- Lid geworden
- 14 apr 2014
- Berichten
- 10.901
Beste bouwkameraden zoals het begin van het schooljaar ga ik ook terug beginnen met bouwen ( proberen he want heb nog heel veel ander werk )
Ditmaal geen VW of iets in die richting maar een tweede liefde van mij met name een " BMW M1 procar deze wagen werd speciaal ontwikkeld als straatversie om vanaf daaruit een circuitwagen te bouwen
Sorry makkers er was iets verkeerds gegaan dus bij deze ga ik verder
De BMW M1 is een auto die vanaf 1979 tot 1981 geproduceerd werd door BMW . Het is dusverre de enige BMW met een middenmotor , een M88/1 3500cc 6 cilinder in lijn d.w.z. 6 cilinders mooi achter elkaar en niet in V vorm , en trouwens de eerste BMW met een middenmotor ( motor voor de achterwielen ) die in productie ging . De M1 is 1 van de weinige auto's waarvan vanuit het seriemodel een raceversie is ontstaan . Zo kon bijvoorbeeld het chassis zonder grote veranderingen worden gebruikt voor een raceauto . Het vermogen is afhankelijk van de versie en varieert van 277 pk tot 950 pk . De straatversie bedraagt 262 km/h en die ven het circuitmodel 310km/h
Het ontstaan van de M1 ligt in de autosport . BMW wilde de consument lokken die normaal een Ferrari , Aston Martin , Jaguar of een Lotus kocht . De fabriek wilde binnen de 2 jaar 400 stuks van de straatversie op de markt hebben ( voor de homologatie ) , en ging er vanuit dat dit doel in het voorjaar van 1978 zou zijn behaald
Er werd getwijfeld tussen een 8 of 12 cilindermotor . Uiteindelijk werd ervoor gekozen een bestaande 6 cilinder ( M30 ) van de bestaande voertuigen te modificeren ( tunen of opdrijven ) daarvoor werd een nieuwe cilinderkop ontwikkeld met een mechanische benzine- inspuiting
In die tijd was het wel een indrukwekkend voertuig , ik was toen nog werkzaam in Schoten ( Antwerpen ) en heb het geluk gehad er heel even te mogen met rijden
Beste lezers dat was het zowat over de geschiedenis van de M1 , piloten als Lauda , Piquet en Andretti waren toen de piloten in de Procar races
Ik ga de versie bouwen ter ere van Nikki Lauda een piloot met een geschiedenis
Word vervolgd
Marc
Ditmaal geen VW of iets in die richting maar een tweede liefde van mij met name een " BMW M1 procar deze wagen werd speciaal ontwikkeld als straatversie om vanaf daaruit een circuitwagen te bouwen
Sorry makkers er was iets verkeerds gegaan dus bij deze ga ik verder
De BMW M1 is een auto die vanaf 1979 tot 1981 geproduceerd werd door BMW . Het is dusverre de enige BMW met een middenmotor , een M88/1 3500cc 6 cilinder in lijn d.w.z. 6 cilinders mooi achter elkaar en niet in V vorm , en trouwens de eerste BMW met een middenmotor ( motor voor de achterwielen ) die in productie ging . De M1 is 1 van de weinige auto's waarvan vanuit het seriemodel een raceversie is ontstaan . Zo kon bijvoorbeeld het chassis zonder grote veranderingen worden gebruikt voor een raceauto . Het vermogen is afhankelijk van de versie en varieert van 277 pk tot 950 pk . De straatversie bedraagt 262 km/h en die ven het circuitmodel 310km/h
Het ontstaan van de M1 ligt in de autosport . BMW wilde de consument lokken die normaal een Ferrari , Aston Martin , Jaguar of een Lotus kocht . De fabriek wilde binnen de 2 jaar 400 stuks van de straatversie op de markt hebben ( voor de homologatie ) , en ging er vanuit dat dit doel in het voorjaar van 1978 zou zijn behaald
Er werd getwijfeld tussen een 8 of 12 cilindermotor . Uiteindelijk werd ervoor gekozen een bestaande 6 cilinder ( M30 ) van de bestaande voertuigen te modificeren ( tunen of opdrijven ) daarvoor werd een nieuwe cilinderkop ontwikkeld met een mechanische benzine- inspuiting
In die tijd was het wel een indrukwekkend voertuig , ik was toen nog werkzaam in Schoten ( Antwerpen ) en heb het geluk gehad er heel even te mogen met rijden
Beste lezers dat was het zowat over de geschiedenis van de M1 , piloten als Lauda , Piquet en Andretti waren toen de piloten in de Procar races
Ik ga de versie bouwen ter ere van Nikki Lauda een piloot met een geschiedenis
Word vervolgd
Marc
Laatst bewerkt door een moderator: