Hoofdsponsor

1/24 Mercedes AMG GT3 Blancpain series (Tamiya)

Schaal 1/24 - 1/25
Nog maar eens bewezen, modelbouwers kunnen alles, maar dan ook alles gebruiken. Zijn zijn de absolute meesters in recyclagetechnieken... :LOL: :LOL:
 
Whoops, al erg lang geleden sinds de laatste update, dat heb je met een druk familieleven en veel hobby's :biggrin:

Bon, sinds de laatste update ben ik vorig jaar in september begonnen met het aanbrengen van de decals van het Hello Kitty livery team. Ik had deze gekozen omdat ik het wel een toffe livery vond en weer eens wat anders (beetje zoals de MadPanda livery van de laatste jaren).


Maar hier ging het wat mis.
De decals waren niet goedkoop (25€). Maar daar krijg je in tegenstelling tot andere fabrikanten niet veel voor terug: de decals zijn niet 'voorgesneden' wat inhoudt dat je eigenlijk zo dicht mogelijk rond de decals moet snijden omdat je anders te veel carrierfilm op het model aanbrengt. Nu, dat is voor een beetje modelbouwer niet echt moeilijk, dus dat wou ik nog door de vingers zien. Alleen vond ik de decals veel te dik, en wilden ze ook niet echt netjes rond details en in spleten zitten (zelfs met meerdere applicaties van Mr. Mark Softer - het sterke originele spul, niet de afgezwakte 'Neo' variant). De printkwaliteit was ook niet altijd even scherp, en het font voor bepaalde logo's kwam ook niet echt overeen met 'the real deal'.
Wat toch allemaal spijtig is, bepaalde zaken kan ik rechttrekken, maar decals die eruitspringen alsof er dikke stickers op de auto gegooid zijn, daar kan ik niet mee om, zeker gezien de prijs. Dus een tip: als je ooit decals tegenkomt van Slotfabrik: blijf er ver van uit de buurt. Ze hebben veel decals sheets van auto's die de grotere fabrikanten niet hebben, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Bon, veel te veel tijd aan verspild en het heeft me qua motivatie niet echt geholpen.

Decals zijn ondertussen verwijderd en de wit/zwarte combo verf is opgeschuurd.

En een tijdje geleden vond ik een interessante livery: de HTP Motorsport versie van de 24H van Nürburgring met de Mann Filter reclame en slangenvel. Hobby Design heeft hier een decal setje voor.
En ZeroPaints heeft een perfect kleurtje hiervoor:

De slangenveldecals hebben ook al de gele basiskleur, wat ergens spijtig is, want de kleurtoon verschilt toch enigzins wat met de ZeroPaints verf, maar dat krijgen we wel goed. Ik was trouwens vergeten hoe fantastisch hun verfjes door de airbrush gaan. Wel een moeilijke kleur om deftig op foto te krijgen o_O

De slangenvel decals zorgden ook weer wat voor problemen (veel te groot met hier en daar verkeerde uitsparingen, waardoor de decals niet mooi om en rond details aan te brengen waren. Het moet voor mij plezant blijven dus uiteindelijk heb ik maar besloten om die decals niet aan te brengen (ik heb het geprobeerd maar veel en veel te frustrerend!).

Een beetje vindingrijkheid kan nooit geen kwaad, dus ik heb dan maar besloten om de rest van de decals te gebruiken en een soort alternatieve versie van een HTP Motorsport auto te maken (er zijn trouwens ook versies van hun auto's geweest zonder slangenvelstickers). Verder niks dan lof over het setje van Hobby Design. Goede kwaliteit decals die zich vlot laten aanbrengen.



Ook de banden en velgen kregen een behandeling


En hier staan we nu. Volgende stap is nog wat details verven en aanbrengen en dan kunnen we een laagje vernis aanbrengen. En voor zij die mij een klein beetje kennen gaat het daar niet bij eindigen.
Aangezien deze wagen een endurance race er op zitten heeft, ga ik die ook overeenstemmig verweren :giggle:
 
Echt fantastisch hersteld! Ik zal de tip over Slotfabrik onthouden.

Slotfabrik dus.

Slotfabrik.

:D
 
Aloha,

Lang geleden dat ik nog iets gepost heb, maar ik ben in stilte nooit echt weg geweest :LOL:.
Alhoewel ik vooral tankjes bouw is autosport ook wel een passie. Sinds een goed jaar doe ik wel eens aan simracing. Eén van die spelletjes heet Assetto Corsa Competizione en is gebaseerd op de voorheen genoemde Blancpain series en nu GT World Challenge GT3 en GT4 races. Eén van mijn favoriete wagens daarin zijn de Mercedes AMG GT3'tjes.
Tamiya heeft een geweldige kit daarvan, al kon ik het niet laten om wat extras in huis te halen (Hobby Design upgrade en seatbelt upgrades). Wat aftermarket decals mogen ook niet ontbreken.


De kit is van de gekende Tamiya kwaliteit al heb ik wel serieus mogen arbeid leveren om bepaalde spleten te vullen, schuren en primen.
Vooral de luchthapper achteraan op de body heeft me bloed, zweet en tranen gekost. Ik weet niet waarom maar het vullen en schuren leverden niet direct resultaat. Ik heb vanalles geprobeerd, Mr. Surfacer 500, Mr. Surfacer 1500, dunne ca glue, Mr. Surfacer met de airbrush en een paar keer hetzelfde. Uiteindelijk kreeg ik het geheel glad na 8 of 9 sessies vullen en schuren. Ik weet niet of dit normaal is in automodelbouw maar ik ben blij dat ik vooral tankjes bouw :D




En dan kon ik eindelijk aan de slag met de primer. Moest nog hier en daar worden opgeschuurd.
Daarna een laagje gloss white. Moest ik ook hier en daar wetsanden wegens stof of opgedroogde verfdeeltjes die op de natte verf terecht kwamen (helaas vergeten hier een foto van te nemen.
Vandaag kon ik dan eindelijk beginnen maskeren.


Na het maskeren heb een laag gloss black gemengd met wat gloss white aangebracht (zwart op zich is te zwart).


Op zich valt het me niet tegen. De Tamiya heeft wat lijkt op lijmresidu hier en daar achtergelaten (is subtiel, en niet te zien op foto), maar dat komt wel goed.
Wel heb ik hier en daar wat overspray en een wat onregelmatige overgang tussen het zwart en wit hier en daar. Hoe pak ik dit het best aan?
Voorzichting wetsanden met 2000 en dan fijner gaan?

Wordt vervolgd
Ben blij dat je weer verder werkt aan deze mooie bolide . Willy.
 
Zulke tegenvallers kunnen inderdaad schade aan de motivatie toebrengen :confused:
Gelukkig heb je deze toch een tweede kans gegeven, en het ziet er goed uit :winking:
Ben benieuwd naar de eindafwerking, wagens zie je zelden verweerd... :cool:
 
Mooi werk Wouter. Zowel de body als de velgen zien er indrukwekkend mooi uit.
Dikke decals zijn inderdaad niet prettig.
 
Zelfs zonder de snakesking is deze livery is veel mooier ;-)
Ik heb hier dezelfde kit liggen, maar ga de Haribo livery erop zetten...

Ik heb idd ooit ook eens decals gekocht bij SlotFabrik en had dezelfde ervaring.
Zelfs met een 'dikke' laag clear erop, bleef het 'nivau verschil'
 
Heel mooie wagen en het flashygele kleurtje spreekt mij wel aan.
Wat het avontuur met de decals betreft, dit soort ervaring is mij ook niet vreemd. Er zijn heel wat soorten decals in het modelbouwwereldje te krijgen maar producenten die echt prima kwaliteit leveren (kwaliteit decalvel, correct design, correcte afmetingen en kleur...) vormen maar een kleine minderheid. Het is dus steeds uitkijken om niet bedrogen te worden.

Het model zoals het er nu bijstaat komt zo te zien wel goed. Succes verder.
 
Zelfs zonder de snakesking is deze livery is veel mooier ;-)
Ik heb hier dezelfde kit liggen, maar ga de Haribo livery erop zetten...

Ik heb idd ooit ook eens decals gekocht bij SlotFabrik en had dezelfde ervaring.
Zelfs met een 'dikke' laag clear erop, bleef het 'nivau verschil'
De Haribo livery is ook eentje waar ik over nagedacht heb, maar ik vond m nergens in voorraad. Benieuwd wat jij ermee gaat doen.

Ik heb trouwens nog eens dezelfde kit liggen, en ik heb gezien dat Hobby Design een upgrade naar de Mercedes AMG GT3 EVO heeft (agressievere voor en achterbumpers), k zit op het puntje van mijn stoel te wachten tot het setje in voorraad komt bij Domino :biggrin:

Merci voor de leuke commentaren (en humor :LOL:) iedereen. K ben zelf niet echt te actief dezer dagen op het forum, maar het is druk ten huize Vrints met een vierde nakomertje dat er elk ogenblik kan aankomen :biggrin:. Gelukkig is er nog wat tijd voor modelbouw.
Aangezien ik de auto tijdens of op het einde van een 24H race ga afbeelden, wil dat ook zeggen dat de gebruikte slicks er niet echt meer...erm...'slick'...uitzien.
Het loopvlak van de banden heb ik ingesmeerd met verdunde houtlijm en dan in een mengeling van zwart pigment, bloem (meel voor de Nederlandse vrienden) en sigarettenas (ik ben compleet anti roken, maar wat dit betreft toch even blij dat ik een rokende vriend heb die wat as heeft bijgehouden. En nu mag hij wel stoppen met zijn ongezonde 'hobby' :P )gedrukt. Dit droogt redelijk stevig op, al kwam er nog wat van de mengeling van de banden af, dus nog een rondje verdunde houtlijm aangebracht.
Het ziet er niet slecht uit vind ik, al is het misschien nog iets te ruw, dus hopelijk krijgen we dit wel recht met voorzichtig opschuren.


En hopla, dat is het weer voor deze keer ^^.
 
Die bandjes hebben idd afgezien ;-). Nu hij kan na de race ook veel rubber opgepikt hebben ;-)
Wel een geweldige vondst om dat met al die materialen te doen!
 
Idee voor die banden is goed gevonden , maar als die banden zo afgeragd zijn na een race dan kunnen die decals er volgens mij niet meer zo fris en fruitig uitzien.

Greetzzzz Modest.
 
Merci gasten.

En helahola Modest, don't jump the gun he :-p. De banden (en bijgevolg ook de volgen) worden nog verweerd hoor, maar dat doe ik samen met het bodywork :biggrin: .
 
Heb er nooit bij stil gestaan dat die banden er zo lelijk konden uitzien na een race.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan