En nu het eerste schot,plus de drie tempex blokken goed met elkaar zijn gekit en uitgehard,kan schot 1 worden gemonteerd tegen deze samenstelling.
Als eerste dus weer lekker kliederen met montage kit.
Ik let er altijd op,dat ik geen montage kit te dicht bij de geleide rail gaten opbreng.Want bij het samendrukken komt anders de kit daartussen uit gelopen.En dat willen we beter niet.
Dit is eigenlijk schot 1a.Want de boegvorm is mooi rond.En op het plan voor de TYPHOON komt er hier nog een kleiner rond schot tegenaan.Dat sla ik over,omdat ik de boegvorm er vele malen makkelijker in krijg,door deze zelf te maken ertegenop,net zolas bij de U82.
En nu komt het erop aan,de belangrijkste stap voor de hele rompbouw.
Dit schot,nr.1 moet er absoluut recht op komen te zitten,de twee vierkante gaten moeten absoluut precies tegenover elkaar komen te zitten en,uiteindelijk,moeten de schotten ook absoluut in de horizontale positie goed komen te zitten.
Op het horizontale vlak,loopt de boeglijn minder rond als bij de verticale boeglijn.Ook daar moet het precies kloppen.
Daar zijn drie handige trucjes voor om daarvoor te zorgen.
Eerst de delen samenvoegen,en vastzetten.Hierbij gebruik ik een vrij grote lijmklem.Doch ik draai deze klem nu nog niet helemaal vast.Ik wil er nog mee kunnen gaan schuiven.
De eerste truc bestaat erin,om in ieder vierkant gat twee stukken geleide latjes in te steken.Hiermee kan ik het laatst gelijmde schot vrij bewegen gaan om de juiste positie te bepalen...een soort roerstokken zeg maar..
De plakband zit er alleen maar omheen om de uiterste randjes van het tempex een beetje tegen elkaar te laten zitten tijdens het richten.
Bij de tweede truc,neem ik er een verstekhaak bij,en ga met de stuurstokken bewegen om deze beide latjes precies haaks op het schot te plaatsen.Dat doe ik zowel aan de horizontale alsmede aan de verticale as.
Nu zitten alle 4 gaten precies tegenover elkaar en zitten de beide schotten ook precies op hun juiste positie hierdoor.
En dan de derde en laatste truc is om te controleren of de beide lengte assen niet scheef lopen,anders gaat de romp later of naar boven of naar beneden wijzen,ook dat willen we natuurlijk niet.
Ik heb van te voren de twee roerlatjes grondig gecontroleerd of ze recht lopen,en dat doen ze perfect.
En nu ga ik de afstand meten tussen de beide latten,zoals op de foto is te zien.En dat doe ik express op het langste gedeelte.Zo kan ik dus heel goed controleren of de gaten niet scheef lopen.De onderliggende afstand is 8 cm.Met de startkant van de liniaal ertegenop geplaatst.
De andere zijde....
Nu mag dit wederom een lange tijd gaan drogen.Want het mag nu niet meer verschuiven gaan.
De andere modules worden later ertegenop geschoven,dat gaat sneller.
Daarvoor de geleide rails....
Een beetje ingewikkeld,maar boord nodig.Een bouw helling is niet te maken voor deze lengte
Ron.