Hoofdsponsor

Het Konvooischip Wappen von Hamburg 1669 - Corel SM28, schaal 1:50

ERVARING
gemiddeld gevorderd
BOUWWIJZE
deels scratch
BOUWBUDGET
nvt
BOUWSTATUS
work in progress
COMMENTAREN
altijd

Ptèr

Well-known member
Registered
Lid geworden
18 okt 2018
Berichten
274
Het Konvooischip Wappen von Hamburg 1669 - Corel SM28, schaal 1:50

Hallo allemaal,

Welkom bij mijn bouwverslag van het historische konvooischip Wappen von Hamburg uit 1669. Als klein kind heb ik dit schip volledig gebouwd in de etalage zien staan bij mijn destijds favoriete modelbouwwinkel in Rotterdam. Ik was onder de indruk van het schip, de gekleurde beelden en ornamenten op de spiegel en de vele kanonnen. Vele jaren later ontdekte ik dat dit schip het Wappen von Hamburg moest zijn en daarvan bestaat maar één bouwdoos, namelijk die van Corel SM28, Movo Milano.

[IMG]


[IMG]


Maatvoering
Lengte: 1100mm
Breedte: 460mm
Hoogte: 910mm

Schaal: 1:50
Op de doos staat schaal 1:40 vermeld, maar op de tekeningen de maatvoering 1:50. De maatvoering op de tekeningen zijn juis

De doos en de inhoud
Hieronder een aantal foto's van de inhoud van een nieuwe doos. Het zit bomvol hout en beslag. Alles netjes verpakt en alleen de dekplaten en spanten zijn van multiplex. Overige zaken zijn doorgaans van massief notenhout of lindehout.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Geschiedenis van het schip en haar lot
Aan het einde van de Hanze handelsperiode beschikte Hanzestad Hamburg niet over eigen oorlogsschepen. Deze schepen waren feitelijk nodig om de koopvaardijvloot te beschermen tegen de groeiende bedreiging van piraterij of concurrerende steden of gewesten. Het idee ontstond in 1663 om een aantal oorlogsschepen te laten bouwen naar Nederlands ontwerp en model. Er zou begonnen worden met twee zusterschepen, de Leopoldus Primus en het Wappen von Hamburg. Er bleek veel onenigheid te zijn over de financieringsverantwoordelijkheden en de Hamburgse Admiraliteit besloot uiteindelijk in 1667 om de bouw van deze twee schepen te starten. Beide schepen werden in 1669 in dienst genomen.
Onder toezicht van de Hamburgse Admiraliteit werd de bouw van beide schepen onder leiding van een onbekende Nederlandse scheepsbouwmeester uitgevoerd. Het vlaggenschip van o.a. luitenant-admiraal Maarten Tromp genaamd Aemelia uit 1632 https://nl.wikipedia.org/wiki/Aemilia_(vlaggenschip) wordt in vakliteratuur genoemd als voorbeeld voor beide schepen.
Het Wapen von Hamburg is de eerste van vier konvooischepen die deze naam draagt. Ze werd gebouwd op de scheepswerf van Theerhof in Hamburg. Het schip mocht geen overmatige diepgang hebben, anders had het problemen om de ondiepe delen van de rivier de Elbe, en vooral het Altonazand, veilig door te komen. Omdat de scheepsbouwer op basis van de destijds beschikbare kennis wist dat een breed schip met lage masten meer stijfheid en kracht had om zich in een woelige zee overeind te houden, en een smal schip met hoge masten daarentegen sneller zeilde, werd voor het Wappen von Hamburg gekozen voor een combinatie van beide eigenschappen. Daarmee verkreeg het een goed compromis tussen stabiliteit en vaarsnelheid.

Het schip was een dwarsgetuigd zeischip met drie masten (Bezaansmast, Grote Mast en Fokkemast). De Bezaanmast voerde een latijnzeil welke in de laagste stand werd gevoerd. Een zogeheten onderbezaanzeil. De spiegel was versierd met het grote staatswapen van Hamburg, omlijst door allegorisch gesneden figuren. Het Wapen von Hamburg had twee dekken en had een vlakke spiegel aan het achterschip . In de spiegel werd een galerij geïntegreerd, die aan beide zijkanten van het schip uitmondde in de zijgalerijen.
Het achterstevensnijwerk en de gehele figuurversiering van het schip zijn gemaakt door de beeldhouwer Christian Precht. Als blikvanger en representatief snijwerk werd op de spiegel het grote staatswapen van Hamburg aangebracht. Dit is een afbeelding van het kasteel in de vorm van een schild vastgehouden door twee leeuwen. Dit sculpturale werk werd omlijst door verschillende allegorische en barokke gravures. Aan de achtersteven waren drie grote lantaarns aan de spiegel bevestigd. Als boegbeeld sierde een leeuw, wat gebruikelijk was op veel in Nederland gebouwde zeilende oorlogsschepen. Hij hield een schild met het wapen van Hamburg in zijn voorpoten.
Het Wappen von Hamburg was uitgerust met 54 kanonnen, 26 stuks 18-ponders, 18 stuks 8-ponders, 4 stuks 6-ponders en 6 stuks 4-ponders. Het schip was uitgerust met meer geschutpoorten dan kanonnen, zodat er flexibeler met de bewapening en eventuele lading kon worden omgegaan. De kanonnen waren veelal afkomstig uit Nederland of Zweden.

In de avonduren van 10 oktober 1683 brak om onbekende reden brand uit in de onderste kamer van het vooronder van het schip. Dit breidde zich snel uit en kon, ondanks alle inspanningen, niet langer adequaat worden opgevangen met de middelen aan boord. De bemanning probeerde zich in sloepen in veiligheid te brengen, maar kreeg van admiraal Karpfanger het bevel terug naar de brand te gaan om de brand te proberen te blussen. Tegelijkertijd werden signaalschoten afgevuurd om de omringende schepen het signaal te geven dat ze hulpbrandbestrijdingsteams moesten sturen. Toen de brand zich via het dek naar de voormast verspreidde en door een ongunstige wind direct het want en de zeilen in brand stak, bleven de roeihelpers op veilige afstand uit angst voor een explosie van de kruidkamer. Karpfanger liet zijn zoon, die met hem meereisde, van boord halen, die eerder een beroep op zijn vader had gedaan om met hem het schip te verlaten om beide levens in veiligheid te brengen. Karpfanger wilde het schip echter nog niet als verloren beschouwen. Er werd gesuggereerd om een lek in de romp te schieten en het schip met water te laten vullen en naar de zeebodem te laten zinken - maar Karpfanger weigerde dit. Uiteindelijk stemde hij ermee in om te proberen te schip te laten strandden en liet hij de ankertouwen van het schip doorsnijden zodat het schip vlakbij de kust aan de grond kon lopen. Het verlaten van het schip was voor Karpfanger sowieso uitgesloten: hij zag zichzelf gebonden aan de eed die hij op 14 juli 1674 had afgelegd voor de Senaat van Hamburg , die hem opdroeg " manmoedig op te staan ter verdediging van de hem toevertrouwde vloot en liever om goed en bloed te gebruiken, om leven en ledematen op te offeren dan haar en zijn schip in de steek te laten .
Terwijl het konvooischip langzaam richting de kust dreef, verplaatste het vuur zich benedendeks steeds meer richting het achterschip, de plek waar zich ook de kruidkamer bevond. Tegen middernacht bereikte het vuur enkele kanonnen, die uit zichzelf ontstaken en salvo’s afvuurden. Tegelijkertijd ontstaken ook enkele granaten aan boord .
Een uur na middernacht, nadat het schip vijf uur had gebrand en admiraal Karpfanger, trouw aan zijn eed, nog steeds de laatste man aan boord was, bereikte het vuur de kruidkamer, die uiteindelijk explodeerde. De achterkant van het schip, die in het midden gebroken was, vloog de lucht in, de voorkant lag op zijn kant en begon te zinken. Het puin regende van grote hoogte naar beneden. Het ongeval resulteerde in 65 doden: 22 soldaten en 42 schippers, evenals admiraal Karpfanger kwamen om. Zijn lichaam werd op 11 oktober 1683 drijvend in het water gevonden op een ankerlijn van een Engels schip in de haven van Cadiz.

Op de foto hieronder wordt aan de linkerkant het Wappen von Hamburg afgebeeld en aan de rechter kant het zusterschip Leopoldus Primus.

[IMG]


Een zeer luxe bouwdoos maar…
Deze bouwdoos is beroemd en berucht tegelijk. De kwaliteit, het uiterlijk, de volledige dekken met geschut en rolpaarden, de manier waarop roosters en dekken gedemonteerd kunnen worden en de inhoud van het schip getoond kan worden, dat was toentertijd uniek en erg luxe. Het schip heeft een oud Hollandsche uitstraling en dat klopt ook doordat het Duitse schip gebouwd is door een Hollandse scheepsbouwer. Een heel mooie bouwdoos en volgens Corel een van haar absolute topstukken in het portfolio waarbij veel onderzoek gedaan is naar het schip en veel tijd in de ontwikkeling en het ontwerp van het model is gaan zitten. De manier waarop de wanden van het schip worden opgebouwd en ook de geschutpoorten gemaakt worden was de tijd ver vooruit. In de bouwhandleiding wordt ook “gewaarschuwd” dat dit geen bouwdoos is voor de beginner en zelf gevorderden hun handen vol krijgen aan deze kit. Oh jee…..dat gaat wat worden.

Deze kit bestaat al heel lang (het beslag is van 1978) en is nadien nooit ge-update of gemoderniseerd zover ik weet of kan zien.
[IMG]


De bouwbeschrijving is niet gemakkelijk te volgen, de tekeningen onvolledig en je moet dus best wel wat ervaring hebben om dit schip te bouwen. Als modelbouwer moet je een beetje zelf uitvinden hoe het schip in elkaar gezet moet worden a.d.h.v. de tekst uit het boekje en de bijhorende tekeningen. Ik ben meer van plaatjes en foto’s die stap voor stap laten zien hoe het gebouwd moet worden. Die zeggen vaak meer dan 1000 woorden…. De tekeningen laten zien hoe het ongeveer in elkaar moet zitten, maar niet hoe je het moet maken. Om die reden vind ik daarom veel “gestrande” projecten op het internet en dat is zonde als je weet dat de tegenwoordige nieuwprijs van deze kit al snel over de 1000 euro gaat. Iedereen kampt wel met dezelfde vraagtekens vanwege onduidelijkheden, missende informatie of gewoonweg geen idee hebben hoe de kit werkelijk in elkaar gezet moet worden. Hier en daar duikt een mooi exemplaar op waarbij de bouwer wel geslaagd is om het model te voltooien of grotendeels goed in elkaar te zetten. Ik neem mijn petje voor die mensen af, die het gelukt is de romp te bouwen a.d.h.v. de tekeningen en bouwhandleiding. Het is dus een ware luxe puzzel…

[IMG]


[IMG]



Marktplaats en plan A
Via Marktplaats werd een tweedehands bouwdoos van het Wappen von Hamburg aangeboden. De romp was al volledig gebouwd, maar de rest moest nog worden gedaan. In principe wil ik dan de doos niet overnemen omdat ik andermans werk niet wil afmaken. De beplanking van de romp was wel gedaan maar niet naar mijn zin, veel kieren en ook wat geknutsel bij de boeg paste niet in mijn plaatje van “perfectie”, met alle respect voor de werk wat de oorspronkelijke eigenaar heeft gedaan. Een voorbeeld dat voor het hele schip sprak:

[IMG]


[IMG]


De doos was verder compleet en na een praatje met de eigenaar heb ik de doos om (jeugd)sentimentele redenen toch overgenomen. Ik liep met de doos en romp de deur uit en had al besloten om volledig opnieuw te beginnen.
Het idee ontstond om de romp te ontkleden van haar houten schaal en zoveel als mogelijk te redden wat er te redden valt. Ik zou alleen het hout dat niet goed meer was opnieuw kopen. Dit liep compleet anders dan gedacht….
Bij het openen van de doos kwam ik al snel een nagenoeg lege tube UHU hard tegen, secondelijm en twee componentenlijm. In mijn hoofd gingen meteen alle alarmbellen af en dacht alleen maar “alsjeblieft, laat dit niet gebruikt zijn om alles vast te lijmen”. Nou, jullie voelen het al aankomen….
Ik begon met demonteren, maar dat monde al snel uit in “slopen”. De lijm die gebruikt was, was keihard opgedroogd en leek wel glas. Blijkbaar wilde de vorige eigenaar dat iets ook werkelijk voor eeuwig vast zou zitten en daardoor was het niet normaal meer uit elkaar te halen. Hitte, warm water, oplosmiddelen zoals nagellak verwijderaar (aceton), niets hielp. Uiteindelijk heb ik met pijn in het hart al het notenhout kunnen weggooien doordat ik alleen gebroken stukken van het schip afhaalde. De spanten die onder de houten latten tevoorschijn kwamen, waren verkeerd of slecht afgeschuind, om deze te herstellen is een hele klus. Ik deponeerde de reststukken in de vuilbak. Als liefhebber van mooie houtsoorten zuchte ik diep en sloot de deksel van de vuilbak. Zonde dacht ik nog en zonder er bij stil te staan gooide ik tevens plan A weg….

Lijmtip!
Mijn tip aan alle bouwers, gebruik gewoon witte houtlijm D2 van bijvoorbeeld Bison of Pattex. Deze lijm is echt heel goed voor houten modelbouw. De lijm wordt hard maar blijft lichtjes elastisch waardoor bij uitzet en krimp van het hout het een beetje meebeweegt, droogt snel en transparant op en heeft een goede hechting met het hout. Reparaties zijn nadien heel gemakkelijk uit te voeren doordat de lijm zacht wordt na verhitting. Kortom, een goede houtlijm en overal te koop in iedere bouwmarkt.

Terug naar het project….Vanuit frustratie ben ik vergeten foto’s te maken van voor de “sloop”. Ik heb wel foto’s van erna en zoals je kunt zien zijn de spanten, dekken, rolpaarden en kielbalk niet meer bruikbaar. Tja, plan in duigen en terug naar de tekentafel, letterlijk! Iemand een idee voor plan B?

[IMG]


[IMG]



Zie hieronder ook foto’s van het mooie beslag dat verder nog helemaal compleet is. Helaas is daar ook al op geverfd en dat ziet er niet heel slecht uit. Toch ga ik dit ook verwijderen en opnieuw beginnen.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Plan B:
Zoals gezegd ben ik dus de tweede eigenaar van deze kit en hoop ik deze te redden van de ondergang. Doordat de spanten en romp onbruikbaar zijn, kreeg ik het idee om van nieuw vliegtuig multiplex te kopen en tekeningen te gebruiken om de spanten over te zetten op het multiplex. Na wat figuurzaagwerk zou ik dan weer splinternieuwe spanten + middenplaat hebben om vanaf te starten. Het notenhout zou ik eenvoudig kunnen vervangen voor nieuw notenhout of beter perenhout. Sounds like a solid plan, dus ben ik vol energie aan de slag gegaan. Zoals jullie hebben gezien, ben ik deze voorbereidingen een jaar geleden al gestart.

Als eerste heb ik alle spanten en middenplaat overgezet op papier. Zodoende kan ik ze later op het multiplex lijmen met een Prittstift en uitzagen.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Ook ben ik aan de slag gegaan om al het missende notenhout te vervangen voor perenhout. Na het uitwerken van een stukslijst ben ik al het hout gaan zagen.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


[IMG]


Tijdens de werkzaamheden kreeg ik steeds meer twijfels. Ik kon me niet helemaal vinden in het spantenplan en de constructie van de romp. Ik zag allemaal verbeterpunten om het schip “meer Hollands” te laten lijken en ook de spiegel kon wel eens aangepakt worden. Daarnaast het namaken van alle geschutspoorten zoals Corel het bedacht had, zou een hels karwei worden met mijn beperkte middelen. Ik besloot uiteindelijk ook dit plan in de spreekwoordelijke vuilbak te gooien waardoor deze al behoorlijk vol begon te raken… Omdat ik even inspiratieloos was, besloot het project in de koelkast te leggen voor later en mij te richten op een ander project.

Het ontstaan van plan C:
Tijdens het werken aan mijn vorige project (Xebec 1750) en ik al in de voorbereidingen (onderzoek) zat van een nieuw project, bleef het Wappen von Hamburg knagen aan mijn hoofd. Ik kon op een of andere manier het project niet helemaal loslaten en ben op het internet gaan speuren voor wat inspiratie. Tijdens dit speurwerk kwam ik een boekje tegen van Wolfgang Quinger over het Wappen von Hamburg en heb deze uit nieuwsgierigheid besteld. Na enkele dagen ging de deurbel en nam ik het boekje in ontvangst. Het is een oud boekje, pagina’s volledig vergeeld en fragiel, het ruikt zelfs oud en volgens de uitgever in begin jaren ’80 in het voormalige DDR, Oost-Duitsland uitgegeven.

[IMG]


[IMG]


Het is uiteraard in het Duits geschreven en naar mijn weten niet in een andere taal gepubliceerd. Het boekje bevatte naast een schat van informatie een geheel andere schat, namelijk twee grote tekeningen dubbelzijdig bedrukt met jawel een volledig spantenplan schaal 1:75. Quinger zelf beschrijft in zijn boek dat hij vele bronnen heeft geraadpleegd, noemt en roemt ze allemaal. Enkele bekenden zijn N. Witsen, C. van Ijck, R. Hoeckel, H. Winter, W. Mondfeld, F.H. Chapman, R.C. Anderson. Hij zelf zegt dat de reconstructies van enkele bekende schepen van o.a. Friedrich W. Zu Pferde, Derfflinger en Roter Löwe ontworpen door Hoeckel snel naam en faam verkregen maar dat het zeer gedegen onderzoek van dhr. Friedrich Jorbergs tot meer dan 80 aanpassingen leidde op de eerdere reconstructies van Hoeckel. Een van deze aanpassingen was dat Hoeckel de Amsterdamse maatvoering aanhield en Jorbergs de Rotterdamse maatvoering. Later in dit verslag leg ik uit waarom dit belangrijk en essentieel is voor het lijnenplan en verhoudigen van het schip!

[IMG]


Uiteindelijk heeft Quinger op basis van alle informatie een nieuwe reconstructie gemaakt van het lijnenplan en spantenplan. Met zijn spantenplan legt hij uit dat tot een compromis tussen het plan van Hoeckel op basis van de Amsterdamse maatvoering en Witsen is gekomen. Het is een vorm die best wel eens bij dit schip gepast zou kunnen hebben en dus meer waarheidsgetrouw is dan de vorm die Corel heeft gekozen voor het WvH. Hoe meer ik me in het ontwerp stortte, hoe meer het me aan begon te spreken. Langzaamaan vormde een nieuw plan in mijn hoofd….Plan C!

[IMG]


[IMG]



Plan C:
Na het uitvoerig bestuderen van het spantenplan en de rest van de tekeningen heb ik besloten om delen uit de bouwdoos van Corel te gaan gebruiken op de rompvorm van Quinger. Het voordeel voor mij is dat het ontwerp van Quinger meer past bij alle punten die ik had willen aanpassen van de bouwdoos. Het lost voor mij veel vraagtekens en puzzels op, maar het brengt voor mij ook geheel nieuwe uitdagingen. De tekeningen en dus ook spantenplan van Quinger is op schaal 1:75 en de bouwdoos van Corel 1:50. Dat betekent dat ik de tekeningen moet omzetten naar een andere schaal en daarna het volledig scratchen van alle spanten. Allemaal dingen die ik nog nooit gedaan heb. Mijn interesse om het onbekende op te zoeken en de uitdaging aan te gaan groeide meer en meer….De onbekende wateren, het ruime sop opzoeken…..ik kan niet wachten.
Kort samengevat betekent dit aan werkzaamheden het volgende:
- Spantenplan van 1:75 vergroten naar 1:50
- Kielplaat, scheg, spiegel, dekken, geschut en opbouw reconstrueren volgens plan Quinger;
- Andere opbouw en ontwerp voor geschutpoorten en verschansing bedenken.
- Hout veranderen van Noten naar Perenhout
- Het op maat zagen van alle huidplanken, dekplanken, dekbalken, wandplanken, knieën, potdeksels, regelingen, rolpaarden, geschutluiken, beting, ankerspil etc.
- Onderwaterschip huidbeplanking op “Hollandsche” manier
- Ornamenten en versieringen deels volgens Corel met aanvullingen van mijzelf;
- Tuigage en zeilen volgens plan Quinger
- Vlaggen volgens Corel

Mijn algehele conclusie tot dusver is dat er wel heul veul in den vuilbak is beland……

Hoofdstuk 1 - Spantenplan van 1:75 vergroten naar 1:50
Het eerste hoofdstuk in de uitvoering van het schip is het maken, of beter gezegd vergroten van het plan van Quinger. De tekeningen zijn heel fragiel en daarmee heb ik eerst zijn plan overgenomen op A4 papier in dezelfde schaal. De linkerkant is het achteraanzicht tot midscheeps van het schip weer en de rechterkant het vooraanzicht op de boeg tot midscheeps.

[IMG]


[IMG]


Om het te vergroten heb ik ook een groter stuk papier nodig. In dit geval volstaat A3 formaat. Op mijn snijmat met rasterlijnen span ik het A3 vel op. Opspannen is eenvoudig door evenwijdig met de lijnen de hoeken van het papier met tap vast te zetten. Je papier blijft dan strak liggen en dat helpt als ik met mijn lineaal en geodriehoek aan de slag ga. Vroeger gebruikte ik op school een tekentafel met een grote tekenhaak. Dat maakt het leven nog iets makkelijker doordat je tekenhaak altijd evenwijdig liep met de zijkanten van je vel papier en je de kleinere linealen, driehoeken e.d. op je tekenhaak kon leggen. Aangezien we die nu niet hebben, dan maar wat primitiever werken.

[IMG]


Als eerste neem ik de rasterlijnen over op de juiste maat / schaal en die teken ik vervolgens op het papier. Iets van de ene schaal omzetten naar een andere schaal is tamelijk eenvoudig te berekenen. Je meet een willekeurige lengte op van een onderdeel dat je wilt omrekenen. Stel dat een lijn een lengte heeft van 25mm op 1:75. Je vermenigvuldigd deze maat (25) met de schaal is 75. Je hebt nu de werkelijke lengte bij een 1:1 schaal. Dit verkregen antwoord deel je door de schaal die je wilt hebben en in mijn geval 1:50, dus 50. Het antwoord is 37,5mm. Dus 25mm op 1:75 is 37,5mm op 1:50.

[IMG]


Hierna begin ik alle punten op de rasters te bepalen. Dit zijn de punten waar de spantlijnen de rasterlijnen doorkruissen. Daarna verbind ik alle punten door ze met de hand in te tekenen.
Ik werk spant voor spant uit en begin in dit geval aan de kant van de boeg doordat deze kant iets eenvoudiger is.

[IMG]


[IMG]


Nadat het vooraanzicht gedaan is, begin ik met het achteraanzicht...

[IMG]


[IMG]


En beide tekeningen naast elkaar....

[IMG]



Hoofdstuk 2 - De herziene spiegel
Zoals ik het spantenplan gedaan heb, zo zal ik dit ook met de spiegel moeten doen. Quinger geeft een mooi voorbeeld in zijn boek en dat wil ik ook volgen.
Het begint opnieuw met een tekening. Deze tekening heb ik vorig jaar al uitgewerkt toen ik met het idee rondliep om dit project te starten....

[IMG]


[IMG]


Na wat spelen met kleurtjes op de computer geeft het een beetje een idee hoe het eruit zou kunnen gaan zien... Overigens zullen de leeuwen niet rood van kleur worden maar goud-bruinkleurig. Dit is meer in overeenstemming met het enige schilderij waarop de spiegel staat afgebeeld.

[IMG]


Tot zo ver de introductie en start van een nieuw project en avontuur. Ik hoop dat jullie het een mooi project vinden, net als ik en dat jullie wederom zullen volgen.
Ik besef me dat dit project een behoorlijke kluif is en ik hoop dan ook dat ik het tot een goed einde weet te brengen. Met jullie support zal dat zeker beter lukken!

Tot snel,

groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
Dit leest als een spannende thriller en ga dit met veel interesse volgen.
Het verhaal rond de diepgang en snelheid is boeiend om te lezen.
Ben onder de indruk van hoe je in dit avontuur stapt en vooral hoe je dit aanpakt.
Hier kan ik alleen maar van dromen en daarvoor alleen al chapeau.
En inderdaad is de dag van vandaag hout in alle vormen goud.
 
Je heb je wel aardig wat extra werk op de hals gehaald maar heb de volste vertrouwen dat dit weer een parelje gaat worden.
 
Mooi vinden ????? Ongelooflijk wat een moed dat je hier samen brengt om helemaal van laat ons zeggen van niks te beginnen
Beste Peter ik wens je alle succes van de wereld , waarin ik steevast in geloof dat het knap en perfect zal worden
Het doet echt zo een begaafd persoon in ons forum te mogen hebben
Succes makker
Marc
 
Dat wordt weer om te snoepen, is er nog een plaatsje op de eerste rij want ik het idee dat er hier weer veel te leren zal vallen (is nu reeds het geval).
 
Deze kit staat bovenaan mijn lijst om 'ooit' eens te bouwen. Het is een prachtig schip en ik wens je enorm veel succes toe. Erg benieuwd naar de vorderingen.
Zou het kunnen dat je een grotere keukentafel moet aanschaffen voor de bouw van dit schip ? :winking:
 
Wat een verslag en wat een verhaal zeg, zowel van het schip als van de aankoop.
Jammer dat je de oorspronkelijke houten stukken niet kan gebruiken maar in jouw handen komt dit goed.
We gaan deze bouw opnieuw met volle aandacht volgen ! Succes !
 
Ziet er bijzonder interessant uit en ik volg dan ook ... in stilte.
Vraagje : vermits je de spiegel bijgekleurd hebt op computer, vermoed ik een zekere vaardigheid ermee.
Zou het niet eenvoudig (??) geweest zijn de bestaande plannen op 1/75 'over te kalken' in een CAD programma (bvb QCAD-gratis) en dan af te printen op een andere schaal.
Opgelet, ik ben niet gestoord door enige kennis van boten, spanten ... (alleen wel van CAD), dus als mijn opmerking dom is, scrap-it :-)
 
Wow... ik volg uiteraard. Mijn eerste reactie was een kleine teleurstelling... ik had gehoopt op een iets eenvoudiger schip:sneaky:. Maar nu al na het lezen van je inleiding... van hoe het ooit begon, de plannen, jouw algemene aanpak... ben ik al helemaal in de ban. Het is fantastisch hoe je geduldig en in detail alles uitlegt, zodat het voor iedereen duidelijk en begrijpbaar is, dank daarvoor!
Ik kijk uit naar je volgende post. Succes... maar vooral geniet ervan!
 
Dit leest als een spannende thriller en ga dit met veel interesse volgen.
Het verhaal rond de diepgang en snelheid is boeiend om te lezen.
Ben onder de indruk van hoe je in dit avontuur stapt en vooral hoe je dit aanpakt.
Hier kan ik alleen maar van dromen en daarvoor alleen al chapeau.
En inderdaad is de dag van vandaag hout in alle vormen goud.
Mooi, dat was ook precies mijn bedoeling!

Je heb je wel aardig wat extra werk op de hals gehaald maar heb de volste vertrouwen dat dit weer een parelje gaat worden.
Ik hoop het, ik ervaar momenteel wat tegenslag in de zuiverheid van de tekeningen en ik probeer dat op te lossen....

Mooi vinden ????? Ongelooflijk wat een moed dat je hier samen brengt om helemaal van laat ons zeggen van niks te beginnen
Beste Peter ik wens je alle succes van de wereld , waarin ik steevast in geloof dat het knap en perfect zal worden
Het doet echt zo een begaafd persoon in ons forum te mogen hebben
Succes makker
Marc
Dank u Marc!

Dat wordt weer om te snoepen, is er nog een plaatsje op de eerste rij want ik het idee dat er hier weer veel te leren zal vallen (is nu reeds het geval).
Er is nog voldoende plek op de eerste rij hoor!

Deze kit staat bovenaan mijn lijst om 'ooit' eens te bouwen. Het is een prachtig schip en ik wens je enorm veel succes toe. Erg benieuwd naar de vorderingen.
Zou het kunnen dat je een grotere keukentafel moet aanschaffen voor de bouw van dit schip ? :winking:
Ze is inderdaad erg groot, ik zal eens moeten zien hoe dit gaat passen. De tafel is 2m20 lang dus het moet lukken!

Wat een verslag en wat een verhaal zeg, zowel van het schip als van de aankoop.
Jammer dat je de oorspronkelijke houten stukken niet kan gebruiken maar in jouw handen komt dit goed.
We gaan deze bouw opnieuw met volle aandacht volgen ! Succes !
Dank Erwin, fijn dat je volgt!

Ziet er bijzonder interessant uit en ik volg dan ook ... in stilte.
Vraagje : vermits je de spiegel bijgekleurd hebt op computer, vermoed ik een zekere vaardigheid ermee.
Zou het niet eenvoudig (??) geweest zijn de bestaande plannen op 1/75 'over te kalken' in een CAD programma (bvb QCAD-gratis) en dan af te printen op een andere schaal.
Opgelet, ik ben niet gestoord door enige kennis van boten, spanten ... (alleen wel van CAD), dus als mijn opmerking dom is, scrap-it :-)
Hoi Daniel, Ja met CAD gaat het zuiverder en ook sneller. Dus zeker goede opmerking. Ik wil deze hobby alleen zo veel als mogelijk "analoog" houden. Klinkt misschien vreemd, maar daar haal ik meer voldoening uit.

Wow... ik volg uiteraard. Mijn eerste reactie was een kleine teleurstelling... ik had gehoopt op een iets eenvoudiger schip:sneaky:. Maar nu al na het lezen van je inleiding... van hoe het ooit begon, de plannen, jouw algemene aanpak... ben ik al helemaal in de ban. Het is fantastisch hoe je geduldig en in detail alles uitlegt, zodat het voor iedereen duidelijk en begrijpbaar is, dank daarvoor!
Ik kijk uit naar je volgende post. Succes... maar vooral geniet ervan!
Sorry om je teleur te stellen. Ik had ook in eerste instantie een kleiner schip op het oog om te bouwen. Toch wil ik deze gaan maken en ik heb er een hele kluif aan. Ik hoop jullie echt stap voor stap mee te nemen in dit ingewikkelde project. Ik heb nog vele vraagstukken op te lossen.

Leuk en gaaf dat jullie wederom willen volgen. Stel gerust vragen als je iets ziet of weten wil. Er bestaan geen gekke of domme vragen, enkel domme antwoorden. :winking:

Peter
 
Hoi Daniel, Ja met CAD gaat het zuiverder en ook sneller. Dus zeker goede opmerking. Ik wil deze hobby alleen zo veel als mogelijk "analoog" houden. Klinkt misschien vreemd, maar daar haal ik meer voldoening uit.
Peter
Dat is inderdaad een 100% persoonlijke keuze Peter. Zoals in 'gewone' houtbewerking sommigen alles met handschaaf, beitel, vijl ... afwerken en anderen voor alles freesmachine, boormachine, schuurmachine ... bovenhalen. Geen van beide is beter/slechter, het is je persoonlijke voldoening die telt !
Succes en tot later,
Daniel
 
Wat een geweldig project om te gaan volgen.
Interessant om te lezen hoe je met 'tegenvallers' omgaat.
Heel veel succes.
 
Spanten & kielplaat

Ik ben inmiddels een klein stukje verder met de tekeningen. Zoals eerder gezegd probeer ik het zo veel als mogelijk analoog uit te werken daar waar het kan. Ik ben het met iedereen hier op het forum eens dat een CAD programma veel gaat helpen, maar ik haal daar niet veel plezier uit noch heb ik de intentie het nu te willen leren. Veel respect gaat uit naar jullie die zich hiervoor inzetten om te wel te leren!
Het gaat momenteel niet zo snel i.v.m. een drukke werkperiode, daarnaast heb ik even moeten nadenken of voordenken hoe ik t.z.t. alles wil gaan vormgeven en ik heb nog niet op alle vragen een antwoord, maar dit is voor later. Zoals ik al eerder gezegd heb volg ik niet de bouwmethode die Corel voorschrijft doordat ik alle spanten ga vervangen volgens de tekeningen van Quinger. Dit levert ook meteen de nodige uitdagingen op inzake het bedenken hoe ik het schip ga bouwen waarbij ik wel toegang blijf houden tot alle dekken. Dit laatste is juist de charme van deze kit en dat wil ik dan ook behouden.

In de kit worden de spanten in delen opgebouwd. Dit wil zeggen dat per dek een stuk van de spant verlengt wordt en zodoende de zijkanten van het schip wordt gevormd. Ik heb twee foto's gevonden die dit tonen. De eerste foto is uit een bouwblog van ene Josh. Op deze foto wordt de constructie van Corel getoond. De tweede foto uit een bouwverslag van ene Rob2. Daarop is goed te zien hoe de opbouw van de spanten wordt gedaan.

[IMG]


[IMG]


De methode van Corel is wel een slimme methode omdat je dan tussentijds goed bij ieder dek kan en de stukken geschut en andere zaken mooi kan plaatsen. Ieder verlengstuk van een spant zit meteen vast aan een dekbalk voor het bovenliggende dek. Op een of andere manier kan ik me wel vinden in deze methode echter het heeft wel een groot nadeel. Je ziet de vorm van het schip en de romp niet volledig vanaf het begin en dat zorgt voor problemen met het beplanken van het schip zoals ik het zou willen doen. Corel maakt hier geen probleem van, die stelt de bouwer voor om het onderwaterschip te beplanken conform hun methode en dat wil ik dus niet.
Kortom, ik heb een manier moeten uitvinden zodat ik het beste van beide werelden krijg. Een modulair systeem waarbij de spanten in delen opgebouwd worden en tussentijds het gehele skelet van het schip zichtbaar is voor het uitzetten van alle beplankingslijnen. Tja, dat is redelijk tegenstrijdig. Ik ga dit later in het bouwverslag tonen tijdens de bouw en hopelijk wordt het dan duidelijker. Soms is het wat lastig uit te leggen in woorden terwijl plaatjes meer kunnen zeggen dan 1000 woorden.

Het begint met de tekeningen. In totaal zijn er 20 spanten verdeeld over de kielplaat. 4 spanten (spant 7, 9, 11 en 13) zijn niet getekend in het lijnenplan doordat ze niet noodzakelijk zijn. Ik heb besloten ze toch te willen maken. Het maakt het e.e.a. t.z.t iets makkelijker. Het levert nu op voorhand wat meer werk op.

