Hoofdsponsor

1/32 BAe HAWK T.A [wip]

Maar bij die WO2 vliegtuigen ligt de zaak toch enigziens anders . Dan heeft het wel iets en geeft het wel iets realistisch , iets speciaals aan de schildering .

Laten we daar te zijner tijd nog eens over van gedachten wisselen, als je je weer op een wat antieker kist gaat storten. We kunnen aan de hand van foto's van het origineel bezien of het realistisch is en, zo nee of in mindere mate, wat de mogelijkheden zijn om een kist tóch wat meer variatie en karakter te geven. Die zijn er namelijk wel degelijk, zij het dat ze wat arbeidsintensiever zijn (maar wel heel leuk om te doen).

Een klein minpunt is dat deze kist lichtjes een "staartzitter" blijkt te zijn . Een mogelijkheid waar nergens naar verwezen is en dat we dus gaan moeten oplossen


Nagenoeg alle vliegtuigen zonder staartwiel zijn, in plastic en op schaal, staartzitters. Daar wordt dan ook lang niet altijd naar verwezen in instructies. Ik zou er de volgende keer zeker rekening mee houden, want de kans dat een modelvliegtuig met neuswiel zonder toegevoegd gewicht blijft staan zoals hij is is bijzonder klein.
 
de staartzitter , normaal overkomt mij dat nooit , ik hou daar wel degelijk rekening mee , maar het "overgewicht" is hier minimaal zodat ik denk dat het gemakkelijk opgelost en aangepast zal worden


attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg
 
attachment.jpg

Is wel een ruwe groene laag, als ik die foto zo bekijk... ben je van plan dat nog te schuren?
 
Hallo Sabre,

Mijns inziens kan je het 'tail-sitter' probleem eenvoudig oplossen door in het neuscompartiment lood-bolletjes aan te brengen.
Je kan deze vinden in een winkel waar men visgerei verkoopt. Hier voorbeeld van wat ik bedoel.

Zoals op je foto's te zien is er een ruimte in de neus waar je bij kan indien je een gaatje boort door de 'wheelbay' van de voortrein.

Ik ben zo vrij geweest je foto's te gebruiken om aan te duiden wat ik bedoel:
47950812081_ccd877817a_b.jpg

47950769072_911c9f20ab_b.jpg

Eenmaal het gaatje geboord, laat je daar de loodbolletjes in vallen tot de ruimte vol zit.
En 'last but not least' drop je er een paar druppels secondenlijm in om de lood bolletjes vast te zetten.

Het gat kan je nadien met een rond stukje styreen afdekken / vastlijmen en mits de nodige verf en verwering kan deze operatie onzichtbaar worden gemaakt.

Succes !

Dirk
 
Bedankt Dirk , dat is een heel goed idee en voorstel . Ik ga dat zo aanpakken ; Bedankt !
Voor Roy : die "korrel" in de groene verflaag lijkt hier op foto erger dan het is .Het is de cire die ik te royaal gespoten heb . En daarbij ben geen super fotograaf . Maar inderdaad , wat polijsten zal moeten alvorens ik de decals ga aan brengen
Sabre
 
Het lijkt op foto’s altijd erger dan het is. Ik ben nog geen topic tegengekomen waar dat niet werd gemeld.

De enige uitzondering betreft mijn eigen foto’s: als ik goed en eerlijk kijk naar mijn model zie ik dat de foto’s exact weergeven wat de toestand is. Ik heb dan ook als enige het geluk dat ik mijn foto’s kan gebruiken als controlemiddel en foutdetectie.
 
leerrijk wat ik hier lees .
 
Het lijkt op foto’s altijd erger dan het is. Ik ben nog geen topic tegengekomen waar dat niet werd gemeld.

De enige uitzondering betreft mijn eigen foto’s: als ik goed en eerlijk kijk naar mijn model zie ik dat de foto’s exact weergeven wat de toestand is. Ik heb dan ook als enige het geluk dat ik mijn foto’s kan gebruiken als controlemiddel en foutdetectie.

Macro kills, maar het is wel een goede zelfcontrole op je eigen werk... als het er spic en span uitziet op je foto's is het meestal zo, is het dat niet, is het meestal ook zo... dus sorry Roy, je bent niet de enige, maar misschien wel een van de weinige met een hele hoge lat zonder concessies... waar ik toch wel bewondering voor heb.

Wat me hier opvalt aan het spuitwerk zijn de verhoogde overgangen tussen de kleuren. Meestal is dit een indicatie van te dik gespoten, maar als je afplakt (blutack, tape, enz.. ) is het beter om niet naar de tape toe te spuiten, maar ervan weg. Als je afplakt maak je een soort verhoging, en bij het spuiten werkt deze als een dam voor de verf.

fb6fc855241cf59048416baaebc68606.jpg
 
Laatst bewerkt:
Macro kills....

Ik zou je kunnen volgen indien het een foto van een 1/72 kit betreft maar dit is 1/32.
Ik denk dan ook niet dat de foto waar Roy naar refereert een Macro opname is.
En op die foto zie je wel dat de groene laag ruw is, oneffenheden vertoond.
Wat daar ook de oorzaak van is, indien je realisme nastreeft is een 'wet-sanding' sessie hier aan de orde.

Groeten,
Dirk
 
Persoonlijk schat ik je hoog genoeg in dat je wel weet wat bedoeld wordt met macro kills, dat gaat niet enkel over inzoomen tot op de mm om fouten te zien of vinden.
 
Uiteraard is mijn input enkel constructief bedoeld. Het zou anders zonde zijn van de energie :-)
Het enige waar we op af kunnen gaan is uiteraard de foto. Het laatste oordeel dient uiteindelijk door de bouwer te worden geveld.
De foto zet mij aan tot nadenken en indien het mijn project zou zijn zou ik me de vraag stellen hoe dit op te lossen.
Vriendelijke croet & fijn (verlengd) weekend toegewenst vanuit een bewolkt Amsterdam.
Dirk
 
Het was een mooie , lange zomer met heel veel drukke momenten , wat geen goede periode is voor ons modelbouwers. Dat, plus andere prof
esionele en familiale verplichtingen maakten dat de bouw van dit project op de lange baan is geschoven , heel langzaam vorderde , beetje bij beetje , met gevolg dat ook het bouwverslag achterbleef. Het model is tenslotte afgeraakt . het resultaat kan en moet veel beter , maar ik ben blij dat ik nu met een heldere kop opnieuw de draad kan opnemen bij de start van iets nieuws . Vliegtuig of auto , de keuze moet nog gemaakt worden.
De foto's van het afschilderen en van het eind resultaat wil ik graag nog wel meegeven
groetjes , sabre

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

attachment.jpg

http://www.modelbouwen.be/attachment.php?attachmentid=124490[/img

[ATTACH=full]406025[/ATTACH]

[ATTACH=full]406026[/ATTACH]
 

Users who are viewing this thread

Terug
Bovenaan