Hoofdsponsor

Forumupdates

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.898
Noot: dit topic is een afsplitsing van dit topic.

Vandaag zijn de volgende wijzigingen doorgevoerd:
  • Forumindex is drastisch versimpeld. Een aantal primaire fora is verdwenen. ALLE secundaire fora zijn uit beeld. Maar ze bestaan nog wel: ze komen boven in beeld tevoorschijn als je op het desbetreffende primaire forum klikt.
  • Index is ook een stuk korter. De oude had 133 zichtbare onderdelen plus extra teksten, de nieuwe heeft 37 zichtbare onderdelen zonder extra teksten. Dus: meer dan driekwart verdwijnt uit beeld, daar waar je het toch nagenoeg nooit nodig hebt.
  • Een aantal fora en topics die niet goed stonden, is verplaatst.
  • Alle knowhow en referentiemateriaal staat nu verzameld op één plek*.
  • De teksten bij fora zijn weggehaald, om de index rustiger te laten ogen en om meer ruimte te maken voor de forumnamen zelf. Die namen zijn steeds zo kort mogelijk gemaakt.
  • Schalen zijn weer terug van weggeweest. We hebben geprobeerd zoveel mogelijk schalen te verzamelen. Waar van toepassing, kun je die in het bouwtopic kiezen. 1/59 is wel een schaal voor houten schepen, niet voor rollend militair bijvoorbeeld.
  • Je kunt bouwtopics sorteren op schaal. Klik simpelweg op een schaal en je ziet alle bouwtopics in diezelfde schaal. Of klik in een forum op 'filters' en kies daar onder 'prefix' de gewenste schaal. Dat heeft hetzelfde effect.
  • Dank mods en admins om al een groot deel van de schalen in te stellen!
  • Bouwverslagen staan vooraan in het overzicht. Er zijn geen aparte categorieën 'statisch' en 'dynamisch' meer.
  • Of eigenlijk, voorafgaand aan de bouwverslagen staat nu het deel 'Voorbereidingen voor de bouw'. Achter de bouwverslagen staat het deel 'Afgewerkte projecten zonder bouwverslag'.
  • Het logo linksboven is -veel- kleiner geworden, dus meer tekst op het scherm en minder scrollen.
  • Groepsbouwen die afgerond waren, zijn op 'afgerond' gezet.
  • Diverse wedstrijd-fora en topics verspreid over het forum zijn nu in één wedstrijd-forum te vinden.
  • Wanneer er een groepsbouw / wedstrijd gaat komen, kan relatief eenvoudig een forumgedeelte daarvoor worden geopend.
  • In plaats van 5 laatste posts, zie je nu rechts in het scherm 10 laatste posts.
  • In plaats van 5 profielposts, zie je er nog 1.
  • Icoontjes zijn verkleind, banners van de sponsoren ook. Ze zijn bovendien gelijkgetrokken qua grootte.
  • Marktplaats bevat nu kopen / verkopen / ruilen.
  • Om iets op Marktplaats te zetten, is geen toestemming meer benodigd van een moderator, wat het gebruiksgemak hopelijk zal bevorderen. Er blijft toezicht.
  • Informatie over sponsoren en VIP-lidmaatschap staat nu op één plek in plaats van op 3 plekken.
  • Ook achter de schermen is de forumindex schoongemaakt, wat de werkfora (voor moderators en admins) betreft.
  • 99,9% van de berichten die op het forum stonden, staat er nog steeds, vaak op een andere (hopelijk: logischere) plek. Dus zoek je iets, grote kans dat je het vindt.
En dan ben ik vast nog wat vergeten. Dit is de beginuitvoering van een aantal plannen die de admins en mods hebben. Daarover zal binnenkort wel nieuws komen vermoed ik.

Het bovenstaande is geschreven namens alle admins en moderators. We hebben dit met z'n allen gedaan en hebben er veel zin in hier vervolg aan te geven.

Veel plezier met het beproeven van de nieuwe functionaliteiten en het herontdekken van dit forum!

* Dit is althans de bedoeling, mocht je iets tegenkomen wat nog niet goed staat, laat het zeker weten als je wil.
 
Laatst bewerkt:
Dank je wel Ron en Danny.

Danny je hoeft er (nog) geen antwoord op te geven, maar hopelijk zien we binnenkort weer wat vaker iets van je prachtige creaties verschijnen.

De like-knop
Wat de like-knop betreft.. you love it or you hate it. Er zijn voor- en tegenstanders. Ik denk dat de ergernis soms komt door de manier waarop de knop gebruikt wordt, bijvoorbeeld men schrijft een heel bericht met foto's en toelichting en dit en dat... en dan krijg je een simpele like. Dat kán vervelend overkomen. De welwillende ontvanger zal de like echter ook kunnen zien als plaatsvervanger van de 'oeh' en de 'aah', dan wel het welbekende zinnetje 'ik kan alleen maar oeh en aah uitbrengen'. Het is in dat geval een ontvangst van waardering, hoe klein ook. Een andere manier om de like-knop te gebruiken is om een kort akkoord te geven op iets.

Juist door de verschillende interpretaties, kan het ergernis opwekken wat dan misschien helemaal niet de bedoeling is van de liker; maar juist ook door de verschillende mogelijkheden zou het anderzijds ook weer zonde halen de functionaliteit zomaar weg te halen. De admins en mods zullen het 'sentiment' onder de leden wat betreft de like-knop in de gaten houden; dan kan er over een tijdje nog eens naar worden gekeken.

Fotobijlagen
Per privébericht kwam vandaag het verzoek binnen om het aantal fotobijlagen in één bericht te vergroten. Wie geen gebruik maakt van Flickr of een andere fotohost, maar gebruik maakt van de uploadmogelijkheid van het forum, was gebonden aan een maximum van 10 te gebruiken foto's per bericht. Dit is nu vergroot naar 30. Dit laat onverlet dat een maximum van 10, of iets meer, meestal de voorkeur verdient in verband met de leesbaarheid van je bericht. Mocht je bij wijze van uitzondering meer foto's willen tonen, dan kan dat nu dus.
 
De modelbouwschalen zijn in zes kleuren onderverdeeld, zodat je snel kunt zien wat voor schaal het "ongeveer" is.

Dit zijn alle schalen, in alle takken van de modelbouw, die we tot nu toe op een rijtje hebben:



Maar alle bouwtypen hebben hun eigen palet aan schalen. Zo kun je in een bouwtopic in 'Vliegend' geen schaal 1/65 kiezen en in 'Figuren' is schaal 1/80 in principe niet beschikbaar. Dat maakt het overzichtelijker, want waarom iets kiesbaar maken als je het nooit zult selecteren.

Mocht je toch eens een bouwtopic starten in een schaal die er niet bij staat, laat het dan even weten aan een admin, dan wordt het aangepast.
 
Ziet er allemaal wel goed en duidelijk uit, nu ligt de bal natuurlijk bij de forumgebruikers om er weer iets van te maken.
 
Ziet er allemaal wel goed en duidelijk uit, nu ligt de bal natuurlijk bij de forumgebruikers om er weer iets van te maken.
Zeker! Het beste wat je als forumlid kunt doen is eens een topic bekijken en een reactie plaatsen, al is het alleen maar wat je opvalt aan de bouw of wat je er mooi aan vindt. Kost een minuutje van je tijd en je beloont daarmee iemand anders moeite om het topic te onderhouden :)

Maar er staan nog meer leuke dingen aan te komen! Het werk achter de schermen is nog zeker niet klaar...
 
Die schaaltabel ziet er wel volledig uit voor de meest courante schalen. Airfix heeft wel een tijdje op 1/600 gewerkt geloof ik (https://www.scalemates.com/nl/search.php?fkSECTION[]=All&q=1:600+Airfix+ship*) , en er zijn ook een paar dierenfigurenkits waar de teller groter wordt dan de noemer. Zoals de Okamakiri waar ik nu 2/1 bij schrijf. Ik ben wel blij dat ik voor de bouwverslagen niet meer moet gaan scrollen.
 
Die schaaltabel ziet er wel volledig uit voor de meest courante schalen. Airfix heeft wel een tijdje op 1/600 gewerkt geloof ik (https://www.scalemates.com/nl/search.php?fkSECTION[]=All&q=1:600+Airfix+ship*) , en er zijn ook een paar dierenfigurenkits waar de teller groter wordt dan de noemer. Zoals de Okamakiri waar ik nu 2/1 bij schrijf. Ik ben wel blij dat ik voor de bouwverslagen niet meer moet gaan scrollen.
Ik had je Okamakiri wel gezien maar schaal kon ik niet achterhalen, zelfs nog even gegoogeld maar kwam er zo snel niet uit. Nu je 2/1 schrijft, zal ik die toevoegen en in het topic aanpassen. Ik zal 1/600 toevoegen aan schepen en vliegtuigen. was deze in onze eigen bouwtopics nog niet tegengekomen. Dank voor het melden.

Trouwens, bovenstaand overzicht is al niet meer actueel, gisteravond zijn toegevoegd 1/288, 1/245, 1/39 en 1/113, alle voor 'vliegend'. Ook zijn 1/4, 1/8 en 1/30 beschikbaar gemaakt voor vliegend. De fora 'rollend civiel', 'rollend militair' en 'vliegend' zijn volledig bijgewerkt.
 
Voor degenen die het interesseert (het is maar administratie, maar misschien dat sommigen het leuk vinden bij te houden hoe het forum langzaam maar zeker een opwaardering krijgt...)

Schalen 1/40, 1/45, 1/61, 1/66, 1/96 en 1/98 nieuw aangemaakt en toegevoegd aan 'varend hout'.
Schalen 1/12, 1/16, 1/24, 1/25, 1/33, 1/36 en 1/300 toegevoegd aan 'varend hout'.

Tot en met het subforum 'varend (hout)' zijn alle topics nu (voor zover de schaal kenbaar is) voorzien van schaalaanduiding, inclusief het deel van de afgeronde werken 'varend (hout)'.

De subfora die dus gereed zijn: civiel rollend, militair rollend, vliegend, varend (plastic) en varend (hout).
 
Respect voor jullie werk mannen (y)

Ik heb spijtig genoeg heel weinig verstand van die computer gerelateerde dingen:cry:
Gelukkig zijn er mensen zoals jullie met kennis van zaken.

Grtz.

Luc:cool:
 
Dag Luc,

Dank voor je reactie. Het is inderdaad geen gek idee dit even toe te lichten.

Zo ziet het 'vliegend'-gedeelte er nu uit:



De gekleurde vlakjes tonen de schaal.

Groen: allergrootste schalen.
Blauw: grote schalen.
Rood: gemiddelde schalen.
Oranje: wat kleinere schalen.
Geel: kleine schalen.
Roze: kleinste schalen.

Zo kun je (als je een beetje gewend bent aan de kleuren) in één oogopslag zien hoe groot het model van een bouwverslag ongeveer zal zijn. Ook al kent de database van Modelbouwen.be inmiddels meer dan 80 schalen.

Wanneer je een nieuw onderwerp maakt in het gedeelte 'vliegend', kun je daar een schaal aan toekennen. Je ziet alleen de voor 'vliegend' relevante schalen.

Zo ziet een deel van de selectie bij 'vliegend' eruit:



Een tweede voordeel van dit systeem is, dat je makkelijk kunt zoeken. Bijvoorbeeld, klik je in 'vliegend' op het schaalvakje '1/48', dan krijg je meteen een lijst van alle onderwerpen in die schaal:



Als je de schaal die je zoekt niet meteen in het forumgedeelte 'vliegend' ziet staan, kun je die ook kiezen door te klikken op 'filters' en daar de schaal te selecteren. Bijvoorbeeld, je klikt rechtsboven op 'filters' en dan op '1/24', dan krijg je dit:



Doe er je voordeel mee :)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de toelichting Roy,

Dat lijkt mij inderdaad heel handig, we gaan daar eens in rondneuzen.

Grtz.

Luc :cool:
 
De maximale berichtgrootte is van 20.000 tekens naar 40.000 tekens gezet.

Voor de volledigheid, het aantal in te voegen geuploade afbeeldingen was al eerder vergroot tot 20 stuks. Maar wie Flickr of een andere image host gebruikt, kan zoveel afbeeldingen invoegen als hij/zij wil, met inachtneming van de genoemde 40.000 tekens per bericht.

Edit: inmiddels van 40.000 naar 50.000 tekens gezet... bij het aanpassen van een link in deze post bleek die meer dan 40.000 tekens bevatte :$
 
Laatst bewerkt:
wow dat is ideaal anders is het altijd zo een gefoefel om een reeks foto's te plaatsen
Dank u
 
Probleem opgelost dat zich voordeed bij gebruik van Mozilla Firefox wanneer men een van de drie sponsorpagina's probeerde te openen. Alleen in die browser, kwam er dan een groot leeg vlak in beeld. Dit is hersteld, er staat nu een link naar de website van elk van de drie sponsoren.
 
Vandaag is er een belangrijke wijziging doorgevoerd in de wijze waarop bouwtopics worden geschreven en gelezen.

Inleiding
Op een forum zoals dit, zitten vanzelfsprekend mensen met verschillende verwachtingen en achtergrond, bijvoorbeeld op het gebied van modelbouwervaring. De één is beginnend bouwer die er weinig bij geholpen is als de ervaren bouwer hem precies gaat uitleggen welke aftermarket sets er allemaal zijn. De ervaren bouwer, op zijn beurt, heeft weinig aan de tip "vergeet niet eerst te primen". De ene bouwer heeft géén of nauwelijks bouwbudget, de ander kan het niet duur genoeg worden. De een wil wel tips en kritiek, de ander wordt daar onzeker door en heeft het liever niet. Het probleem is, vaak weten we niet van elkaar met wat voor soort reacties we geholpen zijn.

De nieuwe functie
Om dit helder te krijgen, zijn er vanaf vandaag vijf velden in te vullen wanneer je een bouwtopic start. Bij elk veld staat een korte toelichting, zodat je weet wat er bedoeld wordt. Zie hieronder als voorbeeld:




Dit komt er dan zo uit te zien:



De vijf velden zijn bovenaan elke pagina in het bouwtopic zichtbaar. Probeer het maar eens uit, het invullen is zo gebeurd. Wie het eens wil proberen zonder een nieuw bouwtopic te starten, kan ook de eerste post van een bestaand bouwtopic aanpassen.

Wij beheerders zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe opzet de communicatie op het forum zal kunnen verbeteren en dat het hier en daar teleurstelling na goedbedoeld commentaar zal kunnen voorkómen. Veel plezier en succes met deze nieuwe functie!
 
Heb net geprobeerd Roy en het invullen was moeilijker dan ik dacht.
bouwbudget ( nogal direct en Belgen praten niet graag over hun uitgaven:-).
Bouwstatus word gewoonlijk vanzelf erbij geschreven en vind dit dan eigenlijk niet nodig .
Blijf in mijn ogen de drie voornaamste over.
Te veel dwingen in te vullen geeft een omgedraaid effect als je niet uit kijkt.
Hoop dat ik niet te kritisch ben maar zo voelt het bij mij aan.
Misschien andere hun mening eens polsen want dit is mijn persoonlijk gedacht.
 
Pascal dank voor je terugkoppeling. De bouwstatus zou er eventueel uit kunnen, maar alle vijf de velden werken probleemloos op een ander forum, nog nooit klachten over gehad. Als je het bouwbudget in het midden wilt laten, vul je daar ‘nvt’ in. Laten we het eens proberen en als er aanpassingen nodig zijn kan dat.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan