Hoofdsponsor

1/35 Kfz 83 + Flakscheinwerfer 60 cm [DONE]

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een heel mooi resultaat Rik. Ik vind de verwering schitterend gedaan. Dit dio wordt prachtig.
 
Een prachtig geheel vind ik en als die dan nog eens op je dio zal staan zal het "bien" zijn
 
Hey,

Ik treed mijn voorgaande bij, een prachtig afgewerkt model, ben benieuwd naar het dio....;)
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Ik ben van start gegaan met het derde luik van dit topic : de Flakscheinwerfer 60 cm van AFV.

Het is gebouwd OOTB,... met een heel klein beetje scratch,...:wub::wub::sleep::P

De bouwbeschrijving doe ik hier niet uit de doeken, gewoon de handleiding gevolgd.
Wel wil ik er over kwijt dat de opstelling met het licht zeer fijn afgewerkt is door AFV. Veel gepriegel zelfs, enorm veel heel kleine onderdeeltjes : vleugelboutjes, klinknagels, ...

Daar tegenover is de kar die het tuig vervoert een sprue van Tristar en veel zwaarder uitgevoerd.

Maar nu enkele foto's, morgen beginnen de schilderwerken.

attachment.jpg

De kar, de wielen zitten in dryfit, maar worden apart geschilderd.
Op een foto op het net was een Flakscheinwerfer voorzien van twee ketting vooraan aan de dissel. Mits wat scratch was dit zo gefikst.
Twee eindjes ketting van Joefix, twee haken uit een set van AFV, een stukje plasticard en wat oogjes uit koperdraad 0.3 mm.

attachment.jpg

attachment.jpg

De draagstoel voor de lamp. De elektriciteitsleidingen zijn afgeschuurd van het onderdeel en vervangen door koperdraad van 0.3 mm.
Vroeger plakten ze tegen de draagarm, nu liggen ze erop. Ze vertrekken vanuit de aansluitingen aan de kast rechts en lopen naar het hun respectievelijke stroompunten. Enkel de linkse is wat vaag, de leiding loopt in de draagarm zonder specifieke eind.

attachment.jpg

De andere twee leidingen komen toe aan de afnamepunten in het midden van de plateau.

attachment.jpg

Midden op de foto is een messing zwee-profiel te zien. Bij het uitnemen uit het raster brak het in twee. :tongue::tongue:
Effe balen, maar niet getreuzeld, effe scratchen...

attachment.jpg

Het interieur van de lamp is van voordien geschilderd in Silver. Alle handgrepen zijn vervangen door messing exemplaren.

Niettegenstaande de vele kleine onderdelen, verloopt de bouw van deze kit zeer vlot.

Om wat contrast te krijgen met de Krupp, die in panzergrijs is uitgevoerd, zal deze een basislaag van zandgeel H94 krijgen.
Omtrent de camo ben ik nog niet zeker, maar waarschijnlijk wordt het een tree-tone camo. Eerst hier en daar wat groene vlekken met daarna wat fijne roodbruine randen. Grote camovlekken zullen wat moeilijk worden, gezien het compacte voorwerp dat deze schijnwerper is.

Groeten Rik
 
Terug ééntje om zeker mee te volgen, de binnenkant van je schijnwerper is net echt. Er staat ook zo'n kolos bij ons op het werk. Herken die binnenkant, sprekend dezelfde.

Grtz Bart.
 
Mooie toevoegingen weer
 
Bedankt voor de reacties.

@Bart : is die schijnwerper op je werk een 60 cm ?
GUnit liet me weten dat er een schijnwerper staat in Raversijde. Ik met mijn hete billen naar Raversijde, wat blijkt ? Die schijnwerper is een 150 cm, staat op de top van een duin zodat je er in een straal van 20 m niet dichter bij kan en het deksel dat de lamp afschermt zit op zijn plaats. Je kunt dus de binnenzijde niet zien.

Ik wil hier nu geen steen werpen naar GUnit, van Poperinge naar Oostende is nu ook zo ver niet, en ik heb tevens eens de laatste nieuwigheden gezien.

Ik heb mijn schijnwerper dan maar gebouwd met het referentiemateriaal dat ik op het net gevonden heb, wat trouwens ook niet mis was. Zo vond ik een foto met de twee kettingen aan de trailer er op. Op een andere site was het toestel gedetailleerd gefotografeerd zodat ik de loop van de elektriciteitsleidingen goed kon volgen.

Eind goed, al goed. Momenteel staat hij in zijn gele jasje, morgen de camo erop !

Groeten Rik
 
Rik ivb met je vraag. Neen hoor veel meer dan 60 cm. Maar mijn eerste indruk was die schijnwerper toen ik jouw schaalmodel zag.

Grtz Bart.
 
Blijkbaar waren er meer soorten zoeklichten van klein naar groot, echt veel info vind je niet op het internet, maar ik vond wel een mooie foto van, denk ik, die waar je mee bezig bent... mss heb je er iets aan?

main.php
 
mooi hoor rik, ik volg weer met belangstelling en ik wacht telkens met spanning af tot er nieuwe updates komen. Jij zorgt keer op keer voor Kunstwerkjes!!!

grtz Dave
 
Mooi camopatroon ! Ik heb de gele uitvoering maar zoiets is toch leuker.
 
Mooi camopatroon ! Ik heb de gele uitvoering maar zoiets is toch leuker.

@GUnit : ??? Ik heb de foto's pas ge-upload, heb je deze al gezien of verwar je met de foto van Walesha ?

@Walesha : dit is inderdaad de schijnwerper, mijn camo is wel anders.

Hier de foto's :

attachment.jpg

De lamp, deze is apart gespoten, omdat het verweren simpeler wordt als ik dit onderdeel apart hou.
Het roodbruin heeft wat last van overspray, maar met het blote oog valt het minder op.

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Het deksel.

attachment.jpg

De trailer. De kettingen dragen geen camo ! :D:D

attachment.jpg

Ook op de trailer is het embleem van de Hermann Göring Div geschilderd. Om te contrasteren met het zandgeel heb ik het in het zwart geschilderd ipv wit, ik weet evenwel niet of dit authentiek is, but who care's ? Wie zal het tegendeel bewijzen ?

attachment.jpg

De lafette voor de lamp. Bemerk de zwarte kabels die over het U-profiel lopen naar de middelste aftakpunten.

attachment.jpg

Het zwarte doosje linksboven is een Volt-Ampère meter. Deze zijn uitgevoerd in zwarte bakeliet. Erboven zit een optiek, hierop is de oogkap en een ring ook zwart geschilderd.

attachment.jpg

attachment.jpg

De banden zijn geschilderd met Revell nr 6, dit is niet echt zwart zoals je op de foto zou vermoeden.

Morgen de vernis, dan kan het verweren beginnen. :P:P

Groeten Rik
 
Wordt een heel mooi stukje, ik wacht met ongeduld met de anderen op het volledige dio enne.. ja, de Duitsers hadden heel wat camo-patronen tijdens WO2.
 
Ziet er terug eentje uit om je vingers bij af te likken, ben al benieuwd naar de verwering.

Grtz Bart.
 
Rik dat zien er al zeer netjes uit, maar toch uitkijken met de overspray.
Ik zou toch proberen voor deze nog wat weg te werken.

Cheers,
André
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Eindelijk tijd gevonden om nog eens enkele foto's te posten van de vorderingen betreffende de schijnwerper.

attachment.jpg

Het model is verweerd, enkel met pigmentpoeders moet nog wat stof aangebracht worden.

attachment.jpg

attachment.jpg

Het zandgeel is H 93, dit is gemengd met wat wit geDB'st op de randen en met de sponstechniek zijn wat chips aangebracht.
Verder is er nog gechipt met een penseel, waarvan sommige chips aangestipt zijn met wat Raw Umber olieverf om een 3D-chip te bekomen.

attachment.jpg


attachment.jpg

attachment.jpg

Op een referentiefoto zag ik dat op de spatborden een koord en een hefband bevestigd waren. Dit kon ik niet laten liggen, dat moest er op !
Het touw is een eind parelsnoergaren, waarvan de ogen aan de uiteinden omvat zijn met wijnfleslood. Het touw is met H 72 geschilderd , vervolgens een wash met Burnt Sienna en Raw Umber. Nadat het lood in lederkleur is geschilderd, is het touw samengevouwd en gemonteerd op het spatbord. Hier is een final highlight aangebracht met H 72 en wat wit.

attachment.jpg

Voor de hefband ben ik op dezelfde wijze tewerk gegaan, geschilderd op basis van H 155.

attachment.jpg

De haken zijn gemaakt uit een eind koperdraad 0.4 mm. Aan de onderzijde van het spatbord zijn beide attributen bevestigd met een leren riempje gemaakt uit wijnfleslood.

Momenteel ben ik bezig met de pigmentpoeders, de wielen zijn nog nat, vandaar nog geen foto's van de wielen.

Groeten Rik
 
mooie vorderingen rik,verwering is in orde
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan