Bedankt Silenoz !!
die 150pk is in mijn ogen maar een nummer. Ik bedoel, je zit met een fantasievoertuig, en ergens ben je wel en niet gebonden aan bestaande wetten. Wel om het een beetje plausibel te maken voor de kijker, niet omdat het fantasie blijft en veel kan... (zelfs al steek je er een turbo-ion prop motor in... wie gaat er iets op zeggen, tenzij het er speelgoed uitziet). verder heb je een 1/32 motor in 1/35, en die kan uitgeboord, opgedreven, enz.. zijn, je kan er nog een turbo bijzetten... of...
Dat is precies waar ik iets mee 'worstel' : het zoeken naar een balans tussen fantasie en wetmatigheid.
Met mijn fantasie kan ik makkelijk wetmatigheden verzinnen voor allerlei technische verzinsels, maar ik wil me er niet
te gemakkelijk vanaf maken bij een zelf verzonnen ontwerp.
Ik volg Aris in zijn stelling, dat om een zwaar gewicht te laten rollen je niet met hetzelfde gewicht moet duwen, maar gewoon met een kracht die zwaar genoeg is om de wrijving met de grond te overwinnen (basismechanica) en daarna is de kracht nodig om de beweging in stand te houden nog kleiner.
Ik begrijp het ! en het schoot me te binnen dat ik hier praktisch al eens mee kennis gemaakt had :
Op Harley-Davidsons zijn een tijd lang ontsteking vervroegers (met scharnierende gewichtjes op een draaiende grondplaat) gebruikt die
last hadden van wat men "slipstick" noemde (een Amerikaanse term ?) :
Ondanks dat de centrifugale kracht groot genoeg was om de gewichtjes van de vervroeger naar buiten te bewegen bleven dietoch onbeweeglijk.
Pas bij meer kracht (door hoger motor toerental) 'vlogen' de gewichtjes dan eindelijk naar buiten, waarbij ze dus
eigenlijk te laat met vervroegen begonnen.
Slipstick staat (zoals Aris en Silenoz het ook al omschreven) voor :
De kracht die nodig is om een massa in beweging te brengen is groter dan de benodigde kracht om die massa in beweging te houden.
Bedankt ook voor de mooie voorbeelden en links !
Ik had helemaal verzuimd om te zoeken op de mogelijkheden zoals hier aangedragen...
(o die kop van mij af en toe..
)
Vragen stellen blijkt maar weer vruchtvol
Ik kan weer verder met de mix der fantasie + wetmatigheden
groetels