Hoofdsponsor

1/72 Light tank M3 Stuart Mk.I [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.

yves

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 mei 2013
Berichten
1.902
Op naar de volgende...
Ben deze aan't bouwen om later bij mijn High speed tractor samen op één plateau te zetten..
Hier wa foto's..
Het verven liep deze keer niet zoals het moest bij de eerste laag,was de eerste keer dat ik Tamiyaverf gebruikte en da was een groot verschil met Revell qua vloeibaarheid,daarmee wat vegen en kleurverschil...:-( !

attachment.jpg

attachment.jpg
De wielen waren volledig dichtgegoten,dus moest ik deze zelf in mate van het mogelijke zelf uitboren.. 1/72 is idd soms klein dan!!

attachment.jpg

attachment.jpg

Dit gedryfitte geheel ga ik waarschijnlijk vanavond voor mijn allereerste keer met de AB een basiskleur geven!!(spannend..);-)

Tot de volgende waarde modelbouwcollega's..

Grtz yves,
 
Ik wil nu niet den ambetanterik spelen maar je kitje was wel juist... er was een versie van de M3 Stuart met gesloten wielen!
Deze hieronder staat in het "Sinsheim museum" (D):

attachment.jpg

Deze is een latere versie, net zoals bij de M4 Sherman werden in de loop van de oorlog de loopwielen vervangen door volle wielen, de open wielen hadden te veel last van allerlei zaken die tussen de spaken kwamen zoals o.a. boomtakken en puin.
Ook konden vijandige commando's de tanks gemakkelijk saboteren door dikke ijzeren staven tussen de spaken te steken.
 
OOH MY GOD...! da meende nie..?
Maar allee bij nader inzien ,zeine boven kant ziet er toch wa anders uit?!
En Walesha gij ne ambetanterik..da geloof ik nie ;-).
Heb dan toch mijne dremel is kunne testen ;-))

Grtz yves,
 
Ja idd, die ziet er iets anders uit maar er waren verschillende versies: M3, M3A1, M5...

attachment.jpg

attachment.jpg

Die jij hebt is de gewone M3 die normaal de open wielen heeft, maar zoals ik zei: "tijdens de oorlog werden de open wielen vervangen door gesloten"... het is dus perfect mogelijk dat er ook vroegere M3's later gesloten wielen kregen, soms zag je zelfs een mix, dat zag je soms ook bij de Sherman:

attachment.jpg
 
tamiya acrylverf moet wat verdund worden idd. Gunze niet.
 
Gunze verdun ik ook, op hetzelfde ratio van tamiyaverf (40%verf, 60% isopropylalcohol) maar dat hangt van persoon tot persoon af... In verband met de wielen, mooi werk, en het staat vrij om eronder te hangen wat je wilt...
 
Mijn ervaring heeft me geleerd dat Tamiyaverf heel goed werkt bij spuiten maar minder goed resultaat geeft als je met de borstel verft, ik gebruikte destijds Tamiya dan ook enkel voor spuitwerk, voor het penseel: de aloude Humbrolpotjes.
 
Dat dacht ik ook vermits ik de Revell 50/50 moet verdunnen om dezelfde dikte te hebben als die van Tamiya!
Dus zal de Tamiya idd beter kunnen gebruiken bij mijnAB...heeft er iemand enig idee dat ik deze dan nog al dan niet moet verdunnen om te spuiten, zoja welke verhouding?

Grtz yves,
 
Tja, verdunnen.... dat moet je eigenlijk zelf een beetje uitzoeken. Best spuit je eerst op een proefstukje, een stuk karton of een blad papier ofzo. De meng- en/of verdunningsverhouding is ook niet steeds hetzelfde, je moet rekening houden met bvb: hoe en waar bewaar je je verf, kamertemperatuur, luchtvochtigheid, licht en ouderdom van de verf zelf. De kwaliteit van verf is onderhevig aan genoemde elementen, dat is bij elk soort verf zo en dan komt er je AB ook nog eens bij, het verschil in de maat van de nozlle kan ook invloed hebben op de kwaliteit van je spuitwerk. Een fijne spuitmond (nozlle) vraagt meer verdunning dan een grove spuitmond en heeft natuurlijk ook invloed op het resultaat.
 
Bedankt, zal idd eerst een paar testen doen op karton, het is de eerste keer dus met wel extra opletten...

Grtz yves,
 
Waarom niet op een stuk pvc proefspuiten ? dat is dezelfde grondstof als je model. Mijn proefstukken bestaan altijd uit hetzelfde materiaal en zijn meegespoten en opgebouwd als mijn model zelf. Allez, ttz. mijn model is altijd gespoten zoals mijn proefmodel/stuk :8
Papier en karton absorberen je verf, pvc en non-feroo metaal niet. Absorberende materialen geven een ander kleurbeeld dan niet absorberende.
Tis mijn manier van werken en elk heeft zijn manier en ik moet wel zeggen dat ik dat respecteer.

Proefstukken kunnen ook een stuk plasticcard zijn, rompen of bovendekken van mislukte panzers. Een stuk afvoerbuis in pvc , geen stuk Geberit-buis daar houd niets op vast.
 
Euh Famo.... "Waarom niet op een stuk pvc proefspuiten ? dat is dezelfde grondstof als je model."
Voor zover ik weet is een modelbouwkit in Polystyreen gemaakt en niet in PVC?
 
Papier en karton absorberen je verf, pvc en non-feroo metaal niet. Absorberende materialen geven een ander kleurbeeld dan niet absorberende.

Daar kan ik mij wel in vinden Famo...

Grtz yves,
 
@ Walesha : tja ,dat is juist . Maar ik denk wel dat globaal gesproken word over plastiek, allez bij ons toch :$;):) :)
 
Hey Yves, weer een leuk kitje. En de wielekes volgens mij ook geen probleem. Wanneer ik met Tamiya spuit is dat meer gekleurde verdunner, hehe. Als ondergrond gebruik ik eerst X18 met X20A, verhouding 30/70%. Zo kun je preshade aanbrengen (geen ervaring op1:72). Vervolgens de kleur bijv. XF62 met X22 verdund met wederom X20A. Verhouding 25/5/70%. Beter meerdere dunne lagen dan een te dik waardoor je detail verliest. Tussentijds eventueel wat geduld. Je kunt vervolgens ook nog wat modulatie in je verf aan gaan brengen door te mengen met een andere kleur bijv. XF15, druppel voor druppel krijg je dan verschillende kleurtonen.Gebruik echter nooit geen wit, dit geeft een slecht resultaat. Te koel. Allez, dit is een verhouding die voor mij werkt na wat experimenteren. Suc6 met de spuitwerken in ieder geval en nog vragen, shoot!
 
.Gebruik echter nooit geen wit, dit geeft een slecht resultaat. Te koel.!

Heel juist.
Als je wilt weten hoe je kleuren wil mengen moet je gewoon eens "kleurencirkel" googelen. daar zie je hoe je best tewerk gaat en welke kleuren je best vermengt
om lichter of zwaardere tinten te bekomen.
ge moet geen specialist zijn om er mee weg te kunnen.
 
Hoi Swa,alvast bedankt voor de richtlijnen ivm de kleuren,voor de hoofdkleur een beetje te laat heb uw bericht gelezen na mijn eerste sessie AB,heb de U.S Olive drab van vallejo 50% en 50% verdunner van vallejo gebruikt..
Was wel een spannend moment met veel gesukkel ivm lucht,en regelventielen,enz..
Hier het resultaat..
attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Die preshade is dat voor uw contouren al vast te leggen?En die blauwe kleur..kan die bij alles want daar kan ik nie goe aan uit dat er kleuren worden gebruikt die enorm verschillen van de eindkleur en toch een mooi resultaat geven? Bestaan daar tabellen voor of is dat de ervaring?
En die XF15 spuit je die over heel je kit of verdeel je die op plaatsen naargelang de kleursterkte?
Kweet het zijn vele vragen maar jij bent begonne he ...:D

Grtz yves,
 
De X18 preshade gebruik je voor een lichte vorm van schaduwwerking te bekomen. Dieper gelegen gebieden en randen van bijv. panelen raak je minder met de eigenlijke kleur die je het model wil geven. Wanneer je vervolgens je verf een lichtere toon gaat geven doe je dat vanuit de rand van het paneel naar binnen toe (hart paneel). In feite schuif je iedere keer een beetje op waardoor dieptewerking ontstaat.

Als voorbeeld had ik XF15 gegeven, maar allerlei andere kleuren zijn ook goed mogelijk. XF59, 60 noem maar op. Dit voeg je per druppel toe aan de basiskleur, tot je voor je gevoel een goede mix hebt die contrast heeft ten opzichte van de basislaag.

De blauwe kleur kan ik goed plaatsen? Bedoel je daar de X22 mee? Deze laatste is namelijk 'clear' wat een satijnglans aan je spuitwerk geeft. Je kan er ook voor kiezen wanneer je spuitwerk klaar is. Om het gehele model met X22 te 'vernissen'. Wanneer nog onduidelijkheden, gewoon vragen hé!
 
De X18 preshade gebruik je voor een lichte vorm van schaduwwerking te bekomen. Dieper gelegen gebieden en randen van bijv. panelen raak je minder met de eigenlijke kleur die je het model wil geven. Wanneer je vervolgens je verf een lichtere toon gaat geven doe je dat vanuit de rand van het paneel naar binnen toe (hart paneel). In feite schuif je iedere keer een beetje op waardoor dieptewerking ontstaat.

Als voorbeeld had ik XF15 gegeven, maar allerlei andere kleuren zijn ook goed mogelijk. XF59, 60 noem maar op. Dit voeg je per druppel toe aan de basiskleur, tot je voor je gevoel een goede mix hebt die contrast heeft ten opzichte van de basislaag.

De blauwe kleur kan ik goed plaatsen? Bedoel je daar de X22 mee? Deze laatste is namelijk 'clear' wat een satijnglans aan je spuitwerk geeft. Je kan er ook voor kiezen wanneer je spuitwerk klaar is. Om het gehele model met X22 te 'vernissen'. Wanneer nog onduidelijkheden, gewoon vragen hé!

Ik verwijs graag naar de "olive drab" draad bij "schilderen".
Ik leg daar uit dat "dunkelgelb", "khaki(grau)" en "(WWII) olive drab" vrij dicht bijeen liggen qua pigment/kleur, maar vooral in helderheid verschillen. Een mengsel van de kleuren lukt dus bijna altijd en leidt tot lichtschakering binnen eenzelfde kleurtint. Bij Tamiya betekent dit XF62, XF49 en XF60.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan