Hoofdsponsor

1/24 Magirus-Deutz TLF 16 Feuerwehr

Schaal 1/24 - 1/25
ERVARING
Ervaren, maar lang geleden.
BOUWWIJZE
Papier is papier. Zoveel mogelijk out of box!
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet, maar ik denk dat ik alles heb.
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
Alles welkom.

Roy vd M.

Well-known member
Registered
Zoals elders aangekondigd, ben ik begonnen aan een papieren model. Ik heb weinig smoesjes voor als het misgaat, want heb tijdens mijn studententijd best wat papieren modellen gebouwd en met ontzettend veel plezier. Je kunt vrij snel werken, wordt niet zo snel afgeleid door het verlangen je model op te waarderen; en de modellen zijn al prefab gekleurd. Daar staat tegenover dat je niet (of met onevenredig veel moeite) een zo realistisch schaalmodel krijgt als met plastic modelbouw. Ik heb zeer realistische (zelfbouw) papieren modellen gezien, maar die hadden dan weer veel makkelijker in plastic kunnen worden gemaakt.

In de stash bevond zich deze kit van een Magirus-Deutz brandweerwagen. Niet het makkelijkste model, vanwege de vele rondingen, maar daarmee hopelijk wel een leuke bouwervaring.



1. Na wat oefenen met technieken (het is allang geleden..), ben ik begonnen. Daarbij heb ik het voor elkaar gekregen het allereerste (!) onderdeeltje, kapot te maken. Het is een dubbelgevouwen en verlijmde, daarna uitgesneden steun. Door de zwakte in de vouwlijn, in tweeën gebroken bij het uitsnijden. Lekker begin! :)



2. De uitdaging is, de onderdeeltjes zo precies mogelijk langs de omlijning uit te snijden.



3. Ik herinner me de moeilijkheid van het omvouwen van dunne, lange tabs. Een photo etch tool voorkomt dat.



4. De raampjes zijn moeilijk rond uit te snijden. Ik tik ze uit met een punch-tool. Voor het achterste raam gebruik ik viermaal de 5,5mm. punch.





5. Daarna snijden.



6. Voor het voorste raampje gebruik ik tweemaal de 5,5mm. punch, eenmaal de 6mm. en eenmaal de 12mm.



7. Bij Amazon had ik twee weken geleden stalen curve-linialen gekocht. Moesten wel eerst ontbraamd en gladgevijld / geschuurd worden, maar daarna fantastisch te gebruiken voor dit soort rondingen.



8. Naaiklemmetjes zijn handig, naast de gewone klemmen. Hier zie je het gebroken onderdeel, waar ik een lipje boven heb gelijmd. Gelukkig niets met een afbeelding erop! Ik heb wel alle platen tevoren ingescand, maar de kleur krijg je nooit 100% goed als je 'm zelf print.



9. De linker binnenwand van de cabine bestaat uit twee onderdelen die tegen elkaar gelijmd worden. Ik heb ze voldoende laten drogen. Daarna stellen de instructies, dat je eerst de lengte-steun 1b monteert, daarna haakse steunen, daarna 1c. Ik heb een andere volgorde gekozen en werk van onder naar boven. Wel steeds gekeken of het goed past.

Voor het verlijmen gebruik ik Kittifix papierlijm, navolgend een tip van @the--mouse. Werkt perfect! En is erg snel droog.



10. Binnenwerk van de raampjes. Mooi ontworpen! De zijkanten moeten straks nog wel een kleurtje.



11. Dit is de stand van zaken nu. Basis voor de linkerwand is klaar (minus bijkleuren). Dit zijn dertien verlijmde onderdeeltjes.





Totaal bestede tijd: 4 uur
 
Mooie brandweerwagen om te bouwen Roy.
11,5 pagina's van niveau 3, moeilijkste niveau van Schreiber.

De deur ziet er gelijk strak uit.
Wat een superhandige tool heb je daar om gaten te maken, kan je me daar wat details van geven?

Ik ga deze natuurlijk volgen, succes met de verdere bouw ervan.

Fred
 
Heel interessante tip om de ramen mooi uit te snijden, volg met veel belangstelling.
Succes met de verdere bouw.
 
Ik zal hier ook eens een stoeltje bijschuiven, de start ziet er alvast veelbelovend uit.
 
Geen verwijt naar andere papierbouwers maar de aparte insteek, een beetje vanuit het oogpunt van de plastiek modelbouwer (je hebt hier in een eerste post al direct twee tools uit de "plastiek branche" gebruikt), maakt het voor mij een stuk interessanter om te volgen. Succes verder met dit projectje (y).
 
