Hoofdsponsor

1/72 Dragon Panzer IV vs Revell Panzer IV [wip]

Hier is de volgende update.
Ik heb besloten om vandaag de turret te maken van beide Panzers IV.

Hier de onderdelen:

20141123_204829_zps67ks1dfr.jpg

Zoals je kan zien is er bij de Dragon wel wat meer werk aan om deze samen te stellen wat voor ons als modelbouwers natuurlijk een voordeel is.
Volgende is het resultaat van het samenstellen van de turret:

57da281a-5d59-48d4-9491-2540b40c4324_zpsae89b6ee.jpg

Tot op dit punt geef ik de Dragon het meeste lof, vooral door de details die er zijn.
Wat het bouwgemak betreft zijn ze best te vergelijken.
De Dragon heeft in totaal wel wat meer onderdelen maar het lichaam van de turret is in 1 deel wat ik hier een voordeel vind. Bij de Revell kit is dit verdeeld in een linker en een rechter helft en een dek. door de linker en rechter helft heeft men achteraan een zichtbare naad die moeilijk weg te werken is. Doch met de toolbox er op zie je terug niet zo veel van deze naad waardoor het dan terug niet echt storend is.
Resultaat tot nu voor de turret, Eindelijk eens voorsprong voor de Dragon, maar nu begint het.

De volgende stap is de toolbox.
Bij Revell zit deze mooi op de sprue (niet te grote verbinding maar ook niet te klein), ook weinig of geen opkuiswerk aan, enkel waar de verbinding met de sprue was moet men wat opschuren.
Bij Dragon echter is de verbinding met de sprue zeer dik waardoor men moet opletten om de box niet te beschadigen bij het los knippen en is er zoals je op volgende foto kan zien vrij veel flash.

20141123_232914_zpsqumh4n98.jpg

De bevestiging van de box was bij Dragon dan uiteindelijk wel beter.

Volgende stap was de copulla, bij de Dagon was deze in 2 delen waardoor je horizontaal met een naad komt te zitten die vanwege de details niet echt weg te schuren is.
Bij Revell was deze in 1 stuk.
Vervolgens de copulla hatch, bij Revell is deze los en heb je de keuze uit gesloten of open monteren.
Bij de dragon heb je net als bij de drivershatch de keuze uit gesloten en gesloten. (terug een minpunt vind ik).
Ook de zijhatche's zijn bij de Dragonkit in het lichaam van de turret mee gegoten, bij de Revellkit moet men ze er ook op kleven. Ze zijn wel niet echt geschikt om open te zetten maar met wat scratchwerk wel mogelijk.

Hier het resultaat tot nu toe:

20141123_234110_zps7irm0hib.jpg

20141123_234150_zpslvgwrx9q.jpg

Hier nog enkele foto's van de huidige stand van zake:

20141123_234307_zpsfuklf8oh.jpg

20141123_234321_zpsmqul7geq.jpg

Mijn eindconclusie over de turret:
Dit is het eerste deel van de tank waar ik toch gedeeltelijk meer tevreden be van Dragon dan van Revell.
In totaliteit wint Revell terug maar laten ze toch ook wat steken vallen, en dit voral op gebied van detail zoald op het dek.
Ik denk dat de combinatie van beide tot een ideale kit kan komen.
Het lichaam van de Dragonkit (met zijn detail) en de copulla en toolbox van Revell.
Het kanon en het shield is bij beide kitjes goed maar zou ik ook voor de Dragon gaan, ten eerste zal het beter passen op het lichaam van de turret maar is de mondingsrem open en bij de Revellkit is deze dicht (met een klein boortje kan men dit natuurlijk ook oplossen).
Uiteindelijk een gedeelde 1e plaats dus voor de turret.

De volgende stap zal het aanbrengen zijn van nog enkele kleine datails aan de hull en het bevestigen van de bevestigingsbaren voor de schurzen.
Ik hoop dit zo vlug mogelijk te doen maar moet kijken hoe ik het kan combineren met het werk natuurlijk.
Ik moet wel toegeven dat ik al volop genoten heb van deze gezamelijke bouw en vergelijking.
 
Wat dat laatste betreft, ik ook.

Als ik kijk naar de foto van de box meen ik te zien dat het oppervlak van het Dragon-onderdeel een ruwer oppervlak heeft, het Revell-onderdeeltje lijkt helemaal vlak. Ik neem aan dat dit bedoeld is als nabootsing van de structuur van gegoten metaal? Verder kijkend, kan ik zo aan de hand van de foto's niet uitsluiten dat Dragon dit op alle 'gegoten metaal-' onderdelen heeft gedaan. Zo dit klopt, welke van de twee sets vind je in dat opzicht fijner om mee te werken? Of weet je dat pas na het schilderen?
 
De plastic van Revell is inderdaad gladder dan die van Dragon.
Het geeft wel niet echt een structuur terug maar is wel iets ruwer van oppervlak.
Ik denk echter wel dat er bij het spuiten met de AB van beide kit's er geen verschil op te merken zal zijn tussen beide.
Zoals je zelf al aan haalt zal ik pas ondervinden wat het beste effect heeft tijdens het schilderen. Denk echter dat er niet echt een verschil zal zijn (we zien wel later als de AB boven gehaald word).
Voor de rest is er momenteel geen verschil wat betreft de plastic of de manier waarop ze te bewerken zijn.
Hopelijk heb je hier al een gedeeltelijk antwoord.
 
Ja, waar voor dank. Ik wilde vervolgens vragen of je die ruwe metaalstructuur, als je die zou willen nabootsen, dus bij beide modellen met putty of zo zou moeten aanbrengen. Ter illustratie ging ik naar voorbeeldfoto's maar ik ben erachter gekomen dat die metaalstructuur op de Panzer IV helemaal niet aanwezig is (ik weet niet veel van tanks, dus vergeef het me).

Zie bijvoorbeeld hier:

panzer_iv_78_of_97.jpg

Dus het zal dan wel een gladde tank blijven.

Ik zie in de modelbouwboekjes wel eens dat ze die structuur proberen na te bootsen, die je bijvoorbeeld wel aantreft op de Sherman tank:

sherman_puckapunyal_22.jpg

Op de Panzer kan ik alleen lasnaden ontdekken, maar dat is een ander verhaal.

Afijn, dan is de Revell op dit punt misschien zelfs wel fijner (omdat met een 35 keer verkleining je de ruwheid als die er wél al ergens sporadisch is, toch al nauwelijks nog kunt zien). Ik ben benieuwd naar het schilderwerk in dit opzicht, dus!

Als bonus ben ik een mooie walkaround tegengekomen met tegen de 100 close-upfoto's, zie deze site. Wellicht had je die nog niet onder je bookmarks staan en kun je er iets mee.
 
Bedankt voor deze link. Deze had ik inderdaad nog niet.
Bij de Duitse tanks heb je inderdaad minder dit profiel omdat ze niet gegoten waren maar gewalste platen die gelast werden.
Door het walsen kregen ze echter een bepaald profiel van ruwheid maar deze is totaal anders dan bij gegoten onderdelen.
Voor het aanbrengen van deze ruwheid word meestal "Mr surface 500" gebruikt. Dit licht aanbrengen met een ruwe borstel al tamponneren en als het gedroogd is met een fijn schuurpapiertje licht opschuren.
 
voor het aanbrengen van walsstructuur werk ik eigenlijk met groene tamiyalijm (ultra thin) op deze schaal, gewoon met een platte borstel een beetje uitsmeren (niet teveel) en na het uitsmeren dan tamponeren met dezelfde borstel tot je een structtur ziet komen. Daarna met een fijn schuurpapiertje erover gaan en klaar is kees. Om gietstructuur na te bootsen werk ik met Mr surfacer en een sponsje. Een beetje op een sponsje aanbrengen, uitsmeren en dan deppen tot je draden meetrekt. vervolgens de toppen breken met een fijn schuurpapiertje:

http://www.modelbouwen.be/threads/5676-t-34-85-(dragon)-wip
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan