Hoofdsponsor

1/35 Chevrolet G7105 4x4 Panel Van

ERVARING
gemiddeld als ben ik maar een beginner in verweren
BOUWWIJZE
out of box bouw
BOUWBUDGET
wat nodig is
BOUWSTATUS
nog te beginnen
COMMENTAREN
altijd welkom
Update:

De voorste spatborden, grille en treeplanken alsook het reservewiel zitten erop.

Ik heb moeite gehad om alles redelijk recht uit te lijnen maar ondanks een paar minpunten is het toch aanvaardbaar.
Het is niet 100% haaks en recht maar heb het toch tot een 95% kunnen krijgen door uren te dryfitten en hier en daar wat te schuren enz...

De grille is ook in PE aanwezig in de kit maar toen ik de instructies daarvoor las en de onderdelen bekeek dan stond het zweet al op mijn voorhoofd en gelukkig is er ook een plastiek grille aanwezig dus was de keuze snel gemaakt.

Ik ga wel proberen de PE grille te maken maar dan puur voor ervaring op te doen.

Hieronder wat fotos met een beetje uitleg.



Hieronder zit je dat de grille / fenders en bumper niet 100% evenwijdig staan. Is wel zo goed als evenwijdig hoor maar met de schuifpasser is er toch een heel kleine fractie van een mm verschil op:





Hieronder in de groene cirkel zie je dat de stang die voor versteviging zorgt tussen radiator en schutbord een verdikking heeft. Dit is omdat die stang al gebroken aan de sprue zat en moest deze lijmen en de verdikking is ca lijm. Plastic lijm lukte niet omdat dit zo dun was.

Aan die stang zaten een stuk of 7 gietpunten van de sprue. Het verwijderen van de sprue ging goed maar dan deze wegschuren gaf nog een breuk op maar die heb ik kunnen lijmen zonder dat de lijm zichtbaar is. Het zachte plastic van Miniart helpt ook niet voor zo'n frajiele stukjes.

Volgende keer ga ik dat trachten te vervangen door messing staf.

Ook zie je dat de lampen allebei op een iets andere afstand van de grille staan. Dit is voor mij een raadsel want ze zitten beide gelijmd in het gaatje dat in de spatborden voorzien is voor de lampen.








Hieronder zie je dat de bumper en de spatborden niet 100% evenwijdig staan. Is ook weer een heel kleine fractie van een mm.



Zo dat was het. Ik geef altijd de fouten goed aan maar ben algemeen wel tevreden over deze update. Het was niet zo makkelijk om alles uit te lijnen. Bij een tamiya kit is dat bijna niet verkeerd te doen maar zoals ik al eens schreef in dit verslag is dit de moeilijkste kit die ik ooit heb gemaakt.

Ik heb ook beslist om de motorkap eens die af is gewoon vast te lijmen dus van die verdikking van de stang tussen radiator en schutbord ga je niet meer kunnen zien.

Bedankt voor het lezen.

Ik heb ook een nieuw potje tamiya verf moeten aansteken en de tint ervan is iets lichter. Dat had ik niet verwacht van tamiya. Je kan dit het beste zien aan de treeplank van bestuurderskant. Daar zie je dat de voorste wat lichter is dan de achterste. Niets aan te doen. Volgende keer 2 potjes kopen en samen voegen en dan zo gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Interessante bouw met toch een mooi resultaat. Jammer van die stang waardoor je nu zegt de motor weg te stoppen want vind dat deze best mag gezien worden.
Dat millimeter verschil zal niet opvallen; had je het niet verteld, was het de meesten waarschijnlijk niet opgevallen.
Blij deze afgewerkt te zien, zal je topic zeker herlezen als ik aan de mijne begin.
 
Ach die kleine vallen niet echt op gelukkig. Als ze die kitjes wat minder onderdelen geven zal dat ook helpen om ze te voorkomen.
Maar ziet er goed uit (y)
 
die kleine aligneerfouten gaan niet opvallen... dat staafje is jammer, dat probeer ik te doen met de dunne Tamiyalijm of iets dergelijks
 
Hoi Michel , knap man helemaal mijn ding en die motorkap niet dicht lijmen , zoveel mooi werk teniet , zet ze gewoon naast de truck
Toffe prestaties
Marc
 
Interessante bouw met toch een mooi resultaat. Jammer van die stang waardoor je nu zegt de motor weg te stoppen want vind dat deze best mag gezien worden.
Dat millimeter verschil zal niet opvallen; had je het niet verteld, was het de meesten waarschijnlijk niet opgevallen.
Blij deze afgewerkt te zien, zal je topic zeker herlezen als ik aan de mijne begin.

Is nog niet af hoor Erwin. De motor stop ik niet weg door de stang, ik was dat al eerder van plan.
Buiten de stang ziet het er inderdaad best goed uit maar ik vind voertuigen altijd mooier met portieren en motorkap gesloten. Ook vliegtuigen vind ik mooier met de canopy gesloten.

Maar volgende keer ga ik proberen bougiekabels aan te brengen en de motorkap los te laten.

Ach die kleine vallen niet echt op gelukkig. Als ze die kitjes wat minder onderdelen geven zal dat ook helpen om ze te voorkomen.
Maar ziet er goed uit (y)

Merci Ron. Als meer onderdelen meer detail geven vind ik dat ok. Echter hier kon men ook wel evenveel detail geven met minder onderdelen.
Maar ik heb er plezier in en dat is het belangrijkste.

die kleine aligneerfouten gaan niet opvallen... dat staafje is jammer, dat probeer ik te doen met de dunne Tamiyalijm of iets dergelijks

Merci Bart. Ja had dat geprobeerd met tamiya lijm maar was me niet gelukt.


Hoi Michel , knap man helemaal mijn ding en die motorkap niet dicht lijmen , zoveel mooi werk teniet , zet ze gewoon naast de truck
Toffe prestaties
Marc

Merci Marc. Motorkap gaat er toch wel op maar heb deze nog 3 keer liggen in andere versies en ga er volgende bouw wel de motorkap eraf laten als het resultaat me meevalt.
 
Resultaat ziet er tot hiertoe heel goed uit, vooral rekening houdende dat de kwaliteit van de kit die niet zo denderend lijkt te zijn.
Die kleine imperfecties (millimetertjes verschil bij uitlijning...) vallen echt niet op zolang je er niet zelf de aandacht op vestigt. Heel wat modellen zijn veel minder goed maar worden door hun bouwers soms voorgesteld als zijnde perfect.
Misschien een kleine opmerking. Indien je de wielen/banden gaat weatheren (zand en/of moddersporen) best een beetje bruintinten gebruiken. Het grijs dat er nu op zit is samen met de basiskleur van het voertuig iets te veel grijs (is wel persoonlijke indruk). Voor de rest, mooie bouw.
 
Mooie vooruitgang Michel. De motorkap dichtlijmen zou ik nu ook niet doen , met het blote oog zie je die verdikking nauwelijks. Maar tis jouw model dus moet je doen wat jouw het beste lijkt. Die uitlijning is ook ok hoor , niet te zien behalve op macrofoto’s zoals hier. Stiekem zou ik de PE grille wel proberen te bouwen Michel , die gaat veel verfijnder en veel meer op schaal zijn , je hebt toch niets te verliezen?! …..
In ieder geval ziet het er al een stoere panel van uit. Doe zo voort…

Greetzzzz Modest.
 
Persoonlijk vind ik dit geslaagd werk ,ook met de kleine mankementjes waar je dan echt moet op letten.
Schrijf je het niet, zou mij dit zelfs nog niet opgevallen.
Ook vind ik het spuitwerk excellent.
 
Resultaat ziet er tot hiertoe heel goed uit, vooral rekening houdende dat de kwaliteit van de kit die niet zo denderend lijkt te zijn.
Die kleine imperfecties (millimetertjes verschil bij uitlijning...) vallen echt niet op zolang je er niet zelf de aandacht op vestigt. Heel wat modellen zijn veel minder goed maar worden door hun bouwers soms voorgesteld als zijnde perfect.
Misschien een kleine opmerking. Indien je de wielen/banden gaat weatheren (zand en/of moddersporen) best een beetje bruintinten gebruiken. Het grijs dat er nu op zit is samen met de basiskleur van het voertuig iets te veel grijs (is wel persoonlijke indruk). Voor de rest, mooie bouw.

Bedankt Pieter. De kwaliteit van de kit is buiten de clear parts best goed hoor maar gewoon moeilijk. Wel zitten er gebroken onderdelen in maar dat ligt aan de verpakking van Miniart gecombineerd met de erg fijne onderdelen.
Het is geen mm verschil hoor de uitlijning. Eerder een 0.35 mm ofzo schat ik in.
Ook bedankt voor de opmerking. Ik heb de banden gedrybrushed met olieverf van abeilung in de kleur light mud. Het is een lichtbruine olieverf. Eens op de rubber band ziet dat er echter grijs uit. Ik weet ook niet hoe dat komt. Misschien omdat het er zo dun op zit dat de rubberkleur er nog doorkomt ofzo. Ik had misschien beter meer dekkende verf van tamiya of vallejo gebruikt om te drybrushen of de olieverf wat dikker moeten aanbrengen.

Ik vind het persoonlijk wel ok zo. Het lijkt nu eerder op stof van een betonbaan dat op de banden zit. Al was mijn bedoeling wel om het bruiner te hebben.


Mooie vooruitgang Michel. De motorkap dichtlijmen zou ik nu ook niet doen , met het blote oog zie je die verdikking nauwelijks. Maar tis jouw model dus moet je doen wat jouw het beste lijkt. Die uitlijning is ook ok hoor , niet te zien behalve op macrofoto’s zoals hier. Stiekem zou ik de PE grille wel proberen te bouwen Michel , die gaat veel verfijnder en veel meer op schaal zijn , je hebt toch niets te verliezen?! …..
In ieder geval ziet het er al een stoere panel van uit. Doe zo voort…

Greetzzzz Modest.

Merci Anthony. Ja ik ga die PE grille wel proberen te maken. Als het mislukt geen probleem inderdaad.

Persoonlijk vind ik dit geslaagd werk ,ook met de kleine mankementjes waar je dan echt moet op letten.
Schrijf je het niet, zou mij dit zelfs nog niet opgevallen.
Ook vind ik het spuitwerk excellent.

Bedankt Pascal.
 
Kleine update maar post hem maar om te zeggen dat ik terug uit een modelbouwdip aan het klimmen ben :)

Ik heb de achterlichten en reflectors gedaan. Het achterlicht is plastic maar de beugels zijn PE en de reflector is ook PE.
Er zijn aanduidingen voorzien op de body waar deze moeten komen en dat is wel erg mooi van Miniart.

Het is in het echt best klein en heb met een vergrootglas moeten werken voor deze update. Ik ben naar de oogarts geweest en mijn zicht dichtbij is achteruit aan het gaan dus werk nu vaker met een vergrootglas.

Ik draag al van kinds af aan een bril om ver te zien maar zou naar zo een multifocale bril moeten overschakelen maar kan me voorlopig nog wel even behelpen met een optivisor. Al is dat wel even wennen.

Het voordeel is dat ik mijn foutjes minder snel zie maar dan achteraf op de foto's is het dan wel wat verschieten. :LOL:


Maar ik ben aan het afwijken. Nu wat foto's van de kleine prulwerken:









Als ik deze nog eens bouw dan lijm ik deze onderdelen wel op zijn plaats voor het spuiten van de body. De gespoten achterlichten en reflectors lijmen op een reeds gespoten body was wel moeilijk om geen lijmvlekken te krijgen.

Dan iets dat me al even bezighield en dat waren de ruitenwissers. Ze zaten er in als plastic en als PE.
Ik heb voor de grille de PE gelaten voor wat het is maar de ruitenwissers in PE waren wel veel fijner dan de plastic delen.
Dus maar geprobeerd deze te maken onder vergrootglas.

De wissers bestaan uit 2 PE delen en 1 deel moet drie keer gevouwen worden en dat is maar een mm groot. Dus zonder vergroting zag ik daar niets van....

2 uur later voor de 2 ruitenwissers waren ze klaar.





Deze dan gespoten en gemonteerd. Wel even een beetje buigen zodat ze het glas mooi raken.
Met vergrootglas dan gelijmd met minuscuul beetje CA lijm en ben blij dat ze beide het glas raken en evenwijdig staan.
De beugels bovenaan daar zit wel een klein verschil op de hoogte waar ze gelijmd zijn op de body. In tegenstelling tot de PE beugels van de achterlichten en reflectors was hiervoor geen aanduiding voorzien waar deze te plaatsen.








De pasagierskant zit iets lager dan de bestuurderskant. Ik wou het eerst nog corrigeren maar het zat al vast en wou het er niet afwrikken en de wissers beschadigen of de verf van de body er mee af breken...

Het zal dus zo blijven.

Mijn respect is dan ook groot voor degene die zo fijn met PE en CA lijm kunnen werken. Voor iemand als Steven zal dit hier kinderspel zijn...


Verder rest mij enkel nog de motorkap. Ik had deze gespoten in tamiya acryl verf en zoals de rest van de body in glanslak TS-13 van tamiya.
Nu bij de motorkap tastte de vernis de verflaag aan dus deze is nu gestript en zal opnieuw gedaan worden.
 
Amai, dat is er één met hindernissen maar blij dat hij toch de eindafwerking nadert !
Wat die ogen betreft begrijp ik je volledig: ik heb een multifocale bril en moet soms ook nog met een vergrootglas werken, zeker voor die PE.
 
Kleine update maar post hem maar om te zeggen dat ik terug uit een modelbouwdip aan het klimmen ben :)

Ik heb de achterlichten en reflectors gedaan. Het achterlicht is plastic maar de beugels zijn PE en de reflector is ook PE.
Er zijn aanduidingen voorzien op de body waar deze moeten komen en dat is wel erg mooi van Miniart.

Het is in het echt best klein en heb met een vergrootglas moeten werken voor deze update. Ik ben naar de oogarts geweest en mijn zicht dichtbij is achteruit aan het gaan dus werk nu vaker met een vergrootglas.

Ik draag al van kinds af aan een bril om ver te zien maar zou naar zo een multifocale bril moeten overschakelen maar kan me voorlopig nog wel even behelpen met een optivisor. Al is dat wel even wennen.

Het voordeel is dat ik mijn foutjes minder snel zie maar dan achteraf op de foto's is het dan wel wat verschieten. :LOL:


Maar ik ben aan het afwijken. Nu wat foto's van de kleine prulwerken:









Als ik deze nog eens bouw dan lijm ik deze onderdelen wel op zijn plaats voor het spuiten van de body. De gespoten achterlichten en reflectors lijmen op een reeds gespoten body was wel moeilijk om geen lijmvlekken te krijgen.

Dan iets dat me al even bezighield en dat waren de ruitenwissers. Ze zaten er in als plastic en als PE.
Ik heb voor de grille de PE gelaten voor wat het is maar de ruitenwissers in PE waren wel veel fijner dan de plastic delen.
Dus maar geprobeerd deze te maken onder vergrootglas.

De wissers bestaan uit 2 PE delen en 1 deel moet drie keer gevouwen worden en dat is maar een mm groot. Dus zonder vergroting zag ik daar niets van....

2 uur later voor de 2 ruitenwissers waren ze klaar.





Deze dan gespoten en gemonteerd. Wel even een beetje buigen zodat ze het glas mooi raken.
Met vergrootglas dan gelijmd met minuscuul beetje CA lijm en ben blij dat ze beide het glas raken en evenwijdig staan.
De beugels bovenaan daar zit wel een klein verschil op de hoogte waar ze gelijmd zijn op de body. In tegenstelling tot de PE beugels van de achterlichten en reflectors was hiervoor geen aanduiding voorzien waar deze te plaatsen.








De pasagierskant zit iets lager dan de bestuurderskant. Ik wou het eerst nog corrigeren maar het zat al vast en wou het er niet afwrikken en de wissers beschadigen of de verf van de body er mee af breken...

Het zal dus zo blijven.

Mijn respect is dan ook groot voor degene die zo fijn met PE en CA lijm kunnen werken. Voor iemand als Steven zal dit hier kinderspel zijn...


Verder rest mij enkel nog de motorkap. Ik had deze gespoten in tamiya acryl verf en zoals de rest van de body in glanslak TS-13 van tamiya.
Nu bij de motorkap tastte de vernis de verflaag aan dus deze is nu gestript en zal opnieuw gedaan worden.
Een zeer mooi resultaat tot nu toe . Ja een Miniart kit is niet simpel en vraagt veel koncentratie.
Wat betreft het probleem met de ogen , ik heb ook hetzelfde. Ik heb ook een multifocale bril maar dat voldoet niet altijd. Mijn oogarts raadde mij aan een leesbril met dioptrie +1 aan te schaffen, bijvoorbeeld in kruidvat. Kost maar een paar euro. Ik ben daar goed mee geholpen. Willy.
 
De ogen zijn ook hier een lastige.
Blijf het een geslaagde onderneming vinden en zal heel knap zijn als hij af is.
 
Zo na een heel lange bevalling deze toch af kunnen bouwen.

Er restte zich enkel nog de motorkap en de bevestigings haken ervan.

Onder de motorkap is de aansluiting met de zijpanelen wel niet 100%. Zal zo blijven want heb het vastgelijmd. Een oplossing daarvoor vond ik niet direct.





Er zal wel ergens een uitlijnprobleem zich hebben voorgedaan dat zich nu laat uitten op het laatste onderdeel.

Zo dan nu de eindfoto's:

















Zeker niet mijn beste model maar vond de kit ook wel erg moeilijk. De minpunten van de bouw zijn terug te vinden in mijn verslag dus ga ze niet meer allemaal opschrijven.

De kit zelf is goed buiten 2 dingen. Ten eerste zijn de clear parts van slechte kwaliteit en ten tweede verpakt Miniart alle sprues in 1 plastic zak en die zitten op elkaar geprakt. Dus sommige fijne onderdeeltjes zaten gebroken in de doos.

Al bij al toch content deze af te hebben en het resultaat is goed genoeg om deze bij te houden en in de vitrine te plaatsen. Ik ga deze ooit nog wel eens maken, althans dat zou ik willen. We zien wel. Als er plaats tekort komt in de vitrine dan gaan de slechtste modellen weg maar er is voorlopig nog plaats :)

Bedankt voor het volgen en al de reacties.
 
Terug
Bovenaan