Hoofdsponsor

1/100 bluenose 2 van billing boats

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik gebruik Houtlijm van Action, zeer goedkoop en zeer goede lijm ;)
Ook de plamuur en primer zijn zeer goed van Action, is een tip ;)
 
nog een vraagje. welke lijm gebruiken jullie. ik heb lijm van uhu hart. ik vind persoonlijk dat deze lijm veel te snel droogd men kan dan nie meer zo goe corigeren.

Mijn beste ervaring is de houtlijm van Bison...vind dit hele goeie...
 
ik gebruik ook bizon houtlijm d3 dat is de watervaste . ik vind die beter dan de gewone.
 
Om de spanten mooi recht te krijgen kan je gebruik maken van de Lego methode,
dan zijn je spanten altijd mooi recht;)

En ook ik gebruik gewone houtlijm.

Fred
 
de lego methode. moet ik er dan een lego blokje tegen an houden of ben ik mis.
 
Omdat Lego blokjes perfect 90 graden zijn zijn deze heel geschikt om je spanten perfect haaks te zetten.
IMG_3871.jpg

Werkt erg gemakkelijk en succes verzekerd^^^^

Fred
 
Hooo...

Je gaat erg snel, had ik niet verwacht.

Dit is een schip in twee delen gebouwd. Zoals ik aangaf, bouw volgens de handleiding. Je moet nog wennen aan het hout, plooien en buigen, 3 dimensionaal kijken enz.
Toch is het hier wel erg opletten. Waarom, je delen moeten straks samen gebracht worden.

Om krom trekken te voorkomen de delen nu samen lijmen om zo een solide basis te krijgen wat je goed kunt beplanken.

Als je de delen los gaat beplanken loop je he risico dat de delen straks met heftige lijmklemmen gelijmd moeten worden. Ik denk dat je hier even dit kleine deel van de handleidin moet los laten om straks ergernis te voorkomen.
 
Het gaat zeker snel :wow: en het ziet er netjes haaks uit.

In mijn eerdere post gaf ik al aan wat Rik hiervoor schrijft.
Denk hier echt goed over na, want je wilt het wel haaks houden toch? ;)
 
zo de 2de romp helft zit ook in elkaar. morgen de spanten schuin aan vijlen en de 2 romp helften tegen elkaar lijmen. nu heb ik een vraagje als ik wil gaan beplanken hoe moet ik dit doen. moet ik de latjes laten weken in water en dan gewoon afdrogen en beginnen.
 
latjes moet je enkel in het water steken als je ze niet geplooit krijgt en breken.

met deze romp denk ik niet echt dat ze in het water moeten, dus probeer zoveel mogelijk met droge latjes te werken en als het niet anders kan moet je ze in het water leggen.

natte plankjes kan je namelijk niet direkt lijmen en moet je overnacht op het schip laten zitten zodat ze de juiste vorm kunnen aannemen terwijl ze drogen. de dag er na als ze droog zijn kan je ze dan lijmen.
 
morgen ga ik weer wa verder doen aan de boot zal dan ook een foto posten van hoe ver dat ik nu zit. waar gaan jullie de lijm klemmen halen. ik ben er gaan halen in de gamma maar ze zijn nog altijd te groot. ik zou kleinere moeten hebben. ik wil aan mijn beplanking gaan beginnen maar hoe kan ik ze het best vast zetten. lijmen en dan ik heb al geprobeerd met kop spelden maar da lukt nie zo goed en met duim spijkers gaan mijn spanten uit 1.
 
tim komen hier 2 latjes huid planken op of maar 1 laag ?
 
mijns inziens..om je beplanking vast te zetten ...is deze.....


beplanking.jpg

en je klemmen...ja ...zeker blijven zoeken bij brico..gamma ...hubo...en zeker in de 2 en 5 euro bakken liggen daar steeds in...:8:8:8
 
Zegt de bouwbeschrijving nog iets over verjongen van de huidplanken? Midscheeps zullen ze de volle breedte houden, maar naar de boeg en de kiel toe zullen ze waarschijnlijk iets smaller moeten worden.

Verder kun je voor de latjes alles gebruiken wat je maar kunt bedenken, de prikkers van Swa, spelden, punaises (duimspijkers), paperclips, elastieken, ventielslang, klemmen en ga zo maar door.
Als je spanten gaan splijten kun je ook even voorboren met een boortje waarvan de diameter net iets kleiner is dan de dikte van een duimspijker. Het voorboren alleen in de spant en niet in de beplanking.
 
hier nog 2 fotos


001egz.jpg


002nq.jpg
 
Ziet er mooi uit op de fotoo"s...al knap werk maatje:8...hoop alleen dat je spanten goed haaks staan...en dan nu de spanten afronden...en ja dan....de grote job hé...:D....komt wel goed ...heb het al lang gezien...;);););)
 
Heel goed.

Mooi strak geheel, stevig als basis. Daar kun je wat mee.

Nu in spiegelbeeld werken, plankje links, dan ook eentje rechts. Dan van kiel naar dek toe. Komt helemaal goed.

Ge eerst eens wat topics lezen voor je gaat beplanken. Dan weet je wat je te wachten staat. Verder weer gewoon de handleiding lezen nu. :)
 
in de ha,dleidins staat dat ik van dek naar kiel moet werken. maar ja ik heb de 2 romp helften ook al tegen elkaar gelijmd en in de handleinding moest ik de 2 romphelften ook apart beplanken.ben dus al afgeweken van het plan. ik hoop dat het beplanken wa gaat me vallen want da heb ik nog nooit gedaan. ik ga nu eerst een topic zoeken waar ze de beplanking bespreken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan