Hoofdsponsor

1/50 Fluitschip "Potvis" 1:50 (kit bashing)

Status
Niet open voor verdere reacties.
je kan niet meer dan je best doen arjan .
 
bij ons zeggen ze rond is stron.
en zie iets rond blijft niet simpel om te maken
beetje passen en meten en je komt er heus wel uit :-)

davy
 
Een probleem:huh: een zwaar probleem;
k' zou het ook niet direct weten.
Wat ik wel weet is dat de kleine schuiten ook zo'n voorsteven en achtersteven hebben. De beplanking werd gezaagd en geschaafd, waar het plooien van planken niet ging. Dat vraagt een spanten opbouw die aangapst is aan de buiging.
Maar,....... zo iets wat jij nu moet overmeesteren,:( 'k zou het ook echt nu toch niet weten.
Jammer dat men ( bij bouwdozen) soms te rap, en trek je plan, gaan, over dit soort probleem;
Misschiens een + punt voor je, een goede inzicht verwerven. En compromie sluiten

groetjes
Ward
 
Ik heb besloten om het te laten zo als het nu is.

Dat we het op weinig fluiten zo terugzien wil niet zeggen dat het nooit zo werd gedaan. De beplanking is zowiezo al een uitdaging, en wie weet maak ik het onmogelijk door de spantvormen zo maar aan te passen. En ik moet het het gestelde doel niet uit het oog verliezen: De vorm en uitstraling van een fluitschip proberen te benaderen als oefening voor een volledige scratchbouw. Het hoeft niet historisch correct te zijn.

Nu maar eens kijken of het kithout soepel genoeg is om te gebruiken. Ik lees daar in andere verslagen negatieve dingen over. Anders moet ik eerst een berg lindelatjes gaan halen.

Maar eerst nog de valse spanten verlengen als steun voor de verschansing.
 
Ik weet niet of deze tip al hebt gezien.
ik gebruik het voor korte bochten te plooien.
de bocht kan gemakkelijker wat terug getrokken worden zonder te breken dan er nog een plooi te moet bijtrekken zonder te breken.
papier is gewillig:D maar hout niet;
De lakjes laten weken in ammoniak, proef ondervindelijk heb ik er schitterende resultaten mee, alleen moet je opletten voor het verkleuren van sommige houtsoorten.


DSC04115_zps4c65dd1d.jpg

en je kunt een heleboel maken op voorhand.
Alleen opletten voor zeer goede ventilatie
groetjes
Ward
 
Bedankt voor de tip Ward. Ik kende het ammoniak truukje al, maar heb het eigenlijk nog nooit nodig gehad. Met water en hitte kun je al een hoop bereiken (en dat stinkt ook niet zo ;) ) .
Plankjes op voorhand buigen daar doe ik niet aan. Er zijn geen twee bochten het zelfde, dus ik zet ze nat tegen de romp en laat ze dan goed drogen.
 
Mooie foto Arjan, die van Willem Vos.

De 2 onderste berghouten lopen ook precies zoals ik zou verwachten.

Ik denk dat je dit soort schip eigenlijk zou moeten bekijken alsof het 2 voorkanten/achterkanten heeft.
Want voor en achter hebben dezelfde "overbolle" vorm.
 
Ik denk dat je dit soort schip eigenlijk zou moeten bekijken alsof het 2 voorkanten/achterkanten heeft.

Zo ga ik het ook doen Kees. Die berghouten gaan wel goed komen. Met een paar strookjes fineer heb ik dat al gecontroleerd.
Morgen ga ik van start met de eerste plankjes, dus hou het hier in de gaten.
 
De eerste plank zit er nog steeds niet op, en toch ben ik alweer een dag bezig. Er waren nog heel wat kleine dingetjes te doen om de romp helemaal voor te bereiden.

Bijvoorbeeld: de verschansing was bij de kit overal vertikaal. Dit werd gedaan door rechte latjes in uitsparingen bovenaan de spanten te plaatsen. Het gevolg was dat de ronding van de spanten ineens werd onderbroken door een "knik" waarna het recht omhoog ging. Dat gaat bij mij dus niet gebeuren en dat betekent weer een hoop geknutsel. De grootste uitdaging is om het symmetrisch te krijgen tussen stuur- en bakboord. Een klein verschil in de hoek van de verschansing is meteen al zichtbaar.

Maar goed, het is geen wedstrijd en het gaat om het eindresultaat ;)
 
beter 10 keer goed kijken en passen dan achteraf er bij uitkomen dat het niet goed is arjan dus op het gemakske .
 
Een groot probleem.....

Ik heb net een paar uur zitten passen en meten met testlatjes langs de romp om te kijken of er overal vloeiende lijnen in zitten. Niet dus.
Sterker nog: er klopt absoluut niets van de spantvormen bij het achterschip !! Het lijkt er op dat de kitmaker alles heeft aangepast voor de horizontale beplanking die je volgens de beschrijving moet maken. Dus zonder zeeg van achter naar voren. Als ik er wel een zeeg in wil hebben dan komen er van boven gezien deuken of bobbels in de loop van de planken.

En ik weet ook niet hoe ik het aan moet passen. De ene spant boller of die ernaast juist holler ? Of een beetje van beide ?

Ik ga even een paar dagen afkoelen (momenteel ben ik in staat om het ding aan stukken te trappen en de resten ritueel te verbranden :angry: ) Daarna eens rustig gaan overwegen hoe nu verder.
 
bekijk het rustig arjan je komt er zeker wel uit
 
Maak jullie geen zorgen, de Potvis gaat niet de kliko in hoor :D Maar op zo'n moment moet ik even stoom afblazen.
Ik ga zo even een testlatje tegen de rom dry-fitten en dan foto's maken om te laten zien wat het probleem is.
 
Ben benieuwd Arjan, maar met jouw skills moet het wel gek lopen wil je het niet kunnen oplossen.
 
een foto zegt soms heel veel we wachten geduldig af arjan maar of we het kunnen oplossen is nog iets anders. we gaan het zeker proberen ;)
 
Misschien is het allemaal niet zo erg, maar toch graag even jullie mening.

Eerst even een plaatje van de "verdachte" spanten. Van voor naar achter eentje met een holling en dan een met een bolling. Misschien is dit normaal bij een fluit, maar het komt op mij wat vreemd over.

fluit-054b.jpg

Hier heb ik een testlatje geplaatst met ongeveer de juiste zeeg. Aan de achterkant loopt het prachtig en komt hij horizontaal tegen de kielbalk (volgens het boekje)

fluit-055.jpg

Vanaf de zijkant ook weinig op aan te merken

fluit-056.jpg

Maar nu waar het om gaat. Van bovenaf gezien zit er een rare deuk in de lijn van de plank. Eigenlijk zit er nergens een mooie kromming in. Je kunt ook zien dat de zijdelingse hoek bij ieder spant weer anders is. Het lijkt op deze foto trouwens minder dan met het blote oog.......

fluit-057b.jpg

Nu kan dit komen door de typische vorm van een fluit. Op de hoogte van deze testplank zit je net in de overgang naar de smalle bovenbouw. Een paar cm hoger en lager lijkt het allemaal weer goed te lopen.
Het kan dus net zo goed allemaal paniek om niets zijn. Ik vind die deuk niet serieus genoeg om aan de spanten te gaan lopen hakken. Wie weet maak ik het dan alleen maar erger.

Tot slot een foto van een lijnenplan van een fluitschip (gemaakt vanaf mijn beeldscherm). Hier zie je in feite ook zo'n hol lopende beplanking, maar dan wel wat hoger op de romp. Dus zeg het maar, ik weet het niet :O

fluit-058.jpg
 
ik denk dat de fout enkel in de ene spant zit arjan. tog als dit het onderste berghout is ?

en als dit het onderste berghout is denk ik dat het ook de brete van het latje moet zakken want de uitwatering van het dek moet tussen de 2 berghouten vallen wat in dit geval niet is. kan je proberen er een latje onder te pinnen en kijken of het dan nog fout zit ?
 
Ken niets van schepen.
Maar ben eens wat gaan rondkijken ivm fluitschepen.
En geen enkel heeft die holle spant zoals bij u.
Dus volgens mij moet het ook gewoon een bolle spant zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan