Hoofdsponsor

1/48 Hanriot HD in Belgium service ww1

ERVARING
7 jaar geleden gestart.
BOUWWIJZE
De kleuren zullen Belgisch worden.
BOUWBUDGET
***
BOUWSTATUS
***
COMMENTAREN
Steeds welkom.
Bedankt.
Eindelijk nog wat kunnen doen aan vliegtuig.
Hier en daar zitten er wat fouten in de kit die ik tracht aan te passen.
Voorbeeld is de achterzijde aan de staart waar de kit doorloopt en in werkelijkheid dit niet zo is.
Ook ga ik de steunen onder de achtervleugels vervangen door sterker materiaal want de plastiek is de broos en plooit bij het minste aanraking.

Knipvbnsel.PNG

DSC01808.JPG

DSC01809.JPG

DSC01810.JPG

DSC01813.JPG

DSC01814.JPG

DSC01817.JPG

DSC01818.JPG

DSC01819.JPG

Het is overwegen wat al aan te brengen of niet naar het schilderen toe.
Zo gaat die in de primer en vandaar zien we wel weer.
 
Mooie aanpassingen. vanwaar de tape aan het randje waar de cowling dient te komen? Om te kunnen lijmen?
 
Mooie aanpassingen. vanwaar de tape aan het randje waar de cowling dient te komen? Om te kunnen lijmen?
Inderdaad.
Op verf lijmen durft al eens fout lopen en probeer de contacten steeds vrij te maken van verf al vergeet ik het dikwijls ook al eens hier en daar.
 
Als ik foto’s 1 en 4 met elkaar vergelijk, vraag ik me af of het richtingroer niet ook moet worden ingekort..
 
Als ik foto’s 1 en 4 met elkaar vergelijk, vraag ik me af of het richtingroer niet ook moet worden ingekort..
Naar wat ik kan zien op verschillende foto's valt dit nog mee Roy.

DSC01845.JPG

DSC01848.JPG

Nu kan ik de staart afwerken en vast te zetten om dan de vlag af te plakken en de rest in primer te zetten.
 
Misschien kijk ik verkeerd, maar ik bedoel -voor de goede orde- de onderkant van het richtingroer:

knipvbnsel-png.431235




Edit 1: ik zie dit op andere foto's van het toestel (Google) niet, maar ik zie ook niet dat wat jij gecorrigeerd hebt. Kan het niet zijn dat die eerste foto is genomen van een ander toesteltype?

Edit 2: nu vind ik ook een toestel in de situatie zoals jij die hebt weergegeven. Zijn dus al drie varianten:

 
Laatst bewerkt:
Dit is de foto in zijn gehele.

Knipzersel.PNG
Heb de romp van het toestel achteraan korter gemaakt omdat anders de staart vast tegen de romp aankwam wat fout is.
Heb het stukje nog waardoor ik het kan tonen.

DSC01856.JPG

DSC01854.JPG
 
Roy: Om even duidelijkheid te scheppen weet ik nu pas wat er aan de hand is.
Er zitten onderdelen in om een hanriot HD.2 te maken en vandaar dat de romp doorliep tot de staart.
De reden dat ik dit zo laat zie is omdat het nergens op het plan staat en ik dacht het weer onderdelen waren van een andere kit maar goedkoper is om ze samen te maken.
Door uw vraag heb ik gelijk weer wat bij geleerd en had er een Hanriot HD 2 kunnen van maken.
Ik kom dit niet vaak tegen en noem het maar onervarenheid daar ik nog niet echt veel kits in mijn bezit heb.
Geloof dat ik vorige keer ook dit voorhad maar dat stond het duidelijk in de tekeningen v/d plannen.
Ik kom deze onderdelen nergens tegen op de plannen vandaar dat ik niet direct mee was.

DSC01857.JPG

DSC01858.JPG

Hoop dat het duidelijk is want mijn uitleg is niet altijd geweldig.wacko
 
Misschien dat de onderdelen idd voor een andere kitvariant bedoeld zijn..

Verder geen probleem toch? Je hebt het mooi opgelost.
 
Dat is het leuke aan die WWI vliegers je kan soms met kleuren spelen :-)
 
Verrassend fris kleurtje :biggrin:
Is inderdaad een leuk gegeven aan WO I vliegdingen, de vele kleuren welke gebruikt worden.
Het was toen blijkbaar nog geen mode om gecamoufleerd door de lucht te vliegen, eerder opgesmukt met ridderlijke kleuren en symbolen..
Model ziet er mooi uit ;)
 
Strak verfwerk. Ik sluit me aan bij de bemerkingen aangaande de kleuren van WWI vliegtuigen. Daar zitten heel mooie schema's tussen.
Bouw ziet er tot hiertoe heel goed uit. Succes met de verdere afwerking.
 
De opvallende kleuren en symbolen waren bedoeld om vergissingen te voorkomen, zodat je zeker niet je bondgenoot aanviel. Het was de tijd van de dogfights, iets wat in de Tweede Wereldoorlog al minder vaak voorkwam (de toestellen waren te snel geworden) en in later tijden zo goed als volledig was verdwenen - behalve in Hollywoodfilms zoals Top Gun.

Tijdens dergelijke dog fights was het belangrijk vijand en bondgenoot in één oogopslag te kunnen onderscheiden.
 
Bedankt mannen.
Vond dit mooie kleuren maar de juistheid van de kleur blijft vaag.
In verschillende discussies lees ik ergens dat Coppens over turkoois blauw sprak voor zijn vliegtuig HD nr.6 .
Het kleurenschema HD1 nr1 is weinig besproken op het net , dus ga ik ook hier voor turkoois blauw in de wetenschap dat dit fout kan zijn.
Maar als de kleuren nergens echt beschreven staan is de keuze aan de bouwer zijn fantasie.
Vermits turkoois blauw wel beschreven staat op zijn HD1.nr.6 gok ik daarop.
 
Ja vaak is het (beredeneerd) gokken. Sommige toestellen zijn wel beschreven qua kleuren / indruk, maar veel ook niet.

Als je het niet weet... dan maar een mooie kleur kiezen, en dat is je gelukt.
 
Nou Pascal, ik vind deze (ook qua verfoppervlak) beter gelukt dan de laatste Sopwith die je bouwde. Echt een heel aparte kleur ook, deze valt natuurlijk erg op wanneer je 'm op de grond ziet maar eigenlijk is het bijna een camouflagekleur in de lucht lijkt het wel.

Vraagje / opmerking: ik zie nabij de instapplek van de piloot verwering op de vleugel (foto 3). Heb je dit bedoeld als vervuiling door de schoenen van de piloot? In dat geval: de piloot ging daar niet staan want dat is een uiterst kwetsbaar deel van de vleugel. Het is dun hout met linnen eroverheen. Kan veel druk hebben indien verspreid over grote oppervlakte (=luchtstroom en -druk), maar voor de rest moet je er niet aankomen. De piloot stapte in door middel van de verzonken opstaptrede in de romp, ook op foto 3 te zien.

Voor de rest dus, keurig gedaan. Ook de rigging gaat je inmiddels goed af zie ik.
 
Een knap vliegtuig heb je daar,

Kleuren passen mooi bij elkaar.
En ik blijf mij verwonderen over de houten delen, dat is vakwerk :oops:

Grtz.

Luc:cool:
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan