Materiaal wegnemen van het zwaarste blad wordt NOOIT gedaan, niet bij hekrotorbladen, niet bij hoofdrotorbladen en niet bij autowielen.
Het lichtste blad wordt verzwaard. Dure productiebladen worden door de producent uitgeballanceerd met lood. Goedkope bladen en plastiek hekrotorblaadjes moeten we zelf uitbalanceren en dat kan door in het lichtste blad een gaatje te boren en er vislood in te stoppen. Maar de truuk met het plakbandje werkt zoveel efficiënter en gemakkelijker. Bovendien wordt het toegevoegde gewicht verdeeld over de gehele bladomtrek. Met lood breng je zeer plaatselijk gewicht bij waardoor het zwaartepunt over de lengte van het blad wijzigd, wat dan ook weer niet deugd en voor miserie zorgt.
Rik, ik zie totaal niet in wat er mis is aan het uitballanceren met een doorzichtig plakbandje... Je ziet dat nauwelijks en ik heb er ook nog nooit eentje weten loslaten.
Het gebruik van een plakbandje bij het uitballanceren van rotorbladen bij RC-helikopters is al zo oud als het RC-helikoptergebeuren zelf.
En deze methode is een schoolvoorbeeld van: "waarom dingen moeilijk maken als het ook simpel kan".
Ik heb het grote voorrecht om jaarlijks enkele keren Ewald Heim te kunnen zien en spreken. Ewald Heim is eigenlijk de vader van het RC-heligebeuren. De man ontwierp de "Heimmekaniek" waarmee Graupner en Vario groot zijn geworden.
Al de andere helitechnologie is afgekeken of gebaseerd op de Heimmekaniek. En het is Ewald himself die ons aanraad om het kleefbandje te gebruiken om bladen te balanceren...
En joepie-éé, komende zaterdag ga ik weer genieten van een display die wordt gegeven door deze groothelimeester. En 's avonds mogen we samen met hem gaan eten en babbelen. Dat wordt dus weer genieten en leren.
Jongens, tot volgende week hé, want vanaf straks ben ik weg voor een weekje Duitsland. 't Is daar een hele week RC-helikopterkermis. Donderdag staat de grootste schaalhelimeeting ter wereld in Heidelberg op het programma en zaterdag is het "Open Tag" bij Vario en dat alles opgesmukt met een sausje Ewald Heim... het heligeluk zal weer niet op kunnen.
Heligroeten,
Nick