Hoofdsponsor

1/72 Italeri Fairchild C-119G Flying Boxcar 40e Smaldeel 15e Wing BAF WIP.

ERVARING
Gevorderd
BOUWWIJZE
oob
BOUWBUDGET
geen budgetlimiet
BOUWSTATUS
WIP
COMMENTAREN
zeker
Een USAF toestel met Franse cocarde ?
Inderdaad. Deze toestellen waren in feite geleende toestellen waarvan er gedeeltelijk Franse markings waren aangebracht. Dit tijdens de Indochina oorlog, specifiek de Dien Bien Phu bezetting. Deze toestellen werden door de CIA gebruikt en was deel van een cover operatie om de Franse troepen op de grond te ondersteunen.

Mvg

Danny

De eerste progress is gemaakt. Zoals vaak met de cockpit en de interne gedeeltes. Nu, ik ga de cargo ruimte gesloten houden, dus veel detail zal hier niet te zien zijn. Alhoewel dat de Italeri kit voor zijn ouderdom toch best wel wat intern detail had.

Dit zijn de laadvloer en plafond. Deze worden in zwarte primer gespoten, en dit blijft ook zo.

NnuhXTfl.jpg

Onderdelen voor de cockpit. Hier ga ik enkel het nodige schilderwerk verrichten samen met enkele aanpassingen wat betreft de gashendels en wat riempjes voor de stoelen.

cKwNjBhl.jpg

Zoals jullie kunnen zien zijn de gashendels maar povertjes weergegeven. Deze kunnen dus best wat meer aandacht krijgen.

qQ4yFpIl.jpg

Met een chisel en glasvezelpennen heb ik de gashendels van de plastiek gehaald en opnieuw in een betere toestand op de console gelijmd.

75wAYaFl.jpg

Wheelbay's heb ik los gemaakt van de sprues en worden in de glans primer gespoten. Hier valt het op dat de pinmarks vrij goed zichtbaar zijn. Wederom, de chisel en glasvezelpen brengen de oplossing.

eA1YaZsl.jpg

Intern gedeelte van de beide romphelften. Dit is een mooie basis om verder te detaileren indien men de cargobay wil open plaatsen.

NwsgdbFl.jpg

Stoeltjes heb ik voorzien van riempjes, gemaakt met alu folie.

O3szVr8l.jpg

En dan nu de cockpit voorzien van de nodige kleurtjes. Veel gaat hier ook niet meer van te zien zijn, maar ok, het is voor mijn persoonlijk geweten te sussen.:sneaky::giggle::winking:

3FcbiRil.jpg

vkpnkrRl.jpg

Een dry-fit in de romp samen met de laadvloer. Alles past mooi en de romp kan probleemloos omheen de cockpit gesloten worden.

F59iHIol.jpg

4mKutLzl.jpg

KjPjTPpl.jpg

qHdTbJ4l.jpg

b90Xx5vl.jpg

tajmmdxl.jpg

MVG

Danny

Stevige start weer.
Wist niet dat cockpit zo ruim was binnenin.
Ben eigenlijk nooit erin gestapt in het museum wat ik de volgende keer wal ga doen.
Heb hem wel 1x zien landen tijdens wacht Zaventem onder Franse Vlag.

Stevige start weer.
Wist niet dat cockpit zo ruim was binnenin.
Ben eigenlijk nooit erin gestapt in het museum wat ik de volgende keer wal ga doen.
Heb hem wel 1x zien landen tijdens wacht Zaventem onder Franse Vlag.
Dank u Pascal (y) Hopelijk een stevig einde ook nietwaar:giggle:
Goh weet je, eigenlijk wel ja. Ik verschoot daar toch ook wel van hoe ruim die cockpit wel was.
Ik lees nu juist dat hij terug is opengesteld voor het publiek.

MVG

Danny

Mooi resultaat & zeer interessant project.
Ik herinner me nog als kind dat ik met mijn vader voorbij Melsbroek reed en hij het had over de Flying Boxcars.

De Fransen hadden een type dat heel goed gelijkend was, nl. de Nordatlas. Die heb ik 1x live zien vliegen in Frankrijk.
Heller heeft er een kit van uitgebracht op 1/72.

Je cockpit is heel mooi geschilderd.

Voor te hergraveren gebruik ik de standaard tool van trumpeter. Een flexibel plastic of metalen latje is een must.

De italeri kits laten zich makkelijk hergraveren.

Protip: het trumpeter graveerderken is bij mij na 5 kits gedaan te hebben bot. Vervang dit dus op tijd.

Mooi resultaat & zeer interessant project.
Ik herinner me nog als kind dat ik met mijn vader voorbij Melsbroek reed en hij het had over de Flying Boxcars.
Dank u (y)

De Fransen hadden een type dat heel goed gelijkend was, nl. de Nordatlas. Die heb ik 1x live zien vliegen in Frankrijk.
Heller heeft er een kit van uitgebracht op 1/72.

Je cockpit is heel mooi geschilderd.
Inderdaad, er waren duidelijke verschillen, maar in grote lijnen trokken deze twee toestellen goed op elkaar. Ik heb de Nordatlas destijds zien vliegen op de La Ferté Alais show.

MVG

Danny
Voor te hergraveren gebruik ik de standaard tool van trumpeter. Een flexibel plastic of metalen latje is een must.

De italeri kits laten zich makkelijk hergraveren.

Protip: het trumpeter graveerderken is bij mij na 5 kits gedaan te hebben bot. Vervang dit dus op tijd.
Die heb ik ook liggen. Bedankt voor de tip Jeroen.

MVG

Danny

Vandaag de twee romphelften aangepakt aangaande de recessed panellines. Dit is iets wat ik nog niet heb gedaan in mijn lange periode van modelbouw, dus dit was nieuw voor mij. Al bij al viel het best wel mee, met hier en daar wat foutjes die ik naderhand heb moeten corrigeren.

Na het rescriben heb ik de panellines voorzien van een sterk verdunde zwarte verf. Het opkuisen heb ik gedaan met een 1000 grid waterproof sandpaper zodat naderhand de zwarte lijnen goed zichtbaar zijn. Op deze manier kan ik de foutjes goed zien en bijwerken.

oGMgq8ml.jpg

Nadat ik de twee romphelften heb afgewerkt ziet alles er wel veelbelovend uit. Zeker in het achterhoofd houdend dat dit mijn eerste keer is dat ik een model rescribed. Nu perfect is het niet, dat zie ik zeker en vast, maar ik vind dat het best wel meevalt.

CUytEQNl.jpg

De foutjes, zoals iets te verre panellines die ik iets te ijverig heb voorzien, en waar ze niet moeten zijn heb ik met Mr. Surfacer 500 opgevuld. Met behulp van een penseel. Deze primer is perfect om pin-pointed retouches uit te voeren.

7hgMZkWl.jpg

Een kleine update, maar ik kan jullie zeggen dat een model rescriben heel wat werk met zich meebrengt.

MVG

Danny

Bijgelezen. Mooi project om te volgen. Interessante techniek om de foutjes in de panellines op te sporen.
Succes met het vervolg.

ik weet het het is een klotejob , ik probeer het ook bij mijn wagens die ik bouw en iedere keer een uitschuiver of te ver en dan moet je bijwerken
Hier zijn het bijna allemaal rechte lijnen maar in auto's zijn veel rondingen en daar heb ik problemen mee
Ik kijk al uit naar een volgende update hier

Goeie tip die Mr Surfacer 500 , ga die zeker meebrengen bij de volgende beklimming van de Zwarte Berg.
Je gaat als een speer 👍🏻

Greetzzzz Modest

Bijgelezen. Mooi project om te volgen. Interessante techniek om de foutjes in de panellines op te sporen.
Succes met het vervolg.
Op onze groep op Facebook is er iemand die zeer veel ervaring heeft met het re-scriben van panellines. Hij heeft een zeven-tal video's online gezet waarin hij uitlegt hoe hij dat doet en dat heeft mee zeer goed geholpen.

ik weet het het is een klotejob , ik probeer het ook bij mijn wagens die ik bouw en iedere keer een uitschuiver of te ver en dan moet je bijwerken
Hier zijn het bijna allemaal rechte lijnen maar in auto's zijn veel rondingen en daar heb ik problemen mee
Ik kijk al uit naar een volgende update hier
Zoals ik het boven al vermelde is het een techniek waarbij tips altijd een goede start geven. Dat gezegd zijnde, het vergt toch nog steeds een vaardigheid die je in de hand moet hebben. Zoals je al zei, rechte lijnen ok, das kinderspel maar de gebogen varianten, man man, das andere koek.

Goeie tip die Mr Surfacer 500 , ga die zeker meebrengen bij de volgende beklimming van de Zwarte Berg.
Je gaat als een speer 👍🏻

Greetzzzz Modest
Gebruik ik altijd en je kan er echt heel secuur mee te werk gaan.

MVG

Danny

Ondertussen zijn de Stropdecals ook geleverd. Eric, bedankt voor de tip. (y) (y)

JGrC2yFl.jpg

MVG

Danny

Vandaag de raampjes in de romp gelijmd. Dit m.b.v. epoxylijm. Ik wil niet dat ze loskomen eens de romphelften samen gelijmd zijn.

A6oa871l.jpg

Zoals ik steeds bij mijn modellen doe, voor de romp dicht gaat................Datum, naam en signature. Vraag me niet waarom, maar dit is iets wat ik altijd, sinds ik modelbouw beoefen, al gedaan heb.

KMOSz3kl.jpg

Laadvloer met cockpit en plafond zijn aan de stuurboord romp gelijmd. Alles past prima.

YCk5Pgwl.jpg

De C-119 is een echte tail-sitter. Italeri leverd in hun kit een transparant staafje mee dat je achteraan onder de romp kan verlijmen om te vermijden dat het model op zijn staart zakt. :werd: Dit gaan we dus niet gebruiken.:ninja:

In plaats daarvan gaan we lood in de neus stoppen. Gelukkig is er genoeg plaats. Italeri vraagt om 20 gram gewicht te voorzien, ik heb bijna 40 gram voorzien, het dubbele dus.

Fll2mpJl.jpg

En dan het moment dat beide romphelften aan elkaar worden gelijmd. De Flying Boxcar begint vorm te krijgen.

urNEv10l.jpg

kE6GGXKl.jpg

MVG

Danny

Twee vraagjes.
1. Zijn die filmpjes betreffende het "re-scriben" ergens anders dan facebook te consulteren (YouTube ?).
2. De venstertjes op de romp staan er in. Benieuwd hoe je de romp aan de buitenkant gaat verven zonder de venstertjes mee te verven (masks, maskol?).

Mooie vorderingen en hoop dat je genoeg gewicht hebt gebruikt.
Dank u,

er zit 40 gram gewicht in de neus.

Twee vraagjes.
1. Zijn die filmpjes betreffende het "re-scriben" ergens anders dan facebook te consulteren (YouTube ?).
2. De venstertjes op de romp staan er in. Benieuwd hoe je de romp aan de buitenkant gaat verven zonder de venstertjes mee te verven (masks, maskol?).
Neen, de filmpjes staan enkel op mijn groep op Facebook.
De raampjes moesten langs de binnenzijde in de romp gelijmd worden, dus dit moest gebeuren voor de twee romphelften samen gelijmd werden. Op zich geen probleem want die worden wel gemaskeerd met masks of maskol zoals je al aangaf.

MVG

Danny

Gaat goed vooruit,

Nog nooit gedaan dat rescriben maar bij jou ziet het er toch meer dan goed gelukt uit.
Ik zit er niet op te wachten om het zelf te moeten doen :aargh4:

Grtz.

Luc:cool:

Terug
Bovenaan