Hoofdsponsor

1/72 GRB: Russian 76.2 mm AA Gun m.1900/O2P

STARTMOMENT:
17-01-2023, 20:00u.
UITERLIJK AFRONDMOMENT:
21-02-2023, 20:00u.

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.431
Mijn vorig model, de GAZ M1 "Emka" is bijna afgewerkt. Nog wat drogen, twee decals en foto's. De tijdslimiet zal gehaald zijn.
Normaal gezien ging ik een volgend, weinig verschillend, model maken van dit voertuig maar ik denk dat jullie dit eerder afgezaagd zouden beginnen vinden.
Daarom, om de aandacht toch wat te behouden, even overstappen naar dit model waarvan ik denk dat jullie niet van het bestaan zullen geweten hebben.
Komt daar bij dat ik momenteel enkele gun limbers zie passeren in de topics van Beyond en ik wou, bijna letterlijk, eens mee op de kar springen.

Het betreft een Russisch kanon met een caliber van 76.2 mm, een zogenaamd "quick firing gun" dat, mits een aparte opstelling, als luchtafweergeschut kon opgesteld worden. Is dit fantasie of heeft dit echt bestaan ? Het is echt en ook bij ons tijdens de Eerste Wereldoorlog, hebben dergelijke opstellingen bestaan. Ik weet dat er in het museum van het militair kamp in Lombardsijde een foto hangt van een dergelijk stuk geschut.
Voor mitrailleurs maakte men dikwijls gebruik van een karrewiel op een staak maar een kanon was natuurlijk zwaarder en men diende ook rekening te houden met de terugslag waardoor men een speciale sokkel ontwikkelde; in ons geval een Ivanov Gun Mount.

Wie meer wil weten over het kanon zelf verwijs ik graag naar:


Terug naar de kit: bouwdoos ACE nr 72265, schaal 1/72, plastiek + PE

Boxart.jpg

Instructies zijn heel simpel:

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

Slechts 2 sprues en een klein fretje PE:

Sprues.jpg

Zoals te zien op blad 1 van de instructies zou het kunnen dat ik een klein ondergrondje moet maken om het kanon deftig op te stellen. We zullen zien of dit nodig zal zijn want het is de bedoeling dat dit kanon na afwerking op mijn museum/vliegveld komt te staan.

Ik laat wel weten wanneer ik start met de bouw.
 
Dat is er eentje dat niet veel op de menu komt, een specialleke.. dus spring gerust op de kar :D.
 
Weer eentje om te volgen.
Ben benieuwd hoe je die gaat presenteren.
 
Nog een kit van ACE? Leve de sado-masochistische insteek; hoewel hier niet zoveel plaatwerk in zit natuurlijk dus ik mag aannemen dat deze kit een stukje makkelijker te bouwen zal zijn dan die van Pascal.

Ik heb 'm in de lijst gezet. Zodra je zal zijn begonnen, zal ik de administratie afronden.
 
Nog een kit van ACE? Leve de sado-masochistische insteek; hoewel hier niet zoveel plaatwerk in zit natuurlijk dus ik mag aannemen dat deze kit een stukje makkelijker te bouwen zal zijn dan die van Pascal.

Ik heb 'm in de lijst gezet. Zodra je zal zijn begonnen, zal ik de administratie afronden.
Zal vermoedelijk een verborgen trekje zijn van mij want de ACE kits zijn goed vertegenwoordigd in mijn stock. 🤔😀
 
Succes met dit specialleke... benieuwd welk soort munitie daarvoor gebruikt werd eigenlijk. Solide munitie of meer een groot soort hagelmunitie...
 
Mijn vorig model, de GAZ M1 "Emka" is bijna afgewerkt. Nog wat drogen, twee decals en foto's. De tijdslimiet zal gehaald zijn.
Normaal gezien ging ik een volgend, weinig verschillend, model maken van dit voertuig maar ik denk dat jullie dit eerder afgezaagd zouden beginnen vinden.
Daarom, om de aandacht toch wat te behouden, even overstappen naar dit model waarvan ik denk dat jullie niet van het bestaan zullen geweten hebben.
Komt daar bij dat ik momenteel enkele gun limbers zie passeren in de topics van Beyond en ik wou, bijna letterlijk, eens mee op de kar springen.

Het betreft een Russisch kanon met een caliber van 76.2 mm, een zogenaamd "quick firing gun" dat, mits een aparte opstelling, als luchtafweergeschut kon opgesteld worden. Is dit fantasie of heeft dit echt bestaan ? Het is echt en ook bij ons tijdens de Eerste Wereldoorlog, hebben dergelijke opstellingen bestaan. Ik weet dat er in het museum van het militair kamp in Lombardsijde een foto hangt van een dergelijk stuk geschut.
Voor mitrailleurs maakte men dikwijls gebruik van een karrewiel op een staak maar een kanon was natuurlijk zwaarder en men diende ook rekening te houden met de terugslag waardoor men een speciale sokkel ontwikkelde; in ons geval een Ivanov Gun Mount.

Wie meer wil weten over het kanon zelf verwijs ik graag naar:


Terug naar de kit: bouwdoos ACE nr 72265, schaal 1/72, plastiek + PE

Bekijk bijlage 430714

Instructies zijn heel simpel:

Bekijk bijlage 430715

Bekijk bijlage 430716

Slechts 2 sprues en een klein fretje PE:

Bekijk bijlage 430717

Zoals te zien op blad 1 van de instructies zou het kunnen dat ik een klein ondergrondje moet maken om het kanon deftig op te stellen. We zullen zien of dit nodig zal zijn want het is de bedoeling dat dit kanon na afwerking op mijn museum/vliegveld komt te staan.

Ik laat wel weten wanneer ik start met de bouw.
In het legermuseum in Brussel staat iets gelijkaardigs. Succes met de bouw. Willy.
 
Een wel erg speciaal modelleke, het zal ook wel een heel gedoe geweest zijn om dat ding op zijn statief te plaatsen.
 
Start van de bouw: 17/01/2023 2000 uur.

Begonnen volgens plan met het bed van het kanon maar wel redelijk opkuiswerk aan. Dikke aanhechtpunten tussen sprue en onderdelen.

Bed kanon.jpg

Zoals we ondertussen al gewoon zijn van ACE moet alles aangepast worden en zal er nog veel moeten geschuurd worden.

Als het één ligt te drogen beginnen we aan het ander, hier de pedestal:

Pedestal.jpg

Ook hier veel aanpaswerk.
De blokken waar de wielen van het kanon moeten inpassen bestaan uit 2 helften. Als je ze samen brengt zijn de openingen te smal voor het wiel van het kanon. Vermits ik van houten wielen geen fietswielen wil maken door ze overdadig te versmallen, rest er niets anders dan een stukje plastiek tussen de beide helften te kleven.
 
Laatst bewerkt:
Met heeel veel aanpassingen, ziet het er dan uiteindelijk toch mooi uit.
 
Gisteren redelijk goed gevorderd en het chassis van het kanon kon al eens uitgetest worden op de pedestal.

Gun Pedestal.jpg

Setup.jpg

Met een begin van de caisson erbij gaf het al een idee.

Deze avond mij geconcentreerd op dit kleinood met als resultaat dat alle drie de verschillende items (kanon, pedestal en caisson) gemonteerd zijn. In de kit steekt een setje PE voor de rugleuning en de voetsteun van de meerijdende kanonniers. Die voetsteun bleek echter zo broos dat ie al brak tijdens het lossnijden en ik heb dus moeten improviseren tijdens de plaatsing.

Trio 1.jpg

Trio 2.jpg

Trio 3.jpg

Trio 4.jpg

Trio 5.jpg

Trio 6.jpg

Morgen krijgt deze set zijn primer.
 
Dat ziet er een mooi ensemble uit, én beter te bewerken plastic dan die waar ik mee bezig ben...
Benieuwd naar de kleursessie.
 
Wel een heel speciaal onderwerp, waar blijf je ze toch halen.
 
Zo dat is een fragiel dingetje. In lijn met wat Dancooper al zei… hoe kregen ze dat kanon eigenlijk op die verhoging?

Ik vind dit bij nader inzien echt wel een mooi onderwerp voor deze groepsbouw, zeker gezien de metalen delen en de uitdaging.
 
Hoe weet ik niet maar op het net zijn er verschillende foto's te vinden van dergelijke opstellingen:

images.jpg

Russian-Putilov-76,2-mm-AA-Gun-M1902.jpg

0Pu76mmFlak_ M1900.jpg

Pictures for reference purposes only.
 
Veel zal het wel niet uitgehaald hebben denk ik dan.
Wel heel goed bezig en vind het nu al geslaagd als ik de opstelling en afwerkingsgraad zie.
 
Vandaag alles eerst in een zwarte primer gespoten en vervolgens enkel de bovenkant een witte primer als lichtinval.

Primer 1.jpg

Primer 2.jpg

Deze avond nog gespoten in Russian Green, morgen resultaat en misschien afwerken.
 
Dat schiet hier al hard op met die kleine modelletjes.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan