De volgende stap was om nu de romp in haar eerste vloeiende lijnen te gaan vormen. Ik heb dat gedaan op voorbeeld van de Delftsip tekeningen en foto`s van het origineel. Doch mij blijkt nu dat er toch verschillen zitten in de tekeningen en het origineel.
Nu kunnen we wel al de eerste contouren van de Emma erin zien verschijnen.
Het eerste verschil zie ik hier bij het achterschip. Ik heb de vorm gevolgd vanaf de tekening. Doch mij lijkt dit niet juist te zijn. Ik heb gemerkt dat het origineel de lijn hierachter veel langer heeft doorlopen. Ongeveer zoals de groene lijn.
Gelukkig kan ik dat nog simpel aanpassen. Beter te weinig als teveel...
Ook is te zien dat de bolle onderkant nog niet goed is. Dit alles moet ik nog fijner van vorm gaan maken. Maar dat is ook prima.
De boeg welke nu nog veel te bol is. Dat komt prima nog in orde.
Ook de rechte lijn bovenlangs de boeg (niet te verwarren met de verschansing) is ook nog niet juist in vorm.
Verder moet ik de overgang tussen kiel en boegvorm (vanaf de verticale zijde) nog afronden.
Ook bij het achterschip waar later de scheg moet komen zijn de overgangen nog te hoekig.
De boeghoek is wel al juist. Deze moet 125 graden zijn.
De langszijde...
Waar de pijl staat heb ik in eerste instantie teveel eraf geschraapt. Doch gelukkig moet ik de schuine lijn nog verder doortrekken.
Enorm veel punten waar je op moet letten. Erg moeilijk ook,want teveel eraf geeft problemen. Te weinig is niet juist.
Maar ze gaat wel een beetje al erop lijken.
Ondanks de schaal is ze toch nog wel wat aan de grote kant....
Deze klus is erg leerzaam. Je leert overal rekening mee te houden,net als de ontwerpers van het origineel.
De tweede ronde bestaat uit het gaan schuren van de romp zodat de vorm precies gaat worden.
Ron.