Hoofdsponsor

1/6 Harley-Davidson "Chopper" [wip]

Ah dat had ik inderdaad niet getest, goed om dat even te doen en dan kom je achter dingen. Zal waarschijnlijk niet afdoen aan de passing van alle schakels in elkaars verband, als ze iets dichter richting center zitten? Zoals je zegt, er zit best wat speling in (die je op het oog niet ziet en dus geen inbreuk maakt op de uiterlijke kwaliteit van het model). Maar de tandwielen zelf hebben natuurlijk nul speling...
 
Grrmmmm even starten, het is en blijft natuurlijk een Harley
 
Ah dat had ik inderdaad niet getest, goed om dat even te doen en dan kom je achter dingen. Zal waarschijnlijk niet afdoen aan de passing van alle schakels in elkaars verband, als ze iets dichter richting center zitten? Zoals je zegt, er zit best wat speling in (die je op het oog niet ziet en dus geen inbreuk maakt op de uiterlijke kwaliteit van het model). Maar de tandwielen zelf hebben natuurlijk nul speling...
Inderdaad blijft de passing in orde al is die zoals je al aangeeft iets anders nu maar met het verlijmen zal daar niets van te merken zijn.
Het aanzicht is zelfs iets beter omdat de tanden iets verder tussen de schakels vandaan naar buiten steken.

Hier zie je hoeveel zijdelingse speling op de schakels zit... een echte ketting met zoveel speling op een motorfiets is een soort 'deathwish' :34:
attachment.jpg


Grrmmmm even starten, het is en blijft natuurlijk een Harley
yep! een rijdende verzameling Nuts & Bolts :laugh:
 
Laatst bewerkt:
jaja ik ga dadelijk naar m'n bed...

dit zijn voorlopige niet exact getekende ontwerpjes die me min of meer wel aanstaan,
zijn ruw opgezet en na kiezen wordt het in de juiste maten en verhoudingen uitgetekend.
Misschien zitten er wel bij die qua sterkte minder of niet geschikt zijn (wel uitgaan van een rijke biker die zich het beste veroorlooft voor z'n Harley-Davids'rod 8) )

attachment.jpg
attachment.jpg

trusten'èh :ph34r:
 
Laatst bewerkt:
Beste Peter geef mij nummerke 3 en nummerke 6 die vind ik het geweldigst
Mijn vrouwke vind dan weer nummerke 11 het knapste , het zal moeilijk worden om zelf te kiezen he
Trouwens ze zien er allemaal goed uit in feite
tipje : gewoon een figuur b.v. tribels ingraveren is dat geen optie
Marc
 
Geduldig werkje en veel keus maakt het kiezen nooit simpel.
 
Ah ik had ook verwacht, als Coachke, dat je figuren erin zou maken bijvoorbeeld of iets anders asymmetrisch, in plaats van wat je toont. Bijvoorbeeld de door Marc aangeduide nummer 6 is veel makkelijker en nauwkeuriger te maken met een verdeelapparaat waar ik nu ook de tandjes mee maakte. Dat is een kwestie van 6 grote gaatjes boren (verdelen in 6 dus) en dan nog 6 kleine.
 
Jullie reacties zeggen al iets over wat ikzelf begon te voelen tijdens het ontwerpen.

Er zijn zoveel mogelijkheden met gaten dat ik nu al niet meer kan kiezen en wat ik eigenlijk
wil zien is met gaten niet te maken maar wel met graveren.

Zal me daar ook eens over buigen... maar wordt geen tribal.
Dat is me iets te 'zweverig' voor de uitstraling die ik de bike wil meegeven : bruut, dikke pk's, minimalistisch, industrieel.

Misschien geeft het tandwiel zoals het nu is wel dat gevoel.
Eens zien hoe dat er uitziet op het wiel.

Laterrr ;)
 
Hee :)

Uitproberen maar die aandrijflijn :
Ziet er gaaf uit vind ik...massief tandwiel oogt ook goed, maar ga misschien toch een matte uitvoering doen, of zelfs helemaal zwart.
attachment.jpg


Iets minder grappig wat naar voren kwam na omhangen van de ketting :
De ketting tordeert in de hangende delen...

:|

attachment.jpg attachment.jpg attachment.jpg


message to Head Designer of Working1:6 Motorcycle Chain Designer :


By7pCH.gif


Alle ammo op een stokkie ;) het probleem is enkel een mooie ketting die raar hangt.

Heb zitten spelen met slapper en strakker zetten,
ook met de uitlijning van wiel t.o.v. versnellingsbak,
maar dat haalde weinig of niets uit.

Ik denk dat dit torderen komt door de forse speling op de schakels :
de metalen rollers hebben genoeg ruimte om met hun gezamenlijke gewicht een bepaalde kant op
te schuiven waardoor de ketting feitelijk 'kapseist'.

Mogelijke oplossing :
Wanneer de aandrijflijn (zoals op de 1e foto hier bovenaan) eenmaal definitief is kan de ketting gefixeerd worden aan de tandwielen.
Tevens kunnen dan de hangende delen ingekwast worden met vernis (of iets anders?).
Belangrijk daarbij is dat overal waar speling in de schakels zit iets komt te zitten zodat het opvult en het geheel 'taaier' maakt.
Wanneer de vernis(?) droogt zou de ketting dan met gereedschapjes in model gebracht kunnen worden. Dan niet meer aankomen...

Heb ook gedacht aan insmeren met 2k epoxy maar dat is wellicht te dik.

Dunne CA-lijm zal goed overal tussen vloeien en verlijmd uiteraard goed, maar het moet niet gebeuren dat de schakels al
star worden voordat ik de ketting mooi recht en doorhangend heb kunnen vormen.

Door het denken aan oplossingen kwam er nog een idee : spanrollen.
Zowiezo een nuttige toevoeging om een ketting voor klapperen te behoeden maar misschien helpt het op
het model om de ketting overeind te houden.

Al met al...
Tijdens het uitlijnen van de ketting kwam ik er achter dat het nu eerst tijd is om een aantal maten te gaan meten en
één en ander uit te tekenen voordat ik daadwerkelijk het hardtail stuk comfortabel kan gaan samenstellen.

anti kapsijs-suggesties welkom,

groet :)
 
Da's een irritant euvel zeg. Kun je de ketting niet wat meer spannen zodat het 'kapseizen' wordt verminderd?

Je zou eens kunnen denken aan het insproeien met parketreiniger. Dat is transparant en kleverig; maar misschien niet sterk genoeg voor zo'n ketting. Secondenlijm kan niet echt tegen een stootje en de ketting heeft dan ineens héél veel zwakke schakels.

Kun je niet een héél klein stukje lood aan de onderkant van de middelste schakel lijmen en wel dusdanig, dat de ketting recht komt te hangen? Als 'ie nog steeds scheef hangt, nog een stukje lood...? Misschien een poging waard. Ik denk dat je het stukje lood nagenoeg volledig zou kunnen verbergen. Er zijn natuurlijk zwaardere materialen, zoals wolfraam maar dat is op minder plekken te koop dan lood. Als je makkelijk aan wolfraam kunt komen, zou ik je dat aanraden.
 
Spannen helpt wel aan het bovendeel van de ketting.

Dat verzwaar idee zal ik uitproberen, thanks :)
 
Daarnaast lijken de tandwielen niet in dezelfde lijn tot elkaar te staan. Misschien helpt uitlijning ook een beetje nog (maar waarschijnlijk niet veel).
 
Ah ik had de relatie met de foto's niet gelegd, maar nu snap ik 'm.
 
Hoi,

Na een paar jaar inactief te zijn op dit forum en met de modelbouw begint het terug te kriebelen. Dus ik dacht even kijken op dit forum en zo kom ik je topic tegen.

Misschien kan ik een idee'tje geven (al ben ik geen expert in de zaken) .

Misschien kan je houtlijm gebruiken om te fixeren. Wat houtlijm met water verdunnen en dan loopt het waarschijnlijk wel tussen de schakels en dan laten drogen. Als je houtlijm voor binnenshuis gebruikt dan is die niet watervast en kan je als het mislukt de lijm onder de waterkraan met een tandenborstel terug verwijderen.

Alée, 't is maar een gedacht hé. Het zal wel niet sterk verlijmd zijn dus het blijft opletten geblazen. Misschien kan je na de houtlijm wat CA lijm gebruiken, dan heeft het tijd om in de goede positie te drogen.

Grtjs
 
Hoi Michel, ten eerste welkom terug en leuk te horen dat het modelvirus nog leeft :)
Misschien ook leuk om dit te laten weten in de rubriek "even voorstellen" ?

Bedankt voor het meedenken en de resulterende tip !
Die klinkt bruikbaar zeker vanwege de nabehandeling met CA.
Of het toegepast gaat worden weet ik nog niet, ben nu nog aan het experimenteren met extra gewicht...

groet ;)
 
Wel, ik heb de plaatselijke verzwaring van de ketting uitgeprobeerd.

Dat heeft zeker een gunstig effect.
Verzwaring is wel op meerdere punten nodig.
Eén groot gewicht doet niet z'n werk over de gehele lengte + er ontstaat bij dat gewicht een knik.

Voor het experiment heb ik op twee punten looddraad opgehangen en dat laat al een hele verbetering zien.
(onder de foto staat waar de pijlen naar verwijzen)
attachment.jpg

De pijlen wijzen aan wat het effect is van mijn aangepaste holtes tussen de tanden.
Dit is hier duidelijk te zien omdat de ketting niet onder spanning staat (al lijkt dat wel zo aan de bovenkant).
Die losse zit zal uiteindelijk strakker worden door meer spanning op de ketting en het verlijmen aan het tandwiel.

Laatste bevinding :
voor een foto vanaf de achterkant gezien zat ik tenslotte nogmaals aan het wiel om de uitlijning (op het oog) zo goed mogelijk te krijgen .
Ik ging daar te ver mee (de ketting kwam tegen de band), maar zag toen dat de ketting (redelijk strak getrokken) zo goed als recht zat !!
Heb geen plaatje van die rechte ketting want het wiel viel om wat de ketting open deed springen...pauze...

Dit kan een toevalstreffer geweest zijn maar ik ga nu eerst en vooral aan de slag met dingen meten en het hardtail deel maken.
Op het oog werken blijkt nu gewoon ondoenlijk vanwege teveel speelruimte voor de tandwielen in diverse richtingen (incl. die van de ketting zelf) :
Wanneer het wiel een stabiele plek heeft kan dit alles preciezer op elkaar worden afgestemd.
Als de ketting dan nog raar doet lossen we dat wel op vanaf die situatie.

wolt velvolgd :)
 
Laatst bewerkt:
Raar dat een ketting schuin valt en zou de oorzaak ook bij de tandwielen kunnen liggen op een of ander manier?.
Uit een ver cross verleden als supporter en waar een neef mee deed met 250 cc weet ik dat de tandwielen al eens voor problemen kon zorgen en dat zowel ketting als tandwielen steeds samen moest vervangen worden.
 
Ik ken niet veel van motoren,maar moet zo’n ketting niet strak zitten op die tandwielen?

Greetzzzz Modest
 
Hoi Peter,

ik denk wel dat het een goed plan van aanpak is. Die houtlijm is ook een goed idee om alles vaster te krijgen maar niet te vast. Die speling in de positie van de kettingwielen tegenover mekaar kan je niet wegwerken voordien, daarvoor is alles, hoewel misschien stevig toch te los en flexibel.

In verband met het tandwiel, mat-zwart, met eventueel een paar gaten in om de plaat lichter te maken kan, maar ik heb ook nog dit idee gevonden:

739c0389c8419da2fd8cbb5ee0111588.jpg

Geeft je misschien meer mogelijkheden...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan