In het kader van mijn project "France 40" gaan we nog een tank bouwen; deze maal de Renault R35.
Beetje geschiedenis:
Renault had veel ervaring opgedaan met het bouwen van de FT 17 tijdens en kort na WO1 en was hierdoor ook de grootste producent van tanks geworden in Frankrijk.
De FT 17 was echter verouderd en daarom werd in 1934 een tank type ZM ontworpen door Renault. Deze tank werd aangeboden aan het Franse leger die hem ging testen en verbeteringen voorstellen. Vanaf 1935 werd deze tank beschouwd als een infanterie tank ter ondersteuning van de grondtroepen.
Van zodra Hitler echter zijn herbewapeningsprogramma opstartte plaatste het Franse leger een bestelling van 300 stuks van de "Char Léger modèle 1935 R" welke dus de Char Renault R35 zou worden.
Er werden nog verbeteringen aan de tank aangebracht tot in 1940 en hierdoor kunnen er dus verschillen zijn tussen de verschillende modellen afkomstig van verschillende data van bestelling en productie.
De tank was uitgerust met de toren APX.R afkomstig uit de ateliers Puteaux. Dezelfde toren werd ook gebruikt op de Hotchkiss H35 tank.
Cijfers:
Lengte: 4,20 meter
Breedte: 1,87 m
Hoogte: 2,13 m
Gewicht in beladen toestand: 10.600 Kg
Bepantsering: 30 mm
Motor: Renault 4 cilinders in lijn, watergekoeld, 5.878cc
Snelheid op de weg 20 Km/Hr, op terrein 6 Km/Hr
De kit:
Kit Heller nr 798, schaal 1/35. In deze uitgave stak als extra het anti-tank kanon dat ik eerder gebouwd heb.
De instructies zijn typisch Heller, duidelijk en goed genummerd met vermelding van de te gebruiken kleuren.
Vier gietbomen in een olijfgroene kleur, er zijn een chauffeur en een tankcommandant voorzien in de kit.
De tracks zijn in rubber en er is een rubberen trekkabel bij. In de kit steekt ook een metalen ketting, de decals zijn voor één voertuig.
Als vuil boeksken hebben we Profile AFV Weapons 59 en een artikel in SteelMasters 125 doch dit gaat over de bouw van een model op 1/72.
We kunnen er weer invliegen.
Beetje geschiedenis:
Renault had veel ervaring opgedaan met het bouwen van de FT 17 tijdens en kort na WO1 en was hierdoor ook de grootste producent van tanks geworden in Frankrijk.
De FT 17 was echter verouderd en daarom werd in 1934 een tank type ZM ontworpen door Renault. Deze tank werd aangeboden aan het Franse leger die hem ging testen en verbeteringen voorstellen. Vanaf 1935 werd deze tank beschouwd als een infanterie tank ter ondersteuning van de grondtroepen.
Van zodra Hitler echter zijn herbewapeningsprogramma opstartte plaatste het Franse leger een bestelling van 300 stuks van de "Char Léger modèle 1935 R" welke dus de Char Renault R35 zou worden.
Er werden nog verbeteringen aan de tank aangebracht tot in 1940 en hierdoor kunnen er dus verschillen zijn tussen de verschillende modellen afkomstig van verschillende data van bestelling en productie.
De tank was uitgerust met de toren APX.R afkomstig uit de ateliers Puteaux. Dezelfde toren werd ook gebruikt op de Hotchkiss H35 tank.
Cijfers:
Lengte: 4,20 meter
Breedte: 1,87 m
Hoogte: 2,13 m
Gewicht in beladen toestand: 10.600 Kg
Bepantsering: 30 mm
Motor: Renault 4 cilinders in lijn, watergekoeld, 5.878cc
Snelheid op de weg 20 Km/Hr, op terrein 6 Km/Hr
De kit:
Kit Heller nr 798, schaal 1/35. In deze uitgave stak als extra het anti-tank kanon dat ik eerder gebouwd heb.
De instructies zijn typisch Heller, duidelijk en goed genummerd met vermelding van de te gebruiken kleuren.
Vier gietbomen in een olijfgroene kleur, er zijn een chauffeur en een tankcommandant voorzien in de kit.
De tracks zijn in rubber en er is een rubberen trekkabel bij. In de kit steekt ook een metalen ketting, de decals zijn voor één voertuig.
Als vuil boeksken hebben we Profile AFV Weapons 59 en een artikel in SteelMasters 125 doch dit gaat over de bouw van een model op 1/72.
We kunnen er weer invliegen.