Hoofdsponsor

1/32 F4U-1A Corsair [done]

One word: olieverfverwering.

ben daar mee aan het experimenteren en heb goede verf (van 502 abteiling) gaat wel steeds iets beter (minder dots plaatsen) maar is nog niet optimaal, voordeel is wel dat als het niet goed is dat je het er zo weer afveegt met wat thinner...

ga nog even wat prutsen.

grzt Ed
 
Experimenteer bijvoorbeeld eens door de lijnolie uit de verf te laten trekken een half uur of een uur voordat je begint, door een klein beetje verf uit de tube te doen (dopje eraf schroeven en met een cocktailprikker een beetje eruit halen, dat is al voldoende). De glans gaat zo uit de verf, het is niet meer zo vettig, het zal sneller drogen en je kunt het makkelijker op je model gebruiken.

Maar vooral, gebruik die dots eens in nog veel geringere mate. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister. Maak het dotje zo klein als je maar kunt en ga daarmee aan de slag, op een proefstukje. Het is al snel te veel. Een nuanceverschil is vaak veel mooier dan veel modelbouwers zich realiseren. Inderdaad, het valt niet op, maar bij het echte vliegtuig valt het ook niet op. Wat wél opvalt is, dat het model er ineens uitziet als een echt vliegtuig maar dan op schaal. Men vraagt zich dan af hoe dat kan... het zijn die kleine nuances die het 'm doen.

Gebruik die dotjes bijvoorbeeld eens op een paneel. Bijvoorbeeld twee dotjes van verschillende kleuren op één paneel. Zo goed mogelijk proberen binnen de lijntjes te schilderen (hoeft niet precies, maar hoe nauwkeuriger des te overtuigender) en bij het volgende paneel nét verschillende kleuren gebruiken en nóg kleinere dotjes. Je moet twee keer met je ogen knipperen om het verschil te zien, maar het verschil is er toch echt. Jij weet het, ik weet het. En na minutieus het hele vliegtuig te hebben gedaan, zie je nauwelijks verwering maar lijkt het toch op een echt vliegtuig.
 
hoi Roy
bedankt voor de feedback en tips!!
gisteren een vleugel van de hellcat gedaan met minimaal aantal dotjes en nu ook eerst de dotjes met een ronde kwast 'íngewerkt' , daarna pas met een platte kwast ingeblend, ik moet zeggen al veel beter..ook minder kleuren gebruikt dicht bij elkaar.
ik ga jouw advies ook even toepassen, kom er vast wel een keer...

grtz Ed
 
In mijn eerste alinea was ik vergeten te schrijven de verf op een stukje karton te doen. De olie trekt dan in het karton.
 
@Roy ik doe een klein beetje verf op bakpapier, daar trekt de olie ook mooi in.

vanmiddag de hele middag bezig geweest met de olieverf verwering, toch gedaan en goed gelukt.... ik heb een naald gebruikt voor de dotjes (gebruikte eerder cocktailprikkers, maar naald is nog kleiner en beter).

stukje voor stukje gedaan en de kleuren zijn nu super, op foto niet erg goed te zien, maar de nuances zijn mooi geworden. Ik heb fotos gemaakt, maar krijg ze nog niet geupload, onderhoud....bij postimages

nog enkele kleine dingen, voornamelijke de clearparts, aan en onder de vleugel en romp, en de antenne en canopy natuurlijk. Verweren is klaar misschien nog iets meer aan de onderkant bij de uitlaten, maar dat bekijk ik morgen eerst even rustig.

foto's volgen zsm


grtz Ed
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat er iets gedaan is, maar ik kan er de vinger niet opleggen welke kleuren je hebt gebruikt en waar precies.

In mijn boekje en naar mijn mening is dat het beste bewijs dat de missie geslaagd is!

Gefeliciteerd, je kunt nu geloofwaardig met olieverf verweren.
 
antenne


hallo allemaal, ik heb nog een laatste uitdaging waar ik niet uit kom. Hoe moet de antenne komen, de 'mast achter de cockpit (nog niet aangebracht op het model is volgens mij de VHF, maar die heeft geen draad nodig)
achter de de canopy zit de lead-in voor de antenne, nu zijn er verschillende manieren hoe de antenne (voor de IFF?...) moet lopen

zo zijn er corsairs geweest die de antenne vanaf de linkervleugel-staart-romp hadden lopen, maar ook van af de mast (achter cockpit)-start-roer.

ik denk er nu over om geen antenne te maken, omdat ik niet weet hoe die echt liep, een dun draadje in het echt naar schaal is eigenlijk niet te zien

iemand raad??

grtz Ed

referentie
 
...., een dun draadje in het echt naar schaal is eigenlijk niet te zien
iemand raad??

Een dun draadje is wel degelijk te zien op een model ;)
Hiervoor kan je gebruik maken van rigging wire van onze sponsor (bestaat ook van andere merken).

Nog even mijn Fokker DR.I op 1/28 als voorbeeld ;)

attachment.jpg
 
Ja, dat is te koop van de merken Uschi van der Rosten of Mig bijvoorbeeld.
 
Thanx, allemaal rigging wire ken ik, alleen iets aanbrengen om aan te brengen en dat het later niet goed is doet afbreuk aan het model.

de spandraden van een tweedekker zullen allicht dikker geweest zijn dan een antenne (op foto's van de originele kisten zijn de antennes al bijna niet te zien :) )

ik ga er nog over denken of en hoe ik de antenne ga maken, heb visdraad in huis dat er geschikt voor is, dus materiaal is het probleem niet :)

Model nadert inmiddels zijn einde en het volgende project is in voorbereiding, dat wordt een ghost voor kenners

ik ben nog bezig om een onderplaatje te maken voor de corsair met enkele toevoegingen, als het lukt tenminste :)

grtz Ed
 
Zo zit het met de Dornier 17:

39356833072_1fa4b5668e_b.jpg

als dat zou kloppen, zou de antennekabel op schaal 1/32 iets dikker zijn dan 0,6 millimeter. Dat zou neerkomen op 2 centimeter dikte in het echt. Hoewel dit vrij dik lijkt, sluit ik het ook weer niet uit.

Bedenk dat niet alle moderne vliegtuigen zo'n kabel hebben geïnstalleerd en dat oude foto's dit soort details niet altijd even helder weergeven.
 
Hoi Roy

de lead-in in de romp kan echt geen 0,6 mm aan en in het echt was hij vermoedelijk geen 2 cm

ik heb een foto gevonden hoe de antenne aan het staartstuk zit, veel modelbouwers maken een soort veer immitatie, maar de antenne zit niet met een veer vast, maar met een massieve ..........



ik ga de antenne vanaf de pilon achter de cockpit naar het staartstuk laten lopen en een tweede lijntje vanuit de lead-in ook achter de cockpit naar de eerste lijn.


Ik heb met vislijn geexperimenteerd en werkt goed.
 
Het woord waar je naar op zoek bent, is 'isolator'.

Uit mijn hoofd, maar daar zullen anderen waarschijnlijk meer van kunnen weten, was die isolator gemaakt van porselein.

Hoe dik is de vislijn?
 
Uit mijn radio/telex/telegrafie techniek zou ik het ook een isolator noemen, maar wel aan de andere kant een soort van veer. Want de kabel mag niet breken, zij op grote hoogte zij op de grond.

Nu heb ik mij niet verdiept in de lengte van draaggolf die toen werd gebruikt, lees lange/korte/middengolf. Op dat soort antiek staat ook een meter aanduiding. Dat is de lengte van de draag golf, door hier, bij de zender, verschil in aan te brengen, kan de ontvanger zien of horen, muziek of tekst...Maar dit was dus AM, Amplitude Modulatie. Het komt er op neer dat de lengte van zowel de zender en de ontvanger, uit gelijke meters draad bestaan. Wat je dus vislijn noemt, is een staalkabel, die bevestigd is tussen staart stuk, en begin en bestaat uit een aantal, draden van voor naar achter opgewonden zijn tot een lengte van 50 meter wat gestrekt wordt op de beschikbare 3 meter. Nu bij een zender moet er echt wel vermogen in gestopt worden, dat zijn dus dikkere draden, of gestrekte wikkelingen.

Waar is het begin, nu eigenlijk nergens, omdat het Hoogfrequent, is, waar je de kabel van de zender aan vast maakt, begint de "telling" van de draaggolf, en het einde komt dan aan massa, waar je de veer zou kunnen gebruiken. Nee halverwege, komt de draaggolf wel langs massa, maar die "zien " elkaar niet...

Nou deze uitleg is helemaal verkeerd, uit zoeken, op welke Frequentie en welk signaal de zender van je vliegtuig gebruikte.
Vergeet ik nog te vermelden, dat de draaggolf, Ether wel elkaar raken en vinden op het breedste gedeelte, bij jou vliegtuig zou de ontvanger het liefst haaks op cocpit- staart moeten zijn

De vraag,ja Isolatoren waren gemaakt van Porselein, en de dikte van de vislijn, bij een echte toch wel 8 mm


Denk aan die grafietstaafjes,in die oude radio, lijkt alsof er 500 meter katoen draad om is en de anderen kant wel 50 meter. Jeheb je maken, met begrippen als korte golf, lange golf, VHF en UHF, zoals Very High und/oder ULtra Hoch
 
Laatst bewerkt:
blijft toch een plezier om deze blijven te volgen
Ook hier een gelukkig nieuwjaar aan jullie thuis
Liliane en Marc
 
24. finishing touch
De laatste loodjes aan de corsair verricht. De antenne geplaatst de spriet aan de linkervleugel, heel fragiel, en natuurlijk de canopie (perfect uit de maskingtape gekomen gelukkig) glimt nog mooi zonder enige polish 😊, de gunopeningen afgeplakt met tape (tegen de stof/zand)

Verder het bomrek geplaatst, de bom komt er niet aan maar erbij… wat zandstof aan de wielen, toestel komt op zand te staan.

Er moet nog een klein ding gedaan worden, voor de kenner…….zoekt en gij zult vinden…..

Hier de final foto’s








Ik heb inmiddels wat attributen gemaakt voor een simpel dioramaatje voor de corsair
Hieronder de foto’s zonder de ondergrond nog (moet eerst iets van gips of lijm of zo halen
Maar hier alvast een idee van de mogelijke opstelling





Eindcijfer: een dikke 9
Bouwtijd, meer dan 60 uur.
Bouwplezier: 10


Bedankt allemaal voor het volgen kijken en becommentariëren van mijn vorderingen !!!!

en allemaal een goede jaarwisseling en een prachtig 2018 gewenst...

Grtz Ed
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan