Hoofdsponsor

1/35 M35A2 Gun Truck, Vietnam. (wip)

Alle andere volgers ook bedankt.

Na de opmerkingen van mijn echtgenote en van Steven heb ik de munitiekistjes op de bodem opnieuw voorzien van een dark wash om ze in te lijnen en het resultaat is beter.
Tevens vastgesteld dat ik vergeten was om het gereedschap opnieuw op zijn plaats te leggen in hun houder en dus bij deze ook in orde gebracht.

De truck gaat nu in zijn glazen kast bij de andere trucks, wachtend op betere tijden om eens buiten te komen.
 
Nou Erwin, ondanks de tegenslagen is het een zeer fraai model geworden !
Ziet er toch wreed uit zo'n zwarte killer machine 8)

Een vraag, gezien het kenmerkende rood-achtige vuil op de banden zou ik dat ook op de truck verwachten...
Het wittige stof ziet er overtuigend uit hoor, maar waarom heb je daarvoor gekozen ?
 
Goede vraag Peter.
In onze club is er iemand die Vietnam reeds bezocht heeft als rugzaktoerist en deze man is in bijna alle delen van het land geweest. Volgens hem zijn er daar drie grote groepen aarde kleuren zijnde de bruine zoals wij ze ook kennen, de witte stoffige in de droge periode en dan tenslotte de rode aarde.
Deze rode aarde is laat ons zeggen overheersend in de streken waar de gun trucks dienst deden en zeker wanneer het geregend had kleefde die rode smurrie overal aan. Maar, van zodra deze weer opgedroogd was op het wegdek, werd dit snel weer droog stof dat overal in kroop.

Ik ga hier niet de slimmerik uithangen maar afgaande op foto's in mijn documentatie stonden de trucks geparkeerd in het open veld op de rode aarde. Wanneer het 's nachts regende werden er plassen met rode smurrie gevormd waar zij door moesten tot aan het vertrekpunt van de colonne. Dus rode aarde op de banden.
Tijdens het konvooi, bijna altijd bij dag, was de zon er opnieuw en droogde de weg snel op. Voeg daar het stof van de voorgaande trucks bij en je krijgt in feite één grote stofwolk die voor de Vietnamezen een teken was dat er een konvooi aankwam.

Vandaar mijn beslissing voor een combinatie van de beide kleuren. Misschien had het rood iets minder gemogen maar jammer genoeg bezit ik geen enkele foto van deze truck aan de buitenzijde. Dat is ook de reden dat er geen kentekens op voorzien zijn. Ik heb enkel foto's van het interieur van de bak waarnaar ik mijn voertuig ook behandeld heb met stof en kleur.
Hoop dat deze uitleg aanvaardbaar is.
 
Zeer zeker aanvaardbaar :) dat zijn interessante wetenswaardigheden Erwin.
De sporen van rode aarde zijn maar al te bekend en welhaast een cliché geworden onder de verweringen van Vietnam voertuigen.
Het is dus meer dan aanvaardbaar, het is weer een fijn stukje kennis, waarvoor dank :)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan