Hoofdsponsor

1/50 Fluitschip "Potvis" 1:50 (kit bashing)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Had ook eens even gezocht naar wat referentie en deze gezien: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/ZZM01:005102

Nu ben ik in het geheel niet de kenner van dit soort schepen, maar volgens zit je er met de bolling en holling op je eerste foto niet echt naast en zou het best kunnen kloppen.

Zij- en achterkant zien er perfect uit !

Net als Dirk (en dat is meer een kenner) kom ik uit op die ene spant die te diep zou kunnen liggen. Dus niet hakken maar misschien bijplakken :).

En nog één waar het volgens mij niet alleen maar bol loopt: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Fluyt_model_side.jpg
 
En geen enkel heeft die holle spant zoals bij u.
Dus volgens mij moet het ook gewoon een bolle spant zijn.

Dat klopt niet helemaal. Het buikstuk en de oplangen hebben een bolling, maar de bovenste stukken hebben wel vaak een holling om te voorkomen dat de romp te ver naar binnen komt. Wat bij dit model vreemd is, is dat deze twee tegengestelde vormen vlak achter elkaar zitten.


en als dit het onderste berghout is denk ik dat het ook de brete van het latje moet zakken want de uitwatering van het dek moet tussen de 2 berghouten vallen wat in dit geval niet is.

Dirk, dit is niet de plek waar een berghout komt. Het wordt een dubbele beplanking dus de berghouten komen pas met de tweede laag.
Het onderste berghout komt nog een stukje lager te zitten. Ik moet nog kijken hoe veel het er gaan worden en waar ze precies komen. Je ziet soms plaatjes van fluiten met drie of vier berghouten vlak boven elkaar.

Ik wil met de 1e beplanking al wel proberen de juiste lijnen te vinden. Als oefening voor de tweede.

Iedereen bedankt voor het advies en de gestuurde linkjes (ik had al die fotos al hoor ;) )

Nu moet ik nog besluiten wat ik ga doen. Waarschijnlijk ga ik de spanten zo laten en dan eerst de 1e laag aanbrengen. Daarna is veel beter te zien waar eventuele fouten in de romp zitten. Die kan ik dan nog proberen te corrigeren.
Het kunnen nooit grote afwijkingen zijn, want op fotos van afgebouwde kits'is eigenlijk niets vreemds te zien.

Af en toe is het even wat ergernis, maar verder is dit soort experimentele modelbouw veel leuker dan kitjes "out of the box" bouwen 8)

Arjan
 
ok arjan ik vroeg maar om het berghout omdat na het berghout dat juist onder het dek ligt dat vanaf daar de romp wel naar binnen gaat daarom is het goed te weten waar dit berghout juist zit. en dat moet dus ergens zijn juist onder jouw plankje. de andere berghouten die daar onder komen ( maakt niet uit hoeveel dienen enke ltot de versteviging van de romp).

dus ik zou het spant nu opvullen nu je er nog aan kunt tot dat berghout en hoger op gaat de romp dan naar binnen toe lopen.
 
Ik zal er vanavond nog eens goed naar kijken voor ik een definitief besluit neem.
 
Ik ga dus doen wat ik gisteren al zei: eerst beplanken en dan maar eens kijken wat het resultaat is.
 
Ik heb toch maar besloten om die holle spant aan te passen. Als compromis laat ik dit stuk nu recht lopen. nu komt er met testlatjes precies de juiste lijn in de beplanking. Het spant zelf heb ik niet aangepast, maar gewoon een 4x4mm latje er achter gelijmd.
De valse spanten voor de verschansing staan in een dry-fit. Ze volgen nu mooi de lijn van de spanten. Veel beter dan die rechtopstaande latjes uit de kit.

Een foto ter verduidelijking

fluit-059.jpg

Nu nog vastzetten en dan beplanken.
 
Dit zou inderdaad een goede oplossing kunnen zijn.
Door deze aanpak kun je het altijd nog bijwerken wanneer nodig.
 
ik zou liever de veschansing zoen als het spant van het schot dus wel naar binnen vallend.

maar hier kan je later nog wijzigingen aan brengen als je wil arjan. maar hier beslis je zelf over natuurlijk ;)


ik ben blij dat je de romp wel goed gekregen hebt door het ene spant aan te passen 8)
 
ik zou liever de veschansing zoen als het spant van het schot dus wel naar binnen vallend.

Dirk, de verschansing valt ook naar binnen maar dat is op de foto slecht te zien.
Ze staat wel iets rechter dan dat spant, maar dat is ook de bedoeling. Als er straks een paar gangen op zitten zul je zien wat ik bedoel. Ik maak morgen nog wel een extra foto.

Dit was een moeilijk klusje. Je moet je in drie dimensies proberen voor te stellen hoe de rompvorm gaat worden. Maar 't is wel erg leerzaam.
 
De eerste gang zit er tegenaan aan stuurboord (nog niet gelijmd). Was niet makkelijk om er een mooie zeeg in te krijgen, maar ik ben er tevreden over zo.

fluit-061.jpg

fluit-062.jpg
 
Denk dat je goed zit Arjan, je zeeg oogt goed. Die 1 ste lat is altijd de moeilijkste .
 
yep lijkt me zeker niet verkeert 8)
 
Daar zit een mooie lijn in Arjan, kan er weinig anders van zeggen.
 
Ik stop er mee op dit forum. Er worden prachtige dingen gebouwd, maar de houtbouw hoek is mij een beetje te stil.

Arjan
 
Dat is heel jammer Arjan, er valt van jouw bouwstijl nog veel te leren.
Maar het is geheel jouw keuze.
 
ja vind het ook wel jammer arjan maar het is jouw keuze en we kunnen niemand dwingen om te blijven.

toch nog veel suc6 met het verder bouwen van dit mooi schip


[mod] Wegens geen activiteit slotje er op gezet. Bij vervolg kan dit er weer open.[/mod]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan