Plastic Track-Links Samenstellen
Hy there plakkers
bij deze een StapBijStap verslagje van het samenstellen van rupsbanden.
Gebruikt zijn de track-links uit de kit.
De tracks gaan tijdens het samenstellen aan de loopwielen gelijmd worden, maar dan
zonder dat de loop+tandwielen aan het voeruig gelijmd zitten.
Er ontstaan aldus 2 aparte "samenstellen" (subassemblies) die ik los van het voertuig kan schilderen.
-Voor mij een eerste keer op deze manier, en lijkt me vooral fijn vanwege overal goed bij kunnen met de AB en de kwast,
maar ook omdat je het monteren kunt uitstellen tot het laatste moment. Tijdens de bouw liggen ze mooi veilig aan de kant en
ook zitten ze niet in de weg tijdens het in kleur spuiten van het voertuig.
↓
De schakels
Specifiek gaat het hier dus om de rupsbanden van Dragon's 9058 SturmHaubitze.
De links op zich zijn OK qua detail, maar niet bijzonder netjes gegoten :
Flash valt erg mee maar is er wel degelijk hier en daar,
gietnaden zijn duidelijk aanwezig, evenals uitwerp-lidtekens AKA "ejection marks".
Track-Links Voorbereiden
Om te beginnen is er rustig de tijd genomen om de linkjes grondig op te schonen.
Voor werkgemak had ik de linkjes in rijtjes uit de sprues geknipt, maar de linkjes nog niet afzonderlijk losgeknipt.
Opschonen ging comfortabel dus omdat een 'boompje' makkelijker te hanteren is dan zo een individueel schakeltje.
Laatste opschoonpuntjes zijn na losknippen alleen nog maar die gietpunten van de sprue.
Wat dan rest vooraf aan verlijmen is het droogpassen van elke schakel.
Persoonlijk besteed ik daar relatief veel tijd aan, juist omdat het om rupsbanden gaat... een platte ketting wezenlijk.
Maar deze moet mooi recht om de wielen lopen, dus ik wil geen vreemde bocht of torderingin de track, ook loopwielen
moeten netjes recht langs alle assen. Droogpassen dus met hier en daar kleine correcties doen.
Gereedschappen
voor opschonen :
Grote kniptang om gietbomen in handzame stukken te knippen.
Verse Scalpel#11, Sleutelvijltjes, handjevol stukjes vers schuurpapier : om de links te kuisen.
Fijn zijkniptangetje om linkjes los te knippen.
voor verlijmen :
Dunne plasticlijm + oud penseel om lijm tussen de schakels te kwasten. Ook voor verlijming van wielen aan de tracks.
Fijn pincet (naar smaak) om de linkjes te leggen.
Verder kan men voor zichzelf misschien andere tools bedenken, het is maar je fijn vind werken.
↓ Als hulpmiddel voor het samenstellen van de tracks heb ik een een "jig" geïmproviseerd :
Een plankje met daarop 2 latjes en een klein vierkantje als eindstop zodat de rups niet van het plankje glijdt.
Bij meubelmakers kun je mooie restjes hout vinden : stevig hout, recht en vrijwel alles strak haaks afgezaagd, en in diverse
vormen zoals latjes, blokjes, vierkante 'stokjes'.
↓ De kouwe kit is erg taai en kleverig bij kamertemperatuur en laat toe dat de vastgeplakte delen naar wens versteld kunnen worden zonder ze los te trekken. (word oa gebruikt bij tuinvijvers en monyage van noodruiten op auto's).
Vooraf instellen met enkele linkjes.
↓
Klaar voor de start
-Om vlot te kunnen werken zet ik een dopje vloeibare lijm dichtbij.
-In de bouwinstructie stond het aantal benodigde links niet vermeld. Zonder verder onderzoek
heb ik met een strookje papier (langs wieltjes aan voertuig) een schatting van de lengtes gemaakt.
Het plan is om de rupsbanden in twee delen te maken : een bovenste en een onderste helft.
-Het hulplatje is handig om de aangeschoven (en nog niet gelijmde) links strak op hun plek te houden.
↓
Here we go..trekkies leggen
Het aanschuiven der linkjes, het hulplatje schuift per link mee.
Vanwege het grondige opkuisen der schakels lieten ze zich prettig aanleggen.
Aandrukken was overbodig en ook geen last van terugspringende links.
↑
Lijmen
↓ Wanneer de gewenste lengte ligt, kan er gelijmd gaan worden.
Met het hulplatje op z'n plek, eerst aan 1 kant (van de geleidehorens) de dunne plasticlijm in de raakpunten laten lopen.
Niet zuinig doen, niet pieterpeuteren, vlot werken van voor naar achter.
Vanwege ruim gebruik van dunne lijm heb ik wel een koolstofmasker opgezet.
↓ Daarna het hulplatje op de zojuist gelijmde kant leggen en dan de andere helft van de links van lijm voorzien.
Zodra dit gedaan is kun je eventueel de rupsband tussen de geleidelatjes richten en mooi vlak en paralel drukken.
:!: PAS OP met AANdrukken :!: vlak drukken is OK, maar wanneer je de vers gelijmde schakels extra
IN elkaar duwt,
verlies je zomaar de lengte van 1 of meer schakels over de totale lengte van de track.
De links hoeven dus juist niet stak aangeschoven te zitten.
Nu eerst het track-deel 10 minuutjes laten liggen vóór het omleggen. Hechting is dan in orde, maar nog makkelijk te buigen.
Monteren van het onderste track-deel.
↓ Het omleggen van de rupsband heb ik (op de foto hieronder) zo gedaan omdat de loopwielen erg
los zitten (het tandwiel zit niet eens op een asje).
In deze positie blijven alle wielen mooi liggen.
De lengte van dit stuk track hoefde niet precies afgemeten, zolang de uiteinden maar ergens OP het wiel zitten.
Dat werkt fijn wanneer de bovenste tracklengte er tussenin aangelegd gaat worden.
↓ Wanneer dan de rups mooi zit, even met je arendsoog erlangs of het niet te scheef en/of krom zit...
Eventueel voorzichtig met je vingers duwen of een recht vlak gebruiken.
Werk voorzichtig, pas op met lange losse mouwen !
Nu de lijm tussen de linkjes nog steeds niet uitgehard is, heb ik behoedzaam mbv penseel de track tegen
alle loopwielen gelijmd met dunne plasticlijm.
Voorzichtig aandrukken kan, maar : be gentle..
Stukjes tape aan de track-uiteinden kun je gebruiken als handvatjes.
↓ Het voertuig vlak neerzetten zodat je goed kunt zien of het allemaal OK zit.
Voor deze StuH is de rups iets ruimer vanaf het tandwiel naar onder en strak aan de achterkant, omdat ik 'm rijdend wil weergeven.
Er zal geen of weinig doorhang plaatsvinden.
Indien tevreden : niet meer aanraken... op een plankje een tijdje aan de kant zetten om goed te laten harden, minimaal 24uur.
Niet toegeven aan de verleiding dus om het geheel (tracks + wielen) er even af te pakken...
Bovenste track-deel
Voor het bovenste deel heb ik nu juist wél een correcte lengte nodig..
Dit stuk is natuurlijk best nauwkeurig te meten maar had geen zin in "t gedoe" dus dan maar on the fly
Eerst met het strookje papier een indicatie genomen.
Toen een lengte gelegd (zoals hierboven beschreven) die 1 schakel langer was dan geschat. Liever 1x verwijderen dan 1x bijplakken.
Dan weer de opstelling erbij..
↓ En toen het trackdeel bij het tandwiel aangeschoven, behoedzaam naar achter (en over de terugloopwieltjes) leggen en dan zie je dit :? :
Tóch verkeken op m'n strookjes methode...
Normaal gesproken zou ik hier tóch een schakel durven bijplakken, maar ik wilde géén doorhang eigenlijk... wat gedaan ?
↓ Het trackdeel was nog redelijk soepel dus ik besloot de track wat op te gaan rekken.
Filter weer op m'n neus, trackdeel op het plankje tussen de latjes gelegd,
toen over een afstand van ±15 schakels weer lijm op de verbindingen ge-penseeld.
Waarom 15 ? dan hoef je per link maar een klein stukje te verschuiven.
Met 1 pincet om tegen te houden, en een 2e om gedoseerd aan de linkjes te trekken, tot ze nét iets bewogen.
Net zoals je snel lengte verliest door aanduwen, zo win je ook snel lengte door het uitelkaar trekken..
↑
En hóe snel je lengte wint kwam ik dus proefondervindelijk achter...
↓ OK dat weten we dan... niet getreurd....aandrukken gaat makkelijker dan uitrekken...actie !
Heb meteen de track weer vlak gelegd en heb een aantal schakels ietsje aangeduwd (
zonder de links nog eens in te kwasten met lijm)
Paar keer passen tussendoor en na 2 correcties zat het als perfect en konden de uiteinden aan het onderste trackdeel verlijmd worden. Victorie
Even laten drogen en dan de terugloopwielen aan de track gelijmd....en dan aan de kant zetten om goed uit te laten harden...
↓ En dat alles dan nog een keer voor de andere kant en dan heb je dit :
Dat 1 samenstel toch een hobbelig verloop heeft komt door luiheid
Ik liep namelijk bij het 2e stel weer tegen die lengte-correctie aan..... en had er effe geen zin an...
Mijn verantwoording om het toch zo te laten : tijdens kleine stuurbewegingen van het voertuig
kan dit soort verschil daadwerkelijk waargenomen worden.
Misschien hou ik daar dan zelfs rekening mee tijdens het maken van tracksporen in de weg.
Slotwoord
Ik heb dit dus zo gedaan vanwege spuit- en schildergemak, maar deze sub-constructies zijn wel teer dus "handle with care" is het devies.
Vond 't best spannend om het goed te doen, maar 't was een leuke spanning.
Ervaringen en leermomenten :
-Weet hoeveel schakels je nodig hebt per track !
-Zorg dat de schakels niet te strak in elkaar worden geduwd tijdens verlijmen.
-De gebruikte jig bleek ook tijdens de correcties erg behulpzaam.
-Het voertuig in een klem zetten is aan te raden omdat je dan beide handen vrij hebt om de trackdelen te manipuleren.
Plastic schakels werken prima, en al is het zeker een intensief werkje, het resultaat mag er zijn.
Makkelijker waren uiteraard de tracks van "Friul Models" geweest.
Die heb ik ook wel, maar die spaar ik liever voor een model waar een mooie doorhang gewenst is.
Had ik nóg een pot geduld opengetrokken, had ik de tracks ook zelf beweegbaar kunnen maken
Als u er wat aan heeft: graag gedaan
Bedankt voor 't kijken en zijn er vragen, stel ze gerust !
Keep on Trackin'
Peter