Hoofdsponsor

1/50 bouwverslag oseberg billing boats

Status
Niet open voor verdere reacties.
attachment.php
attachment.php


tijdens het weekend heb ik proberen een vikingslede na te maken , daarvoor heb ik mijn 30 - jarige taxus - haag voor een deel gepluimd, om zo origineel mogelijk te zijn. maar dit hout is werkelijk beenhard zodat ik steeds materiaal moest gebruiken die (in normale omstandigheden ) voor metaalbewerking voorzien is.
eerst heb ik de dikste takken in planken gezaagd, om die vervolgens met de bandschuurmachine op te blinken.

het koper komt uit elek. draad van 2.5 mm die ik na opwarming in een kolenvuur heb platgeslagen.

dit alles heeft nog maar 1 laagje beits gekregen.

de binnen zijde van het bakje moet normaal nog bekleed worden maar ik weet nog niet met wat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie slede Johan, volgens mij moet ik nog foto's van de slede hebben.
Ook van de kar heb ik nog foto's denk ik, interesse? Kan ze je wel toesturen als je dat wil.
( ben momenteel op het werk en zal vanavond nog even kijken voor je)

Fred
 
attachment.php

hallo fred,

ik heb alvast interesse voor de foto's , bedankt voor de moeite.
mijn info heb ik gevonden in (geloof het of niet) een kinderboek uit de biliotheek zoals u ziet op de scan.
grts
johan
 
Hierbij de foto's Johan van de slede en de kar die bij de Oseberg gevonden zijn:

De slede:
IMG_0111.jpg

Snijwerk van de slede:
IMG_0120.jpg

De kar:
IMG_0123.jpg

Detail snijwerk van de kar:
IMG_0124.jpg

Alle foto's zijn wat wazig omdat alles achter glas staat.

Fred
 
fred,
alvast bedankt voor de foto's,maar om dat te kunnen kopieeren zal ik uit een ander vaatje moeten tappen, maar wie weet is het altijd het proberen waard,wie niet waagt wie niet wint.
vgts

johan
 
attachment.php


begonnen aan de montage van de mast.
en de problemen begonnen weer: billing boats probeerd een mast van diameter 10 mm in een plaats van 8 mm te persen, dus moet ik extra tussen stukken van 2 mm plaatsen.niet zo een enorm werk maar het geeft toch wel de nodige frustraties en / of twijfels.
 
Kan me herinneren dat dat bij mij goed pasten..;)
Ik zie nu dat je , nog, geen fineer op de bovenkanten van de spanten hebt geplakt, ga ja dat ook nog doen?

Fred
 
het dek is toe, we zijn begonnen met het fineer: een jobke met soms kleine toleranties .
het kleurverschil in het dek komt door de foto (lichtinval) in het echt geen probleem.^^


attachment.php
attachment.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Gaat lekker Johan, het dek is mooi van structuur en kleur.
Ga zo door :).
 
attachment.php



attachment.php



s'morgens heb ik takken afgesneden van een notelaar,
ik heb ze onmiddellijk ontdaan van hun schors, ze in de lengte gesplitst en laten drogen op de radiator
in de namiddag kan ik ze al verwerken in de dodenhut.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OOOOO, je gaat er echt de doden hut op zetten....:wow:
Mooi Johan, echt mooi!

Fred
 
In het midden voor de mast.
(Ga even een plaatje inscannen uit een van mijn boeken)

Fred
 
attachment.php


een foto tussendoor . morgen doe ik verder

alvast bedankt fred :nowink:
 
Dit is een foto uit 1905 toen het schip net was uitgegraven. Op het dek zie je twee standers, die waren om de mast op te leggen.
de achterste stond voor de mast. Tussen de twee standers zie je "duidelijk" een andere structuur op het dek, daar heeft de hut gestaan.

o1.jpg

Hoop dat je iets aan deze informatie hebt.

Fred
 
Johan, heel leuk dat je dit gaat uitvoeren.

Ik dacht dat notelaar altijd lange tijd moest drogen, maar blijkbaar vergis ik mij. Is 1 dag op de verwarming voldoende dan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan