Hoofdsponsor

1/25 Central Pacific n°60 "Jupiter" 1/25 [wip]

Zo, na een paar dagjes stilte (aan het toetsenbord, niet met het model), ben ik nog eens terug met een update.

Ondertussen is het draaistel afgewerkt, en heeft het een eerste laagje verf gekregen, een beetje te mat naar mijn zin, hoewel ik satin gebruik, maar daar zal ik later nog wel een laagje satin, of zelfs glanslak over spuiten.


(ondertussen is het ook aan de onderzijde aan zijn eerste laagje gekomen)

Ondertussen zijn we toegekomen aan de eerste onderdelen die aan het chassis zullen bevestigd worden, namelijk de twee cylinders :



Opgelet hier : als je even terug kijkt naar vorige foto's van de bouwtekeningen, zal je zien dat de richting van de tekening telkens "kont naar kop" is, maw links is de achterkant van de loc, rechts de voorkant... even de knop omdraaien hier, want de cylinder is andersom getekend.

Deze stukjes zullen straks twee koperkleurige cylinders worden.



De basis is een cylinder die wel erg veel op een kogelhuls lijkt, ook vanwege het kleur.



Aan de achterkant komt er een kleinere cylinder waardoorheen de drijfstang gaat, deze bestaat uit twee schijfjes karton (van 1mm) en een mantel en daartussen niets...



Maar waarom het moeilijk maken om dit netjes in elkaar te plakken, als de lege ruimte tussen de schijfjes juist 1mm is ...


Veel gemakkelijker om netjes en recht te werken :D

Het "moeilijkste" aan deze cylinders is de voorkant, daar heb je een "hoedje" die in een verzakking moet passen, het is even prutsen, maar het lukt uiteindelijk wel :




En met de stangen en nog een plaatje waar in een volgende fase verder op gebouwd zal worden zien de cylinders er vandaag dus zo uit :

 
De kleine wielen... of hoe zulke kleine, "eenvoudige" dingetjes zo vervelend kunnen zijn :


Dit zijn de onderdelen van de loopwielen... begin er maar aan.
Over deze wielen is er dus werkelijk niets terug te vinden in de bouwtekeningen, aan de hand van het cijfer "46" zie ik wel dat er iets staat geschreven in de bouwbeschrijving, maar aangezien ik geen woord Pools ken heb ik daar ook niets aan.
Het feit dat één (nu ja vier eigenlijk, 1 per wiel) van de onderdelen in de lc set niet correct gesneden is (het centerdeel is slechts aangegeven ipv uitgelaserd) helpt natuurlijk ook niet om uit te vissen hoe die dingen in elkaar passen.

Dan maar improviseren :

Het duurde even voor ik door had dat de asbus een apart onderdeel was die in, en niet op, de wielplaat moest komen.



Er moet duidelijk nog een verhoogde rand op, om de breedte van het loopvlak gelijk te hebben met die van de grote wielen, maar... één laag blijkt duidelijk niet voldoende, dus maar een beetje verhogen met wat restjes :


Hier zie je duidelijk bij de rand, dat dit onderdeel niet volledig lasergesneden is, de binnenschijf heb ik manueel (dus minder netjes) moeten verwijderen.

Al improviserend ben ik dan uiteindelijk tot volgend resultaat gekomen :


Is het netjes ? Neen, maar beter lukte het met niet, het moet maar goed genoeg zijn.
Is het correct ? Ik heb er mijn twijfels over, maar zonder tekening, of uitleg in mijn eigen taal kon ik er niets anders van maken.

En dan de wieltjes op het draaistel (voorlopig nog in dryfit)... iets waar ik zeker van ben dat het niet mijn fout is, want op een ander forum had een bouwer net dezelfde opmerking ; de spatborden moeten er weer af, want die zitten in de weg van de wielen... en de assen zijn te kort !!!



Man, man, man... nu eventjes een tweetal dagjes afstand nemen van dit model.
 
Laatst bewerkt:
Het spijt me jullie nogmaals lastig te moeten vallen met een kleine update.

Omdat ik die wielen zo stilletjes aan een beetje beu aan het worden was, heb ik ze vandaag dan maar hun laatste laagjes verf gegeven (Humbrol Satin 174 voor het rood, en Vallejo Model Color 70.864 Natural Steel voor het... staal).

20201204-183635.jpg


Omdat een laagje verf verschaffen aan een aantal wielen een wel erg kleine update zou zijn, heb (ook omdat Pat aandrong toch nog iets anders te doen), dan maar nog een tekening erbij genomen en de volgende schets begonnen :

Kistjes-1.jpg
Vraag me niet wat de functie van deze onderdelen is, het lijken een soort kistjes te zijn, waar een stang, verbonden met een hefboom op het chassis in verdwijnt.
Gemakshalve noem ik ze dus gewoon kistjes :P

En we beginnen zoals gewoonlijk met het verzamelen van de te consumeren onderdeeltjes :



In de ruwbouw, met cocktailprikker ter referentie :



Met een laagje kleur erop en een plaatje waar doorheen later die bewuste stang doorheen zal gaan :



En zoals het er nu bij ligt :


Het "kistje" is evenwel nog niet helemaal klaar, er moet nog een soort handvat bovenop komen, en het "deksel" moet nog dicht gelijmd worden.
Uiteraard zal (zullen, want er moet nog zo'n kistje gemaakt worden) ze nog een laagje verf krijgen.
 
Voor diegenen die eventueel nog volgen, een kleine update.

Vandaag heb ik de laatste hand gelegd aan de zogenaamde "kistjes" :



Zoals ik in de voorgaande post reeds had vermeld, loopt er een stang van het chassis naar deze kistjes, de stang bestaat uit messingdraad van 1mm :

Stang.jpg


Alles samen gemonteerd en voorzien van een likje verf geeft ons volgend resultaat :



En een overzicht van het chassis op zijn wielen :



Hoewel er hier mensen die het ongetwijfeld netter en mooier zouden kunnen, ben ik vooralsnog best tevreden over de vorderingen.
 
Geen schrik hoor, we volgen nog!
Mooier en beter kunnen? Man ik heb nog nooit een dergelijk project aangepakt, altijd maar gewoon papieren Citroëns gemaakt. Ik vind dat je heel goed bezig bent.
 
,Bedankt Erwin... tegenwoordig kan ik een beetje positieve feedback wel gebruiken, die lui van Lineas (ik noem ze dus Line Ass) weten goed hoe een mens af te kraken... he, toen ik ze vroeg (die 25 jarige "security officer") waarom ik naar Brussel moest komen om toch maar te horen dat mijn detachering gestopt werd, antwoordde ze met een brede (valse) glimlach : "Omdat we TOCH NOG zoveel respect hebben voor je.

Maar goed, een kleine update zonder echt superveel woorden. We doen de "Locomotion"... weliswaar zonder Little Eve, Cher of zelfs Kylie Minogue (1984)...

Klaar voor een overload aan foto's zonder commentaar ?

Daar gaan we dan ...

De verzamelde stukjes :



Dit zal ik gemakshalve de "slede" noemen... in verdere foto's zal duidelijk zijn waarom ik die naam gekozen heb ervoor :











Zo... dat was het dan alweer voor vandaag... morgen zal ik nog wat verder werken, een voordeel als je niet meer geschikt bent om je werk te doen zeker.
 
Volg dit project ook van nabij.
Mooi onderwerp en leerrijk om te volgen.
 
Hallo mannen, hier zijn we dan weer na een dagje afwezigheid.

We hebben weer een "mijlpaal" bereikt in de bouw van dit projectje, alvast zo zie ik dat toch. Bladzijde 3 van de bouwtekeningen is nu ook volledig afgewerkt. Waarmee het chassis nu in wezen helemaal compleet is (tenzij er in de tekst nog veel meer staat dan in de bouwtekeningen natuurlijk).

Volgende fase zal dan het meest kenmerkende aspect van een stoommachine zijn ; namelijk de vuurkamer en de ketel.

Maar eerst de laatste foto's van de vorige fase :

Er zaten natuurlijk al spatborden op het chassis, maar dat was eigenlijk slechts de binnenste (zwarte) helft van onderdeel nr60, de buitenste laag had ik opzettelijk nog achterwege gelaten om wat gemakkelijker met een zwarte kwast te kunnen werken.



Op volgende foto kan je zien dat ik het spatbord eerst in vorm heb gebracht vooraleer het op de juiste plaats te leggen, op de voorgrond een nog niet in vorm gebracht spatbord.



En om schoonheid aan deze fase te eindigen ; nog een paar overzichtsfoto's van rondom :





 
Ziet er beeldig uit , ik ben steeds vol verwondering dat met stukje papier toch tot zoiets prachtig komt , geweldig
Respect voor u en alle andere papierbouwers
Marc
 
Mooi resultaat. Dat laat het beste hopen voor het vervolg. Ik kijk er al naar uit.

Grt,
Joost
 
Het verbeterd met de dag.
Danny, welk type lijm gebruik jij in feite bij dergelijk project?
 
Gaat als een trein vooruit en word steeds knapper.
 
Bedankt mannen. Ik begin ook stilletjes aan te denken dat dit in orde zal komen (hopelijk jinx ik het project nu niet)...

Vandaag zal ik wellicht een dagje pauze inlassen, maar morgen vliegen we er terug in met de ketelstructuur.

@Erwin : voor de papier-papier verbindingen gebruik ik gewone witte houtlijm van Bison, voor papier-metaal verbindingen (rolletjes omheen een metalen staafje) gebruik ik seconden lijm in gel-vorm, en om het poreuze karton (type bierviltje) te satureren gebruik ik dun vloeibare seconden lijm.
 
het onderstel ziet er alvast zeer netjes uit, succes en veel plak plezier met het vervolg.
 
En daar zijn we dan toch maar weer... ja, ik weet het, ik toch een pauze nemen vandaag ? Neen dus, kijk de ketel van zo'n locomotief is natuurlijk het meest in het oog springende aspect van een dergelijke machine, wat zich natuurlijk vertaald naar een breekpunt wat een model betreft : lukt het... oef, des te beter ... lukt het niet : ********, geen fotokopieën dus vuilbak.

De reden dat ik geen fotokopieën heb is een combinatie van factoren, waar coronamaatregelen natuurlijk de grootste rol in spelen.

Dus, even borst nat gemaakt en in het diepe gesprongen ...

Bladzijde 4 van de bouwtekeningen is vrijwel uitsluitend voor het keteldeel voorbehouden :



Eigenlijk had ik in een niet al te ver veleden, tijdens het wachten tot lijm en/of verf van een ander onderdeel droog was reeds een aanvang gemaakt met de vuurkamer :







Zoals je kan zien op bovenstaande foto's, wordt de afgeronde rand van de vuurkamer gevormd door een soort lipjes, zoals bloemblaadjes, ik ben daar niet echt fan van, maar het is nu eenmaal zo. Er zijn natuurlijk ook niet echt veel alternatieve methodes om een dergelijke vorm in papier te maken.
Met een likje verf erop zal het wellicht nog wel acceptabel zijn achteraf.

Verder voorwaarts dan (letterlijk dus, aangezien de ketel voor de vuurkamer ligt).

De ketel zelf bestaat uit drie cilinders die achter elkaar geplaatst worden, het lijkt een eenvoudig klusje ;



gewoon drie rolletjes achter elkaar... Maar in iedere lap van de bekleding van die rollen zitten gaatjes en openingen die corresponderen met gleuven in het frame... die moeten dus perfect uitgelijnd worden...



Ik leg eerst de bekleding op het frame en check of de openingen op de juiste plaats vallen, dan leg ik de mantel vast met een dun streepje lijm en laat dat eerst volledig drogen voor ik de mantel verder omheen het frame rol :





En uiteindelijk hebben we een vuurkamer en volledige ketel (behalve het voorste segment, die laat ik er voorlopig af omdat die een kleinere diameter heeft).



PS : Eigenlijk stond voorgaande tekst gisteravond klaar om te versturen, maar telenet vertoonde weer kuren, dus heb de laptop dan maar dichtgeklapt.
 
Ja man, dat lijkt mij een serieus geduld werkje te zijn maar ziet er heel goed uit.
 
Ja man, dat lijkt mij een serieus geduld werkje te zijn

Die "trommels" een geduldwerkje, Erwin ? Neen dît is een geduldwerkje ...

We gaan verder met de werken aan de ketel, zo'n ketel moet flink wat druk verduren, dus moet alles acht goed vast geschroefd worden met stevige moeren... stevig op schaal 1/1 dan wel, een pak minder stevig op schaal 1/25 :



In wezen moet er op elk grijs puntje een dergelijke moer (of is dat geen mooi Nederlands ?), maar onder een bepaald niveau verdwijnen al die moeren (of bouten) in het chassis, daar zijn ze niet alleen niet meer zichtbaar, maar door de heel erg spannende passing van die vuurkamer in het chassis kunnen ze daar ook nog eens in de weg gaan zitten.



Ook enkele delen die op de vuurkamer komen worden uitgerust met deze moeren ; deze stukken vormen het deurtje waarin kolen, turf of houtblokken in de vuurkamer verdwijnen :



Nog meer onderdelen voor dit deurtje, namelijk de scharnieren en grendel :



Alles samen op de juiste plaats wachtend op een likje verf :



En met een voorlopig likje verf erop ben ik wel tamelijk tevreden over het resultaat :



Als laatste werkje vandaag, mede om die moertjes uit mijn ogen te "spoelen", heb ik dan de "goudkleurige" sierstrips aangebracht op de ketel :



Tot bij de volgende update dan maar weer...
 
Knappe onderneming en goed gelukt al.
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan