Hoofdsponsor

1/35 M25 Dragon Wagon

ERVARING
Noem mij maar gevorderd.
BOUWWIJZE
In principe OOB maar we zien wel want dit is een oude kit.
BOUWBUDGET
NVT
BOUWSTATUS
Gestart 4 januari 2023.
COMMENTAREN
Altijd welkom zolang het maar beleefd blijft.
Beetje verder gewerkt:

Stage 3.jpg

Stage 3: de servomotor, luchtfilters, transmissiestang.

Stage 3a.jpg

Beter zichtbaar als ie rechtop staat.

Stage 6a.jpg

Stage 6a: de tandem unit. De kettingen heb ik nog niet verlijmd want we gaan nu in een eerste fase van schilderen komen.

Stage 6b.jpg

Stage 6b: de achterste as.

Stage 7a.jpg

Stage 7: het samenbrengen van de tandem units met de achterste as. Ook hier zonder de kettingen want schilderen is nodig. Er moeten decals aangebracht worden op de beide olie cylinders.

Stage 7b.jpg

Beetje meer in detail.
Morgen dus schilderen.
 
wat een gevaarte en leuk details , Erwin kennende komt dat dik in orde
succes
 
Vandaag dus een eerste schilder dag voor onze draak.
Het geluk van het werken met een spuitbus Humbrol 155 is dat je niet altijd een primer nodig hebt en hier hebben we dus de primer fase overgeslagen.
Alle grote onderdelen tot nu toe vervaardigd zijn dus gespoten en klaar om verder afgewerkt te worden.

Paint.jpg

Heb zo de indruk dat het ganse beest mij minstens één spuitbus verf zal kosten.

Even de cabine er los op geplaatst, moet nog geschilderd worden.

Cab 1.jpg

Even een indruk geven hoe groot die is, de cabine is even groot (maar breder) dan een jeep.

Cab 2.jpg

Deze avond nog de achterassen in elkaar steken, schilderen en weatheren maar dat laatste gaan we niet overdrijven. Ik ga mij baseren op foto's uit het boek.
 
Als ik dit weer ziet gaat het weer jeuken om een Dragon Wagon te bouwen, blijf het een machtig mooi voertuig vinden.
 
Dit gaat goed vooruit en wat een cabine zeg.
 
Ja er kon ook een half leger in zo te zien. In Overloon staat zo’n combinatie, volgende keer eens wat beter bestuderen. Ik herinner me van de laatste keer vooral de kettingaangedreven achterwielen.
 
De combinatie van de dubbele achteras is klaar voor montage op het chassis. Er moesten decals aangebracht worden op de oliereservoirs.
Blijkbaar zijn die reservoirs verbonden met die 5 aluminiumkleurige potjes er achter. Op sommige foto's is te zien dat er buisjes lopen van die potjes tot over de ketting. Blijkbaar zou dit een soort automatische smering hebben geweest maar ik ben het niet zeker.
Mijn boek is geen technische manual en de foto's tonen ook niet altijd die buisjes.

Ik zie op foto's dat die buisjes soms ook vertrekken uit het reservoir en elk van die buisjes smeert 1 ketting (@steven: blz 43). Twee bladzijden verder loopt er dan nog een extra buisje van één der potjes naar de as van het tandem. Ik zal het nog bekijken of ik dit wil en/of kan aanbrengen want ik heb geen materiaal liggen om zo kleine kraantjes te maken.

Dubbel as.jpg

Is eigenlijk best een grappig ding, lijkt op een tank uit een Japans comic book.

Chassis 1.jpg

Dan was het tijd voor het plaatsen van de vooras, de tandem as en 2 steunen.

Chassis 2.jpg

De tandem as moest beweegbaar blijven en is het ook.

Banden.jpg

Volgende stap is het monteren van de banden op de velgen. Jammer genoeg heeft elke band een uitgesproken rubberen naad en dat kan ik niet hebben. Daarom er maar met de grove vijl op gezeten tot de naad afgesleten is. Tot nu toe al beide voorwielen afgewerkt.
Ik voel mij precies in een bandencentrale.
 
Wat je zegt, die tandem is eigenlijk bijna bruikbaar als onderbouw voor een apart voertuig.

Je hebt de gang er goed inzitten en dat zonder afbreuk te doen aan kwaliteit.
 
Mooie vorderingen alweer. Die rubberen wielen zijn niet makkelijk van die naad te ontdoen , mag dat zelf ook ervaren , die zit precies dwars door het hele onderdeel 🤔

Greetzzzz Modest.
 
Bij de Honda RA273 van Tamiya deden Karmijn en ik dat met behulp van de draaibank: wiel opspannen, draaibank aan en schuurpapier ertegenaan. Vergelijkbaar, zou je dat ook met een multitool zoals Dremel of Proxxon kunnen doen. Voor opspannen van het wiel kun je misschien een passend wieltje gebruiken uit je reservedoos.
 
Of af en toe in de vriezer stoppen.
 
De combinatie van de dubbele achteras is klaar voor montage op het chassis. Er moesten decals aangebracht worden op de oliereservoirs.
Blijkbaar zijn die reservoirs verbonden met die 5 aluminiumkleurige potjes er achter. Op sommige foto's is te zien dat er buisjes lopen van die potjes tot over de ketting. Blijkbaar zou dit een soort automatische smering hebben geweest maar ik ben het niet zeker.
Mijn boek is geen technische manual en de foto's tonen ook niet altijd die buisjes.

Ik zie op foto's dat die buisjes soms ook vertrekken uit het reservoir en elk van die buisjes smeert 1 ketting (@steven: blz 43). Twee bladzijden verder loopt er dan nog een extra buisje van één der potjes naar de as van het tandem. Ik zal het nog bekijken of ik dit wil en/of kan aanbrengen want ik heb geen materiaal liggen om zo kleine kraantjes te maken.

Bekijk bijlage 430662

Is eigenlijk best een grappig ding, lijkt op een tank uit een Japans comic book.

Bekijk bijlage 430663

Dan was het tijd voor het plaatsen van de vooras, de tandem as en 2 steunen.

Bekijk bijlage 430664

De tandem as moest beweegbaar blijven en is het ook.

Bekijk bijlage 430666

Volgende stap is het monteren van de banden op de velgen. Jammer genoeg heeft elke band een uitgesproken rubberen naad en dat kan ik niet hebben. Daarom er maar met de grove vijl op gezeten tot de naad afgesleten is. Tot nu toe al beide voorwielen afgewerkt.
Ik voel mij precies in een bandencentrale.
De kettingen werden tijdens het rijden inderdaad continu gesmeerd door een soort druppelsysteem via die flesjes. Willy.
 
Goede tips die ik hier lees en volg verder.
 
Vandaag niet veel gedaan.
Waterlek gehad in de keuken en bijna de ganse dag onder de gootsteen gelegen om het euvel te verhelpen/herstellen. :mad:

Toch maar nog eens vier banden geschuurd en toen alles verlijmd. Tamiya voorziet 2 chrome assen welke door de tandem as moeten geschoven worden en daarna kunnen de wielen zonder verlijmen erover geschoven worden. In de wielen zelf steken vinyl caps.

Wheels 2.jpg

De wielen op de vooras zijn draaibaar maar deze moeten wel op hun assen verlijmd worden.

Wheels 1.jpg

Fritz is nog eens komen kijken om te zien hoe groot die nu is.
Het volgende is het interieur van de cabine.
 
Mooie vorderingen. Zo een aandrijving met ketting heb ik nog niet eerder gezien.
Op de eerste foto is het wiel linksboven niet recht tov het binnenste wiel.

Misschie kan je dat nog aanpassen.
 
Mooie vorderingen. Zo een aandrijving met ketting heb ik nog niet eerder gezien.
Op de eerste foto is het wiel linksboven niet recht tov het binnenste wiel.

Misschie kan je dat nog aanpassen.
Had het ook gezien, is ondertussen in orde. Bedankt!
 
Met het figuur erbij krijg je een goed idee van de grote van dat monster.
 
Het staat in de TM op p.35, er lopen smeerleidingen vanuit de potjes naar de as.
 

Bijlagen

  • 20230112_172542.jpg
    20230112_172542.jpg
    197 KB · Weergaven: 9

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan