wel van de schroef dat afgebroken is, vind ik altijd moeilijk te herstellen...
Idd Beyond dat klopt,ik tracht het te herstellen door er een metalen pennetje in te zetten en vast te zetten weer.
Gelukkig beschik ik over onnoemelijk veel geduld en metalen pennetjes ;)
 
Komt goed patje trouwens een heel goed idee om de schroef te repareren met een pin dat geeft meer strekte verder nog veel succes met de herstelling. ..
 
Inderdaad Danny,heb ooit een onderstel van een helikopter verstevigt met stalen pennetjes om doorzakken te voorkomen wat trouwens lukte,het toestel is reeds vier jaar klaar en staat nog even stabiel.Maar nu terug terzake en verder met deze bouw.

attachment.jpg
zie hier het betreffend deeltje,het pennetje zit klaar en word op de schroef kop gezet.
attachment.jpg
Het is gelukt,liet het een uurtje op de schoorsteenmantel rusten en het is in orde.
attachment.jpg
Ik kan nu gaan beginnen aan de verfwerken.
attachment.jpg
En hier het toestel netjes bijgewerkt qua primer.
attachment.jpg
Ook de onderzijde weer bijgewerkt dus dat gaat goed komen.
attachment.jpg
En hier dan de eerste laag maincolor
attachment.jpg
Volgende werkje is de neus kleuren ;) en dat gaat deze nacht nog gebeuren.
Niet veel qua update hier maar wat het is is het weer he :D ;).Goed genoeg gepraat dus weer aan de slag,kan ik straks nog een nieuwe doos open trekken hahahahaha.Later meer mensen :)
 
Dat doe je snel Patje, ben je niet vergeten om de vleugels zo goed mogelijk uit te lijnen met het stabilo? Moest er nog wat gebeuren aan de stand van dat laatste?
 
@ Roy,wees gerust ik heb het allemaal goed gebracht.
Zo mensen,net voor het slapen gaan nog wat beelden voor jullie,vergeet niet ik ben zeker geen kenner of pro hierin dus vergeef me als het niet
is zoals jullie hoopten of dachten ;).... en nu de verfwerkjes tot dus ver.
attachment.jpg
Dit is met kunstlicht dus wijkt af van de werkelijke kleur die deze heeft :s
attachment.jpg
Bovenaan zicht,rechter vleugeltip staat me niet aan nu ik het zo bekijk.Moet ik even netjes herstellen dus.
attachment.jpg
Inderdaad,lijkt alsof ik sliep tijdens het verven lol
attachment.jpg
Motorkap ook al klaar,ring achter prop voorzien van haardun lijntje er net achter.
attachment.jpg
Propeller word snel geverfd,komt wat verwering aan te pas ook,heb al heel lichtjes gedry brushed hier en daar.
Ben het ook niet gewent dat te doen ,daarom ben ik ook heel erg voorzichtig.
attachment.jpg
Eenmaal de decals er op zitten word het wel mooier natuurlijk.
attachment.jpg
Dit alles is met de hand gedaan,en uiteraard met veel geduld.
attachment.jpg
Daar waar de uitlaten zitten word er een soort van vervuiling gezet,lijkt net dat ie dan gevlogen heeft zoals het moet zijn dus.
De cockpit word onder handen genomen plus het canopy deeltje,dat alles dan gedaan te hebben word het netjes vast gezet en het vliegtuigje is af.
Dan maak ik nog een standaardje er voor en kan de Messerschmitt er mooi op geplaatst worden.Zo en nu naar bed toe,morgen weer erg vroeg dag he ;) tot ziens mensen.
 
Goede avond/morgen lol
Even snel nog een korte update.
attachment.jpg
Ik heb geprobeert om de pit cover te doen,op deze schaal is dat geen sinecure en erg moeilijk voor me.
Ogen zijn niet meer wat ze waren en bril is aan vervanging toe.Afijn we doen wat we kunnen he,maar dit kan dus niet en dat word opnieuw doen.
Al doende leert men en al draaiende keert men zeggen de mensen :D
attachment.jpg
De pit in de verf gezet en wacht op zijn clear part uiteraard.
attachment.jpg
Deze plek wat kunnen herstellen,nog wat glans aan geven en het is zoals het moet zijn.
attachment.jpg
Propeller zit in het zwart Het geel word secuur bijgewerkt.
attachment.jpg

Uitlaat openingen krijgen nog een tweede kleurtje erbij want zo is het nog niet af dus.
attachment.jpg

attachment.jpg
Hier net achter de pilote seat komt nog een klein stukje,het brak af tijdens het reinigen.
Verder is er weer een wapentje afgebroken en dus moet ik dat natuurlijk weer gaan herstellen.Maar ok dat nemen we er graag bij.
Tot volgende update weer :D
 
Dat ziet er voortvarend uit Doomwad, zo mooi was deze 109 nog nooit.

Enig puntje om je gedachten eens over te laten gaan: misschien de volgende keer bij het schilderen de verf nog iets meer verdunnen en in meerdere laagjes opbrengen, dan krijg je misschien een nog mooier resultaat. Verder niets dan lof over je vlijt.
 
Ja inderdaad Roy heb ik ook opgemerkt.Maar goed ja het is nu gedaan dus ik ga deze gewoon zo net en goed mogelijk verder afwerken.
Verwacht dat deze nog een weekje of twee duurt eer ze af is.Met decals bij gerekend hopelijk.Nu ja is dat niet,dan is dr geen been gebroken en doe ik rustig verder natuurlijk.Qua statiefje heb ik zo het idee deze te plaatsen op een grasperkje met als steun zo wat als palen gebogen waar die op ligt.Het zouden er drie worden met de steunpaal in het midden uiteraard en twee als steun voor elke vlegel eentje.Het enige er aan is deze zelf te maken dan wel.Maar gezien ik best goed kan sratchen zal dat best lukken.Alvast dank voor de lovende woorden man ;)
 
Ik heb wel eens modellen gezien, ook van vliegtuigen overigens, die net lijken alsof ze geairbrushed zijn terwijl ze toch met het penseel geschilderd zijn. De truc om tot dat resultaat te komen, vertelde deze bouwer mij, is 1) eindeloos veel geduld, 2) de verf in flinterdunne laagjes opbrengen en 3) de juiste mengverhouding weten. Ikzelf gebruik liever de airbrush, maar veel mensen vinden het geweldig om het penseel ter hand te nemen. Als jij er ook zoveel plezier aan beleeft, staat niets je in de weg om te proberen in de voetsporen van die meesterbouwer (zo wil ik hem wel noemen) te treden, qua schilderwerk dan. Maar zoals gezegd, wat je hebt neergezet is allerminst slecht; de klinknagels zijn bijv. nog allemaal netjes te onderscheiden van de vleugels.

Wat je bedoelt met statiefje en volgend, kan ik niet helemaal volgen moet ik zeggen. Hoe hoog vliegt het vliegtuig (althans, hoe je het nabootst)? En waarom gebruik je twee steunen? En waarom een grasperkje?
 
Het zou een soort van gedenkplaatsje worden voor de gevallen piloten ten tijde van de oorlog snap je,daarom dat grasperkje met een gedenkplaatje.
Dat statiefje ja daar breek ik me de kop als het ware over en tracht zelf een beeld te visualiseren wat het uiteindelijk zou kunnen worden.
Maar goed dat is iets wat tijd heeft en ook goed zal komen.
 
Kijk Roy ik heb dit in gedachte als hieronder getoond.
attachment.jpg
Maar of dit kan zelf gemaakt worden passend naar mijn modelletje is zeer de vraag natuurlijk.
Dergelijk materiaal vind je niet zomaar,maar goed dat zijn kop brekens voor later en werk eerst de Messerschmitt af.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan