Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Hier komt nog meer.

Om toegang te hebben tot alle foto's die er van dit kanon zijn, heb ik me o.a. geregistreerd bij Pinterest, een site waar je foto's volgens thema kan opzoeken. Zeer de moeite waard aangezien er vaak uniek materiaal opduikt. Ik vond er de volgende foto:

attachment.jpg

Je ziet hier de achterkant van de gun cradle met een ronde opening waarin de middelste cilinder voor het regelen van de terugslag zit. Er bestaat verder maar een plaatje waar je dit gat ziet aan de bovenkant, in de manual. De twee kabels lijken me erg nuttig want ook in mijn model beweegt het platform achter de cradle sterk mee in een zijwaartse richting. Let ook op de wieltjes die over de stijlen van het platform rollen, die komen dan weer voor in de tekening van van de kulas, zonder dat je daar begrijpt waar die wieltjes voor gebruikt worden.

attachment.jpg

Eerst nog een extra paar plunjers monteren, gezaagd uit spijkers.

attachment.jpg

De uiteinden van de plunjers krijgen stootkussens.

attachment.jpg

De plunjers zitten hier door de achterplaat van de cradle. De opening moet hier nog gefreesd worden.

attachment.jpg

Deze foto kan je vergelijken met de foto van Pinterest.
 
Laatst bewerkt:
Op de plek waar de loop vast zit aan het affuit met een slot, is aan beide kanten de bedieningskabel voor dit slot zichtbaar op de foto's.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Hey,

Ik begin me zeer de vraag te stellen of daar nog iets van overschiet van die originele kit.... :)
Uiteraard ben ik fan van de zelfbouw en andere scratchtoestanden, dus laat u maar volledig gaan, ik volg wel..... :) ;)
 
De details die er nu bijkomen, waren in de kit niet voorzien. Nog steeds maakt het grijze plastic door zijn dikte een groot deel van het gewicht uit, Swaken. Zou ik er nog een maken, dan zou ik de Renwal-kit opnieuw kopen, al was het maar om aan al die wielen te komen.

De kulas was op de plaatjes uit de manual voorzien van wieltjes. Ik wist een hele tijd niet waarvoor die moesten dienen.

attachment.jpg

In de buurt van die wieltjes was er nergens een kabel zoals bij de vorige. Er was wel een afbeelding die deed vermoeden dat ze nodig zijn als het kanon ingeschoven is voor transport.

attachment.jpg

Nu werd het ook meteen duidelijk waarvoor die rails op het affuit dienen. Alleen waren die al gemonteerd op een plek die niet overeenkwam met de positie die de wieltjes zouden innemen op de kulas. De rails zaten gelukkig niet zo goed vast. Ik heb ze grotendeels ongeschonden van het affuit gekregen, er scheurde maar een centimeter onderaan af. Dat is gereconstrueerd met Evergreenstrip. Nog steeds zouden de wieltjes niet even ver naar buiten kunnen zitten dan gewenst, maar om dit te merken zou je er een foto naast moeten leggen. Nu passen ze dus goed tussen de rails.

attachment.jpg

Er is nu ook een ring op de kulas gekleefd, waar de loop in gaat passen. Dit is het restant van een van de "fifth wheels" uit de kit.

attachment.jpg

Hier zie je dat deze plek afgeschermd wordt door de arm op de voorgrond, de reden dat je nergens foto's van de wieltjes op de rails terugvindt.
 
Je zou stiekem gaan denken dat jij één van de ingenieurs bent/was die het M65 Atoomkanon mede hielp ontwerpen :)

Wie weet hé ... ;)

Chapeau!
 
Dankuwel voor de bewonderende woorden. Hier nog kleine toevoegingen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
daar word een mens stil van en volg steeds grt.
 
daar word een mens stil van en volg steeds grt.

Inderdaad , vandaag die opstapjes / trapjes kunnen bewonderen, zo klein , zo fragiel en zo knap Steven !
Tevens voorzien van schitterend beeldmateriaal ;)
 
Bedankt voor de aandacht, die trapjes waren op deze pagina al te zien (http://www.modelbouwen.be/threads/13898-M65-Atoomkanon-wip/page34 en lagen nu naast het model op de ledendag.

Daar werden nu ook de eerste lasergesneden stukken getoond die ik besteld had bij Dirk.

attachment.jpg

De door mij gevraagde dikte leverde uiteinden op die afgebrand waren en daardoor afbraken. Een van de stukjes op de foto heeft dit nog. De latjes van de andere vijf kregen een offset waardoor ze even breed werden als de openingen. Ik vind het nog steeds acceptabel om ze zo te gebruiken, al zou een etch-set met een goede assemblagemethode natuurlijk de ideale oplossing geweest zijn.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze raccords uit messingplaat gaan dienen om de kabel mee aan de armen te bevestigen. Een merkwaardig feit is dat ik varianten vind waarbij de hoeveelheid raccords vooraan en achteraan afwisselt.

attachment.jpg

De takel voor de munitie heeft een manuele opwindfunctie waarvan ik gisteren de as uitgewerkt heb.

attachment.jpg

attachment.jpg

Deze afblokplaatjes had ik eerst foutief naar binnen gekeerd maar ze moeten de hijsogen tegenhouden als ze niet aan het kanon gekoppeld zijn.

attachment.jpg

Deze wijzerplaat kwam er laatst bij.
 
attachment.jpg

Het atoomkanon stond laatst op de bijeenkomst in Antwerpen, Dirk had daar het eerste gelaserde onderdeel bij. Hier zie je het naast het kanon. Er moest een off-set gemaakt worden zodat de latjes dikker geworden zijn. Dit stoort niet echt.

attachment.jpg

Ik had ook besloten om de "spaghetti" te maken.

attachment.jpg

Met behulp van enkele goede foto's kon deze installatie stap voor stap nagebouwd worden.

attachment.jpg attachment.jpg

Het stuk tegen de arm aan zou demonteerbaar moeten blijven. Dan kan het kanon er nog tussenuit.
 
Als je hem ziet staan op tafel begrijp je pas echt de vele werken die eraan zijn gedaan en wederom dan sta ik met mijn mond open en weet niet meer wat te zeggen dan alleen dat het zeer knap is en met zorg gedaan top Steven grt.
 
Ook deze afgelopen leden dag weer staan bekijken en wat een mooi werk wordt er hier weggezet zeg.

In mijn honger naar papiermodellen kwam ik deze ook nog tegen.
Deze is van papier gemaakt in schaal 1:48 :D
image01.jpg

Fred
 
Wow dat zal ook niet simpel geweest zijn om dat te bouwen in papier
Marc
 
Bedankt voor de complimenten. Het papieren kanon brengt me in verwondering dat dit nu weer bestaat. Het is ook haast even gedetailleerd als mijn kanon. Mijn enige opmerking gaat over de vooras, waarvan de spoorbreedte afwijkt.

attachment.jpg

Hier zitten alweer een aantal uren werk in. De hydraulische leidingen onder de winch zitten op hun plek.

attachment.jpg

Bij het maken van de opening in deze styreenplaat viel de winch uiteen in zijn onderdelen. Hier staat hij al terug stevig ineen.
 
Ik weet niet meer wat ik moet zeggen Steven, al die details, man, man,man....
 
Het zou haast zonde zijn om deze in een kleurtje te steken met al het werk dat hieraan geweest is.
Kleine reality check voor mezelf dat ik nog heel wat te leren heb op modelbouw gebied maar dat maakt het uiteraard leuk en uitdagend.
Zoals ik reeds in een ander topic mocht lezen "straffe mannen hier op dit forum"
 
Ik zal maar bescheiden blijven en snel naar de volgende update overgaan. Bedankt voor de mooie woorden.

Vandaag de blusinstallatie van de twee trucks. Die moest ook volledig scratch gebouwd worden. Er waren vier stuks beschikbaar. De steunplaten hadden zes gaatjes, die worden dus geboord voor het plooien. Op de ene trekker zijn ze fluo oranje ingekleurd, op andere zijn ze gewoon groen. De zijkanten zijn hol gevijld.

attachment.jpg

Er komen twee flessenhouders per plaat.

attachment.jpg

Het slot voor de fles is voorzien van embossing. Die wordt eerst met een boortje in de metaalstrook gedrukt. Een grotere boor wordt gebruikt voor de buiging.

attachment.jpg

De blussteunen hebben nu een slot en een grendeltje. Rechts zie je een blustoestel in de houder.

attachment.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan