Hoofdsponsor

1/50 Le Santisma Trinidad 1:50 ( DONE )

Status
Niet open voor verdere reacties.
ziet er inderdaat heel goed uit.
maar ik den ook dat ze nog een stuk dieper moet hoor.
waar ik nu helemaal niet meer aan uit kan is dat jij met schaal 1/50 maar 19 kg nodig hebt voor ze op haar waterlijn te leggen. wat als ze nog wat dieper komt op 25 kg kan komen en ik met schaal 1/25 200 kg nodig heb:wub: dan vraag ik me af waar de logika zit. ik zou denken dat je ongeveer 100 kg nodig zou hebben.

Dit kan wiskundig uitgelegd worden hoor.

De schaal is eigenlijk van toepassing op afmetingen zoals lengte, breedte, hoogte, ....

Nu het gewicht nodig om het op de waterlijn te krijgen is niet in verhouding tot afmetingen zoals hierboven maar in verhouding met het volume van de romp dat in het water ligt.

Als je vb. schaal 1:2 vergelijkt tov het werkelijke object dan is het model half zo groot in afmetingen maar qua volume is het model veel kleiner.

Neem vb. een kubus van 10x10x10 cm, daar kan net 1 liter water in (= 1kg).
Deze kubus op schaal 1:2 is dan 5x5x5 cm en daar kan net 125 mL water in (= 125 gram)

Zie je het verschil?

Dus in de originele kubus kan 8 maal meer volume in dan in de schaal 1:2 kubus.

Deze verhouding van is afhankelijk van de vorm van het object. Dus voor de kubus is dit hier 8 maar voor een romp is dit getal wel ietjes anders.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik ga er niet verder op in om het topic niet te bevuilen.

Verder mooie foto's Luc ;)

Ah ja, met andere woorden, de afmetingen zijn 2-dimensioneel terwijl gewichten 3-dimensioneel zijn ?

Dus maw, er zit nog geen gewicht bij van accu's en andere rc-spullen :)

Oh ja, nog even terzijde ivm die reeds geschilderde pannelen, is dat het rood dat je uiteindelijk zal gebruiken ? Ik had nochthans de indruk dat ze destijds een donkerder, eerder rood-bruin gebruikten op die Spaanse dames.

Dat ziet er toch allemaal erg goed uit. Een mooi gezicht zo op het water.

Idd zou ik ook denken dat deze nog wat dieper mag liggen.

Mijn antwoord hierop zou heel simpel zijn. Leg het schip met balles nu eens op de waterlijn. Weeg het totaal dan. Dan weet je hoezwaar het totaal moet zijn. Dan kun je daar tijdens de bouw rekening mee houden. Dus eerst de rc materialen er aftrekken en dan een inschatting maken van het meteriaal dat je nog nodig zal hebben voor de masten en andere delen zoals dek en geschut etc. Dan deze er ook nog afhalen. Nu weet je wat je nodig hebt zo ongeveer als balast.

Dan is het daarna gewoon finetunen om maar te schrijven. Dat zul je altijd moeten doen. Ook om haar in de lengte uit te balanceren.

Het is wel heel simpel omschreven, maar zo heb ik het eens gedaan, met mijn Condor en de Zwarte Zee. Al zijn deze nu statisch geindigd uiteindelijk, dit omdat ik het varen niet zo heel erg leuk vond. Ik ben meer een bouwer. ;)

als ik nog ff mag luc mijn berekening klopt van geen kanten.
Vm= Lengtekwl xBreedtemax x Tiefgang x 0.45...0.65

22.5 x 6.5 x 3.2 x 0.65 = 304.2 dat is wel 100 kg teveel
22.5 x 6.5 x 3.2 x 0.45 = 210.6 dit zou dus wel kunnen

waar je de 0.45... 0.65 haalt blijft mij een raadsel dus als je daar nog een kleine uitleg voor hebt wil ik die graag horen 8)

@ Danny: de vlag zal ik de volgende keer zeker bevestigen .Ik wil er geen ongeluk over afroepen.

@ Rik : Alvast bedankt voor de uitleg maar dit is nog ver weg.
en inderdaad als je zoveel tijd en liefde steekt in een bootje dan heb je soms ook liever dat ze gewoon op de kast blijft staan.

@ Michel : bedankt om het danny uit te leggen,kon het zelf niet beter.

ps: dit geld nog erger voor de zeilen en de daarbijhorende windvoorstuwing bij schaalmodellen.hoe hoger hoe sterker de wind.:dry::dry:

@ Dirk : deze getallen zijn correctiegetallen omdat je een kubus heb berekent en je boot is geen kubus.

Deze correctie kan gaan van 0?? tot 1.

Fregatten en andere boten met een snijromp krijgen een correctie tot 0.35

duwbakken,platbodems gaan richting 1.

Ik heb 0.65 gebruikt. Komt het dichtste in de buurt als ik terugrekend aan de hand van het gewicht wat ik er in moest leggen.

Volgens mij vergeet je ook de boot mee te tellen.

Hoeveel weegt je boot als ze af is.(dus zonder ballast in)
bv 200kg ballast+ 100kg boot = 300 kilo

ik zit op 19 + 9 =28kilo =~=30.42kilo(berekend(ligt nog niet op juiste diepte))

Dag allemaal,

deze berekeningen kloppen.

als je een bekend schip onder ogen neemt, en de waterverplaatsing gedeelt door de som gevormd door de lengte aan de waterlijn vermeenvuldigt met de breedte aan de waterlijn plus de gemiddelde diepgang, kom je op zo'n "volledigheidscoefficient" cijfer, die evolueert tussen 0.4 tot 0.5 voor een snelle oorlogsbodem, zoals een destroyer. Voor een vrachtschip van de jaren 1950, komt je op een coefficient van 0.7 à 0.75, een snelle pakketboot à la Lusitania --> 0.65 en een ULCC , zo'n reuze trage monsterachtige tanker, kom je op een coefficient van 0.85

pas op, waterverplaatsing is hier het getal die genomen moet worden, tonnenmaat is een volumemeting die niets met waterverplaatsing mee te maken heeft.

Het is meestal bij de militaire schepen dat men de waterverplaatsing kent, bij de koopvaardijschepen is het moeilijker, omdat het hen minder interesseert.

Proefondervindlijk, voor onze modellen , is het niet moeilijk om dit volledigheidscoefficient te weten. Neem zoals eerder gezegd de lengte aan de waterlijn, de breedte van de romp nog altijd aan de waterlijn en de diepgang, weeg je model, maak de berekeningen en je zult de volledigheidscoefficient weten.

Niet zo belangrijk op zich in feite, behalve als je inlichtingen moet geven aan iemand die ongeveer hetzelfd schip bouwt...

voor mijn Zinnia, kom ik op een coefficient van 0.48, het is namelijk een heel slanke romp:
IMGP0042.jpg

de groetjes,

Laurent

Zo helemaal goed man. Ze vaart echt mooi. En ook nog eens op een helemooie schaalsnelheid.

Je hebt mij echt doen verbazen. Dit werkt. :O:O:O

ziet er goed uit luc. en de speed zit wel goed zoals rik al zij

welke motor of pomp heb je nu gebruikt ?

Bedankt allemaal,bene ook heel blij .Heeft mij toch veel kopzorgen gebaard.

De pomp ligt 4cm onder water en toch wilt ze maar niet vollopen en vanzelf vertrekken.
Zelfs schuin voor de lucht weg te laten wilt ze niet vertrekken.

Dus op laatste met een spuit extra water in de aanzuigbuis gespoten (verschillende malen) en opeens vertrok ze.Als ik ze een uur laat liggen in het water blijft ze vertrekken dus ene keer vol blijft alles goed.

De pomp is ongeveer dit type maar dan 1 bar-15l/min-4.1Amp.max stroom.(conrad)
Zal niet genoeg zijn voor uw bootje Dirk.

afbeelding151ya6.jpg

Nu nog een 2de moeilijk onderdeel : het roer.

Dikte 1mm omdat de uitlaatopening is 8mm.Zet ik daar een roer voor van 10mm dan kan het water niet weg en blijft de boot stilstaan (theoretisch).
Het roer gaat dus niet schaalgetrouw zijn.

Hey Luc,

Ze heeft een mooi vaarbeeld.
Met een beetje fantasie zie je haar al volledig afgewerkt over het water glijden.

Klasse hoor!!

Droop

luc kan je het roer niet in een V vorm maken alleen waar de uitlaat van het water zit ? of haalt dat ook niets uit ? tis maar een gedacht.:8

Nu nog een 2de moeilijk onderdeel : het roer.

Dikte 1mm omdat de uitlaatopening is 8mm.Zet ik daar een roer voor van 10mm dan kan het water niet weg en blijft de boot stilstaan (theoretisch).
Kan je dit eerst niet eens uittesten, Luc?

Droop

Volgens de vele uren sterkteleer die ik heb gehad ben ik vrij zeker.

Probleem is t'is geen schroef van 3 cm maar een uitlaat van 8mm.
Zet ik een roer van 10mm dik er juist achter op 8a10mm afstand en ik vaar rechtdoor dan zal de waterstraal recht op het roer komen te staan zodat ik een reactiekracht krijg die zo goed als even groot is als de aandrijvingskracht.

Daarom ga ik voor een roer van staal van 1mm dik en 3 mm verwijderd van de uitlaat.
Geen reactiekracht niet meer en bijkomend voordeel : als de afstand te groot wordt tussen perswatergat en roer, zal als ik wil draaien de waterstraal niet langs het roer doorschieten .Anders krijg ik stuurproblemen.

Veel problemen,maarja dat is als je iets speciaals wilt maken en er eigenlijk 0.0 verstand van hebt.

Maar je hoeft toch niet het volledige roer in staal te maken (zelf zou ik overigens messing gebruiken), maar enkel het onderste stukje dat voor de opening zit ? (in de veronderstelling dat de straalbuis onderaan de kiel zit.)

Een klein vraagje ivm de lengte van de kanonnen.

Dimensie van de artillerie(kanonnen)

lengte v/h kanon :
36p = 9.0.0.0
24p = 8.9.0.0
18p = 9.6.0.0

kan iemand mij zeggen hoe ik deze maten moet omzetten naar cm.

mvg luc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan