F
Furioza
Guest
Naar aanleiding van ons collega forum Modelbrouwers.nl heb ik besloten om ook mee te doen aan een wedstrijd. Nu heb ik contact gehad met de moderator Deathtrap en hij vond het goed dat ik dit schip ook hier neer zou zetten. Dus bij deze met intro erbij zoals het hoor bij een BCC
Het is een Tribute, dat betekend dat het gaat om een eerbetoon aan iemand die is overleden en in een voertuig een bepaalde prestatie neer heeft gezet. Het kan dan zijn dat deze persoon met het voertuig is overleden of later maar nu niet meer onder ons. Anders kun je iemand natuurlijk niet vereren he.
Het zal een copie zijn dat ik hier nu neer zet. Ivm het vele typselwerk dat daar in zit. Hierdoor zal het project de Kareldoorman even op een lager pitje komen te staan. Al gaan we daar zo tussendoor wel mee door, als ik de grote keukentafel tot mijn beschikking heb. Dit ivm kinderen en het huiswerk enzo.
Mijn Tribute gaat dan ook naar Achille Castoldi. Hij is de piloot geweest van de hydroplane Arno I t/m XI waarna hij met pensioen ging in 1959. En inmiddels overleden.
Maar nu ook even het waarom, en een korte geschiedenis.
Achille Castoldie was een echte pionier op het vlak van snelheid op het water hij heft het wereld record gezet op 81.10 miles per uur. Dit is gelijk aan 131.52 kilometer per uur. Deze snelheid heeft hij gevaren met een 400 kg klasse schip. De arno I
In 1953 heeft Castolde verschillende keren getracht om het snelheid record te plaatsen hij consentreerde zich dan vooral op de 800 kg klasse driepunt hydroplanes. Die wij nu nog kennen. En als moter heeft hij voor het eerst een motor gebruikt uit de wegracerij. De keuze is destijds gevallen op de Scuderia Ferrari.
Ferrari heeft Castoldi een 375 V-12 geleverd uit de Grandprix sector met een inhoud van 4493,7cc met een vermogen van ong. 385 pk. Hier is een tweeblads schroef op gemonteerd en heeft dan een toerental van 10.000 rpm kunnen halen.
In Januarie 1953 was de Compione d’Italia race, hier was Castoldi de piloot van de Arno XI inmiddels. Hier heeft hij onofficieel een record snelheid weten te halen van 124 mph. Dat is gelijk aan 199. 56 km per uur. Nog net geen 200 km per uur over het water. Daarna twee weken later heeft hij doormiddel van wat kleine aanpassingen de snelheid weten te behalen van 140.74 mph wat dan weer neer komt op een snelheid van 226,50 km per uur. Deze was dit keer wel officieel.
Daarna had iemand anders weer het record verbroken van Castodi en heeft Castoldi het hier niet bij gelatin. Hij heeft een nieuwe krachtbron gevonden, een twin supercharged 4,5L Ferarri met Methanol verbranding. Deze gaf dan een groter vermogen een goede 600 Pk.
Daarna heeft Ferrari een zeer geode monteur afgezonden, Stefano Meazza, hij was de hoofd monteur van de Scuderia motortechniek , om te helpen met de nieuwe Supercharged motor. De Grand Prix champion Alberto Ascari heeft daar de leiding op zich genomen en het nieuwe evenement georganiseerd. Dit was de 24 nautical miles. Deze Werdt op de 15e Oktober 1953 voor het eerst gehouden. Castoldi heeft hier het record met een groot succes weten te verbreken in de 800 kg klasse met een snelheid van 150,49Mph. Dit komt overeen met een snelheid van 150.49 km per uur.
Castoldi is hier na met pensioen gegaan in 1954 en heeft de Arno XI aan de rijke monteur Nando dell’Orto verkocht, Del’Orto heeft de motor gereviceerd en de lijnen van het schip aan de romp weer iets weten te verbeteren. Hij heeft het record hiermee niet weten te verbeteren.
Pfff, wat een typselwerk.
En natuurlijk ook even een plaatje van het desbetreffende schip.
Het wordt scratschen, ik was dus bezig met mijn topic aanmaken en foto's te verzorgen tot het internet hier ineens even de brui aan gaf. Time out enzo. Maar blijkbaar doet alles het weer. Dan zal nu Achille Castoldi zelf even voorstellen.
Hier in een persbericht. Hij toont zijn eerste schip voor de poging van het eerste record.
En dan hier in zijn Arno XI (te zien aan zijn start nr. 50) en opweg naar een recordpoging. Over welke dat het gaat geen idee.
Helaas weet ik de bronnen niet meer van de foto's. Ik heb deze destijds opgeslagen van het internet en kan het nu niet meer achterhalen. Dus wie dit weet kan hier een aanvulling op geven.
Het schip zal doormiddel van houten spanten en een houten beplanking gebouwd worden. Dit is een geheel scratsch project. En ik zal dus alles tot in detail zelf gaan maken. Wat ik hier in dit schip ook zal doen, is de koperen nagel aanbrengen. Dat doe ik normaal nooit. Maar hier hoort erbij. Deze zijn in het origineel ook sterk aanwezig. Daarbij zal het met een donkere fineerplank beplankt gaan worden. Indien er tijd over zal zijn, is er nog de keuze om de motor er ook nog bij te scratschen, en zal ik dus de motor kap los maken. Indien dit niet gaat imv de tijd. Dan blijft de motorkap los, maar zonder motor, en bouw ik deze in een later tijdstip nog in.
Het is een Tribute, dat betekend dat het gaat om een eerbetoon aan iemand die is overleden en in een voertuig een bepaalde prestatie neer heeft gezet. Het kan dan zijn dat deze persoon met het voertuig is overleden of later maar nu niet meer onder ons. Anders kun je iemand natuurlijk niet vereren he.
Het zal een copie zijn dat ik hier nu neer zet. Ivm het vele typselwerk dat daar in zit. Hierdoor zal het project de Kareldoorman even op een lager pitje komen te staan. Al gaan we daar zo tussendoor wel mee door, als ik de grote keukentafel tot mijn beschikking heb. Dit ivm kinderen en het huiswerk enzo.
Mijn Tribute gaat dan ook naar Achille Castoldi. Hij is de piloot geweest van de hydroplane Arno I t/m XI waarna hij met pensioen ging in 1959. En inmiddels overleden.
Maar nu ook even het waarom, en een korte geschiedenis.
Achille Castoldie was een echte pionier op het vlak van snelheid op het water hij heft het wereld record gezet op 81.10 miles per uur. Dit is gelijk aan 131.52 kilometer per uur. Deze snelheid heeft hij gevaren met een 400 kg klasse schip. De arno I
In 1953 heeft Castolde verschillende keren getracht om het snelheid record te plaatsen hij consentreerde zich dan vooral op de 800 kg klasse driepunt hydroplanes. Die wij nu nog kennen. En als moter heeft hij voor het eerst een motor gebruikt uit de wegracerij. De keuze is destijds gevallen op de Scuderia Ferrari.
Ferrari heeft Castoldi een 375 V-12 geleverd uit de Grandprix sector met een inhoud van 4493,7cc met een vermogen van ong. 385 pk. Hier is een tweeblads schroef op gemonteerd en heeft dan een toerental van 10.000 rpm kunnen halen.
In Januarie 1953 was de Compione d’Italia race, hier was Castoldi de piloot van de Arno XI inmiddels. Hier heeft hij onofficieel een record snelheid weten te halen van 124 mph. Dat is gelijk aan 199. 56 km per uur. Nog net geen 200 km per uur over het water. Daarna twee weken later heeft hij doormiddel van wat kleine aanpassingen de snelheid weten te behalen van 140.74 mph wat dan weer neer komt op een snelheid van 226,50 km per uur. Deze was dit keer wel officieel.
Daarna had iemand anders weer het record verbroken van Castodi en heeft Castoldi het hier niet bij gelatin. Hij heeft een nieuwe krachtbron gevonden, een twin supercharged 4,5L Ferarri met Methanol verbranding. Deze gaf dan een groter vermogen een goede 600 Pk.
Daarna heeft Ferrari een zeer geode monteur afgezonden, Stefano Meazza, hij was de hoofd monteur van de Scuderia motortechniek , om te helpen met de nieuwe Supercharged motor. De Grand Prix champion Alberto Ascari heeft daar de leiding op zich genomen en het nieuwe evenement georganiseerd. Dit was de 24 nautical miles. Deze Werdt op de 15e Oktober 1953 voor het eerst gehouden. Castoldi heeft hier het record met een groot succes weten te verbreken in de 800 kg klasse met een snelheid van 150,49Mph. Dit komt overeen met een snelheid van 150.49 km per uur.
Castoldi is hier na met pensioen gegaan in 1954 en heeft de Arno XI aan de rijke monteur Nando dell’Orto verkocht, Del’Orto heeft de motor gereviceerd en de lijnen van het schip aan de romp weer iets weten te verbeteren. Hij heeft het record hiermee niet weten te verbeteren.
Pfff, wat een typselwerk.
En natuurlijk ook even een plaatje van het desbetreffende schip.
Het wordt scratschen, ik was dus bezig met mijn topic aanmaken en foto's te verzorgen tot het internet hier ineens even de brui aan gaf. Time out enzo. Maar blijkbaar doet alles het weer. Dan zal nu Achille Castoldi zelf even voorstellen.
Hier in een persbericht. Hij toont zijn eerste schip voor de poging van het eerste record.
En dan hier in zijn Arno XI (te zien aan zijn start nr. 50) en opweg naar een recordpoging. Over welke dat het gaat geen idee.
Helaas weet ik de bronnen niet meer van de foto's. Ik heb deze destijds opgeslagen van het internet en kan het nu niet meer achterhalen. Dus wie dit weet kan hier een aanvulling op geven.
Het schip zal doormiddel van houten spanten en een houten beplanking gebouwd worden. Dit is een geheel scratsch project. En ik zal dus alles tot in detail zelf gaan maken. Wat ik hier in dit schip ook zal doen, is de koperen nagel aanbrengen. Dat doe ik normaal nooit. Maar hier hoort erbij. Deze zijn in het origineel ook sterk aanwezig. Daarbij zal het met een donkere fineerplank beplankt gaan worden. Indien er tijd over zal zijn, is er nog de keuze om de motor er ook nog bij te scratschen, en zal ik dus de motor kap los maken. Indien dit niet gaat imv de tijd. Dan blijft de motorkap los, maar zonder motor, en bouw ik deze in een later tijdstip nog in.
Laatst bewerkt door een moderator: