Dag Marc,
Zoals je weet ben ik altijd kritisch, naar mijn eigen werk toe maar ook naar dat van anderen. Ik weet dat jij dat kunt waarderen en open staat voor tips. Iedereen ziet weer iets anders en zo ik dus ook...
Om te beginnen vind ik het knap hoe je die uitlaatpijp hebt gemaakt. Ik denk dat je nu een model hebt waar ik een 8,5 aan zou geven. Om er een 9,5 van te maken zou je kunnen denken aan het strakker maken van de uitlaat. Op de onderstaande fotobewerkingen kun je zien wat ik bedoel.
Hier zoals het nu is:
Als deze uitlaat een S-bocht maakt, zou je kunnen zeggen dat het een heel erg flauwe S-bocht is. De bochten zijn niet scherp, terwijl ze dat volgens mij wel horen te zijn. Zie hier wat ik bedoel:
Zo krijg je voor elkaar dat het middendeel van de uitlaat (het langste deel) parallel loopt aan de lengte van de auto. Nu staat het iets schuin en dat werkt een beetje storend.
Daarnaast zitten er diverse kleine kromminkjes in de uitlaat, zie de volgende weergave:
Op andere foto's zag ik nog meer kleine krommingen. Omdat het een model is, valt elk klein oneffenheidje meer op dan bij een echte auto. Met andere woorden, als de krommingen er op een echte auto zo op zouden zitten (in schaal) zou men oneerbiedig zeggen "wat een kromme uitlaat!" terwijl ze in jouw model ontzettend klein zijn. Dat vraagt dus om heel nauwkeurig werken als je het perfect wilt doen.
De krommingen zijn allemaal weg te krijgen, min of meer, door met twee buigtangetjes te werken. Let op dat je buigtangen met ongeribbelde bek pakt, anders krijg je vingerafdruk-achtige beschadigingen in het koper en de bovenlaag.
Wat misschien nog makkelijker is, is de uitlaat opnieuw maken. Pak dan een kaarsrecht stuk koperdraad en gebruik de ervaring die je nu hebt (en het voorbeeld) om precies op de juiste plaatsen de drie buigingen te maken.
Zoals altijd geldt: het zijn maar vrijblijvende tips en je hoeft er niets mee te doen, het is en blijft jouw model en daar ben jij de baas over
. En zoals gezegd, het ziet er al erg mooi uit... alles wat je nu nog aan verbeteringen aanbrengt is alleen maar bonus.