Hoofdsponsor

1/72 Dragon Panzer IV vs Revell Panzer IV [wip]

BUZZY10719

Well-known member
Registered
Lid geworden
26 aug 2012
Berichten
2.330
Hey de mannen en natuurlijk ook de vrouwen.
Zoals in een eerder topic vermeld zou ik een vergelijkende bouw doen tussen een Dragon kit en een Revell kit.
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat het een kit van een Tiger I werd maar door eerder vermelde problemen is het dan een kit van een Panzer IV ausf H geworden.
Hier gaan we dus van start.

Het gaat om deze 2 kitjes:

20141116_172155_zpsdv5yok5j.jpg

20141116_172211_zpsllwcbp1b.jpg

Bij een eerste nazicht van de inhoud zien beide kit's er vrij goed uit.
Weinig of geen flash en weinig of geen drukpunten.
Een van de dingen die onmiddellijk opvallen is dat de track's bij Dragon van die rubberen dropveters zijn en bij Revell de klassieke plastic track's in verschillende (al dan niet samen te stellen) onderdelen. Zelf geef ik de voorkeur aan de track's van Revell dan.

Volgende verschil is de underhull.

20141116_173130_zpslrqih5gl.jpg

Bij Dragon is deze al grotendeels samen gesteld, bij Revell moet men hem nog samen stellen.
Bij Revell zitten er dan wel onmiddellijk de veringen er al op en bij Dragon moet men ze er op kleven.
Hier een eerste foto van de eerste stap.
Revell de hull samen gesteld en bij Dragon de veringen er op gezet.

20141116_174535_zpsad4ecmla.jpg

Vervolgens de achterzijde van de hull samen gesteld.
Dragon is iets gedetailleerder dan Revell.
De uitlaat bij dragon is in 1 stuk, men moet enkel de gietrand een klein beetje opschuren.
Bij Revell bestaat deze uit 4 delen die men moet samen stellen.
Hier moet men wel opletten, op de zijkanten zijn er speciale uitsparingen gemaakt zodat men de uitlaat niet verkeerd kan samen stellen. Deze zijn echter verkeerd.
Als men de uitlaat zo samensteld dan zal de uitlaatpijp recht naar achter wijzen ipv naar buiven. (foutje van Revell).
Hier het resultaat.

20141116_184508_zpszejmusvx.jpg

De volgende stap is de upper hull waarvan er bij Dragon onmiddellijk al een onderdeel op de underhull moet hangen.

20141116_202821_zpsg5yob1pw.jpg

Tot nu toe gaat het bouwen bij beide kit's zonder noemenswaardige problemen en gaat het vrij vlot.
Later deze avond misschien nog een update.
 
Een vergelijkende bouw topic, dit is zeer interessant 8)
Zo te zien lijkt de Dragon kit wel mooier en fijner gedetailleerd.
Ben benieuwd of dit bij de rest van de bouw ook zo zal blijken.
Het eerste stoeltje op de voorste rij is bij deze besproken ;)
 
Eens leuk dit projectje te volgen tussen de 2 verschillende merken :)
 
Nog een kleine update voor vandaag (of de eerste van vandaag zie ik :lol: )

Zoals je kan zien is er bij de samenstelling van de upperhull en de fenders wel een groot verschil tussen de Dragon en de Revell.
Bij dragon moet je de fenders aan de underhull kleven en bij Revell zijn die gedeeltelijk mee gegoten aan de upperhull.
Zie de resultaten.

20141117_004518_zps883ldymm.jpg

Hier al een dryfit van upper- met underhull.

20141117_012829_zpsllfonpzj.jpg

20141117_012900_zpsdk888hgg.jpg

Ik moet wel toe geven dat de manier van Revell ivm de fenders wel handiger is dan die van Dragon.
Op de foto's is het moeilijk te zien maar bij de Dragon kit zijn de luiken in de upperhull mee gegoten bij de Revell niet en kan men ze open of gesloten monteren.
 
Dat is wel leuk om zo eens te zien. Ik zou vooraf verwachten dat de Dragon het vrij makkelijk zou 'winnen' maar dat valt dus reuze mee.

Ik ben benieuwd hoe de bouw (2x) gaat verlopen. Je gaat ze simultaan bouwen neem ik aan?
 
Leuk topic.
Zie dat de dragon kit 2 keer zo duur is.
Ben benieuw of het dat waard is.
 
@Roy: ze worden inderdaad simultaan gebouwd, dat is het gemakkelijkst om ze dan te vergelijken.

@Jelle: de Dragon kost inderdaad meer dan het dubbele, hij is wel meer gedetailleerd dan de Revell maar voor mijn mening tot nu toe is ze die meerwaarde niet echt waard. De Revel bouwt iets vlotter en heeft toch een iets betere pasvorm tot nu toe. Bij de Dragon moet er was bijgeschuurd of wat extra druk gezet worden bij sommige delen tijdens het drogen.
Ook dat men de luiken bij Revell kan open of dicht monteren en bij Dragon niet vind ik Voor Revell toch een pluspunt.
Ook de track's van Revell vind ik beter (afwachten wel nog of ze vlot te maken zijn) dan de dropveters van Dragon.
Ook de manier van assembleren van upperhull en fenders vind ik bij Revell beter.
Om eerlijk te zijn hee Revell me tot nu toe al aangenaam verrast. Ik verwachtte ook dat Dragon hier op 1 been ging winnen maar tot nu toe is het het tegendeel dat bewezen word.
Ik kan bijna aan de turen beginnen, we zullen zien welke hier het beste is e.
 
Zeer interessant topic in het begin zou ik ook de voorkeur aan Dragon gegeven hebben,dus een reden om men stoeltje der bij te zetten...
 
Zo'n vergelijkende bouw is leuk om volgen, ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de Revell kit zichzelf aardig in stand houdt ten overstaan van die van Dragon.

Ik ben benieuwd welke conclusie jij zal trekken als de bouw eenmaal achter de rug is.

Met betrekking tot de fenders (al dan niet vastgegoten aan de upper hull) is het maar wat je zelf wilt, gesteld dat je liever gescratchte, beschadigde aanbrengt.

Soit, een zeer tof topic, dikke 10 !
 
Buzzy....wow....een zeer mooie topic van een nog meer intressant onderwerp;);)...je slaagt meer dan één vlieg in één klap:laugh:
vergelijkingstest.....en op het einde heb je er twee voor de prijs van één:laugh:
Heel intressant om te volgen....sukses man....;)
 
Bedankt voor jullie reactie mannen.

@G: wat dat scratchen van de fenders betreft heb je wel gelijk maar ik ga er van uit dat ze OOTB gebouwd worden.
In dit opzicht weet die Revell kit zich inderdaad goed te redden ten opzichte van de Dragon kit.
Ik vind voorlopig zelfs dat de Dragon kit de meerprijs niet waard is ten opzichte van de Revell kit.
De Dragon heeft wel iets meer detail maar kost wel meer dan het dubbele dan de Revell.
 
Dit opent anders wel de ogen, ik was er mij niet van bewust dat revell kits zo goed waren tegenwoordig
 
Mijn inziens speelt Dragon (met zijn losse fenders) naar de AM van PE toe, hoewel het model dan nóg eens de prijs van een Revell kit duurder wordt (dat zijn dan drie Revell kits tegenover één Dragon+PE kit :O )
Als geld de doorslag geeft bij aankoop is de keuze dus vlug gemaakt ;)
Anderzijds had ik toch wel verwacht dat Dragon de luiken ook open zou mogelijk gemaakt hebben...
We blijven dit volgen, wel spannend :laugh:
 
Hey,

Ik wist dat Revell goed was. Ik bouw verschillende modellen die van Revell komen.
Moet zeggen dat ze stukken verbeterd zijn tov vroeger, dan kon je pasproblen hebben.
Modellen met mouledatum van na 2000 zijn zeer goed.
 
Mooi topic man. Een vraagje: wat met de kwaliteit van het plastic zelf? vb. trumpeter plastic vind ik zachter dan tamiya en vervormd dus sneller maar lijmt dan weer beter
 
De plastic is goed en zeer goed te lijmen met de tamiya lijm.
 
Hier is de lang verwachte update.
Ik heb tussen de verschillende taken die prioritair waren toch tijd gevonden om even verder te doen aan deze vergelijkende bouw.
Hier een kleine update.
Heb vandaag de wielen op beide tanks gedaan.

Hier een foto van de wielen van beide kit's.

20141123_004457_zpsjuraz3hu.jpg

Dragon:
20141123_004524_zpsingzgy6y.jpg

20141123_005652_zpsvazo9aaq.jpg

Revell:

20141123_004537_zpskzkettc4.jpg

Zoals je kan zien hebben deze van Dragon (zoals verwacht) iets meer detail.
De wielen van Dragon waren bij wijze van spreken in 1 stuk en bij Revell bestaat elk wiel (per as) uit 2 wielen die men teen elkaar moest kleven.
Bij de loopwielen van Dragon moest men enkel in het center een schijfje kleven waar de detail's van de loopwielen dan op zitten.
Aan de binnenkant zijn het echter vlakke schijven. Dit is niet echt storend tenzij men deze bouwt om ondersteboven als ontplofte tank op een dio wil plaatsen.
De terugloopwielen van Dragon zitten zoals je op de foto kan zien ook al op hun assen.
Bij Revell moest men zoals eerder vermeld 2 wielen tegen elkaar kleven om een volledig wiel (1 as) te bekomen.
Deze wielen hebben echter wel aan beide zijdes hun detail en deze kan men dus zonder probleem als wrak onderste boven op een dio zetten.
De wielen van Dragon hadden zoals je op de foto's kan zien ook vrij veel flash, deze van Revell moest men enkel wat opschuren op de plaats waar ze aan de sprue hingen.

Hier zijn de wielen gemonteerd op de tanks.

20141123_013223_zpspr23dyla.jpg

Wat me nu op de foto opgevallen is is dat de Revell de vroege idler wielen heeft en de Dragon heeft de late idler wielen.

Als ik morgen 1 van deze kit's zou moeten kiezen om te bouwen (weten wat ik nu weet) dan gaat mijn voorkeur nog steeds uit naar de Revell kit. Deze heeft wel iets minder detail maar kost minder dan de helft van de Dragon kit en is ook vlotter te bouwen. Ook minder flash (vooral op de wielen).
 
Het spreekwoord zegt ongekend is onbemind en hier is toch duidelijk een bewijs van,wand als ik persoonlijk zou moeten kiezen zou mijn voorkeur direct Dragon zijn geweest en dit enkel omdat Dragon wat duurder en naar mijn gevoel betere kwaliteit afleverd. ....
 
Zo blijkt maar eens dat duurkoop niet gelijk staat met beter koop :O (Wat je toch wel zou verwachten..)
Ook de naam is blijkbaar geen garantie voor een beter product.
Dit is zeer aangenaam om te vernemen trouwens :)
 
Deze 2 kitjes verrassen me ook steeds tijdens het bouwen.
Revell is beter dan ik verwacht had (zowel de pasvorm als het ontbreken van flash) en Dragon stelt me wel teleur, voor die prijs zou er wel wat minder flash mogen zijn.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan