Hoofdsponsor

1/9 Gordon Highlander Pipe Sergeant WWI 1915 [DONE]

InFlandersFields

Well-known member
Registered
Lid geworden
13 nov 2009
Berichten
1.952
Goedenavond Beste Kijkers !

Zoals reeds aangehaald door Famo (in rollend materieel), is het thema van de clubwedstrijd dit jaar : WWI, wat enigszins evident is zeker ?
Er is wel vrije keuze qua onderwerp en de uitvoering ervan (updates, AF, schildering...).

Omdat het mij al een hele tijd intrigeerde, en ik niet direct een tank vond die mijn belangstelling trok, opteerde ik voor een buste in schaal 1/9.

Het betreft een sculptuur van Carl Reid : de Gordon Highlander Pipe Sergeant WWI 1915.

De buste bestaat uit een dertiental onderdelen die heel fijn gedetailleerd zijn. Er is wel wat opkuiswerk aan, maar slechts weinig gietfouten of -holtes.

Het hoofd en de handen zijn reeds afgewerkt, momenteel staat zijn vest in de basiskleur.

Enkele foto's van het hoofd :

attachment.jpg

De huidskleur is volledig geschilderd met olieverf, op een basiskleur van H63 Sand.
De ogen zijn zeer moeilijk waarneembaar, blijkbaar vergt het blazen een hele inspanning.
Het oogwit is geschilderd met Vallejo en een beetje bijgekleurd met wat blauw, de pupil is geschilderd met H33 zwart.

attachment.jpg

Onder het oor ziet een klein putje, wat ik slechts heb opgemerkt toen de huidskleur reeds geschilderd was, maar waarschijnlijk wordt dit later gecamoufleerd door de kraag van het vest.
Het bronskleurig embleem heb ik geschilderd door Raw Umber gradueel op te lichten met H54 Brass. Door telkens een ietsje meer Brass toe te voegen lichtte ik het kleur wat op, hiermee is het embleem ge'DB'st.

attachment.jpg

Voor het pompon op de muts had ik de keuze : Brits khaki zoals de muts, maar om wat kleurcontrast te bekomen, koos ik voor een rode.

attachment.jpg

Een rasechte Schot heeft toch een rosse snor ?

O ja, buiten een regiment figuren op 1/35, zijn dit mijn eerste stappen in het figuurschilderen op schaal 1/9 !

Groeten Rik
 
En beste kijkers in het echt oogt hij nog mooier !
Nu bedoel ik wel die schot ! over Rik spreek ik mij niet uit .........
 
machtig figuur en goede kleuren beschrijving .

grt Nicolas
 
Rik, ik heb hem zien staan in Helchteren denk ik. (gemiste kans voor een goed gesprek (sh***))
Voor je eerste stappen bij een buste mijn diep respect.

Hij is mooi, maar ik denk dat je er meer kunt uit halen. Ik heb de indruk dat ik slechts 2 kleuren zie in de huid partij.
En voor de inspannings-rimpels rond de ogen en op het voorhoofd is het contrast te groot in vergelijk met de rest
De snor is iets zeer markant in zijn gezicht en vraag naar extra details zonder de figuur te domineren.

is natuurlijk mijn persoonlijk idee, sterk begin in ieder geval.

Grtx Jan
 
Jan met de snor ben ik het ook eens , hij is te eentonig en saai , er kan wat meer pit inkomen door hem wat te brushen zodat er wat kleur schakering in komt , maar ik snap niet wat je bedoelt met het te grote contrast tussen het voorhoofd - inspanningsrimpels met het overige .

grt Nicolas
 
Is natuurlijk mijn persoonlijke visie, en ik weet dat de tendens richting donker en zeer contrastrijk gaat in het figuur schilderen.
Een tendens waar ik niet aan wil deelnemen, maar volgens mij zijn de stukken die ik gemarkeerd heb te contrastrijk in vergelijk met de rest van de figuur.

attachment.jpg

Een oplossing zou kunnen zijn de schaduw die de muts werpt op het voorhoofd aan te brengen.

Grtx Jan
 
Laatst bewerkt:
aha, nu snap ik het , en inderdaad deze valt wel heel duidelijk op.

grt Nicolas
 
Ik vind het tot nu toe al een zeer geslaagd figuur Rik.
Voor een eersteling mag deze zeer zeker al gezien worden.
De tips van Jan en Nicolas zouden inderdaad het gezicht nog meer doen spreken.
Ben benieuwd naar het vervolg.

Mark
 
Goedenavond Beste Kijkers !

Met stukjes en beetjes vordert mijn buste.

Enkele pics :

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg

De Tartan heeft me wat kopzorgen bezorgt, maar ik vind het resultaat toch geslaagd. Mijn bedoeling was, naar voorbeeld van mijn referentiefoto's, om de groene banden transparant weer te geven, maar iets meer opaque in de vierkanten waar ze elkaar kruisen.
De fijne lijntjes hebben wat oefening, én een vaste hand gevergd.
Het gele kruisje op zijn linkerschouder zal ik nog eens hernemen, ik vind het wat te licht uitvallen.

Tot spoedig met de laatste foto's.

Groeten Rik
 
How zeker Rik. Ben je zeker dat je nog nooit een figuur hebt geschilderd ?
Schitterende vorderingen die je hebt gemaakt. Die tartan mag meer dan gezien worden.
Ik vind die dus zeer goed geslaagd. Kijk al uit naar meer van dat moois.

Mark
 
@Interceptor : het is inderdaad mijn eerste figuur, of beter : buste, op deze schaal. Ik heb wel al verschillende figuurtjes op 1/35 geschilderd. Maar er is toch nog een verschil tussen beide, vooral wat de huidskleur betreft.
Ik ben tevreden dat je de tartan geslaagd vind.

@Marnic : bedankt.

Groeten Rik
 
mooi gedaan Rik , maar heb wel één opmerking , probeer in het vervolg bij het kruisen van uw tartan de raakpunten ietsje donker te maken , want als je bijvoorbeeld twee kleuren over elkaar legt zie je ook dat bij het kruisen dit vlak wat donkerder is , het is maar muggenziften hoor want voor de rest mag je figuur zeker gezien worden.

grt Nicolas
 
Bedankt voor je commentaar, Maerlandt.

Het doet deugd dat bij een ervaren figuurschilder, als U, mijn prestatie in de smaak valt. Wat je opmerking betreft over het donkerder kleuren van kruisende lijnen, ik heb dit proberen te realiseren in de groene banden, maar er geen rekening mee gehouden in de dunnere lijnen.

Groeten Rik
 
Goedemiddag Beste Kijkers !

De laatste gedeeltes zijn samengelijmd :

attachment.jpg attachment.jpg

attachment.jpg attachment.jpg

Ik moet nog enkele schaduwen aanbrengen op de sjerp.

Nog een sokkel er onder en mijn eerste buste is wat mij betreft, af.

Groeten Rik
 
Sterk voor je eerste Buste, foto's zijn altijd moeilijk te beoordelen en geven niet altijd alles goed weer.
Je mag in ieder geval best trots zijn op je eerstling, mischien in het vervolg het kontrast dat je mooi in het gezicht gebracht hebt ook door trekken naar de rest van de figuur. Hoop de figuur ooit eens in het echt te zien op een beurs dan kunnen we er ook over vaksimpelen.
Blijft een mooi werk.
grtx Jan
 
Bedankt Grijze Wolf.

Ik wil hem mee nemen naar de beurs van Hobby Time, eind augustus. En in september ben ik voorzien naar de beurs van KMK te gaan, evt breng ik hem daar ook mee.

Groeten Rik
 
Ja Rik, dat is een mooi stukje huisvlijt dat je daar hebt neergezet...
Amai, echt knap gedaan. Eén om terecht fier op te zijn.

Mark
 
Vind hem prachtig geworden, ik doe het je niet na. Als dit een eerste is dan mag je er terecht fier op zijn.
 
Gewoon prachtig gedaan Rik,zoals eerder gezegd van anderen.....je mag er trots op zijn! ;)
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan