Hoofdsponsor

1/72 Hellcat F6F-5 van Revell

  • Onderwerp starter Flyingraptor
  • Startdatum
F

Flyingraptor

Guest
Hellcat F6F-5 van Revell: KLAAR

Hey!

Ik ben onlangs begonnen aan m'n 1/72 Revell Hellcat F6F-5.
Het plan is om 'm OOTB te bouwen, met extra's.
Ik ga de cockpit wat meer detailen adhv. referentiefoto's, zelf seatbelts maken, de wheelbays aanpakken, remleidingen trekken op het landingsgestel...

Het wordt een late uitvoering Hellcat, met overall Navy Blue en de typische "boze kat" decals op de neus.
De OOTB decals zullen gebruikt worden.


Deze kit is het:
Revell%2004140%20F6F-5.JPG


De cockpit is al voorzien wat extra detail. De zijwanden van de kit vertoonden helemaal geen detail, net als de consoles in de cockpit en het instrumentenpaneel. Heb hier en daar met stukjes styreen en koperdraad wat detail toegevoegd: consoles, pedalen, hendels.
Cockpit is geverfd met Vallejo Air interior green. De rest van de details zijn geverfd met allerhande Revell, Humbrol en Modelmaster enamels.
Heb ook wat paintchipping en een Promodellers dark wash gebruikt. Op de foto's lijkt de wash op de zijwanden wat "heavy", maar in het echt valt het wel mee, en je ziet er achteraf toch niks van, want enkel het bovenste deel blijft zichtbaar.
De bovenste seatbelts laat ik nog even loshangen, aangezien ik nog niet weet of ik ze gewoon ga vastplakken aan de stoel of uit de cockpit laat hangen.

DSCF1332.jpg

DSCF1331.jpg

DSCF1330.jpg

DSCF1329.jpg

DSCF1326.jpg

DSCF1325.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het begin ziet er veelbelovend uit, veel succes met de verdere bouw.
 
Hey,

Zeker niet slecht als begin, mooie cockpit, en het is niet overdreven wat je gedaan hebt.
Je moet rekening houden met de schaal, op 1/72 mag je gerust wat overdrijven omdat de schaal zo klein is, je zal het zien, eens de romphelften samen zitten is het juist gepast van kleur. Keep up the good work ;)
 
Bedankt voor jullie feedback, Swaken, Camaro69 en wim500!



Volgende update! 8)

Hellcat is grotendeels ineen gelijmd. Naden zijn opgevuld met Tamyia white putty en afgestreken met aceton. Nadien alle naden nog eens opgeschuurd en enkele paneellijnen hertrokken met Trumpeter scriber.

DSCF1333.jpg

DSCF1335.jpg

Heb ook de lopen van de machinegeweren vervangen door stukjes 0,7mm injectienaald. De openingen in de vleugel waar de lopen doorsteken, moeten wel nog even opgevuld worden.

DSCF1334.jpg

De wheel bays zijn ook aangepakt. Momenteel staan ze al in primer om mogelijke oneffenheden te ontdekken, maar de achterste zijwanden en platte deel heb ik moeten opbouwen uit plasticard. Om een of andere manier was Revell (eigenlijk Italeri dus...) "vergeten" om dat fatsoenlijk te maken. Waarschijnlijk ga ik nog wat detaileren in dat gebied...
Ik heb ook de openingen voor de lege hulzen uitgeboord. Was soms iets te breed uitgeboord, dus heb wat te brede openingen en scheve wanden heropgebouwd uit plasticard.

DSCF1337.jpg

Ik heb ook de poten van het landingsgestel voorzien van remleidingen met erg fijn koperdraad.

DSCF1344.jpg

Voor de uitlaten zullen stukjes 1,2mm injectienaald gebruikt worden.

DSCF1346.jpg

Ik heb ook de stermotor moeten aanpassen, want als ik de instructies had gevolgd, had de voorste rij cilinders achterstevoren gezeten. Heb dat dus aangepast. Volgende stap is bougiekabels trekken met erg fijn koperdraad.

DSCF1345.jpg

Tot de volgende update!
Comments zijn altijd welkom!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt, Camaro69.
Ik probeer de putty zo snel mogelijk af te strijken met wattenstaafje (= "oorstokje") met aceton. Ik gebruik nu Tamiya white putty, en dat spul lijkt me wat aggressiever dan de standaard grijze Tamyia putty die ik vroeger gebruikte. Ook probeer ik zo kort mogelijk het plastic aan te raken met de aceton, want dat spul durft wel eens je plastic wat oplossen als je het er te lang tegenhoud.
 
Volgende update!

Ik heb aan de hand van referentiefoto's bougiekabels getrokken op het motorblok van de Hellcat.
Ik heb fijn koperdraad gebruikt voor de kabels en stukjes metaalfolie voor de verbindingstukken.
Ook even op een Legoblokje gezet voor vergelijking van grootte. 8)

DSCF1351gimp.jpg

DSCF1355gimp.jpg

Naamloos-2.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
waar vind je zo'n grote legoblokken, das op zijn minst duplo? Pff, zo'n friemelwerkje, knap hoor!
 
Op een 1/72 is zo een motorblok maar heel klein, is is een standaard legoblokje denk ik.
 
Bedankt voor de complimenten, Erwin, Patrice en DavebeBouwt!
Die bougiekabels waren inderdaad nogal een prutswerkje. Begon een beetje scheel te zien op het eind. :p

Heb wat verder gewerkt aan m'n Hellcat. 't Ding plakt al wat meer ineen, gepanserde ruit erin gezet, vizier gemaakt, nog wat gaten opgevuld, flaps "gedropt" en bevestigd...

Momenteel staat de Hellcat nog een stapje verder, maar daar heb ik nog geen foto van. Momenteel staat 'ie al in de primer (Vallejo white primer).

DSCF1356.jpg

DSCF1357.jpg

DSCF1358.jpg

DSCF1361.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk hoor op deze priegelschaal.
 
Hey,

Innd, mooie vorderingen, kleine vraag ivm het vizier, staat dit niet te rechtop, kwestie van uw voorruit te kunnen plaatsen natuurlijk. ;)
 
Ziet er alvast goed uit FlyingRaptor :)
Waar zijn die foto's :p

mvg

Patrice
 
@ Ron, Swaken en Evel-Knievel: Bedankt voor de comments!

Volgende update!
De Hellcat werd voorzien van een laagje Vallejo white primer om oneffenheden op te merken. Ik wou een nieuwe manier proberen om een chipped paint effect te verkrijgen: de Hellcat werd gespoten in Vallejo Air aluminium en nadien heb ik met een sponsje Humbrol Maskol aangebracht op verschillende plaatsen. Nadien Gunze WWII US Navy Blue gespoten. Paint chipping ziet er veel realistischer uit dan m'n vorige manier, via penseel of tandenstoker, vind ik. Ben alleen aan het twijfelen of het misschien wat "heavy" is op sommige plaatsen. Kans is groot dat ik het nog wat ga bijwerken.

Hier zijn de foto's:

DSCF1511.jpg

DSCF1512.jpg

DSCF1513.jpg

DSCF1514.jpg

DSCF1522.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Op foto ziet de chipping er wat heftig uit, maar in normaal omstandigheden kan dit nog meevallen.

Maar...

Klopt je chipping wel? Zit het op de juiste plaatsen? (onderkant hoogteroer bvb?)

Chipping komt vooral voor daar waar véél manipulatie of erosie optreedt. Ergo: de vulopeningen van de brandstof/munitie/motorluiken/instap/uitstap piloot en aan andere kant grondpersoneel om piloot in te gespen...

Referentiemateriaal?
77693-F6F-Hellcat.jpg


catblogging051014.jpg


Wat opvalt is de loodhoudende brandstof: deze zorgde voor een specifieke grijze uitlaatsporen.

Niet zozeer chipping, maar eerder een vervaging van de verf.
 
Klein vraagje... hoe kort je die injectienaalden in zodat ze mooi rond blijven?
 
@ Jerre: De ietswat "heavy" chipping is aangepakt.

@ Walesha: Ik neem een scalpel en maak een kras in de naald. Nadien zet ik de naald in een bankschroef, langs de ene kant van de kras. Met een platte tang breek ik dan de naald om. Door de kras die ik maakte met het mes krijg je 9/10 keer een mooie breuk daar. Soms mislukt het dus ook wel. :)



De Hellcat is dus gedeeltelijk herspoten om de wat heavy chipping weg te werken. Nadien heb ik wat lichtere chipping aangebracht en de kit voorzien van een laag Sols Plus (= Future, P+,...).
Volgende stappen zijn: decals, wash in de panneellijnen, uitlaatstainings, filters, enzovoort...

Stelletje nieuwe foto's:

DSCF1606.jpg

DSCF1609.jpg

DSCF1611.jpg

DSCF1610.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan