Hoofdsponsor

1/32 M65 Atoomkanon [DONE]

Vakwerk he ,ik deed dit op schaal 1/1 tijdens mijn dienstjaren,en wat ik nu zie ,doet me denken aan mijn plannen om dan toch klein materiaal aan te kopen om te plooien en vast te hechten..mijn handen kriebelen weer net als toe ik mijn eerste Bren carrier uit 1941 moest opknappen van O..echt mooi steven wat je hier doet.
 
Dankuwel voor de aandacht, nu laat ik even iets zien dat je beter niet nadoet.


Vandaag werkte ik aan de koppeling van de voorste motor. Ik was die er aan het aankleven toen de Tamiya Extra Thin over zijn kant ging. Gelukkig lag de motor niet op die plek. Dit filmpje toont de ravage die aangericht werd op mijn kleine snijmat. Als je goed kijkt, zie je er blaren op verschijnen ergens in de rechterbovenhoek, alsof er boter in de pan ligt. Ik ging dan maar de grote mat halen.

attachment.jpg

De koppeling is wat anders geworden dan voorzien maar deze zal alleen nog van opzij zichtbaar zijn.

attachment.jpg

Ze is zodanig uitgemeten dat ze recht tegenover de versnellingsbak uitgelijnd is.

attachment.jpg

Wanneer de kap er over staat, steekt alleen de aansluiting van de "main pump" uit.

attachment.jpg

Dit wordt de takel voor het reservewiel, die op dit plaatje volledig uitgeschoven is. Op de foto's is hij dan ook minder hoog.
 
ik vind het bewonderenswaardig dat je zo lang aan een model kan werken zonder enige vorm van laks worden door gebrek aan motivatie.
Ik merk namelijk bij mezelf dat ik soms de interesse deels verlies omdat ik niet altijd snel kan doorwerken aan een model en dus de bouw lang duurt. Dan moet ik het model altijd even volledig in de koelkast zetten en wat anders doen, later op terugkomen met nieuwe moed en dus weer beter werk neerzetten. Eén van de redenen dat ik ook altijd aan een model of 3 a 4 simultaan werk.

Maar dit blijft een leerrijk topic en zoals reeds meermaals vermeld, simpel en duidelijk verwoord.
 
Ook ik werk met meerdere modellen, aangezien ik ook graag wat afwissel. Bij dit model wordt er van onder naar boven afgewerkt en het productieproces tekent zich duidelijk af zodat er geen blokkage ontstaat. Ik bedenk elke keer wat er nog meer in de weg staat waardoor het model nog niet in de primer kan en zo duikt er elke dag wel een duidelijk afgetekend klusje op. Bedankt voor al wie het geduld opbrengt om dit allemaal te blijven volgen.

Vandaag had ik nieuwe secondelijm nodig en besloot ik om tegelijk ook iets te doen aan de middelmatige aansluiting van mijn voetstuk aan de aluminiumprofielen die ik er onder geschroefd had. Ik kocht in de Hubo een houten sierlijst en begon die in stukjes te zagen met een verstekbak.

attachment.jpg

attachment.jpg

Alle randen werden gevolgd tot zo ver mogelijk tegen de buisvormige verbindingselementen aan. Het profiel was net op de goede hoogte om aan te sluiten bij het hellende vlak onder de M249. De houten plankjes zijn dan met houtlijm tegen de blokken geplakt. Alles sluit nu veel beter aan.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Ik heb ook een aantal anti-slipvoorzieningen aangebracht op de walkways van de trucks. Hiervoor had ik al een stukje Alliance Modelworks gaas in ruitvorm gekocht. Dit gaas is nog steeds helemaal niet fijnmazig genoeg, maar deze antislip is waarschijnlijk toch niet standaard aangezien het niet voorkomt op de tekeningen uit Tankograd.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Een echt top model waar heel veel modelbouw liefde in terug te vinden is,super mooi en verzorgd gebouwd ...
Alleen vind ik persoonlijk dat de ondergrond volledig afbreuk doet aan dit model,een zwarte bodemplaat waar het model word op gezet zou zoveel meer klasse geven...
 
Bedankt, Danny. Hier is al eerder over gediscussieerd, ik ben het er namelijk niet mee eens dat een traditionele presentatie dit model zou verbeteren. Ik heb ze al eerder gezien, zo'n zwarte platen, die zien er zo zwaar uit dat het model er op wegvalt. Er is op meerdere plaatsen gezocht naar geschikte bodemstukjes en die waren er niet. Door mijn methode komt er veel meer nadruk op het gewicht van het model, dat nu duidelijk nog maar door enkele vierkante centimeters opgevangen wordt.

Vandaag heb ik nog wat extra anti-slip gehangen.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Een ander interessant detail is de knalpot van deze truck. Om een of andere reden is hij niet meer te vinden op de nog bewaarde exemplaren van de M249, maar op oude foto's en op de tekeningen in het handboek zien we de uitlaat nog wel terug.

attachment.jpg

Hier had ik de uitlaat zelf al gemaakt van een stuk 10mm styreenbuis en een stukje messingbuis van 5mm. Ik was hier nog bezig aan het uitboren van de afschermplaat. Volgens de tekening moesten hier een zestiental rijen van achttien gaatjes in komen.

attachment.jpg

Een geestdodend werkje waar ook niet echt veel meetwerk aan te pas komt, het komt er op aan van de eerste rij goed te zetten en dan steeds mooi tussen de twee gaatjes erboven te mikken.

attachment.jpg

De plaat is afgewerkt, ontspaand en gewalst.

attachment.jpg

Aan de achterzijde zijn toch nog heel wat spanen te zien, dit komt tegen de knalpot aan te zitten. Er zijn ook twee halfrondjes tegen gelijmd.

attachment.jpg

En zo zal het eruit zien als alles geschilderd is. De uitlaat zal echter in een roestkleur komen en de beschermplaat in olijfgroen. Daarom komen deze bij de groeiende stapel apart te spuiten onderdelen.
 
Bedankt Steve voor deze toelichting 😉
Wat bedoel je hier juist mee dat de plaat is ontspant en welke werk wijze gebruik je dan 😉
 
Aan de achterkant zie je op de voorlaatste foto dat er kleine restjes blijven hangen aan de plaat na het boren. Die zijn er met een mes afgeschraapt.
 
Steven je hebt volstrekt gelijk wat je presentatie betreft,inderdaad ziet het er zwaar uit,ook al gezien op dergelijke presenteringen.
Het gaat hier goed vooruit zie ik en elke stap is weer een avontuur man.
 
Dankuwel voor de beleving van mijn topic. Vandaag twee nieuwe onderdelen. Bedankt, heren. Dan gaan we toch gewoon door met de vertoning? Vandaag een hele update over de ventilatie.

attachment.jpg

De voorste motorkap had een verzonken fan bij de oudste versies. Ik heb hier het middelpunt bepaald. Het model zal dus een exemplaar van voor 1959 gaan voorstellen. De latere kregen een uitlaat verwerkt in de ventilator.

attachment.jpg

Met de cirkelsnijder waren er heel wat toertjes nodig om hierdoor te geraken, er mocht niets gebogen worden omwille van de scharnieren in messingdraad.

attachment.jpg

Deze strip Evergreen vormt de buitenste koker.

attachment.jpg

Het gaas van Alliance was eerst te rafelig en scheurde door. Dan sneed ik het ruimer af en plooide het rond een roundel.

attachment.jpg

De binnenste koker bestaat uit messing buis, die hier nog wat getrimd wordt met een polijststeen.

attachment.jpg

De uitgesneden schijf plastic wordt omgevormd tot een fan. Die komt op de motor zodat hij later nog te schilderen valt.

attachment.jpg

Het resultaat.

attachment.jpg

De tweede motorkap heeft de uitlaat in de ventilator maar met een beschermende kap rond. Er is weer een gat nodig.

attachment.jpg

Deze keer kunnen we wel gebruik maken van een goed geproportioneerd kitpart. Het moet wel wat dunner geschuurd worden.

attachment.jpg

Op dezelfde manier gaan we hier nu het gaas aanbrengen.

attachment.jpg

attachment.jpg

De knalpot is hier wat te schuin gegoten, daar moet een stuk messingbuis onder komen.

attachment.jpg

Nu nog een nieuwe fan maken .
 
Blijf met verstomming volgen waar je de ideeën en oplossingen haalt en toepast. Knap werk aan die ventilator.
 
Wow telkens dat ik denk dit was het komt mijnheer weeral met spectaculaire werken boven water
Enorm knap
Marc
 
de ondergrond met kleine aanpassing vind ik zeer geslaagd en ja de rest is volgen in stilte en vooral kijken wat ik regelmatig doe met respect voor het geduld in uw projecten om zelfs de maten juist te maken op schaal. grt
 
Hey,

Indd, volgen doen we zeker, met die scratchwerken hier komt dat heel goed, Steven, we volgen jongen....
Maar ben wel benieuwd wanneer je zijn jasje gaat aantrekken....😀;)
 
Ook ik kom met regelmaat eens piepen hoe je vordert, maar ik weet ook niet altijd wat schrijven... :nowink:
Ik kan wel altijd genieten van je verslag en de verbouwingen, dus laat ze maar komen ;)
 
Wederom hele knappe vorderingen, een plezier om te lezen
 
Bedankt voor de vele mooie reacties. De spuitbussen staan al klaar maar het is voorlopig geen weer om ze te gebruiken. Ik kan dus beter nog de beurs van IPMS Antwerpen afwachten om daar nog eens aan de wedstrijd deel te nemen, tegen dan kan er niet veel meer overblijven dat nog ontbreekt voor de primerlaag.

Gisteren heb ik het laatste stukje cardanas gescratcht, ook weer zo'n 20 onderdelen voor 1 centimeter as.

attachment.jpg

attachment.jpg

De achterste knalpot wordt gevoed door twee buizen die door het scherm zitten naar de motorkap toe. Hier is er eentje geschratcht, later ontdekte ik dat er aan de andere kant ook zo eentje moet zitten. Er zijn ook luiken gescratcht voor het middendeel.

attachment.jpg

attachment.jpg

Hier zie je een constructie waarmee ik cirkels op metaal graveer, daarvoor wil ik mijn cirkelsnijder niet verslijten. Een universeel stuk op een Kin-passer doet dat met voldoende voorzichtigheid ook. Daarna moet je wel met de hand verder snijden want je kan hier geen druk mee zetten.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Vandaag sluiten we af met de bevestiging van de takel. Ook is de hoepel rond de benzinetank verlegd, die was blijkbaar aan de verkeerde kant gelegd. Let ook op de jerrycanhouder die gescratcht is. Morgen komt hier het rek voor het reservewiel achter. De winch is nog steeds dryfit.
 
Vandaag begon ik aan de opstapjes voor de trucks. De kit voorziet in de volgende onderdelen.

attachment.jpg

Deze trapjes zijn alleen geschikt voor montage in de voorste truck, zoals je ziet op de grote foto rechts zijn ze in de achterste voorzien van ronde buisprofielen.

attachment.jpg

Op de detailafbeelding zie je dat er een telescopisch gedeelte aan de trapjes is. Ik besloot dat dit beter met metaalfolie te maken is. Als kern gebruikte ik eerst de originele trapjes uit de kit, tot ik op andere foto's constateerde dat de in werkelijkheid gebruikte profielen U-vormig waren. Ik demonteerde ze terug en bracht dan het nodige geplooide metaal aan. Dit wordt wel fragieler om te monteren maar het is ook mooier om naar te kijken dan het plastic met een lossingshoek van daarvoor.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het pijltje lijkt een borgpen te tonen aan een ketting, eens checken of ik die nog ergens zie.
 
Het andere stel trapjes loopt een stuk minder gesmeerd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De elementen op lengte snijden uit draad ging nog wel, hier een methode om de lengte voor de dwarsstaaf te berekenen.

attachment.jpg

Dan dacht ik, laat ik eens proberen dit met soldeersel aaneen te zetten.

attachment.jpg

De stukjes werden op een plankje vastgelegd.

attachment.jpg

Het solderen kon beginnen.

attachment.jpg

Nou ja, dan maar secondelijm.

attachment.jpg

Dat leek goed te gaan.

attachment.jpg

Maar deze lijm kleeft alsof ik houtlijm gebruikt had, ik kon alle verbindingen eenvoudig terug lostrekken. Nochtans zou dit spul volgens Artobi even goed zijn als de groene Zap, want die was daar net op. Het mag ook wel eens een dag tegenslagen.

attachment.jpg

Tenslotte een probleem dat ik daarna tegen het lijf liep: de hydraulische zuigers in de armen zijn naar mijn schaalberekeningen 8 mm dik, maar de armen zelf zijn ook maar zo breed geleverd. De gaten in de armen onderaan voor de zuigers zijn niet even breed als de armen, dus zou ik een breedte van zeker 12 mm verwacht hebben. Misschien lopen de armen naar onder breder uit. Ik ga maar weer eens wat foto's turen.
 
Mijne mond blijft hier open vallen tot op menne nagelenbuik.....................................
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan