Hoofdsponsor

1/72 H.M.S. Victory Caldercraft (door Henkl) [!]

Ik ben een poosje stil geweest op de site vanwege wat privéomstandigheden. Zo wordt je weer opa van een schitterende kleinzoon en zo sta je aan het graf om je moeder te begraven. Laatste weken waren even een achtbaan, maar ik heb toch nog aan de boot kunnen werken.

Ik heb besloten de onderkant toch vast in de grondverf te zetten. Na een paar proefstukjes heb ik een goede verf kunnen vinden, waarop ik later, zonder problemen, de koperen platen op kan lijmen. Het is natuurlijk extra werk, maar ik wil dat de boot, tijdens de opbouw, er gewoon gelikt uit ziet.

attachment.jpg

Daarna het tussendek aangebracht en aan het beplanken gegaan. Germt had mij al een keer eerder geadviseerd het 5 planken systeem toe te passen en wat let... ik kwam via een site op een Engelse handleiding waarin het 5 planken systeem juist geadviseerd werd. Compleet met planklengtes, enz. De Duitse handleiding bij de kit zegt hier niets over. Blijkt onze vriend toch gelijk te hebben gehad.:22:

attachment.jpg



Gisteren en vandaag alles geschuurd en in de lak gezet. Vandaag starten met het afwerken van een aantal geschutspoorten. Daarna de binnenzijde en buitenzijde verder beplanken.

attachment.jpg

Recht zoals die gaat dus
 
Allereerst gefeliciteerd met de geboorte van je kleinzoon, en zeker gecondoleerd met het overlijden van je moeder.

De Victory ziet er zéér netjes uit hoor.
Zo te zien heb je de wind goed in de zeilen;)
 
Ik ben op dit moment bezig met de laatste hand te leggen aan het 2e dek. Ik zit toch even met een dilemma. In het boek van Nelson wordt aangegeven dat er een kleine hoek is tussen het dek en de zijwand.(vergeef mij als ik niet de juiste benaming aan geef)
De handleiding geeft aan dat de hoek gewoon 90 graden kan blijven.

attachment.jpg

De discussie wordt bij onze collega's in Engeland ook gevoerd. Sommigen laten het zo. Een aantal leggen een extra plank lang de dek en het wand.

attachment.jpg

Dit heeft later tot gevolg dat de voorste wielen van de kanonnen op deze rand staan. Als ik het boek wil volgen, dan moet ik de lat eigenlijk wijzigen in een driehoekprofiel. De voorste wielen komen dan hier tegen aan te staan.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft, of moet ik gewoon de 90 graden hoek kiezen? :1zhelp:

Voor alle duidelijkheid heb ik een foto uit het boek van Mc Kay. Zie cirkels.

attachment.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kleine hoek die de verschansing t.o.v. het dek heeft is volgens mij normaal, omdat het schip naar boven toe een klein beetje smaller wordt.
Dus de wand zou dan iets naar binnen lopen.

De planken in de hoek van het dek en de verschaning is ook een normaal verschijnsel. Dat zijn volgens mij de waterloopklossen
 
zoals germt aangeeft is de want schuin en niet 90% recht.

de lat tegen de want waterloopklossen is veel te dik als je de schaal bekijkt dit is maar een fineertje dik op deze schaal en niet een plankje van de huidlatten dik zoals in je voorbeeld gebruikt word.

maar normaal komen de voorste wielen niet tot aan de waterloopklossen maar blijven ze er voor staan.
bij hollandse schepen was dit zelfs een gootje inplaats van een lat tegen de verschansing.
dus een fineertje van 2 mm breed en 0.6 dik zou veel beter zijn op deze schaal
 
er bestaan inderdaad verschillende uitvoeringen van waterklosboorden.
de Victory is Engels, ik ben zeker dat je deze volgens de getoonde tekening in je item moet maken. 45° en half inwendig afgerond. Deze is ingewerkt in het dek en verschansing. Op zicht heb je alleen die halve ronding die het dek en verschansing verbind. De spuigaten waren in die rondingen uitgeboord en bekleed met loden buisje. Op de buitenhuid ziet men een flens, vierkant of rond, naar de soort spuigat.
groetjes
Ward
 
Besloten om toch even op de site van mijn huisleverancier te kijken om te zien of hij een goed profiel heeft voor de waterloopklossen/boorden. Hij had zowaar de goede maten en afmetingen in voorraad. Moest toch mijn voorraad hout weer aanvullen en heb ze direct maar mee laten komen.

Intussen kan ik nog even nadenken of ik ze wel of niet toepas op dit dek. Zoals Ad al zegt, je ziet ze niet zitten. Ik ga ze zeker toepassen op de dekken die in het zicht zitten.

attachment.jpg

Heb de beplanking aan de verschansing binnen in de grondverf gezet en de beplanking aan de buitenzijde omhoog getrokken.

Alle geschutspoorten wederom uit geveild, geschuurd, enz.

attachment.jpg

Morgen starten met het uitzetten van de maten voor de "Wales".

attachment.jpg

Ik ken de echte Nederlandse benaming niet. Ze lijken op berghouten, maar zijn samen gesteld uit meerdere planken met verschillende maten.
De onderste wordt wel 24 mm breed.

Begin eindelijk de namen onder de knie te krijgen
icon_biggrin.gif
Mag ook wel na al dat gezoek in de boeken.
 
ziet er netjes uit henk en de benamingen dat komt wel ;)
 
Henkl,
wale, dat zijn toch berghouten in het nederlands?
Wat je bedoeld met samengesteld uit meerdere plankjes zijn juist, het blijft berghouten noemen
Ter inlichting:
de Engelse hadden het "ankerstok-type ",van berghouten, "Mondfeld"
groetjes
ward
 
Henkl,
nu weet ik niet met zekerheid of de "Victory" ook "ankerstok-type" berghouten heeft.

groetjes
ward
 
Ik heb alles nagezocht Ward, maar kan niets vinden daarover. Ik gebruik zowel een Duitse als een Engelse handleiding. Deze laatste is wat uitgebreider. Maar hier staat niets over in. Daarnaast volg ik een aantal bouwverslagen over dit schip van collega's in Engeland en deze hebben het er ook niet over. Ik hanteer dus gewoon de handleidingen. Helaas zie je later weinig van de berghouten omdat de romp geschilderd wordt in 2 kleuren en de lijnen volgen juist niet de lijnen van de berghouten. Er wordt juist geadviseerd ze zeer strak tegen de 2e beplanking te lijmen, zodat de verf later niet kan verlopen in de naden. Dit geeft best nog al wat werk om dat goed te doen, maar bedankt voor het meedenken. Het was weer aanleiding om nog eens extra onderzoek te doen en een deskundige te raadplegen.
 
Afgelopen week de berghouten weerszijden opgebracht. Heeft weer aardig wat vijl- en schuurwerk opgeleverd.

attachment.jpg

Op naar het fijnere werk. Alle geschutspoorten (het zijn er maar een paar
icon_biggrin.gif
) moeten aan de binnenzijde voorzien worden van een raamwerk.

attachment.jpg

Betekent de planken op maat maken, hoeken controleren en aan de binnenzijde aanbrengen. Ik heb daar een speciaal stukje gereedschap voor moeten maken.

attachment.jpg

Nu hou ik niet van secondelijm, heb namelijk de eigenschap altijd nog even te willen priegelen tot alles naar mijn zin zit en werk daarom uitsluitend met houtlijm.

attachment.jpg

Nu heb ik een lamp met een loep inclusief 3e handjes. Met wat positioneren kan ik de planken aardig op hun plek houden. Als iemand een andere oplossing heeft, dan hoor ik dat graag.
 
weet niet juist de bedoeling, maar ben benieuwd naar het vervolg
Doe zo verder !!!!!
 
Weer eens tijd om wat van me te laten horen. Druk op het werk, mooie zomeravonden, ......

Toch niet helemaal stil gezeten. Alle geschutspoorten zijn inwendig beplankt en inmiddels begonnen met de volgende puzzel.

attachment.jpg


Alles onder de waterlijn voorzien van koperen plaatsjes. Wat een werk zeg
icon_razz.gif
Van een Engelse collega een tip gekregen om aan de waterlijn te starten en naar beneden te werken.

attachment.jpg

Ik ben inderdaad gestart aan de waterlijn, maar heb na een paar rijen alles er weer afgehaald. Rondingen kwamen niet uit, enz.... Leek nergens op.

Gewoon handleiding gevolgd en onderaan begonnen. Nog maar 783 stukjes te gaan.
 
Ja Henk.......dit is echt een huzaren werkje....:nowink:......maar wel strak...maatje...als dit helemaal gedaan is ...zal je een een pracht van een romp hebben...toppie man....;););)
 
ja dat is een werk hoor maar het ziet er wel goed uit 8)
 
Zier er mooi strak uit Henk, maar het knipwerk van de plaatjes komt nog en dat vergt de meeste tijd maar zo te zien komt dat ook wel goed.
 
Klopt Dick, heb maar een extra voorraadje besteld. Ik zal er best een paar verknippen.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan