ziet er inderdaat heel goed uit.
maar ik den ook dat ze nog een stuk dieper moet hoor.
waar ik nu helemaal niet meer aan uit kan is dat jij met schaal 1/50 maar 19 kg nodig hebt voor ze op haar waterlijn te leggen. wat als ze nog wat dieper komt op 25 kg kan komen en ik met schaal 1/25 200 kg nodig hebdan vraag ik me af waar de logika zit. ik zou denken dat je ongeveer 100 kg nodig zou hebben.
Dit kan wiskundig uitgelegd worden hoor.
De schaal is eigenlijk van toepassing op afmetingen zoals lengte, breedte, hoogte, ....
Nu het gewicht nodig om het op de waterlijn te krijgen is niet in verhouding tot afmetingen zoals hierboven maar in verhouding met het volume van de romp dat in het water ligt.
Als je vb. schaal 1:2 vergelijkt tov het werkelijke object dan is het model half zo groot in afmetingen maar qua volume is het model veel kleiner.
Neem vb. een kubus van 10x10x10 cm, daar kan net 1 liter water in (= 1kg).
Deze kubus op schaal 1:2 is dan 5x5x5 cm en daar kan net 125 mL water in (= 125 gram)
Zie je het verschil?
Dus in de originele kubus kan 8 maal meer volume in dan in de schaal 1:2 kubus.
Deze verhouding van is afhankelijk van de vorm van het object. Dus voor de kubus is dit hier 8 maar voor een romp is dit getal wel ietjes anders.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Ik ga er niet verder op in om het topic niet te bevuilen.
Verder mooie foto's Luc