Hoofdsponsor

1/64 Marseille 1764

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit is voor mij een uiterst interessante stof omdat ik op m'n HD21 ook een houten dek met een lengte van 1200 mm moet gaan aanbrengen.

Met 'stalen' dekken op modelschepen heb ik genoeg ervaring, maar zo'n houten geval is voor mij totaal iets nieuws dus van mij mag je gerust een 'how to' schrijven over het leggen van dekken. Ik denk dat er nog personen zullen zijn die daar de grootste interesse in hebben. ;)


Droop
 
Ik denk dat er nog personen zullen zijn die daar de grootste interesse in hebben. ;)


Droop

ik ben een van hun ;)

ik zou nog niet weten hoe ik mijn dek moet doen. maar nu heb ik al een idee, bedankt daarvoor
 
Dit is de eerste keer dat ik dit van dichtbij zie en dit vind ik veel beter dan de tip met de stift (meer nadelen en belange niet zo mooi)
Wordt dit dek gescraapt of geschuurd ,wat als het papier er een beetje bovenuitsteekt, dus m.a.w. een howto zou welkom zijn als het niet te veel moeite is
 
Daar komt dus een howto van. Die zal ik dan gaan maken. Ben nu met het dek bezig. Kan toch niet te lang achter elkaar aan iets werken. En geeft een leuke afwisseling. :D

Het dek wordt geschraapt. Dat met die stift enzo. Ik weet wie het steeds aangeeft. Maar het staat ook zo in de bouw beschrijving van de mamoli kit. Ik ben daar niet zo kapot van omdat de stift uitloopt. Dit is alleen een algemene truuk om de dekken mooi te krijgen. Dit zoals ik het nu voor doe is niet zomaar de info die vrij gegeven wordt door de echte jongens. Ik ben er zo ook aangekomen door iemand die de zelfde denkwijze heeft als ik. De kennis gewoon vrij geven. Je moet het nog steeds doen. En alleen de kennis is niet genoeg om je brood ergens mee te verdienen. De grote jongens zijn bang dat wanneer hun alle trukjes uit handen geven zij straks geen brood meer kunnen verdienen.
 
Sorry, maar ze kunnen je alle trukjes van de wereld leren maar je moet nog altijd talent en geduld hebben.
Ik heb dat talent niet (veel te ongeduldig omdat ik te weinig tijd heb)maar ik amuseer me en dat is het belangrijkste.

+ statische modelbouw wordt maar door een paar procent gedaan, zou spijtig zijn als al deze kennis gewoon verdwijnt door ze voor u eigen te houden.

Daarom bedankt rik voor deze info.;):D

En ook voor de andere modelbouwers, laat niet alleen uw topprestaties zien maar ook uw fouten want daar leert iedereen uit.

wackowacko Hoor het mij hier eens uitleggen ben nog maar 4 maanden bezig en al zo een grote mond, maar ik bedoel het goed hoor :D:D
 
Dan zit ik nu te balen waar we u tegen zeggen. Hebben de heren van mamoli niet genoeg deklatjes er in gedaan. De verpakking van het hout zat nog netjes in de zakjes en de zakjes zaten nog helemaal dicht geseald. Daardoor dacht ik dus dat ik genoeg zou hebben. Volgens de bouw beschrijving moeten de latjes strak tegen elkaar komen te liggen en dus zonder de breeuwnaden. Omdat ik ik hier breeuwnaden in maak moet ik dus zeker twee latjes overhouden. Maar nee ik kom toch zeker drie lengtes tekort. Het is notenhout en dus in deze kleur (verkleurd door de jaren) niet te krijgen.

Wat ik wel heb gedaan is het afgemaakt en daardoor een deel voor jullie kunnen fotograveren. Dus de how to kan gemaakt worden. Het dek word gereinigd om zo er een nieuw overheen te kunnen leggen. Deze word dan wel in een andere kleur van donker hout. Dat heb ik nog op voorraad. En geeft ook wel ee mooi effect als dit in de olie zit.

Verder heb ik ook een probeerseltje gedaan met de zijkanten, de verschansing. Die heb ik een sterk verdunde wasch gegeven. Het rusutltaat is dat het hout nog goed te zien is en dat het toch ook rood is geworden. Zoals dat in die tijd gebruikelijk was. Binnenkort komen de plaatjes er zeker weer aan.
 
Ik had dit topic blijkbaar een paar dagen over het hoofd gezien :confused:.

Rik, die uitleg over het werken met papier, eindelijk begin ik het een beetje
te begrijpen, en aangezien ik 'ooit' nog eens terug ga beginnen aan mijn gunboat,
méér dan welkom, oftewel, die volledige how-to... :D

Groetjes

Carl
 
Ik ben op dit moment bezig dit te schrijven. Dan stuur ik deze op naar Exserco. Dan kan hij dit in een mooie lay-out gieten. Dus nog even geduld. :D Er komen nog wat kleine handigheidjes in die ik er nu in het verwerken ben. Moet nog even op de foto gezet worden.

Wat betreft mijn dekje. Die gaat overnieuw. Geen hout genoeg. Maar wel een andere soort. Dus tja.... Heb je een kit, denk je dan van a tot z voorzien te zijn van spullen, zit er niet genoeg in. :confused: Ik weet wel dat dit bij Bij billingboats niet zo snel gebeurt. Daar zit altijd meer in dan je nodig hebt. Niet veel maar toch.
 
De laatste foto's zijn gemaakt voor het dekje. Het is lastig. Ik kan mij niet te lang consentreren dus duurt het allemaal wat langer dan ik gewend was. Jammer maar het is even niet anders. Maar ik wil toch even laten zien hoe het dekje is geworden. :)

2_SANY1025.jpg

1_SANY1023.jpg
Het grijze puntje/bolletje is de plek waar de mast komt te zitten.
1_SANY1026.jpg
Ik denk dat het een aardig dekje is geworden. Alleen zie ik het een beetje wazig. Dus oordeel zelf. :eek:

Binnenkort de howto klaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik vind het dek er heel mooi uitzien. ben wat jaloers op al die mooie scheepjes. maar misschien een piepklein detail, ik zie op de laatste foto een soort van kier (rechtsonder op de foto)
 
laatste foto een soort van kier (rechtsonder op de foto)
Betrapt. Een onvolkomenheid. Niet goed gelijmd geweest. Maar dat is al opgelost. Het handige van deze wijze is dat de breeuwnaad evenuitgekrabt en opnieuw opgevuld. Olie eroverheen. En niets meer van te zien. :D

Maar je bent oplettend. Een goede eigenschap. :D
 
bedankt ;) ik dacht zo, als hij het nog niet heeft gezien, wijs ik hem erop dan kan hij eht verbeteren.

die oplettendheid kan nog van pas komen bij mijn eigen schip :p
 
ik vind het dek heel mooi en goed gedaan.

Alleen dezelfde opmerking als bij pantani dwarslijnen trekken zodat de kopse verbindingen op 1 rechte lijn liggen .Dat betekent ook dat alle latjes exact even lang moeten zijn,dus geen mm verschil, anders is de lijn niet te houden.

en voor het gat te boren kijk eens naar de opmerking van beagle bij de colin archer op het andere forum.(niet dat murphy toeslaat)
 
Alleen dezelfde opmerking als bij pantani dwarslijnen trekken zodat de kopse verbindingen op 1 rechte lijn liggen

Dat is een goede opmerking.

Maar het is nu zo dat ik het niet te strak wilde doen. Als het helemaal strak in elkaar zit komt het heel onnatuurlijk over. Maar de verschillen zijn echt heel miniem. Een potlootlijn dikte meer niet. het vertekend op de foto waarschijnlijk. Als ik de liniaal erlangs leg is dit niet te zien. wacko
 
Ik ben dus nu bezig met het leggen van de tweede huidlaag. wacko dit is niet een van de favorite klusjes aan het schip. Maar we zetten door. :) Nog even en ik ben klaar. Dan komen ook de pic's die ik ervan gemaakt heb. Tot zover deze update. Morgen waarschijnlijk een update met pic's :D
 
Zoals beloofd de foto,s. :D Beter laat dan nooit zullen we maar schrijven. Het mooie weer deed de tuin doen roepen. Helaas moet daar weer veel aan gebeuren. Deze maar helemaal leeg geschept. Dus nu alleen nog maar lege grond en een beetje stenen,,,,,,,, en een paar blaren. wacko Maar goed, wat hadden we ook al weer gedaan? De huidlatjes die er opzaten door de vorige eigenaar helemaal terug geschuurd. Dan konden we de verschansing gaan beplakken. Die foto's staan in de vorige post. Dus daar hoef ik gelukkig niet meer op terug te komen. Maar om een lang verhaal kort te houden. Het scheepje heb ik niet in de olie gezet. Puur omdat ik bij het aanbrengen van de houten latjes, die van notenhout zijn, een allergische reactie kreeg. Wat is nu het punt. Ik heb een huisstof allergie. Deze latjes hebben dus heeeeeeel lang bij iemand op zolder liggen stoffen, daarna lekker gaan snijden er schuren aan die latjes. En jawel bingo. Alles dicht. Dus scheepsbeplanking met hindernissen. Ik had geen ander hout op voorraad en wilde eigenlijk ook niets nieuws aanschaffen. En maar gewoon doorgegaan. De latjes zijn verlijmd volgens de spanmethode. Dus doormiddel van een wigje geklemd aan de romp zodat ik er geen spijkers in heb hoeven slaan. En dan vervolgens vast gelijmd met sneldrogende houtlijm. Dit vervolgens met een fohn gedroogd. Zodat ik lekker kon doorwerken om zo snel als het kan de boel te kunnen fixeren. En geen allergie last meer heb. :D

En dan nu de pica's

4_SANY1005.jpg

2_SANY1006.jpg
De romp begint nu aardig vol te worden met latjes.
2_SANY1007.jpg
En dan moet het er zo uit gaan zien. De romp wordt tot aan het einde van de kiel doorbeplankt, maar wel laten we een halve centimer over die niet beplankt gaat worden dit blijft vrij.

2_SANY1008.jpg
De spiegel. Dit is echt een bagger spiegel. Slecht vorm gegeven. En heeft weinig detail. Niet echt leuk dus. Moest nog maar eens gaan bezien hoe en wat we hiermee zullen gaan doen. Het is gesoldeerd en in de witte primer gespoten. Omdat de kwaliteit zo slecht is ga ik het eerst maar eens proberen te schilderen. Kleuren naar eigen inzicht. Er is geen kleurenschema van bekend.En de voorbeelden die ik ken zijn allemaal met een messing/gouden kleur egaal. Dus zo uit de doos. :eek:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jawel ik heb meer foto's. Nu is de verschansing aan de buitenkant netjes beplankt. Dat hebben we in de vorige post gezien. En kan de romp verder naar de kiel gedaan worden. Hiervan de rest.

3_SANY1009.jpg
Maar eerst even de gaatjes voor de spiegel er in. Hier komen straks een stel kanonnen te staan.

2_SANY1010.jpg
De rompt heeft al een aardige vorm gekregen. En de eerste huidlatjes zitten er al op. Ik werk nu per 4 latjes om en om. Dit om het scheepje zo recht als het mogelijk is te houden. Hatjsie, hatjsie, hatsjee. :eek:

2_SANY1011.jpg
Natuurlijk is het de bedoeling dat de latjes netjes van voren tot aan de achterkant netjes gelijk blijven lopen. En dat er dus verjongt moet worden.

1_SANY1015.jpg
Om jullie niet met allerlei rompbeplankingsplaatjes te laten zitten en dit wel zullen geloven. De foto's van het resultaat.

1_SANY1016.jpg

1_SANY1019.jpg

1_SANY1020.jpg

1_SANY1021.jpg

1_SANY1022.jpg

Er zit ergens een foutje in. Kunnen jullie deze zien?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik denk dat ik hem heb gezien :p
de berghouten komen vanvoor niet gelijk uit ;)

maar zo'n heel beplankte romp vind ik er toch zo geweldig uitzien ;)
 
@ Siemen,

De berghouten komen gelijk uit. Dat ze ongelijk liggen ligt aan de foto, die is uit een hoek genomen. De tip is kijk naar de laatste foto. :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan