Hoofdsponsor

1/72 Hellcat F6F-5 van Revell

  • Onderwerp starter Flyingraptor
  • Startdatum
knap werk, je motorblok, die leidingen erop geeft er onmiddelijk een ander zicht aan...
 
Heel mooi werk dat je laat zien!
De chipping is veel beter nu, veel realistischer maar voor mij mag het nog wat meer zijn.
Ik zie dat wel graag maar het is jouw model...
 
Zo, na lange tijd toch terug even een update! (eentje met veel tekst! :lol: )

Snelle versie: De Hellcat is voorzien van decals.

Langere versie: Ik heb een mix van Revell decals en decals van de Academy Hellcat gebruikt. Je ziet nogal vaak de Hellcat "Paper doll" (gevlogen door Bob Burnell) voorbij komen als modelbouwers een F6F-5 Hellcat maken. Decals voor dit specifieke vliegtuig zaten zowel in de doos van Revell als in die van Academy. Ik heb echter gekozen voor de Hellcat "Paoli Local", gevlogen door Paul Drury.
Ik heb enkel gebruik gemaakt van de "10", "Paoli Local" en "kill marks" van de Academy kit.
Ik had eerst de "kwade kat" decals van Academy gebruikt, maar om een of andere reden zijn die Academy decals altijd zo stijf en geven ze amper mee, waardoor ze dus ook niet mooi rondom de ronding van de motorkap pasten... Ik heb ze met Daco decal setting zachter proberen te maken: hielp niet... Dan maar met Sols Plus ze vastkleven: geen goed resultaat... :x
Dan maar de decals afschuren en motorkap opnieuw spuiten, want het was echt een ramp geworden!
Toen heeft de Hellcat even aan de kant gelegen en ben ik begonnen aan m'n Mustang (staat ook op het forum).
Gelukkig had ik nog de Revell decals en heb ik, mits wat sneetjes maken in de decal om ze mooi de vorm van de motorkap te laten aannemen en een behandeling met Daco decal setting, de "kwaaie kat" decals er toch opgekregen! Oef! :D
Probleem was wel dat ook de Revell decals niet 100% meewerkten en ik ze op een 2mm van de motorkaprand moest aanbrengen. Gelukkig wist ik dat de kleur van de rode decals van Revell overeenkomt met hun mat rode enamel verf. Dus dan heb ik dat mooi afgeplakt met posterbuddy en masking tape en rood gespoten. Eind goed al goed! NEE, toch niet! Bij het verwijderen van wat masking tape kwam een deel van de "kwaaie kat" decal mee! :x Ik had geen beschermende Sols Plus laag op de decals gedaan eerst! Gelukkig kon ik de decal met een scalpel losschrapen van de tape en kwam 'ie er in enkele stukken toch helemaal weer van los. Dan die stukken terug vastgeplakt met Sols Plus op het model! Gelukkig zie je nog amper iets van al het geklungel en heb ik het goed kunnen oplossen!

De foto's:

DSCF1667.jpg

DSCF1661.jpg

DSCF1662.jpg

DSCF1665.jpg

DSCF1666.jpg

DSCF1664.jpg
 
Niet zoveel respons alhier. :yawn:


Maar dus... weer een hoop foto's! 8)

Ondertussen heb ik de Hellcat wat in de "wash" gezet. Ik heb deze keer eens goed een wash van verdunde olieverf gebruikt die ik met de panneellijnen mee heb aangebracht (ik denk dat ik de techniek van Draken35 afgekeken heb). Eventjes wachten en nadien met wattenstaafjes wat uitvegen, van de panneellijnen weg. Eerste keer dat ik die techniek gebruik en het gaf wel een mooi post-shading effect. Alleen nogal een vettig boeltje.

DSCF1669.jpg

DSCF1670.jpg



Maar... Bij het aanbrengen van de matte blanke laag: opnieuw problemen... Ik gebruik blanke matte lak van Humbrol, en aangezien ik die oplos met white spirit, reageerde het wat met de olieverf. Bovendien had ik wat last van een spetterende airbrush en was er een mooie (niet dus...) poel van blanke lak op de rechtervleugel gekomen bij één zo'n fameus grote spetter. Snel afgeveegd om druipers te voorkomen, maar daardoor ook de onderliggende oliewash en wat verflaag mee afgeveegd. :|
Dus, maar opnieuw wat US Navy Blue in de airbrush gedaan en dat stukje vleugel opnieuw gespoten, laagje Sols Plus erover, en opnieuw oliewash erop.
Dus next: de vleugels terug voorzien van een laag Sols Plus en dan hopelijk een matte blanke laag zonder spetters! :D

DSCF1671.jpg

DSCF1679.jpg

DSCF1677.jpg

DSCF1674.jpg

DSCF1673.jpg

DSCF1680.jpg

Wat bommen en granaten (nee... raketten):

DSCF1681.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er een heel "schoon" bakje uit, goed bezig zou ik zeggen, en hopelijk lukken de herstelwerkzaamheden even goed als met de decal
 
is mooi gedaan

heb deze zelf nog ergens in mijn stash zitten
 
Denk dat je wat te vlug geweest bent om te spuiten nadat je olieverf had gebruikt. Olieverf moet goed uitdrogen, tot zelfs enkele dagen lang.
Ziet er voor de rest wel een mooie kit uit en een mooie bouw.
Heb hier nog een oude Frog Hellcat liggen en kan daar dezelfde technieken op gebruiken.
 
Mooie vorderingen. Om een nog meer verweerde look te krijgen, zou ik pastels gebruiken.
 
Bedankt allemaal voor de reacties!

@ Silenoz: Ik hoop het ook, dat alles nog goed verloopt tot op het eind! 8)

@ Erwin: Inderdaad, ik heb twee dagen gewacht, maar misschien was nog wat langer nog beter. Volgende keer misschien eens een wash op waterbasis proberen. Veel succes met jou Hellcat alvast! ;)

@ Wet Sellery: Ik zal zien hoe de Hellcat er op het eind uitziet of een extra verwering met pastels nog nodig is. Maar pastels geven op het eind inderdaad vaak nog een mooi extra effect!
 
Hey allemaal!

De Hellcat is... klaar!
Eigenlijk is 'ie al eventjes klaar, maar het was wat wachten op genoeg tijd en een mooie zonnige voormiddag om goede daglicht foto's te kunnen nemen in de veranda.

Ik ben er eigenlijk wel tevreden van. Het is ook de eerste keer geweest dat ik meerdere technieken heb gebruikt om een meer divers kleurenpatroon te krijgen: chipping met Maskol, washes op waterbasis, washes op oliebasis, pastelpoeders, Tamiya smoke voor stainings... Gaf mooie schakeringen in de uiteindelijke kleuren! :D

Hier en daar was 'ie wat lastig (maar ja, welke bouw is dat niet :P ), zeker door de problemen met de decals, de olieverf wash en de HVAR raketten die niet mooi uitlijnden, maar al bij al is de bouw goed gegaan.

Ook bedankt aan iedereen voor de complimentjes en opmerkingen!
Het model heeft ook op de wedstrijd van 25 jaar Modelbouw vereniging Leuven gestaan, waarbij ik zilver haalde in de categorie "Militaire luchtvaart - Beginners". 8)

Maar, genoeg geleuter, hier zijn de (vele) foto's:

DSCF1690.jpg

DSCF1691.jpg

DSCF1692.jpg

DSCF1693.jpg

DSCF1695.jpg

DSCF1696.jpg

DSCF1697.jpg

DSCF1698.jpg

DSCF1699.jpg

DSCF1700.jpg

DSCF1701.jpg

DSCF1702.jpg

DSCF1703.jpg

DSCF1704.jpg

DSCF1705.jpg

DSCF1706.jpg

DSCF1707.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb maar één opmerking... "heel mooi!"
Zilver is zeker en vast verdient, mijn inziens had je hem zelfs in een hogere categorie mogen aandienen want als ik dit zie lijk je me echt geen beginneling. ;)
 
@ Walesha: Bedankt voor je comment! Maar inderdaad, "objectief bekeken" zou m'n Hellcat een categorie hoger kunnen gestaan hebben, maar aangezien de indeling gebaseerd was op "heb je al ooit deelgenomen aan een wedstrijd en al gewonnen", en ik nog nooit meegedaan had met een wedstrijd en bijgevolg nog nooit wat gewonnen had...
Het enige lastige was dat er geen opdeling was volgens schaal... In dezelfde categorie zaten dus ook een 1/48 F-16, een 1/32 F-14... Grote modellen dus, die natuurlijk veel meer de aandacht trekken dan een klein 1/72 vliegtuigje...
 
Ik ben zelf ongeveer zo'n tien jaar jurylid geweest, nu alweer meer dan twintig jaar geleden, het is ook even lang geleden dat ik zelf ook nog deelnam aan een wedstrijd... ik heb dus geen idee hoe het er tegenwoordig aan toegaat maar als je zilver haalt en die grote modellen achter je laat dan kan ik me voorstellen, als ze wel per schaal moesten zijn ingedeeld, je mss met goud naar huis kwam.
Enfin, ik kijk uit naar je volgende project! :wub:
 
Hey,

Indd, mooie bouw en zeer geslaagd, zet hem op een speigel in een hogere cat. en je kan ook prijzen behalen.
Bij wedstrijden is dit correct, soms moet je opboksen tegen grotere schalen, maar wanneer je kwaliteit bouwt, zeker zoals deze hier, komt dit vanzelfs boven drijven, en wordt hij zekers bekeken.
Goe gedaan man ;)
 
Dank jullie wel voor de comments en complimenten, Walesha, Swaken en frank!

(Ik heb ook effe mijn post met foto's moeten aanpassen, want ik had de foto's verhuisd in de online map, waardoor ze niet meer zichtbaar waren hier... :) )
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan