Hoofdsponsor

1/72 Ersatz M7, Stug III, Ardennen '45 (Armourfast +Scratch)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Beyond

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
27 jun 2008
Berichten
12.020
Eindelijk terug aan het bouwen geraakt :wub:

Ik heb al een tijdje zin om een ersats voertuig te maken, maar wou niet de gekende Panther maken.
Ook een Stug III werd omgebouwd voor de troepen van Peiper om deel te nemen aan het Ardennen offensief. Deze heb ik dan ook gekozen om te maken.
Het was de bedoeling om de Stug te doen doorgaan voor een M7 Priest :O

attachment.jpg

Het wordt een nieuwbouw, met onderdelen van een oude kit en wat scratchwerk.
Deze keer heb ik terug een simpel kitje genomen van een Stug III van Armorfast.

attachment.jpg

Qua detaillering laten deze kits veel ruimte om er zelf iets aan toe te voegen ;)
Ik heb er ook een zeer oud (kapot) modelletje bij genomen van een Stug III met een saukopf, die ik wil gebruiken om onderdelen van te gebruiken (vooral de saukopf). Deze is echter op schaal 1/76, maar al bij al valt het verschil nog wel mee...
Enkel als de twee naast elkaar staan zie je het verschil, maar voor de onderdelen die ik nodig heb valt het nog wel mee.

De donor
attachment.jpg

De twee naast elkaar
attachment.jpg

De scrapbox voor extra onderdelen
attachment.jpg

Binnenkort meer van de gevorderde werken ;)
 
Laatst bewerkt:
Een Stug III laten doorgaan voor een Priest???
Dat lijkt me interessant, ik volg!
 
En mijn stoel staat er ook al bij,veel succes met dit projectje...
 
een specialleke... deze kende ik niet. Was het de bedoeling een amerikaanse tank na te bootsen, of gewoon verwarring te zaaien en als eerste te kunnen schieten?

veel succes met deze
 
Bedankt mannen :)

@Silenoz, het was de bedoeling om met een aantal buitgemaakte us voertuigen en enkele omgebouwde duitse voertuigen die moesten doorgaan voor amerikaanse, achter de linies te geraken en daar verwarring te zaaien. Deze groep stond onder leiding van Skorzeni, en zorgvuldig geselecteerde soldaten (ze moesten engels kunnen praten, en sommigen kenden de "slang" die toendertijd gebruikt werd.
Er waren ook soldaten die amerikaanse uniformen boven hun ss uniform aanhadden.
Bijna al de soldaten die in deze toestand gevangen werden genomen werden onmiddellijk tegen de paal gezet en kregen de kogel...


Nu, vandaag iets kunnen werken aan de stug.
De witte onderdelen zijn scratch, de groene/bruine zijn van de donor of uit de scrapbox.
Maar laat ik de foto's tonen wat er zoal gedaan is ;)

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
Mooie scratch Beyond dit geeft het voertuig altijd meer klasse,schitterend vriend!!!!!
 
Ja dat ziet er weer verdraaid goed uit, blij dat je weer aan de slag bent Beyond.
 
deze blijf ik volgen,ziet er knap uit,wist niet dat de duiters ook stug hadden omgebouwd.

grten jurgen
 
Bedankt voor jullie interesse makkers :)

Ben al iets verder gevorderd met de upper hull, enkele lasnaden erop met behulp van een twee-componenten pasta en ook de saukopf is aangepast met wat greenstuff om het iets meer op schaal 1/72 te brengen (lees: iets groter/volumineuzer maken).
Ben ook al aan het brainstormen hoe ik de wielophanging ga aanpakken, want die laten iets te wensen over wat detail betreft (er is er geen :8 )
Mogelijk zal de donor nog enkele delen moeten afstaan...
Zo zal ik de trekwielen van de donor gebruiken, alsook de ophanging van de loopwielen. Het moeilijke aan de achterste wielen (hoe noemen deze eigenlijk??) is dat ik er maar één van heb, deze komt uit de scrapbox (die van de donor zijn te klein). Dus dat wordt eentje dupliceren met de easy mold en green stuff denk ik.
Ook de tracks van armorfast zijn onbruikbaar, dus deze worden verwijderd en met greenstuff nagemaakt van een track van een andere tank. Die van de donor zijn ook niet echt bruikbaar wegens weinig detail en iets te klein...

Dus nog veel werk aan de winkel om er iets deftigs van te proberen te maken.

Oops, wou foto's bijvoegen, maar ben vergeten om ze te nemen :wacko:
Zal dat subiet nog eerst gaan doen, ze komen er aan hoor, even geduld....
 
Zo, foto's genomen en op maat gemaakt :)

De aangepaste saukopf:

attachment.jpg

De lasnaden (voorkant en rond de hatch)

attachment.jpg

Nog wat extra details, maar nu ik het hier op de foto zie lijken de antennes iets te grof, of niet??

attachment.jpg

De originele van Armorfast en de donor onderdelen:

attachment.jpg

En na de eerste foto's te hebben genomen, kon ik het niet laten om nog eens in de scrapbox te rommelen, met als resultaat dat ik nog 1 en 1/2 van die achterste wielen heb gevonden. Weliswaar iets kleiner, maar het zou wel iets minder werk zijn als ik deze zou gebruiken. Deze bestaan ook uit twee delen, die andere is uit één deel... Wat denken jullie?? Heb ze hier even op een rij gezet:

attachment.jpg
 
Mooi werk Beyond, maar toch vind ik enkele scratch-onderdelen wat over-sized: met name de antennes, de haak op de zijkant en de bouten. zijn die gemaakt met een P&D? Op schaal 1/72 is scratch-werk niet te onderschatten, zeker omdat iets snel te groot uitvalt. Veel meten met een schuifmaat en omrekenen naar 1/1 schaal. Dan zie je direct of je goed bezig bent qua schaal.
 
Duffy en Buzzy, die scrapbox is voor mij haast onmisbaar geworden :)

Mad ice, bedankt voor je reactie :)
Wat de antennes betreft, daar had ik ook al mijn twijfels over, maar deze zijn vlug opnieuw gemaakt ;)
Die twee haken aan de zijkant, die zijn redelijk op schaal denk ik, ook ik had mijn twijfels, maar blijkbaar waren deze aan de grote kant?
En dan de bouten, die zijn inderdaad met de p&D gemaakt, met de kleinste maat, en ja, misschien wat aan de grote kant voor 1/72, maar laat ons zeggen, beter dit dan niets ;)
Oh, die schuifmaat is niet aan mij besteed, zeker niet op deze schaal, ik doe het een beetje met de natte vinger... :8
Ik wil gewoon terug wat bezig zijn met de hobby, en dan zie ik graag wat vooruitgang :))
 
Het was de bedoeling om de Stug te doen doorgaan voor een M7 Priest :O

Dat is dan goed gelukt :wow::laugh:

Maar ziet er al goed uit met die toevoegingen en ach als het eens niet klopt wat diktes en maten betreft dat moet ook weleens kunnen , gewoon lekker bouwen zonder bepalingen :)
 
mooie bouw tot nu toe. Wat ik doe om rivetten/bouten iets meer op schaal te hebben is gebruik maken van een nutter van the small shop (gaat tot ø0.25) ofwel boor ik gaatjes van +-0.3mm in een plank, verhit sprue, druk dit in de gaatjes en snijd de kopjes af om op hun plaats te lijmen...

een andere methode is met een filter van zo'n modern strijkijzer. blijkbaar zitten een soort koolstofbolletjes in. eerst sorteren op grootte, de locatie voorboren of met een priem aangeven, zo'n bolletje erin zetten en fixeren met secondenlijm
 
Heel mooi Beyond, en op die schaal. Knap.

Trouwens het wiel met de tandjes op heet men het trekwiel, het andere het spanwiel ( om de track op te spannen), al de andere die de grond raken heten loopwielen, omdat de panzer daar overheen "loopt".

Gzrt Bart.
 
Mooie vordering maat.
Ben jaloers op je scrapbox, zal bij mij nog wat duren voor ik zo een box heb.
Ik blijf zeker volgen.
 
Bedankt Ron, blij dat het je bevalt, en inderdaad, bouwen zonder bepalingen, enkel wat richtlijnen vind ik ook leuk :)

Silenoz, een nutter ken ik niet, zal dat even moeten opzoeken... Je andere tip lijkt mij echter wel zeer makkelijk en praktisch, die filter is voor mij dan weer iets te ver gezocht, hier wordt zelfs niet met ons oud strijkijzer gewerkt :D

Heel mooi Beyond, en op die schaal. Knap.

Trouwens het wiel met de tandjes op heet men het trekwiel, het andere het spanwiel ( om de track op te spannen), al de andere die de grond raken heten loopwielen, omdat de panzer daar overheen "loopt".

Gzrt Bart.

Spanwiel, dat was diegene waar ik de naam niet van wist :8
De andere waren al gekend ;)
Bedankt ;)

Buzzy, die scrapbox is al zo'n 25 jaar aan het vullen en legen... Ik kan gewoon niets weggooien van modelbouw... Je zou eens moeten zien wat ik hier van scrapdozen heb op schaal 1/35 en 1/24... Ik kan er een winkeltje mee beginnen (volgens mijn vrouw toch..) :D

Ben nu bezig met de onderkant van de tank, hoewel daar zeer weinig van te zien zal zijn, kon ik het gewoon niet laten om daar ook enkele boutjes te bevestigen, volgend werkje is de ophanging van het trekwiel, loopwielen en het Spanwiel ;)
Hopelijk binnenkort wat foto's van de werken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan