Hoofdsponsor

1/48 Fighter Messerschmitt Bf-109 G-6/R3 [done]

Het zal een heerlijk gevoel geven als jij deze kit de baas geraakt. Dat je straks de mooie ononderbroken belijning van de Messerschmitt 109 ziet staan, op de indrukwekkende schaal 1/48, terwijl je weet dat er ook nog eens een prachtig gedetailleerde motor in die krappe ruimte te bezichtigen is.

Weet je al hoe je de motorkapjes scharnierend gaat maken?

Ik hoop ook dat gevoel te hebben wanneer deze af gaat zijn....
Swaken had mij daar gisteren een toelichting van gegeven,met bv. Indien er ruimte is een stukje te plakken tussen de firewall en de fuslage met daairn een gaatje geboord voor een koperdraadje in te bevestigen, aan de andere kant aan het neusstuk idem...met tussenin twee scharnieren..maar zal eerst zien of ik daar de ruimte voor heb of kan vrijmaken..

Grtz yves,
 
mooi om te volgen Yves en hoop dat het goed komt maar dit gaat lukken nu je weet hoe het kan grt Pascal
 
Niet vergeten de firewall recht te zetten he Yves (als je het nog niet gedaan zou hebben)
 
@Pascal: We gaan ons best doen makker....Merci!!

@Erwin: Die rechtzetting van de firewall had Roy op de ledendag nog gedaan die staat perfect nu..Thanks for the reminder..!!!

Grtz yves,
 
Geen gewone operatie hier yves hoop echt dat je dit kan oplossen,ben echt benieuwd hiervoor 😉
 
Respect!

Mocht ik in jouw schoenen staan dan denk ik dat dit 'Befje' al eens onzacht tegen de muur zou gegaan zijn:D

Daarom respect dat je niet opgeeft en zoals eerder hier gezegd zal de beloning groot zijn wanneer hij klaar is.

Grtz.

Luc8)
 
@Danny: We houden de moed erin hé..er is mij gezegd dat het mogelijk is dus...dan ga ne mens ervoor makker..!!

@Luckske: Merci voor het compliment,geef toe dat ik het ook op een moment zeer moeilijk had en mij moest bedaren maar wederom de ervaring en steun van onze forumleden hebben mij terug de moed gegeven om door te gaan..

Een update..ga alle vooruitgang steeds samenvatten in posts omdat het vele kleine werkjes zijn...

Beginnen bij het begin, op deze foto is aangeduid binne welke lijn ik moet blijven voor het mooi aanpassen van de motorkap aan de zijkanten.
attachment.jpg

Na gedeeltelijke aanpassing heb met behulp van wat Blu-Tack een dry-fit gedaan en zodanig een foto met wat belichting getrokken om te proberen laten zien waar er nog ruimte is en waar het krap zit..ik vond niet direkt een andere manier om het jullie te laten zien bijdeze...
attachment.jpg

Met alle aanpassingen die reeds gedaan zijn ,lijkt de motorkap mooi te passen,weliswaar zonder de steunbeugels..daar komen we aan de mogelijk laatste hindernis..
attachment.jpg

Heb de beugels allereerst fijnder geschuurd..
attachment.jpg

Dan komen we tot de bevestigingspunten van de beugels,daar heb ik de punten afgesneden en gaatjes geboord door het motorblok om er een koperdraad door te trekken en zo de beugels te bevestigen.
Want ik hem dan aan plaats toch (het blok-de bevestigingspunten)+(de hoeveelheid afgeschuurde plastic op de beugels) gewonnen lijkt mij..
Deze moeten nu nog bevestigd worden en kan dit dry doen dmv ze gewoon over te koperdraad te schuiven,die gelijk met de beugels af te knippen en dan de motorkap erover te zetten.
Dus alles samengevat zijn dit reeds te geleverde werken..
attachment.jpg

Groen : Hechtingspunten afgesneden,bij de bovenkant win ik plaats voor de eventuele scharnieren,het slakkenhuis (of hoe het ook noemt) komt dichter tegen het motorblok en een beetje laten zakken om zo meer plaats te hebben voor de beugel zodat deze mooi bovenaan loopt zonder naar buiten geduwd te worden wat daarvoor het geval was.

Geel : De propelleras afgebroken en deze mooi terug rechtgezet..

Rood : Deze twee stukken afgeschuurd om zo ook plaats in de breedte te winnen..

Blauw : De nieuwe hechtingspunten van de beugels wat denk ik het laatste heuvel zal zijn als dee dan mooi aansluiten zal daar de motorkap ook niet meer spannen (foto zal volgen..hopelijk)..

Zo vrienden dit is het tot hiertoe...tot de volgende update..!!

Grtz yves,
 
Indrukwekkend. Dit project is een grote stap voorwaarts in de manier waarop je modellen voortaan gaat benaderen denk ik.
 
Zoals Roy het hier mee geeft echt indrukwekkend vriend en dit project komt volledig goed. ..😉
 
Indrukwekkend. Dit project is een grote stap voorwaarts in de manier waarop je modellen voortaan gaat benaderen denk ik.

Helemaal juist.
De stap durven zetten van kritiek vragen, willen luisteren naar anderen, samen oplossingen bedenken en dan zelf uitwerken is een level hoger op de modelbouwladder.
Ik ken bouwers die zelfs na 20 jaar lidmaatschap in een club nog steeds blijven trampelen waar ze begonnen zijn en er vast van overtuigd zijn dat ze goed bezig zijn.
Doe zo verder Yves
 
Een grote stap voorwaarts Yves, dit wordt wat man !
 
@Roy...@Danny..@Erwin...@Gunit:Heb toch even moeten nadenken wat ik hierop moet antwoorden Heren...Deze reacties doen mij wat..Het motiveert mij enorm om dit van jullie in ontvangst te mogen nemen...
Het is eveneens een bevestiging naar mijn eigen persoon dat ik vorderingen maak en dit gaat nu eenmaal alleen als je openstaat voor kritiek..ge moet af en toe met de neus op de feiten gezet worden..Merci mannen..!!!

Bon genoeg sentiment..nog een update met wat foto's en een vaststelling....
Motor zit erop en de kap sluit mooi aan..

attachment.jpg

Maar...
Het neusstuk is te kort..dit komt na nog wat opzoekwerk dat de afstand in het ROOD te groot is tussen die twee punten,dit wreekt zich bovenaan in het GROEN,maar we zijn nu toch aan het breken e.d. dus het tussenstuk dunner maken.veel is het niet maar er moet wat af..die uitlaat op de tweede foto is er bewust nog niet terug op gelijmd ,hoe minder erop hangt hoe minder er terug kan afgebroken worden met de werken...

attachment.jpg


Tot de volgende..

Grtz yves,
 
Hakken en zagen, niet altijd leuk, maar achteraf als het lukt steeds bevredigend. Succes en goed bezig... Enneuh een dikke duim dat je dit effectief doet... Velen zouden hem vertikaal klasseren...
 
Dat ziet er heel wat beter uit dan toen ik hem zaterdag tijdens de meeting zag!

Oftewel... jij hebt de motorkappen klein gekregen in plaats van andersom.
 
vol lof van iemand die zelf volop in de leer is in modelbouw maar ondervind steeds de genoegdoening achteraf ronduit knap Yves rgt Pascal
 
Hey,

Indd, dat ziet er meer of goed en nu maak je echt wel vorderingen...;)
Het is nu zaaks om het neustussenschot te bekijken en desnoods te verlengen op plaatsen waar het mogelijk is. Ook hier is weer het droogpassen een must om nadien een perfect resultaat te verkrijgen. Topwerk maat.....
 
Een Messerschmitt 109, kan je bij mij niet veel verkeerd mee doen! En een G6 is een vette versie. Je hebt wel al een portie pech gehad met deze kit zeg, maar knap opgelost wat de pasvorm motorkap betreft, cool!
 
Amai, er is al veel veranderd aan deze vlieger sinds de ledendag :ohmy:
Maar het gaat de goede kant uit, je neemt grote passen voorwaarts ;)
En het siert je als modelbouwer dat je de tekortkomingen van de kit als uitdagingen aanneemt :)
 
Hier zijn we met een volgende update..

Allereerst: @Silenoz,Swaken,Roy,Pascal,Wouter en Beyond van harte dank voor jullie bemoedigende reacties!!!!

Na er nog eens goed overlopen te hebben van wat kan waar nog af...
Ging ik over tot het volgende..

attachment.jpg

attachment.jpg

Eerst heb ik de bovenplaat van het motorblok er terug af gehaald en dunner geschuurd om dat het vooral aan de bovenkant zat om nog wat 1/10mm's te winnen.
Dan heb ik rond die bovenplaat de kanten van het motorblok wat afgerond,zoals ik dat op referentie foto gezien heb..
Nog steeds kwam ik wat tekort aan ruimte..En zo aan de onderkant van het neusstuk zeer veel weggeschuurd dit gepaard met een beetje schuurwerk aan de onderkant van het motorblok,want daar zat de laatste wrevel om aan te sluiten,had trouwens alle andere opties al achter de rug...
Deze werken hebben tot die resultaat geleidt...

Hij past wel degelijk...
Was niet echt makkelijk om zonder lijm alles mooi in zijn plaats te krijgen zonder het verschoof of afviel...

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

Zo,.... Nu zal het scharnier voor beide kanten laten opengaan vanuit het midden misschien toch moeilijk worden qua ruimte ,maar misschien ga ik hem zo monteren dat hij toch langs één kant open kan met een scharnier..
Tot de volgende vrienden....

Grtz yves,
 
Dat is echt een mooi resultaat Yves.

Je hebt te maken gehad met iets wat vaker voorkomt... de kitfabrikant heeft de motor opgemeten aan de hand van een blauwdruk, dus de grootte van je motor zal wel kloppen. Vervolgens hebben ze de afmetingen van het vliegtuig opgemeten en ook dat zal wel kloppen. Maar waar de fabrikant geen rekening mee heeft gehouden, is dat de motorkappen bij de echte Messerschmitt waarschijnlijk niet meer dan een millimeter dik waren. Op schaal 1/48 moet dat zijn 0,02 millimeter en dat is dunner dan een vel papier. De ruimte tussen motor en motorkap was bij de echte Messerschmitt toch al klein, omdat men het vliegtuig zo klein mogelijk wilde houden... dan wreekt zich dat natuurlijk als je probeert die motorkappen in plastic na te maken. In plaats van 0,02mm. was dat van jou misschien wel 1,2 millimeter dik (=60x te dik). Leg maar eens 60 velletjes papier op elkaar en probeer die in een A4-envelop te doen... lukt ook niet.

Vijlen en schuren is dan het enige wat rest.

Overigens vijl en schuur ik altijd het plastic bij, op plekken waar de dikte zichtbaar is (beste voorbeeld: uitlaatstukken), om mijn model realistischer te maken. Bij jouw model zou je nog kunnen denken aan de zijkanten van de cockpit en het gele stuk onder de uitlaten.

Wat betreft scharnieren: je kunt wellicht toch beide motorkapjes kantelbaar maken, door een stukje koperstaaf te lijmen aan de onderkant van elke kap, die koperstaaf aan beide kanten drie millimeter te laten uitsteken en in geboorde gaatjes in firewall en neusstuk te laten vallen. Zoals dit:

30628642933_62344040cc_h.jpg
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan