Hoofdsponsor

1/8 Citroën Traction Avant 15-6

ERVARING
Ervaren, maar fouten maken doe ik nog genoeg
BOUWWIJZE
Out of box, met hier en daar wat scratchwerk
BOUWBUDGET
Geen budgetlimiet in gedachten
BOUWSTATUS
Voorbereiding
COMMENTAREN
Altijd welkom!

Roy vd M.

Administrator
Administrator
Lid geworden
13 apr 2014
Berichten
9.898
Met m'n werk heb ik het zo druk, dat ik niet aan modelbouw toe kom. Ik had mezelf voorgenomen het de tweede helft van het jaar wat rustiger aan te doen, maar het werk blijft komen. Op een gegeven moment wil ik tóch iets doen. Drie keuzes: de Delage, de Fokker van Wingnut Wings (die staat er eigenlijk prima voor) of een project dat me al tijden lang bezig houdt. Omdat ik wil bouwen én iets in de stijl / schaal van de Delage en omdat deze set me al zolang intrigeert, heb ik besloten dat ik me -als ik de tijd vind- ga wagen aan de Citroën 1/8 van Heller.

Een paar jaar geleden had ik twee van deze dozen, deels al gebouwd (men begint altijd met de motor en vaak houdt men er dan mee op). Mijn gedachte was, het beste van de twee kits te gebruiken en ook om reserveonderdelen te hebben. In een opruimvlaag heb ik beide dozen verkocht (ruimte nodig... deze dozen zijn werkelijk gigantisch) aan een geëerd forumlid. Ik denk dat het nog geen jaar later was toen de kit opnieuw uitgebracht werd door Heller en ik alsnog overstag ging. Iets met tegen beter weten in. En ligt de kit inmiddels weer te wachten. Ik had ooit een CD van Roymattblack (Britmodeller) gekocht met daarop tips en een erg uitvoerig bouwverslag. Deze was ik kwijt maar heb ik -als positief effect van jammerlijke omstandigheden- teruggevonden. Daarnaast heb ik onderdelenboeken van de 7 en 11 (origineel boek) en de 15-six (kopie). Ach forumleden ik ben altijd aangenaam verrast als ik eens een kit afrond... meestal kom ik niet voorbij het beginstadium. Maar ik ben erachter gekomen dat ik dat juist wel prima vind. Voor mij hoeft de kit niet af, ik heb er op deze manier plezier aan. Natuurlijk is het wel mijn voornemen (ook deze keer weer) om de kit af te ronden.

Om het mezelf wat aanlokkelijker te maken, wil ik beginnen met een van de onderdelen die ik zelf het minst leuk vind en waar ik, in dit geval, ook tegenop zie. Dat is het samenbouwen van de carrosserie. De volgorde zoals de instructies tonen, leidt tot lelijke plekken. Ik wil de bouwvolgorde van Bengalensis op Britmodeller volgen (even googlen), die zet eerst de carrosserie in elkaar. De motor, wat ik zelf het leukste deel vindt, komt later. Ik gebruik 'm eigenlijk als een soort worst die ik mezelf voorhoud.

De bouw van Bengalensis is magnifiek en dat binnen 4 maanden (Heller-groepsbouw). Toch zie ik hier en daar nog wat punten die ik zelf zou verbeteren, hetgeen me inspiratie geeft voor deze bouw. Op verreweg de meeste punten zou ik het absoluut niet beter kunnen dan hij.

Hier een vergelijking met mijn laatste projectje, dat -atypisch!- wel afgekomen is. Het tractortje staat op de doos. Zo zie je hoe groot die doos is. Ervoor een paar onderdelen. Moet toch altijd even gezegd worden he ;)



 
Auto's is niet echt mijn ding maar de schaal bevalt mij zeker wel :winking:
Daarom ga ik volgen en ook om zo nu en dan eens een 'schopje' te geven zodat deze zeker afgewerkt wordt:-)

Grtz.

Luc:cool:
 
Ik hoop dat je de tijd vind om hem te bouwen, een stille volger heb je er sowieso bij.
 
Veel plezier ermee Roy. Als je weinig tijd hebt leg dan de lat niet te hoog. Zo gaat het toch iets beter vooruit hé.
 
net als ik heb ik ook weinig tijd en dan valt de goesting ook een beetje weg maar we komen terug he Roy
Succes met de bouw van deze mooie bouw
 
Met m'n werk heb ik het zo druk, dat ik niet aan modelbouw toe kom. Ik had mezelf voorgenomen het de tweede helft van het jaar wat rustiger aan te doen, maar het werk blijft komen. Op een gegeven moment wil ik tóch iets doen. Drie keuzes: de Delage, de Fokker van Wingnut Wings (die staat er eigenlijk prima voor) of een project dat me al tijden lang bezig houdt. Omdat ik wil bouwen én iets in de stijl / schaal van de Delage en omdat deze set me al zolang intrigeert, heb ik besloten dat ik me -als ik de tijd vind- ga wagen aan de Citroën 1/8 van Heller.

Een paar jaar geleden had ik twee van deze dozen, deels al gebouwd (men begint altijd met de motor en vaak houdt men er dan mee op). Mijn gedachte was, het beste van de twee kits te gebruiken en ook om reserveonderdelen te hebben. In een opruimvlaag heb ik beide dozen verkocht (ruimte nodig... deze dozen zijn werkelijk gigantisch) aan een geëerd forumlid. Ik denk dat het nog geen jaar later was toen de kit opnieuw uitgebracht werd door Heller en ik alsnog overstag ging. Iets met tegen beter weten in. En ligt de kit inmiddels weer te wachten. Ik had ooit een CD van Roymattblack (Britmodeller) gekocht met daarop tips en een erg uitvoerig bouwverslag. Deze was ik kwijt maar heb ik -als positief effect van jammerlijke omstandigheden- teruggevonden. Daarnaast heb ik onderdelenboeken van de 7 en 11 (origineel boek) en de 15-six (kopie). Ach forumleden ik ben altijd aangenaam verrast als ik eens een kit afrond... meestal kom ik niet voorbij het beginstadium. Maar ik ben erachter gekomen dat ik dat juist wel prima vind. Voor mij hoeft de kit niet af, ik heb er op deze manier plezier aan. Natuurlijk is het wel mijn voornemen (ook deze keer weer) om de kit af te ronden.

Om het mezelf wat aanlokkelijker te maken, wil ik beginnen met een van de onderdelen die ik zelf het minst leuk vind en waar ik, in dit geval, ook tegenop zie. Dat is het samenbouwen van de carrosserie. De volgorde zoals de instructies tonen, leidt tot lelijke plekken. Ik wil de bouwvolgorde van Bengalensis op Britmodeller volgen (even googlen), die zet eerst de carrosserie in elkaar. De motor, wat ik zelf het leukste deel vindt, komt later. Ik gebruik 'm eigenlijk als een soort worst die ik mezelf voorhoud.

De bouw van Bengalensis is magnifiek en dat binnen 4 maanden (Heller-groepsbouw). Toch zie ik hier en daar nog wat punten die ik zelf zou verbeteren, hetgeen me inspiratie geeft voor deze bouw. Op verreweg de meeste punten zou ik het absoluut niet beter kunnen dan hij.

Hier een vergelijking met mijn laatste projectje, dat -atypisch!- wel afgekomen is. Het tractortje staat op de doos. Zo zie je hoe groot die doos is. Ervoor een paar onderdelen. Moet toch altijd even gezegd worden he ;)



Ga zeker aandachtig volgen want ik heb nog 2 dozen liggen op schaal 1/24. Succes en volhouden. Willy.
 
Hopelijk vind je toch de tijd om dit model af te werken. Het hoeft niet snel te gaan, als je je af en toe maar kan verliezen in het project en voeling blijft houden met het bouwen. Succes met de Citroën, ik volg zeker mee.
 
Kan je alleen maar veel bouwplezier en succes wensen met deze kit.
Het is een groot beest en dus zal alles tot in de puntjes moeten zijn maar dat zijn we van jouw gewend.
 
You are a very brave man , good luck I will be watching this closely.
 
Met het diorama miserie in Parijs heb ik veel opgezocht over deze citroén.
Ik ben deze van heller een paar keren tegen gekomen en had interesse in de verslagen door de grote schaal .
Wat ik begreep is dat deze een hele uitdaging is om te maken.
Maar in uw handen gaat dit lukken als de tijd het toelaat.
Volg deze met veel interesse want blijft een ferme bak.
 
Een iconische wagen! Je uitdaging van werk / hobby balans komt erg bekend voor :-) en is vaak een moeilijke keuze. Na de lange werkdag heb ik vaak zin om iets te bouwen, maar eenmaal ik dan 's avonds laat in de fauteuil voor TV zit komt het er niet meer van. Gelukkig is er dan nog dit forum om wat te volgen en toch in contact met de hobby te blijven.

Enorm benieuwd hoe je deze 'Traction Avant' gaat aanpakken @Roy vd M. . En ik hoop dat je de tijd vindt om hem af te werken. De Heller kit is een echte uitdaging (zoals de meeste Heller kits :winking: ), maar niets dat jij niet aankan.
Succes
 
Ik ga deze bouw aandachtig volgen, verklap nog niks, maar wil weten wat me te wachten staat in de toekomst.
Veel success

Falco
 
Een grote kit, uitstekend geschikt voor extra detaillering... :winking:
De truc om eerst met het "minst aantrekkelijke" te beginnen heb ik zelf ook al gebruikt. Dit zijn de momenten dat het langst lijken te duren, maar eens deze achter de rug zijn gaat het meestal vlot vooruit..
Succes (y)
 
Overweldigende interesse... dank jullie wel! Ik was eerst van plan een simpel berichtje te schrijven in de Shoutbox, maar jullie wakkeren het vuurtje verder aan! Blij dat ik toch een bouwtopic heb gestart, want dan valt de eerste drempel weg. En ik heb toch al een beginnetje gemaakt ook, al is het alleen maar onderdeeltjes schoonmaken en dryfitten. Ik zal op enkele reacties in het bijzonder ingaan, hoewel ik ze alle evenzeer waardeer.

Auto's is niet echt mijn ding maar de schaal bevalt mij zeker wel

Ja daar zit wel wat in :D

Als je weinig tijd hebt leg dan de lat niet te hoog.

Ik wil wel proberen het model en de schaal eer aan te doen.

Ik ben deze van heller een paar keren tegen gekomen en had interesse in de verslagen door de grote schaal .
Wat ik begreep is dat deze een hele uitdaging is om te maken.

Leuk, ik wist niet dat je in die grotere schalen ook geïnteresseerd bent (passief dan). Ja dit is hoe dan ook een bijzonder uitdagende kit. Maar ik heb een aantal goede bronnen wier pionierwerk ik zal kunnen gebruiken.

Enorm benieuwd hoe je deze 'Traction Avant' gaat aanpakken

Qua bouwvolgorde wil ik het doen zoals Bengalensis op Britmodeller. Vandaar ook de dryfit zoals hieronder te zien. Die dryfit ondersteunt me in m'n voornemen. Qua details en tips zal ik daarnaast putten uit de CD die ik terug had gevonden en een mooi bouwverslag van oud-forumlid Dominique op een ander forum. Ik wil géén verlichting inbouwen, die gimmick vind ik te weinig toegevoegde waarde hebben (zo denk ik er althans nu over). Ik wil de vering vastzetten omdat de 'echt werkende vering' het gewicht van dit model niet aankan. Ten slotte wil ik nog wat dingen op m'n eigen manier gaan doen, qua detaillering maar ook qua kleurstelling. Ik zie iedereen dit model in het gitzwart spuiten, maar ben vanwege de schaalwerking toch meer gecharmeerd van RAL 9017, een kleur die tussen zwart en antraciet in zit.

verklap nog niks

Impliciet die je dat toch al wel een beetje ;) Ik ben benieuwd.

De truc om eerst met het "minst aantrekkelijke" te beginnen heb ik zelf ook al gebruikt.

En, afgemaakt? (Jij waarschijnlijk wel :) )

1. De dryfit is bedoeld om met eigen ogen te zien en ervaren hoeveel plamuurwerk er straks nodig zal zijn. Het komt op mij tot nu toe verbluffend 'doenbaar' over, zeker voor mallen van bijna een halve eeuw oud. Hier zit een kruispunt van bij elkaar komende onderdelen.



2. Foto's online tonen de grootte niet heel levendig. Toch is dat leuk om te weten altijd. Ik heb geprobeerd de omvang hieronder te illustreren.





Totaal bestede bouwtijd: 4 uur.
 
Aan de snijmat te zien schat ik de lengte zo op een 60 cm op 20 cm?.
Gaat de moeite zijn aan detailwerk.
Ben net een serie begonnen op vrt max (canvas ) via pc over het ontstaan van de Britse SAS (special air service).
Wat me direct opviel zijn de beelden van de Citroën avant die ze ruim gebruiken in de serie.
Ook de andere Britse voertuigen in de woestijn 1941 zijn de moeite om zien.
 
Laatst bewerkt:
Veel succes, Roy, ik zal alvast zeker volgen.
 
volg met zeer veeeeeel interesse hoor , voor mij is het als sinterklaas toppie
 
...

En, afgemaakt? (Jij waarschijnlijk wel :) )
....

Wel, dank zij deze methode wel zoals ik het wou :biggrin:.
Kleine onderdelen welke een "toevoegende waarde" hebben, zoals bepakking, kisten, wapens e.d. durf ik wel eens te verwaarlozen qua detail als ik deze op het laatst nog moet toevoegen (beetje model-moeheid misschien?).
Met deze eerst aan te pakken was dit opgelost. Toen het model klaar was moest ik enkel de bepakking e.d. er gewoon op kleven en klaar was Klara :giggle:
 
@Pascal ja qua maten zit je er aardig dicht bij, 60 centimeter lang ongeveer. De Citroën werd inderdaad dankbaar gebruikt door zowel de geallieerden als de Duitsers, zij het wat dat laatste betreft volgens Wikipedia niet zoveel als de legende en cinematografie wil.

@dancooper en @coachke dank voor het volgen!

@Beyond oh die kleine onderdeeltjes die losstaan als allereerste bouwen? Dat gaat wel héél ver... kudos voor je optimisme :) Heller heeft bij deze kit een weergegeven fles olie toegevoegd, maar die mag echt tot het laatst wachten...


3. Na het sorteren van bouwtopics en andere knowhow, ben ik met goede moed aan de slag gegaan. Te beginnen aan de voorwielophanging.

[De Traction Avant was niet de eerste auto zonder chassis, ook niet de eerste met voorwielaandrijving, maar volgens mij wel de eerste die beide combineerde. Ik begon met de voorzijde van de traverse. De traverse is het dwars geplaatste deel waar de voorwielophanging aan wordt gekoppeld. De traverse wordt aan de monocoque gemonteerd. Op deze manier zijn voor dit type auto geen chassisbalken nodig.]

Er zitten wat sinkholes in het eerste onderdeel.



4. Hopelijk hoeven de sinkholes niet te worden gevuld en volstaat een schuursessie. Omdat er onderdelen tegenaan komen, is het straks waarschijnlijk niet meer te zien.

Het kostte best wat werk om de diepe gietnaden weg te werken.





5. En zo kon het gebeuren dat de eerste twee onderdeeltjes in totaal precies een uur later schoongemaakt waren (op sinkholes en ejector pin marks na!). Maar het is aangenaam werk en haast is niet nodig.



6. Toen kwam ik erachter dat er twee sprues ontbreken. Sprues 9 en 10 horen elk tweemaal in de kit te zitten, maar helaas.

[Enorm geluk en toeval dat ik dat nu ontdek, want zelfs nu had ik al verschillende bronnen nodig om de rest van de sprues te kunnen controleren (omdat er al een aantal sprues was aangebroken en zelfs al helemaal gebruikt, voor de dryfit van de carrosserie). Ik ben ook blij dat ik voorafgaand aan het knip- en hakwerk foto's heb gemaakt van alles sprues. Zo is met zekerheid na te gaan dat de twee gezochte sprues er echt niet bij zaten. Maar ik had bij zo'n grote kit de sprues moeten tellen voordat ik begon. Zelfde probleem deed zich voor met de Honda RA273 die ik met mijn dochter Karmijn bouwde, hoewel die set niet nieuw in het plastic was.]

Ik heb de twee ontbrekende sprues bij Heller besteld. Nu is het dus even afwachten. Ik kan natuurlijk ruimschoots vooruit met de rest van de kit.



Totaal bestede bouwtijd: 5 uur.
 
Laatst bewerkt:
Mooi werk, Ben benieuwd naar het eind resultaat



Falco
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan