inderdaad Rik , de motor oogt een beetje "te netjes" ; Ik heb deze wel lichtjes vervuild , stofferig gemaakt , maar het is op de fotos nauwelijks te zien , het grootste deel zit dan nog verborgen in het motorcompartiment. Oliesporen (lekken) zijn niet toegelaten wegens brandgevaar en zijn nefast op het dek van vliegdekschepen , zeker in die tijd toen de landingdekken van de carriérs nog grotendeels uit hout bestonden ; De grootste vervuiling moet je zoeken bij de in-en zeker de uitlaten , langswaar wel al eens wat olie mee naar buiten kwam met de uitlaatgassen . De Wricht motor van de dauntless draaide op een zeer rijk mengsel , waardoor het uitlaatgas rijk was aan loodpigmenten waardoor de vervuiling op de romp een lichtere (vergrijsde) tint kreeg ; Dat heb ik hier proberen te bereiken met een film van olieverven . Veroudering en vervuiling kan men ook moeilijk veralgemenen en hangt af van het type vliegtuig , het gebruik ervan , maar bovenal van wat de bouwer wenst te bereiken . Zelf ben ik , of probeer ik , daar heel voorzichtig mee te zijn , want men gaat , net zoals met het "chippen" al gouw een stap te ver.
mvg , Sabre