Erg inventief met die punch !
Dat is nu exact wat ik zo leuk vind aan onze hobby. 'out of the box' denken om het best mogelijk resultaat te behalen.
 
Ik zat te denken waar ik deze eerder had gezien......

gVEmsJI.jpg


Maar deze stond nogal prominent in de Schreiber-Bogen catalogus van 2024.

Fred
 
Leuk die interesse! Papiermodelbouw is ook echt wel de moeite waard, zeker als je niet teveel wilt nadenken maar toch iets wilt neerzetten, als je niet wilt schilderen, geen zin hebt in airbrushes schoonmaken. En de kits zijn algemeen erg betaalbaar. Er zijn ook websites met gratis modellen. In Oost-Europa maken ze papieren kits van tot de verbeelding sprekende voertuigen. Vooral scheepvaart en gebouwen zijn hier in West-Europa populair, zoals Fred als de beste laat zien.

@the--mouse @coachke @Erwin @Silenoz @dancooper @airbus56 @Leysend @marc w Dank allemaal voor het volgen.

Fred ik zal je wat info geven over de tool en het gebruik, maar denk dat het je prijstechnisch niet gaat bevallen helaas. Leuk dat deze nog steeds zo pontificaal in de catalogus te vinden is, de kit is toch al een paar jaar oud dacht ik. Maar het is een niet alledaags onderwerp voor de papiermodelbouw dat in elk geval voor mij toch wel de wow-factor had. De moeilijkheid zal hem wel zitten in de rondingen die overal zullen moeten worden toegepast.

12. Om hoekjes te kunnen uitsnijden zonder restjes, plaats ik het mes op het snijpunt van de hoek en zet pas dan de liniaal ertegenaan. Dan snij ik. Herhalen bij de andere lijn.



13. Het is een beetje behelpen met deze pons-set, om precies de juiste positie te bepalen. Je moet van bovenaf kijken, maar tegelijkertijd moet het licht erop vallen. Om het papier te klemmen, zet ik de naastgelegen pons erop. Het papier vervolgens net zo lang verschuiven totdat het precies goed ligt, dan niet meer aanraken, pons erop en tot slot tikken.

Hier ga ik bijvoorbeeld tikken met pons 5,5mm. en gebruik ik pons 6mm. voor stabilisering van het papier.



14. Het is 'redelijk' belangrijk dat je de juiste pons tikt en alleen die. Een vergissing leidt tot een gat in je model.



15. Naast dat je cirkelvormige gaatjes kunt ponsen, pons je tegelijkertijd schijfjes. Je kunt ze bewaren om later in te zetten. Of je kunt schijfjes ponsen wanneer je die nodig hebt, in de grootte die je nodig hebt.



16. Na het tegen elkaar plakken van twee onderdelen ('lamineren'), gebruik ik de ponsset als gewicht. Het papier wordt op die manier mooi glad, ook half-hard geworden lijmbaantjes worden zo platgedrukt en vereffend. Je zou het misschien niet zeggen want de set is zo groot als een hand, maar dit apparaat weegt inclusief ponsen bijna 3 kilo. Het is massief staal.



Dan het slechte nieuws en dat is de prijs. Ik heb dit ding gekocht bij Drijfhout, een bedrijf gespecialiseerd in alles wat met goud te maken heeft. Inclusief BTW kost hij nu €314,60. Zie hier.

Je kunt ook een hobby punch & die-set gebruiken. Die heeft dan als voordeel dat je veel beter kunt zien wat je doet. Er zit namelijk een transparant deksel op. Natuurlijk zijn de punches niet van dezelfde kwaliteit, maar het zou op dit soort papier prima werken. Wel geen aluminium punch & die-set kopen! De punches slaan het alu blok zo kapot. Ik heb stalen exemplaren (laten maken bij dezelfde fabrikant als waar de alu exemplaren werden/worden gemaakt) en die bevallen prima. Probleem is alleen, dat de ponsen voor dit soort werk niet breed genoeg zijn.

Als ik deze pons niet had gehad, dan zou ik denk ik die curves proberen te maken met behulp van een cirkelmaker, waarvan de doos eveneens te zien is op de foto. Ook geen goedkoop gereedschap, maar toch een stuk beter betaalbaar dan die ponsenset.

Totaal bestede tijd: 5,5 uur
 
Oeps, dat is inderdaad goed aan de prijs.
Ik snij dergelijke rondingen gewoon uit de hand, ik snij dan zo'n ronding in 2 maal.
Voorsnijden en doorsnijden zeg maar.

Fred
 
@Fred: ik zou die ook niet alleen voor papiermodelbouw kopen. Je kunt daar ook messing mee doorslaan bijvoorbeeld.

@Pascal Dank voor het volgen.

17. Deze update staat in het teken van fouten en lessen.

Het volgende onderdeel kostte me drie kwartier voordat ik het volledig uitgesneden en gevouwen had. Er moeten dertien vouwen in komen. Sommige aan de voorzijde, andere aan de achterzijde (=kerfje maken en aan de achterkant rillen oftewel onder lichte druk kerven).





18. De ronde vormen kunnen steeds heel makkelijk gesneden worden langs zo'n stalen curveliniaaltje. Er is altijd wel een plek op die weelderig gevormde liniaal te vinden die precies past.





19. Ponsmaat uitkiezen...



20. ... en verder snijden met zo'n curve-liniaal.



21. Fout 1: linksboven zie je een vuilvlekje. Komt bij de pedalen dus uiteindelijk niet zichtbaar gelukkig, maar dit had ook zomaar bij een in het zicht zittend onderdeel kunnen gebeuren. Dit is veroorzaakt door de klem-pons. Die had ik wel schoongemaakt, maar door de olie aan de cilinderwand kwam er toch weer vuil mee. Volgende keer: éérst test doen op proefpapiertje, voordat ik een nieuwe ponsmaat gebruik!



22. Fout 2: geen te dunne acrylverf gebruiken; en in het algemeen, niet zomaar advies van een ander overnemen zonder te testen. Ook al is het advies nog zo professioneel overkomend. Ai! Dit is wél in het zicht, zij het dat het niet opvalt. Later teken ik het een beetje bij, zodat het iets wegheeft van een schaduw. Weer een goede les en nog enigszins op tijd.



23. Van alles en nog wat geprobeerd. Potloden, stiften, verfjes... bijna alles trekt in het papier vanwege de sterk zuigende werking ervan; en zorgt dus voor ongewenste verkleuringen. Potlood is lastiger te gebruiken op bepaalde plekken.



24. Toch nog onverwachts, bij een goed bruikbare stift uitgekomen. Ecoline brush pennen. Daar kun je fijn mee werken op dit papier. Voor deze kant een beetje te laat, zoals te zien.



25. Fout 3: eerst dingen verlijmen (twee contrasterende kleuren) en dán pas de kopse papierkantjes bijkleuren. Vroeger kleurde ik de kopse kantjes helemaal niet bij, maar ik heb van Fred geleerd dat dit een mooie toegevoegde waarde is. Maar dus éérst kleuren en dán verlijmen met andere onderdeeltjes. Deze fout was met veel precisie nog te herstellen.



26. Fout 4 en 5. De instructies niet goed lezen, respectievelijk, deze té slaafs volgen. In de instructies staat dat de sjablonen kunnen worden gebruikt voor het uitsnijden van plastic ruitjes (vel transparant plastic niet bijgevoegd, Evergreen 0,25mm. gebruikt). Maar welk sjabloon? Zag niets, dus dacht dat ik het gewoon moest opmeten. Ik kwam hier dan nog op tijd achter, maar dat was toeval. De ontwerper leek het logisch om het ene sjabloon op de volgende instructiepagina te plaatsen, op een zeer onopvallende plek. Het andere sjabloon staat op bladzijde 7 of zo. Hoe goed deze kit tot nu toe ook is, dat is wel raar. Maar vervolgens blijkt dat je de instructies niet te slaafs moet volgen, want de sjablonen blijken onnodig en onhandig klein. Dus tóch gewoon opmeten, wat ook sneller gaat bovendien.





27. Basis linkerwand klaar. Dit zit wel stevig hoor! Erg mooi ontworpen.



28. Klein grut. Les geleerd: meteen de randjes kleuren.



29. Niet alleen de binnenwand, ook de vloer van de cabine bestaat uit twee stukken dik papier tegen elkaar aangekleefd. Dit wordt echt een stevige constructie.



Dit is heel erg leuk om te doen, ik heb weer net zo'n plezier als 25 jaar geleden. Het heeft ook wel wat om van een paar vellen papier een driedimensionaal iets vorm te geven. Het is een kwestie van even er weer inkomen, maar dan is het ook echt een uitnodigend project om aan de modelbouwtafel terug aan te schuiven.

Totaal bestede tijd: 10 uur
 
ik volg , weer met een droge keel van steeds met mijn mond open te kijken
Iedere keer ben ik nog steeds verwonderd hoe jij het weeral voor mekaar krijgt
Prachtig
 
Met vallen en opstaan, maar het ziet er toch wel goed uit vind ik. Goed, die kleurklieders zijn nu wel nog zichtbaar maar eens de cabine dicht zit zullen die echt niet meer zo in het oog springen.
Wat ik wel een beetje gek vind (maar dat zal later ook niet meer opvallen) is dat de kruisjes die aangeven dat "deze lijn" een vallei-plooi wordt op het stuk staan. (zie rode cirkeltjes) :
54077245888-6a0cb61014-b.jpg
 
Laatst bewerkt:
Knappe realisatie zover.
En met een brandweerwagen heb je altijd mijn (nostalgische) aandacht
Als ik dit zo zie kriebelt het om ook eens te doen, maar ik heb nog zoooveel plastic kits liggen die mij meer aantrekken...
Maar vind dit toch leuk om vanop de zijlijn te volgen.
 
Wel ik volg ook op de voet want heb er hier ook enkele liggen.
Leer hier mee uit uw ervaring waar ik op moet letten.
Misschien start ik op de beurs in Gent wel met een papieren model.
 
@Marc: dank je wel voor het volgen. Dit is niet zo moeilijk als je denkt: gewoon precies snijden, matig met de lijm en geduld. De echte kunstenaar is degene die deze kit heeft ontworpen. Hij past echt goed in elkaar tot nu toe.

@Erwin: inderdaad veel werk, maar het houdt nogal eens op. Je hebt het met je Citroën bestelwagens ook wel gezien... op enig moment is het klaar. Geen verweren, geen schilderwerk... what you see is what you get. Dat maakt het behapbaar voor iemand die altijd stuk gaat op de details. En ik ga echt wel weer terug naar die Citroën hoor, maar dit is een heerlijk tussendoortje (en appetizer!).

@dancooper Ja die kruisjes... dat had anders gekund. En op bepaalde plekken is het ook anders ontworpen dan hoe het hier is opgelost; maar ik denk dat de ontwerper vouwfouten wilden voorkomen. Op andere plekken zitten die kruisjes ook; en bijvoorbeeld driehoekjes binnen het rood van de raamkaders. Ik kan me niet herinneren hoe dat bij andere kits zat. Maar ze hadden bijv. een kruisje aan de zijlijn kunnen zetten. Of instructies. Maar zoals je al zegt, gelukkig valt het later niet meer op. Zoals zo vaak, verdwijnt het grootste deel van het interieur straks uit het duidelijke zicht.

@Beyond: dank voor het volgen. Ondanks je kit-aanbiedingen, toch nog veel inventaris? Je meent het... modelbouwers eigen denk ik :D

@Pascal: Fred heeft een introductie geschreven van technieken, zie hier. Ik moet toch altijd wat schrijven, jullie kennen me... :) Het nuttigst vind ik meestal het opschrijven van fouten, want dan kan de lezer die vermijden, wat diens eigen model betreft.

Een beurs is ideaal om hier eens mee bezig te zijn. Het enige wat je echt nodig hebt is een snijmat, een nieuw mes, stalen liniaaltje (best niet te groot). Voor een proefmodel is het niet nodig om de randjes te kleuren. Je gaat zitten en je ziet gaandeweg het model ontstaan.


30. Dit modelletje trekt me echt naar de modelbouwtafel. Zoals ik hierboven al schreef... geen verf nodig, geen verwering, geen perfectie benodigd. Want zo'n papieren model ziet er uiteindelijk mooi uit, maar pretendeert niet fotorealistisch te zijn. Dat haalt ook een stukje van de druk weg. Papier heeft z'n grenzen en dat heeft dus niet alleen nadelen. Je kunt maar tot een bepaalde hoogte springen.

Hier is het verschil te zien tussen wél en niet ingekleurd randje.



31. Ook de onderkant is gedetailleerd. Dat transmissietunnel-onderdeeltje heeft een gekleurde tegenhanger aan de onderzijde.



32. Om deze hoekjes precies uit te snijden, plaats ik het mes op de punt, dán liniaal ertegen. Dan snijden. En dat tweemaal. Ik schreef dit al elders, maar benadruk dit nog maar eens. Dit is een van de stukjes bij werken met papier waar het fout kan gaan.



33. Stand van zaken.



Totaal bestede tijd: 13,5 uur
 
Terug
Bovenaan