[IMG]


Met de methode die ik bedacht heb, kan ik nu alle spanten maken. Ik verleng alle spanten tot een zekere hoogte, zodat ik t.z.t. de romp op z'n kop kan draaien en neerzetten. Op die manier kan ik het onderwaterschip beter beplanken. Het stuk dat verlengd is, verwijder ik in een later stadium waardoor alleen de spanten overblijven. Ik laat dat zien op onderstaande foto. De spantvorm is niet 100% nauwkeurig en de dekhoogte van dek 1 is niet juist, maar het geeft wel een indicatie wat ik met alle spanten ga doen.
Op iedere spantenplaat heb ik de OK Railing bepaald. Dit is de bovenkant van ieder spant en deze zal dus per tekening op een andere hoogte uitkomen.

In de tekening hieronder is alles wat groen gearceerd is een spant. Dit gaat bestaan uit meerdere "losse" delen dat nu nog als een geheel wordt getoond. In principe gebruik ik hiervoor de Corel methode door een stuk spant met dekbalk te gebruiken om de spanten steeds verder op te hogen. In de beginfase wordt het als een geheel in elkaar gezet, om het onderwaterschip te beplanken en de berhouten uit te zetten. In een later stadium haal ik alles weer los en ga ik dek voor dek opbouwen. Tja, veel werk nog te verrichten en details uit te werken.

De onderkant van de spant is wat grotendeels het onderwaterschip betreft en deze komt tot de hoogte van het 1e deck. Dat wat geel is zal in een later stadium worden verwijderd maar helpt in het begin om de romp aan de buitenkant en dan met name het onderwaterschip te beplanken.

[IMG]


Ik heb alle spanten op dezelfde manier gemaakt. Ik hoop dat dit idee goed zal uitpakken aangezien ik er geen ervaring mee heb.

[IMG]


Nu ik de spanten feitelijk allemaal heb, ben ik verder gegaan met het maken en bedenken van de kielplaat. Deze middenplaat draagt alle spanten. Aan de hand van de tekeningen is deze redelijk eenvoudig te maken.

[IMG]


[IMG]


[IMG]


Na het uitknippen van tekening heb ik deze op 5mm dik vliegtuig multiplex gelijmd. Ik gebruik hiervoor een prittstift. Na een kleine figuurzaagsessie is de uitgezaagde kielplaat een feit.
Ik heb voor het verschil de kielplaat van Corel ook erbij gelegd.

[IMG]


[IMG]


To be continued...

Peter
 
Dan is die nu als ik goed tel op de laatste foto's 5a6 cm langer geworden?
Knap wat je hier allemaal doet al is veel chinees voor mij.
 
Leuk om te lezen hoe deze bouw tot stand is gekomen.
Vele uitdagingen staan je te wachten, maar als ik het zo lees kijk je ernaar uit :winking:
Benieuwd wat ik hier allemaal ga bijleren over schepen en houtbouw.
Suk6
 
Nu je die nieuwe tekening hebt uitgeprint en gezaagd ben ik toch heel benieuwd hoe je die bouw zal aanpakken/aanpassen.
 
Leuk dat je volgt Marc!

Dan is die nu als ik goed tel op de laatste foto's 5a6 cm langer geworden?
Knap wat je hier allemaal doet al is veel chinees voor mij.
Het is voor mij ook een puzzel. Ik heb nog niet alle stukjes gevonden Pascal. Help je mee zoeken? :LOL:
De plaat is ietsjes langer dan de bouwdoos versie, maar niet heel veel. Ze krijgt wel meer spanten en dat vind ik persoonlijk een voordeel tijdens de beplankingsfase.

Leuk om te lezen hoe deze bouw tot stand is gekomen.
Vele uitdagingen staan je te wachten, maar als ik het zo lees kijk je ernaar uit :winking:
Benieuwd wat ik hier allemaal ga bijleren over schepen en houtbouw.
Suk6
Ik hoop dat het me allemaal gaat lukken. Het is een grote kluif.....

Nu je die nieuwe tekening hebt uitgeprint en gezaagd ben ik toch heel benieuwd hoe je die bouw zal aanpakken/aanpassen.
Tja, ik hoop dat het ook goed uitpakt. Voor sommige zaken heb ik nog het e.e.a. te bedenken. Ik moet eerlijk bekennen dat het een stuk eenvoudiger zou zijn als ik dit alles in een CAD programma had getekend en bij de laseruitsnijder zou brengen. Eigenwijs dat ik ben wil ik het zelf op papier uitwerken omdat ik daar meer voldoening uit haal. Ik moet maar eens zien of me dat niet gaat opbreken..... :rolleyes:
 
Veel plezier met dit project.

Kan zijn dat ik me belachelijk maak maar als je het spantenplan hebt op 1:75 uit het boekje, kan je dan niet gewoon naar een kopiecenter gaan en dit laten kopiëren op 1.5 keer groter op A3. Zo moet je het niet manueel doen toch of heb ik het mis?
 
Veel plezier met dit project.

Kan zijn dat ik me belachelijk maak maar als je het spantenplan hebt op 1:75 uit het boekje, kan je dan niet gewoon naar een kopiecenter gaan en dit laten kopiëren op 1.5 keer groter op A3. Zo moet je het niet manueel doen toch of heb ik het mis?
Dat is helemaal geen belachelijk idee hoor en de meest voor de hand liggende manier! (y)
Het uittekenen helpt me ook weer om iets nieuws te leren en na te denken over de rompvorm e.d.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan