Hoofdsponsor

1/72 Curtiss O-52 Owl

Erwin

V.I.P.
V.I.P.
Lid geworden
5 feb 2009
Berichten
10.420
Nu de Fokkers afgewerkt zijn kunnen we ons weer bezighouden met het bouwen van kits van minder bekende merken.
Ditmaal is een kit van Pavla Models aan de beurt, een Curtiss O-52 Owl, toestel waar jullie waarschijnlijk nog nooit van zullen gehoord hebben.

Boxart.jpg

Pavla brengt veel minder bekende types uit en hun dozen zijn voorzien van plastiek, resin en een vacu cockpit.

Parts 1.jpg

Parts 2.jpg

Er zijn 3 kleurenopties voorzien, 2 US Army en 1 Rus.

Hoe? Een Rus?
Het toestel werd ontwikkeld in de USA in 1941 en toen waren zij nog niet in oorlog. Na evaluatie van de gevechten in onze landen kwam men tot de vaststelling dat dit type toestel geen toekomst had, blijkbaar had men andere en betere op het oog.
Toch werden er 203 besteld en geleverd aan de US Army die ze gebruikte bij opleiding van piloten en observators want dit is een observatie toestel vandaar de O (Observation) in de benaming O-52.
In het kader van het Lend-Lease programma werden er 19 geleverd aan de USSR die ze wel ingezet heeft als fotoverkenners. Het toestel in de Russische kleuren behoorde aan de commandant van het fotoverkenningssquadron.

Instructions 1.jpg

Instructions 2.jpg

De instructies zijn duidelijk en het valt op hoeveel kleine stukken er in deze kit steken, er is zelfs een volledig interieur.
Juist jammer dat de plastieken onderdelen nogal last hebben van flash.

Reference 1.jpg

Reference 2.jpg

Ik kocht indertijd het tijdschrift Air Magazine omdat daar regelmatig artikels in verschenen over minder gekende vliegtuig types. Toeval wou dat er in het nummer 3 een artikel stond over de O-52 Owl en dat er foto's van de Russische machine in staan.
Of ik de Rus ga bouwen weet ik echter nog niet, de aluminium US versie spreekt mij wel aan en er mag eens wat meer kleur op mijn vliegveld.

Stay tuned ...
 
Kennen ? neen gezien ook niet
Wel een raar vliegmachientje , kijk er al naar uit
Marc
 
Speciaal wel maar toch mooi model.
 
Inderdaad wel een specialleke, ik volg alvast in stilte mee, ik denk overigens dat ik dat exemplaar van Airmagazine ook nog heb gehad... de cover komt me alvast bekend voor.
 
Dat ziet er een leuk ding uit. Veel plezier ermee.
 
Bedankt om te volgen.

Mijn enthousiasme is ondertussen een beetje bekoeld want ik heb zo het één en ander ontdekt waar ik mij niet aan verwacht had.
De bouwbeschrijving is heel gedetailleerd maar bij het nakijken van de stukken merkte ik op dat er een groot aantal wel op het bouwplan stonden maar niet aan de sprue zaten. Toen zag ik dat die ontbrekende stukken voorzien waren van een speciaal teken en dat dit wou zeggen dat je dat stuk zelf moest maken. Tja, zo kunnen we veel details maken hé, de helft van het interieur moet scratch gebouwd worden.

Verder zijn er heel veel uitwerppunten die je zeker moet verwijderen of je kan het vliegtuig niet bouwen.

Opkuis 2.jpg

Opkuis 1.jpg

De grote vleugel is in feite de bovenzijde. Als je die vergelijkt met het bouwplan dan moet je vaststellen dat je in het midden nog eens 3 stukken moet uitsnijden omdat daar een deel van de beglazing moet in komen. Werk genoeg in het vooruitzicht.
 
speciaal teken en dat dit wou zeggen dat je dat stuk zelf moest maken. Tja, zo kunnen we veel details maken hé, de helft van het interieur moet scratch gebouwd worden.
En toch vind ik het een interessante manier van denken.
scratch vind ik steeds zeer boeiend om te zien en proberen te maken.
Volg met aandacht.
 
Ik begrijp je Pascal maar jij bent dan ook een groter scratch bouwer dan ik.
Bij mijn scratch bouw val ik terug op hetgeen ik liggen heb en technieken die ik ken, balsa, papier, restjes PE, Evergreen profielen, enz...

Zoals gewoonlijk ga ik hier het stappenplan volgen in zoverre als dit doenbaar is.

Stage 1.jpg

Stage 1 is niet zo moeilijk, een mooi gedetailleerde resin motor op een plastieken achtergrond.
Jammer genoeg moet je zelf de centrale positie bepalen en goed kijken in welke richting de cilinders staan, 1 centraal bovenaan en 2 in V onderaan. Het plan geeft een lijn waar waar de vuurwand moet komen maar dat ik natuurlijk niet op de plastieken romp terug te vinden.

Stage 2.jpg

Stage 2: de resin zitplaatsen voor piloot en observator.
De resin lijkt lomp maar in feite zijn alle details wat betreft gordel en kussens er op voorzien. Hier zal dus veel van het verven afhangen.

Stage 3.jpg

Stage 3: het instrumentenbord en de voetpedalen.
Het instrumentenbord is het enige stukje plastiek dat je krijgt uit de kit. Al de rest is scratch. De witte buis is een Evergreen profiel, de voetpedalen een restje PE, de ronde schijf (dat vermoedelijk een kompas moet voorstellen) is een stukje buis en het stukje rechts is balsa.

Stage 4.jpg

Stage 4: controle van de flaps (denk ik)
Dit stukje mag slechts 3mm breed en 3,5 mm hoog zijn, hendels inbegrepen. Hiervoor val ik terug op 2 stukjes PE uit een Airwaves set, wat papier en een stukje Evergreen profiel. Het geheel zal in elkaar gezet worden met witte lijm en daarna zal het papier nog wat bijgesneden worden.

We zijn nog niet aan de helft van het scratchwerk, er komen nog van die kleine prutsen.
 
Dat is wel werken op de mm! Knap werk hoor.
 
Je moet het maar doen in deze schaal.
mooi resultaat al.
 
Het millimeterwerk gaat verder:

Stage 5.jpg

Stage 5: enkele hendels en ik denk een trimwiel maar dit is een gok.

Stage 8.jpg

Stage 8: de interne behuizing van het landingsgestel. Dit heb ik reeds in de romp geplaatst en wat geplamuurd.

Stage 9.jpg

Stage 9: de schroef. De naaf is resin, de rest moeilijk op te kuisen bladen.

Wordt vervolgd ...
 
Das inderdaad een gek vliegerke. Doet me qua vormgeven heel hard denken aan de Curtiss P-36 Hawk. Leuke detaillering. Benieuwd hoe ie er gaat uitzien op het einde.
 
Weer serieus prutswerk Erwin.
 
Nadat deze enkele maanden heeft stilgelegen ben ik er weer aan begonnen en de goesting was al snel weer over.

Ik ga hier eens wat raad vragen aan de andere vliegtuig bouwers, benieuwd welke suggesties er gaan komen. Ter info: alles in de vuilbak is een oplossing maar staat niet in mijn woordenboek.

Wat is het probleem?

Romp boven.jpg

Als je de bovenzijde van de romphelften goed doet aansluiten zodanig dat de lijnen van de tekeningen goed in elkaar overgaan, dan krijg je dit.
Alles ok tot nu toe, niets onoverkomelijk.

Romp onder.jpg

Als je de romp dan omdraait kloppen de lijnen ook nog maar zit de behuizing van het landingsgestel scheef.
Op zichzelf nog op te lossen, we hebben al erger gehad. Maar .....

Motor.jpg

Als je dan de prachtige resin stermotor uit de kit inbrengt tussen de beide romphelften dan krijg je dit.
Veel te groot en de romp kan niet meer dicht.
Ik kan de resin motor iets verkleinen (mits verlies aan details) of ik moet plastiek strips inbrengen tussen beide romphelften of beide toepassen (motor verkleinen en plastiek strips)
Zo wie zo miserie en ik weet echt niet of de inzet het resultaat zal waard zijn gezien het vele werk dat daarna nog te wachten staat.

Graag jullie reacties.
 
Op foto 1 lijkt de plastiek cirkel groter dan motor.
De laatste foto is het andersom of zie ik dat verkeerd.
Als dit zo is was de ronde plastiek al te groot?
Wil je die eens meebrengen naar ledendag want heb wel interesse in dit probleem en wat je met een oudere kit kan tegenkomen.
 
Je kunt dit probleem op minstens twee problemen ehm.. aanvliegen.

De eerste en meest zekere manier, is het model opmeten -bijvoorbeeld de ronde opening voor de motorkoeling, hierna 'koelopening'- en vergelijken met een tekening. Daaruit blijkt hoe dan ook of de motor te groot is of de cowl te krap. Maar dan moet je wel een betrouwbare schaaltekening hebben.

De tweede manier, is die van redenering en basering op foto's van het origineel. Kijken we naar een walkaround van IPMS, dan zien we dat de koelopening perfect rond is. Dat is ook volstrekt logisch, want alle 14 cilinders moeten evenveel koeling krijgen. Ik heb nog nooit een stermotor gezien die geen cirkelvormige koelopening heeft.


O-52-pima-12.JPG


(Copyright IPMS, enkel educatieve doeleinden, zie hier).

Vergelijken we dit met jouw model, dan is zélfs wanneer de motor tussen de twee romphelften geklemd zit, al geen sprake meer van een cirkel:

motor-jpg.428917


Zouden we de motor er volledig tussenuit halen (de romphelften tegen elkaar zetten), dan wordt het helemaal een ellips (in de afbeelding hieronder zie je linksboven de vorm):



Dus ik denk dat ze de motor in de juiste proporties hebben gemodelleerd maar de body niet. Dat is toch wel een rare fout, die vanwege het structurele karakter eigenlijk niet zou mogen. Maar ja, je wist dat je iets ingewikkelds kocht en die limited production kitjes hebben toch altijd weer hun eigenaardigheden.

Goed in elk geval dat je de motor nog niet had bijgeschaafd!
 
Ik denk ook dat het nu een beetje "meten is weten" is.

Hier staat een hele gedetailleerde bouw. Voor inspiratie of ideetjes
 
De oplossing daar wordt gevonden op 13 oktober, er wordt een dun stukje plastic tussen de twee romphelften gevoegd. Maar dat lijkt bij jouw kitje haast onmogelijk weinig… kun je ‘m een beetje ‘boller’ maken (voorzichtig)? Dus, eventueel met wat verhitting dmv haardroger, de romphelften een beetje naar beneden ‘indrukken’?
 
In hoeverre je kan compenseren door eerst het schot zelf te verdunnen tot tegen de motor, en daarna bij te vullen in de romp...
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan